آزمون بورس ترکیه

به گزارش مجله چایی، چرا بورسیه؟

بورس تحصیلی به معنای دریافت مزایا و حمایت های دولتی به وسیله قبولی در یک آزمون می باشد. مشابه این امر را در کنکور کشور خودمان مشاهده می کنیم. کسانی که نمره لازم برای قبولی در نوبت روزانه یکی از دانشگاه های دولتی را کسب می نمایند تحت حمایت دولت قرار گرفته و هزینه های مختلفی از جمله شهریه، تغذیه، مسکن و... را نمی پردازند. بر همین اساس، مهاجران با شرکت در آزمون بورس هزینه های خود را تا حد قابل توجهی کاهش خواهند داد. اما دریافت این مزایا ساده نیست؛ زیرا افراد زیادی متقاضی اخذ آن بوده و دولت ترکیه نیز با گذاشتن فیلترهایی میخواهد بهترین و مفید ترین گزینه ها را جذب کند.

آزمون بورس ترکیه

شرایط و صلاحیت های لازم

اولین و بدیهی ترین شرط مورد نظر، برخورداری از مدرک معتبر زبان انگلیسی می باشد. در خصوص زبان ترکی نیز، مدرک معتبر با حداقل سطح C1 ضروری است. نکته دیگر، آزمون های پذیرش بین المللی مانند GRE، GMAT و SAT می باشد. برای جایگزینی کنکور کشور ترکیه نیز در حال حاضر می توان از SAT یا GCSE استفاده کرد. همچنین در صورت استفاده از این گزینه ها ضروری است تا ریزنمرات مقطع متوسطه و سال پیش دانشگاهی را نیز ارائه کنید.

نکته مهم دیگر، گپ یا شکاف تحصیلی است؛ به این معنا که از آخرین فراغت شما از تحصیل زمان زیادی نگذشته باشد. همچنین شرط سنی برای مقطع کارشناسی حداکثر 21 سال، مقطع ارشد 30 سال و برای دکترا 35 سال می باشد. برای فرصت های مطالعاتی و محققان نیز حداکثر سن ممکن 45 سال است.

بورسیه تحصیلی ترکیه صرفا مختص کسانی است که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند. کسانی که در حال حاضر در ترکیه تحصیل می نمایند امکان دریافت بورس را نخواهند داشت. همچنین کسانی که اقامت ترکیه را دارند واجد شرایط دریافت بورس محسوب نمی شوند.

برای دریافت بورس تحصیلی در مقطع کارشناسی، ضروری است حداقل 70درصد نمرات مقاطع پیشین را کسب نموده باشید. این عدد برای ارشد و دکترای رشته های غیر پزشکی 75 و برای رشته های پزشکی 90 می باشد.

برای اطلاعات بیشتر و به روز تر می توانید از وبسایت رسمی بورسیه این کشور با نام بورسلاری دیدن فرمایید.

مزایا

بورس شدن در ترکیه، همانند قبولی در نوبت روزانه دانشگاه های دولتی کشورمان، هزینه های دانشجو را تا حد چشم گیری کاهش می دهد. قبل از همه چیز مسکن و تغذیه است که تحت پوشش دولت ترکیه قرار می گیرد. همچنین دانشجویان بورس شده لازم نیست شهریه بپردازند. علاوه بر این، دولت ترکیه هزینه رفت و برگشت شما در ابتدا و انتهای تحصیل را به شما خواهد داد.

از دیگر مزایای این بورسیه می توان به بیمه خدمات درمانی، دوره رایگان آموزش زبان ترکی و حقوق ماهانه اشاره نمود. این حقوق برای دانشجویان کارشناسی 700لیر، در مقطع ارشد 900 لیر و در مقطع دکترا 1400 لیر ترکیه می باشد. محققان و پژوهشگران نیز ماهی 3000 لیر دریافت می نمایند.

فرایند کاری

برای هر سال، تا 24فوریه (5 اسفند)مهلت ارسال مدارک جهت درخواست بورسیه کشور ترکیه در نظر گرفته شده است. آغاز کار به صورت آنلاین بوده و پس از پر کردن فرم و پیوست کردن مدارک لازم، درخواست شما مورد آنالیز قرار گرفته و تا ماه آپریل (خرداد-اردیبهشت) همان سال نتیجه به متقاضی اعلام خواهد شد. اگر واجد شرایط تشخیص داده شوید جهت مصاحبه دعوت خواهید شد. این کار به وسیله ای میل صورت می گیرد. در صورت موفقیت در مصاحبه نیز فرایند ویزا استارت خواهد خورد و نهایتا شهریور آغاز کلاس هاست.

مدارک لازم

مدارک شناسایی

ریز نمرات و سوابق تحصیلی

مدرک اثبات قبولی در کنکور یا آزمون های معادل

توصیه نامه اساتید مورد تایید در مقاطع ارشد و دکترا

انگیزه نامه

دو عکس رنگی 4در6

مدرک زبان انگلیسی و ترکی

منبع: اینترنت
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 711

به "آزمون بورس ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمون بورس ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید