احیای شهر تاریخی گسکر هفت دغنان صومعه سرا

به گزارش مجله چایی، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، احیای شهر تاریخی گسکر هفت دغنان صومعه سرا صورت می گیرد.

احیای شهر تاریخی گسکر هفت دغنان صومعه سرا

ولی جهانی گفت: در راستای آشنایی مردم با شهر تاریخی گسکر و حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی، قرارداد مطالعات، شناخت و طرح احیای شهر تاریخی گسکر هفت دغنان صومعه سرا با کاربری موزه فضای باز به وسیله معاونت میراث فرهنگی این اداره کل منعقد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به منابع متعدد تاریخی در خصوص شهر تاریخی گسکر اضافه کرد: نویسنده کتاب نام ها و نامداران گیلان درباره شهر گسکر می نویسد که این ناحیه در دوران ملوک الطوایفی به داشتن محصول فراوان و بعلاوه پرورش کرم ابریشم و تهیه ابریشم و بافته های ابریشمین معروف بوده و سپاهیانش از دو گروه گیل و تالش تشکیل یافته بودند. امیران گسکر از عهد شاه طهماسب و پس از او شاه عباس کبیر، تدریجا رو به ضعف نهادند و لاجرم اداره امور آن برعهده حکامی نهاده شد که از طرف پادشاه یا والی گیلان مأمور و منصوب می شدند.

جهانی اضافه کرد: براساس مطالعات و آنالیز های باستان شناسی اجرا شده، وجود راه ها و جاده ها، کوی ها، محله ها، بناها، اماکن و محوطه های عام المنفعه، رودها و پل ها، مساجد، قلعه، مقابر و گورستان ها و بعلاوه سیستم های فاضلاب شهری، نشانه هایی از اهمیت این شهر در دوره اسلامی بشمار می رود.

براساس قرارداد منعقد شده، ابتدا مطالعات تاریخی، شناخت کالبدی فضایی، تأسیسات بناهای موجود در شهر تاریخی گسکر، انجام و با برداشت وضع موجود و بازشناسی لایه های ادراکی عینی، طرح سایت موزه شهر تاریخی گسکر هفت دغنان صومعه سرا و سناریوی محتوایی سایت موزه ارائه خواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1453

به "احیای شهر تاریخی گسکر هفت دغنان صومعه سرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای شهر تاریخی گسکر هفت دغنان صومعه سرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید