ییلاق های اطراف تهران ؛ برترین گزینه ها برای سفر یک روزه

به گزارش مجله چایی، تهران شهر غوغا و هیاهوست. شهروندان مرکز که بیشتر وقت و انرژی شان در فعالیت ها و روزمرگی های شهر تحلیل می رود فقط یک آخر هفته را دارند تا نفسی چاق نموده و برای هفته تازه تتازه قوا نمایند. مقصد اصلی سفرها نیز عمدتن شمال کشور یا ییلاق های اطراف تهران است. در این مطلب قصد داریم تا به اتفاق گشتی در طبیعت اطراف تهران بزنیم و با شناختن منطقه ها بکر و دلچسب، آخر هفته های متنوعی را در خاطره ثبت کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

ییلاق های اطراف تهران ؛ برترین گزینه ها برای سفر یک روزه

لفور؛ ییلاقی برای تمام فصول

لفور | ییلاق های اطراف تهران

لفور از ییلاق های اطراف تهران و از دهستان های بی نظیر و سرسبز شمال کشور است که در شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران واقع شده. اگر از مسافرت های مرسوم و تکراری خسته شده اید و قصد جنگل پیمایی و طبیعت گردی در منطقه ای بکر را دارید جنگل لفور از برترین گزینه ها خواهد بود. پیاده روی در میان درختان راش و ازگیل و انجیلی، تنفس در هوای پاک جنگل و تماشای آبشار های پلکانی احساس یگانگی با طبیعت را در وجود شما زنده خواهد نمود. این منطقه به دلیل وجود سد البرز و دریاچه ایجاد شده به وسیله آن به منطقه سد البرز نیز مشهور است. اگر از جاده فیروزکوه سفر می کنید پس از گذر از شهر های پل سفید، زیرآب و شیرگاه در جهت جاده سد البرز قرار خواهید گرفت.

فیلبند، سفری به یکی از برترین مکان های تماشای اطراف تهران

از دیگر ییلاق های اطراف تهران و زیبای استان مازندران روستای فیلبند از توابع شهرستان بابل است. کافی است در جهت جاده هراز، 25 کیلومتر از آمل پیشروی نموده تا وارد فرعی روستای پیلبند (یا سنگ چال) شوید و راهتان را به سمت ییلاق پیش بگیرید. جهت کوهستانی و پرپیچ و خم است و با زیبایی هایش شما را غرق در شگفتی می نماید. اما هنوز شگفتی بزرگ در راه است!

به انتهای جاده و بالای ارتفاعات که می رسید در کمال شگفتی اقیانوسی از ابر زیر پایتان است.اگر به هنگام طلوع یا غروب آفتاب هم آنجا باشید که شگفتی چشم انداز پیش چشمتان دوچندان خواهد شد. فیلبند روستایی کوچک و کم جمعیت است که در فصول سرد سال، سرمایی استخوان سوز دارد و عمدتن در شش ماهه اول سال پذیرای مسافران و توریستان است.

ییلاق داماش ، نسیم خنک خزر

قطعا نام داماش را به خاطر آب معدنی یا تیم فوتبال آن چند باری شنیده اید. داماش نام یکی از جاهای تماشای اطراف تهران است که در منطقه مازندران واقع شده است. برای بازدید از داماش، می توانید حتی تعطیلات وسط هفته یا آدینه ها را انتخاب کنید. داماش منطقه ای بسیار سبز و زیبا است که با وجود کوهستانی بودن، دشت های وسیع و بسیار سرسبزی دارد. داماش نسبت به سایر ییلاق های اطراف تهران ، کمتر شناخته شده است و به همین دلیل هنوز هم بکر و تماشای به جای مانده. پس اگر قصد دارید تا آخر هفته خود را در دامان طبیعت سپری کنید، باید سری به داماش بزنید.

بعلاوه اگر کمی اهل ماجراجویی باشید، می توانید جهت را تا روستای یسان ادامه دهید تا از آبشاری با همین نام نیز تماشا کنید. منطقه ییلاقی داماش برای برپایی کمپ و بعلاوه پیاده روی بسیار مناسب است و بافت کاملا خانوادگی و روستایی دارد.

آبشار دارنو و دریاچه فراخین

قرار نیست که همه ییلاق های اطراف تهران را از قبل بشناسید! ما نیز قصد داریم تا منطقه ها بکری را به شما معرفی کنیم که حتی نام آن را به ندرت شنیده باشید! پس تعجب نکنید! اگر اهل ماجراجویی و تماشا منظره ها طبیعی بکر و منحصر به فرد هستید، باید سری به استان مازندران و دریاچه فراخین نیز بزنید. برای دسترسی به این دریاچه زیبا، باید از عروس جاده های ایران، چالوس، به سمت نوشهر بروید. در نزدیکی نوشهر، باید وارده جاده سنگ معدن نوشهر شده و جهت را تا خود دریاچه ادامه دهید.

اگر اهل پیاده روی هستید و آمادگی بدنی بالایی دارید، می توانید یک جهت پیاده روی بهشتی از دریاچه فراخین تا آبشار دارنو را پشت سر بگذارید و در جهت از میان جنگل های هیرکانی عبور کنید. زیبایی منظره ها این منطقه خارج از حد تصور شما خواهند بود و با انتخاب این جهت پیاده روی، می توانید تصاویری بی نظیر را در خاطر خود به یادگار ببرید.

آبشار ترز

در قسمت ابتدایی مقاله، با جاهای تماشای از اطراف تهران آشنا شدیم که فاصله بسیار کمی تا مرکز دارند. اما در این بخش قصد داریم تا شما را به سمت استان مازندران و جنگل لفور راهنمایی کنیم. با وجود آنکه پیش از این، منطقه ییلاقی لفور را به شما عزیزان همراه معرفی نموده ایم، اما دور از ادب است که به طور جداگانه نامی از آبشار ترز نبریم. جنگل لفور آنقدر بزرگ و زیباست که می توانید یک سفر چند روزه را به آن تجربه کنید و آبشار ترز نیز تنها بخشی از زیبایی های طبیعی این جنگل است. جهت دسترسی به این آبشار شاید کمی ناهموار باشد، اما نباید فراموش کنید که برای کشف هر گنج، باید سختی های زیادی را پشت سر بگذارید!

جنگل نقله بر رودبار ، خانه هرزویل، سرو سه هزار ساله

حتی در جمعی از عاشقان طبیعت، هر کس نظر خاصی در خصوص برترین منظره ها طبیعی دارد. بعضی از جنگل های قدیمی لذت می برند و بعضی دیگر طبیعت را بدون آب و رودخانه نمی خواهند! اما جنگل نقله آنقدر زیباست که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می نماید و گفتنی است که در این جنگل درخت سروی وجود دارد که قدمت آن به سه هزار سال پیش باز می گردد! این یعنی پیش از آنکه حکومت پارس بر این منطقه حکمرانی کند، درخت سرو کهنه 500 ساله بوده! جنگل نقله رودبار که در استان گیلان واقع شده است و در فاصله چهار ساعتی از تهران واقع شده است، یکی از بکرترین ییلاقی های اطراف تهران به شمار میرود که می تواند سفری یک روزه و عالی را برای شما به ارمغان بیاورد. برای دسترسی به این جنگل، باید ابتدا خودتان را به قزوین و سپس رودبار برسانید. از رودبار جهت را تا منجیل ادامه دهید و در همان ابتدای جهت، با سرو هرزویل، سرو سه هزار ساله رو به رو خواهید شد.

دریاچه آویدر

دریاچه آویدر همانجایی است که شاید با تماشا عکس های هنری آن، تصور کنید که در حال تماشای یک چشم انداز بی نظیر در سوئیس یا فنلاند هستید! متاسفانه یا خوشبختانه، هنوز هم بسیاری از جاهای تماشای اطراف تهران ناشناخته و بکر به جای مانده اند. دریاچه آویدر در استان مازندران و فاصله پنج ساعته از تهران واقع شده است. برای دسترسی به این دریاچه خاص و تماشای، باید از جاده چالوس به سمت آمل حرکت کنید. دقیقا نرسیده به آمل و در نزدیکی شرق شهر نوشهر، روستایی با نام روستای صلاح الدین واقع شده است. برای یافتن این روستا بهتر است تابلوهای جنگل سیسنگان را دنبال کنید تا جهت را بیابید. در دل دریاچه آویدر جزیره ای کوچک واقع شده است که با درختان کاج و بلوط محاصره شده است. قایق رانی، ماهیگیری و کمپ های خانوادگی سرگرمیاتی هستند که می توانید در یک روز آدینه کنار آویدر تجربه کنید.

پلنگ دره

اگر بین چهار عنصر طبیعت، آب را انتخاب می کنید، بهتر است برای سرگرمی آخر هفته خود نیز پلنگ دره را انتخاب کنید! پلنگ دره یکی از برترین ییلاق های اطراف تهران برای رودخانه نوردی به شمار میرود. اما این موضوع لزوما باعث نمی گردد که تنها با رودخانه نوردی بتوانید از این منطقه لذت ببرید. جنگل اطراف رودخانه یکی از بکر ترین منطقه ها طبیعی اطراف تهران محسوب می گردد که برای پیاده روی و لذت بردن از آرامش و سکوت بسیار ایده آل است. برای دسترسی به این نگین سرسبز، باید از جهت جاده فیروزکوه به سمت شیرگاه حرکت کنید تا نهایتا به پلنگ دره برسید. البته یافتن پلنگ دره ممکن است کمی سخت باشد و ترجیحا از GPS یا راهنمایان محلی یاری بگیرید. ضمناً برای رساندن خودتان به پلنگ دره، باید حدود پنج ساعت رانندگی کنید. در نتیجه می توان پلنگ دره را یکی از جاهای تماشای اطراف تهران دانست.

سرپوش تنگه

سرپوش تنگه یکی دیگر از ییلاق های اطراف تهران به شمار میرود که در فاصله پنج ساعتی از تهران و استان مازندران واقع شده است. سرپوش تنگه مخصوص آن دسته از افرادی است که در پی بکرترین منطقه ها برای خلوت و پیاده روی هستند. البته بهتر است به تنهایی از این منطقه بازدید نکنید و ترجیحا یک راهنمای محلی همراه داشته باشید. جهت پیاده روی در جنگل سرپوش تنگه، یکی از برترین جهتهای پیاده روی در تمام ایران به شمار میرود. آب و هوای منطقه، کوهستانی و خنک است و جنگلی انبوه تمام منطقه را پوشانده. برای دسترسی به این ییلاق خارق العاده، باید در جهت کرج - چالوس، پس از مرزن آباد و قبل از پلیس راه چالوس، از اولین فرعی به سمت روستای محمد آباد بروید تا در نهایت به سرپوش تنگه برسید.

دره اسکلیم رود

واقعا زمانی که قصد صحبت در خصوص جاهای تماشای اطراف تهران و استان مازندران را داشته باشیم، فرصت کم خواهد بود تا تمام آنها را معرفی کنیم! حقیقتا باید گفت که وجب به وجب این خطه، یک جاذبه توریستی بسیار زیبا به شمار میرود. اما دره اسکلیم رود، بین طبیعت گردان به عنوان یکی از برترین و معروف ترین ییلاق های اطراف تهران به شمار می آید. رودی پر آب که در میانه تنگه جریان دارد باعث ایجاد این جنگل زیبا و انبوه شده است. اگر جهت را در کنار رودخانه ادامه دهید، به سد بزرگ البرز خواهید رسید. بسیاری از توریستان، از این منطقه برای کمپ های شبانه استفاده می نمایند تا کمی آرامش طبیعت را به وجود خود انتقال دهند. برای دسترسی به اسکلیم رود، باید از جاده تهران آمل یاری بگیرید و از جاده لفور جهت را تا دهستان لفور ادامه دهید و خودتان را به دره اسکلیم رود برسانید.

دریاچه ارواح

دریاچه ارواح یکی از رمزآلودترین ییلاق های اطراف تهران به شمار میرود که در هنگام غروب، قطعا تپش قلب شما را افزایش می دهد! البته هیچ جای طبیعت ترسناک نیست و فقط ما انسان ها با تصورات خود آنها را ترسناک می کنیم. در تمام روزهای سال، مهی غلیظ در منطقه دریاچه ارواح جریان دارد و همین مساله آن را تبدیل به یک سرزمین اسرار آمیز و افسانه ای نموده است! پس اگر در پی ماجراجویی و کشف ناشناخته ها هستید، حتما از این دریاچه بازدید کنید. البته هر که طاووس خواهد، جور هندوستان کشد! دریاچه ارواح در فاصله هفت ساعته از تهران واقع شده است و باید ابتدا از جاده چالوس به سمت نوشهر و سپس به سمت روستای ونوش بروید تا بتوانید در نهایت خودتان را به دریاچه ارواح برسانید! با وجود آنکه دریاچه ارواح فاصله زیادی از مرکز دارد، اما به دلیل محبوبیت، از آن در بین جاهای تماشای اطراف تهران یاد می کنیم.

مرداب دیوک

بد نیست پس از تحریک حس کنجکاوی شما نسبت به دریاچه ارواح، شما را با یکی از مرداب های وهم انگیز ایران، یعنی مرداب دیوک آشنا کنیم. حتی نام این مرداب کمی شما را به فکر فرو می برد و بد نیست بدانید که مردم محلی در گذشته دور بر این باور بودند که یک دیو در این مرداب زندگی می نماید! اما به دور از مسائل خرافی، مرداب دیوک یکی از زیباترین منطقه ها ییلاقی اطراف تهران محسوب می گردد که بسیار بکر و دست نخورده است. فضایی مه آلوده، خزه هایی که تمام مرداب را گرفته اند و درختانی با شاخه های شکسته، انگار که حیات در این منطقه از بین رفته اما مادر طبیعت در کوشش است آن را احیا کند! با ورود به این مرداب، احساس عجیبی را تجربه خواهید کرد. برای دسترسی به مرداب دیوک، باید حدود پنج ساعت رانندگی کنید و از سمت استان مازندران، به سمت کلاردشت بروید و با کمی پیاده روی در جنگل، خودتان را به مرداب برسانید و از آن لذت ببرید!

جنگل الیمستان؛ تلفیقی از جنگل نوردی و کوه پیمایی

اما فرعی دیگری از جاده هراز که می تواند ما را به ییلاقی فراموش نشدنی ببرد، در فاصله 52 کیلومتری شهرستان آمل است. فرعی ای که از سمت امامزاده قنام شروع شده و به روستای الیمستان ختم می گردد. برای ورود به جنگل های تماشایی اش باید از ماشین پیاده شد و ادامه جهت را پیاده طی کرد. الیمستان از ییلاق های اطراف تهران است که در چهار فصل سال می توانید از آن لذت ببرید.

جنگل الیمستان در جهت صعود به قله ای به همین نام واقع شده است و پس از مدتی، جنگل نوردی با کوهنوردی ترکیب می گردد. این ترکیب تجربه منحصر به فردی در طبیعت گردی است. به ویژه برای حرفه ای هایی که همیشه در پی چالش های جتماشاد. جنگل الیمستان محل رویش گیاهی به نام الیماست که در اردیبهشت ماه می روید. گیاهی خوراکی و بومی شبیه پیازچه که می توانید در طبخ خورشت از آن بهره ببرید.

لواسان؛ از نزدیک ترین ییلاق های اطراف تهران

بدون شک نزدیک ترین و مشهورترین جاهای تماشای اطراف تهران ، باغشهر لواسان است. این شهر که در دره ای به همین نام در دامنه جنوبی کوه های البرز قرار گرفته مرکز بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات است. گذر رودخانه جاجرود از این شهر و سرریز آن به سد لتیان ، علاوه بر آب و هوایی مطبوع، چشم اندازهای زیبایی هم برای این شهر به ارمغان آورده است.

لواسان از قدیمی ترین جاهای تماشای اطراف تهران

طبیعت سرسبز لواسان و دریاچه زیبای سد لتیان این منطقه خوش آب و هوا را به ییلاقی چهارفصل بدل نموده است. نزدیکی به تهران و آب و هوای مناسب لواسان را به یکی از گران ترین شهرهای ایران بدل نموده تا جایی که به آن بورلی هیلز یا سوئیس تهران لقب داده اند! اتوبان بابایی و جاده لشگرک دو راه مرسوم دسترسی به شهر لواسان است.

روستای افجه؛ روستای سراسر سبز

اما اگر در پی جای دنج اطراف تهران می گشت، باید به دهات اطراف لوسان سری بزنید. افجه روستایی کوهستانی از توابع لواسانات است که در 5 کیلومتری شمال شرقی لواسان واقع شده است. مهم ترین جاذبه روستا دشت هویج است که بنا بر روایات تاریخی در گذشته به کاشت هویج اختصاص داشته، هرچند که امروزه اثری از مزارع هویج دیده نمی گردد.

دره شمالی دشت هویج نیز مورد توجه کوهنوردانی است که از جهتهای آن برای صعود به قله های آتشکده، ساکا، یخچال و مهرچال استفاده می نمایند. دو رودخانه افجه و تبله رود نیز از شرق و داخل این روستا گذشته و جاذبه های طبیعی آن را تکمیل می نمایند. در روستای افجه با چشم اندازهایی روبرو خواهید شد که به جز رنگ سبز، به سختی رنگ دیگری می یابید!

فشم؛ ییلاق برفی

فشم قسمتی از شهری بزرگتر به نام اوشان فشم میگون است که در زبان عامیانه آن را به عنوان اوشون فشم می شناسیم. باغشهری ییلاقی در 30 کیلومتری شمال شرق تهران و از توابع شمیرانات. منطقه فشم را که از جاهای تماشای تهران و حومه به شمار میرود بیشتر به واسطه روستاها و باغ های میوه اش می شناسند. روستاهایی نظیر آهار،شکرآب، ایگل و باغگل که دارای آب و هوایی معتدل و روح افزا به ویژه در بهار و تابستان هستند. اما در فصل زمستان هم فشم خالی از توریست نمی ماند. چرا که به واسطه کوهپایه ای بودن منطقه، دارای سه پیست اسکی در اطراف است که پیست اسکی شمشک از بقیه معروف تر است.

فشم ییلاقی با آبشارهای فراوان

طبیعت فشم دارای چند آبشار معروف نیز هست: آبشارهای لالون و لارمحله و آبشار یخی آبنیک و نیز دشت چشم نواز جانستون در شمال آن، که یکی از زیباترین ییلاق های اطراف تهران به شمار می آید.

جاده لشگرک اصلی ترین جهت از تهران به فشم است.

شهرستانک؛ ییلاقی شاهانه از جاهای تماشای اطراف تهران در پاییز

بد نیست سری هم به ییلاق های غرب تهران بزنیم. به سمت کرج برویم و جهت جاده چالوس را در پیش بگیریم. جاده ای که زیبایی و چشم نوازی اش را کمتر کسی ندیده. پس از گذشتن از آسارا و ماهان و درده به دو راهی ای می رسیم که تابلوی راهنمای شهرستانک را به ما نشان می دهد. روستایی بکر و زیبا در شمال کوه توچال که در هر فصل سال رنگ تازه ای به خود می گیرد.

شهرستانک ییلاقی باصفا و بکر

طبیعتِ منحصر به فرد و رنگارنگ و آب و هوایی روح افزا که ناصرالدین شاه قاجار را نیز وسوسه نموده تا کاخ ییلاقی خود را در آنجا بنا کند، بسیار چشم نواز است. کاخ ناصری یا همان کاخ شهرستانک بنایی تاریخی واقع در کنار رودخانه شهرستانک است که می تواند بُعدی تاریخی نیز به گشت و گذار شما بدهد. کوهنوردانی هم که جهت توچال را انتخاب می نمایند می توانند از غرب توچال به سمت پایین حرکت نمایند و بعد از ساعتی پیاده روی به شهرستانک برسند.

روستای برغان؛ جاهای تماشای اطراف تهران و حومه در پاییز

حتمن نام آلوی برغان را شنیده اید! گوجه سبزهایی ترد و درشت که صرف تماشاش هر دهانی را آب می اندازد. روستای برغان از دیگر منطقه ها تماشای اطراف تهران و از توابع ساوجبلاغ است که به فاصله 13 کیلومتری شهر کرج در دره ای زیبا واقع شده. از همان ابتدای جهت ورود به شهر زیبایی درختان انبوه و کهنسال چشم ها را خیره می نماید.

همزمان صدای روح بخش آب رودخانه نیز به شگفتی فضا می افزاید. دو رودخانه شاهرود و سنج که از کوه های البرز مرکزی سرچشمه می گیرند از کنار این روستا عبور می نمایند. یک پل تاریخی، مسجد جامع، حمامی قدیمی تکیه های مذهبی و بازار برغان، از دیگر جاذبه های این روستای دل انگیز هستند. سوییت ها و خانه های محلی نیز در شهر وجود دارند تا اگر قصد کمپینگ در طبیعت را نداشتید بتوانید در آن ها اقامت کنید.

جاهای تماشای تهران و حومه

تنگه واشی؛ هیجان در میان دیواره های سنگی

در جهت جاده تهران به فیروزکوه، سرگرمی گاه های زیادی وجود دارد. یکی از معروف ترین آن ها ناحیه ای موسوم به تنگه واشی ، یکی از تماشای های اطراف تهران است که در واقع شامل دو تنگه به نام های واشی و سا می باشد. دشت پهناوری نیز که در میان این دو تنگه قرار گرفته به دشت ساواشی معروف است.

تنگه واشی از ییلاق های اطراف تهران که مناسب برای تابستان است

پس جهت پیاده روی شما عملن به سه قسمت تقسیم می گردد. در طول راه از میان دیوارهای سنگی بلندی عبور می کنید و به دلیل وجود چشمه و آبشارهای پلکانی کم و بیش خیس خواهید شد. علاوه بر آن فرورفتگی های غارمانندی نیز وجود دارد که بالارفتن از آن ها هیجان انگیز است. در انتها جهت به یکباره آبشاری جلویتان ظاهر می گردد که می تواند دلچسب ترین انتها برای پیاده روی طولانی تان باشد.

روستای زرین دشت؛ از پرآبترین ییلاق های اطراف تهران

روستای زرین دشت

از دیگر جاذبه های جهت جاده فیروزکوه که در 40 کیلومتری جنوب آن و 120 کیلومتری تهران واقع شده روستای زرین دشت است. این روستا به دلیل زیبایی خاص منظره ها طبیعی اش، بیشتر در فصول بهار و تابستان مورد استقبال طبیعت دوستان و توریستان قرار می گیرد.از زیبایی های روستای زرین دشت، رودخانه حبله رود است که آب خنک و زلالش همیشه جاری است و به روستا های اطرافش زندگی می بخشد. چشمه های آب معدنی مانند خمده و دریابک نیز که خواص درمانی دارند در اطراف زرین دشت پیدا می شوند. اقلیم روستای زرین دشت معتدل است و در فصل بهار و تابستان میوه های خوش آب و رنگ و خوشمزه در آن به وفور یافت می گردد. میوه هایی مثل آلبالو، گیلاس و توت در این روستا فراوان است و در بعضی از باغ ها نیز گردوی با کیفیت به عمل می آید.

روستای آبنیک؛ از خنکترین ییلاق های اطراف تهران

روستای آبنیک

روستای آبنیک روستایی سرسبز و خوش آب و هوا از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات استان تهران است. آبنیک با دارا بودن آب و هوای سرد و ییلاقی، حاشیه سرسبز رودخانه کلارود و دامنه های گسترده کوه های اطراف همه ساله پذیرای توریستان از تهران و سایر نقاط کشور است. شاید مجذوب کننده ترین جاذبه آبنیک آبشار یخی آن باشد که در انتهای دره آبنیک، در کنار یک تنگه زیبا، واقع شده و محل مناسبی جهت تمرین یخ نوردی در زمستان است. چشمه آبنیک هم چشمه معروفی است و آبی سفید و گوارا دارد. از قدیم به دلیل خواص آب این چشمه، مردمان آبنیک به تنومندی و خوش قامتی معروف بوده اند؛ آنچنان که شاهان قاجار در نوشته های خود بار ها از آن یاد نموده اند. در فصل بهار دامنه کوه های این منطقه از قارچ های خوراکی و گیاهانی مانند والک و سیرک و تره کوهی پر می گردد و عطری خوش این محیط زیبا را فرا می گیرد. برای تماشا روستای آبنیک باید به 12 کیلومتری شمال شرقی فشم، بعد از روستاهای زایگان و لالان بروید.

روستای خور از جاهای تماشای اطراف تهران

روستای خور | روستاهای اطراف تهران

روستای خوش آب و هوای خور یکی از زیباترین ییلاق های اطراف تهران است. با گذر از کوچه باغ های این روستای صمیمی با روستاییانی مهمان نواز و شیرین سخن رو به رو می شویم، که به زبان تاتی سخن می گویند. این روستای توریستی جاذبه های طبیعی متنوعی دارد که از این میان می توان به آبشار خور و طبیعت چشم نواز اطرافش اشاره نمود. اگر جهت ماشین رو را انتخاب کنید خیلی سریع پس از 17 کیلومتر رانندگی از کرج در جهت جاده چالوس به روستای خور می رسید و آبشار را در 2 کیلومتری خور پیدا خواهید کرد. بیشتر عاشقان طبیعت با رسیدن به روستای خور جهت پیاده روی را انتخاب می نمایند و پس از گذر از میان باغ های زردآلو، گوجه سبز، گیلاس و سیب، چهره زیبای آبشار نمایان می گردد. در فصل زمستان، روستا لباسی سفید رنگ و بلورین بر تن می نماید. پیست اسکی خور با 1850 متر طول یکی از طویل ترین پیست های اسکی ایران به شمار می رود و در این فصل از جمله پرطرفدار ترین مکان های توریستی برای مرکز نشینان و اسکی بازهاست.

روستای کرکبود؛ از محبوبترین ییلاق های اطراف تهران

روستای کرکبود | روستاهای اطراف تهران

روستایی کوچک و کوهستانی در قسمت شمالی شهرستان طالقان وجود دارد که به دلیل وجود سنگ های تیره رنگ به آن کرکبود گفته می گردد. این روستا در ابتدا به دلیل وجود دو امام زاده به نام های زید و ابراهیم محبوب شد؛ اما به مرور به دلیل نزدیکی به تهران و طبیعت زیبایش به معروفیت رسید و حالا یکی از پاتوق های مرکز نشینان است. از تماشای های روستای کرکبود می توان به آبشار آن اشاره نمود که در اواخر بهار زیبایی روستا را دو چندان می نماید. دو چشمه به نام های گوهر و اشکس نیز در کرکبود وجود دارند و زندگی را در آن به جریان می اندازند. بعلاوه بقایای یک حمام نیز در این روستا هست که تا حد زیادی تخریب شده اما با این حال هنوز هم از جاذبه های مهم روستا به شمار میرود. تماشای خانه های روستایی و گردش در میان آن ها تجربه جالبی برای تان خواهد بود. توصیه می کنیم در سفر به روستای کرکبود دوربین عکاسی خود را به هیچ وجه نباید فراموش کنید؛ چرا که حتماً غرق در زیبایی های این روستا خواهید شد

روستای وردیج و واریش ؛ از نزدیکترین ییلاق های اطراف تهران

روستای وردیج و واریش

در غربی ترین نقطه شهر تهران و در امتداد جاده ای کوهستانی، دو روستای کوچک فارغ از همهمه و شلوغی تهران، ساکت و آرام در دل کوهستان البرز جا خوش نموده اند. نام این دو روستا وَردیج و واریش است و دسترسی به آن ها به وسیله اتوبان تهران ـ کرج امکان پذیر است. از بالای محله وردآورد، جاده ای آسفالته و پیچ در پیچ، در امتداد رودخانه و دره ای عمیق به روستای وَردیج و بعد از آن به واریش منتهی می گردد. دره های عمیق، باغ های سرسبز و کوه های مرتفع، منظره ها چشم نوازی هستند که در طی جهت، چشم های کنجکاو شما رو به خود جلب خواهند کرد. برترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار، خصوصاً اردیبهشت ماه است؛ چرا که در این وقت از سال، باغ های وردیج و واریش با شکوفه های زیبای گیلاس و آلبالو یکدست سفیدپوش شده و منظره های بدیع از طبیعت دلنشین بهار رو به نمایش می گذارند.

روستای چلاو؛ از مجذوب کنندهترین ییلاق های اطراف تهران

روستای چلاو | روستاهای اطراف تهران

این روستای زیبا در شهرستان آمل و استان مازندران واقع شده و از چندین دهستان تشکیل شده است. چلاو یک منطقه ییلاقی محسوب می گردد و اغلب اهالی آن تنها در فصل های خوش آب و هوا در آن ساکن هستند. روستای چلاو قدمت زیادی دارد و به همین دلیل بنا های تاریخی نیز در آن یافت می گردد. مهمترین آن ها قلعه دارا و سامان است که امروزه بیشتر به افسانه شباهت دارند زیرا چیز زیادی از آن ها باقی نمانده است. روستای چلاو کوهستانی است و جنگل هایی با درختانی متراکم دارد. به طور کلی منطقه چلاو بیش از 15 هزار هکتار است که این میزان از آن تحت حفاظت سازمان محیط زیست واقع شده است و تا حدودی به آن رسیدگی شده است. از یاد نبرید که چلاو یک منطقه شکار ممنوع است و شکار در آن پیگرد قانونی دارد. ضمناًً در هنگام روشن کردن آتش مراقب باشید تا به جنگل و محیط زیست آسیب وارد نگردد. اگر در جاده هراز به سمت آمل در حرکت باشید در فاصله 25 کیلومتری از آمل، می توانید این روستا را مشاهده کنید.

روستای آهار؛ از برترین ییلاق های اطراف تهران

روستای آهار | روستاهای اطراف تهران

آهار از روستاهای بخش رودبار قصران شهرستان شمیران در شمال شرقی تهران است. موقعیت این روستا در محل تلاقی دو تنگه است و باغات وسیع و مزارع سر سبزی را در دل خود جای داده. آهار با طبیعتی تماشای و آب وهوایی مطبوع یکی از برترین ییلاق های اطراف تهران است. این روستای زیبا دارای کوچه باغ هایی مجذوب کننده و فضایی دلنشین و مملو از صدای جاری شدن آب است. وجود رودخانه ای زلال، آبشار های زیبا، کوه های مرتفع، درختان سبز و راه نسبتا هموار، این نقطه را به منطقه ای پر بازدید تبدیل نموده است. از جاذبه های این منطقه می توان به آبشار شکرآب، امامزاده طاهر شکراب، آبشار ده تنگه، قلعه تاریخی دختر و قله هایی تماشایی نظیر قله قلعه دختر، سی چال، توچال و قزقونچال اشاره نمود. این روستا در هر فصل از سال تماشای است و زیبای های خود را دارد. دسترسی به آهار از تهران امکان پذیر است؛ بدین صورت که باید از اتوبان بابایی وارد جاده لشگرک شد و از آنجا به سمت فشم رفت و بعد از حاجی آباد و اوشان به سمت روستای آهار حرکت نمود.

روستای ناتر از معروف ترین روستاهای اطراف تهران

روستای ناتر

در 50 کیلومتری شهر چالوس یک جاده فرعی ما را از زیبایی های جاده جدا می نماید تا ما را به یکی از تماشایی ترین ییلاق های اطراف تهران برساند. ناتر روستایی قدیمی با خانه های کاهگلی است که 2500 سال است در میان کوهستان جا خوش نموده. یونجه زارها و جالیزها، این روستا را در آغوش گرفته و درختانی چون گردو، سیب، فندق، اجا، بید، صنوبر و تبریزی در جای جای آن دیده می شوند. منطقه ها بارینگتون و کندیچال با آن مراتع سرسبز، بساط خود را در مجاورت با کوهستان و نزدیکی روستای ناتر پهن نموده اند. قلقله چشمه و ککی چشمه و چشمه لنار با آب خنک و گوارایشان به این روستا زندگی بخشیده اند. چشمه شفابخش داریو در منطقه کندیچال از آن دسته چشمه های گازدار است که بیماری هایی همانند سنگ کلیه را بهبود می بخشد. تازه اگر علاقه مند به کوهنوردی هستید این منطقه کوهستانی با قله های سر به فلک کشیده اش لحظات خوبی را برایتان می سازد.

دشت لار ؛ از زیباترین ییلاق های اطراف تهران

دشت لار

دشت لار از زیباترین دشت های ایران است که در منطقه ای در 70 کیلومتری شرق تهران و در دامنه رشته کوه های البرز قرار گرفته. دشت لار با داشتن طبیعت زیبا، دریاچه، چشمه های فراوان و نزدیکی به قله دماوند، مورد علاقه طبیعت دوستان زیادی است. خاتون بارگاه و گرمابدر در قسمت غربی آن قرار دارند و در شرق آن هم پلور و کوه دماوند نگهبانی اش را می دهند. دشت لار که مدت هاست به پارک ملی لار تغییر نام داده، دشتی است بکر و پر از شقایق. دشت لار به دشت شقایق ها معروف است، چرا که در بهار پر از گل های شقایق می گردد و این مسئله خودش یکی از جاذبه های توریستی این منطقه است. به علاوه وجود سد خاکی لار باعث شده تا به یکی از منطقه ها اصلی ماهی گیری در نزدیکی تهران تبدیل گردد. هر سال تعداد زیادی از مردم برای ماهی گیری، طبیعت گردی، دوچرخه سواری و سرگرمی به پارک ملی لار می فرایند و خاطره سفری خوش و دلپذیر در منطقه ای زیبا و خوش آب وهوا را در ذهنشان ثبت می نمایند. برای رفتن به دشت لار باید از بزرگراه بابایی وارد جاده هراز شده و پس از پشت سر گذاشتن گردنه امامزاده هاشم، حدود 10 دقیقه تا پلور رانندگی کنید. در سمت چپ خود دنبال مجسمه طلائی کوهنورد بگشت و جهت فرعی را که مجسمه با دست نشان می دهد در پیش بگیرید. بعد از حدود یک ربع ساعت رانندگی به محیط بانی سد لار خواهید رسید.

طالقان ؛ از مشهورترین ییلاق های اطراف تهران

طالقان

طالقان، از شهرهای زیبا و منطقه ها ییلاقی و کوهستانی در استان البرز است که بواسطه جاذبه های طبیعی و تاریخی اش مورد پسند و توجه توریستان زیادی است. حضور چشمه های متعدد، آبشارهای خروشان، کوه های سربه فلک کشیده، یخچال های طبیعی و آثار مذهبی و تاریخی موجود، این شهرستان زیبا را به یکی از محبوب ترین ییلاق های اطراف تهران تبدیل نموده است. دریاچه و سد طالقان احتمالاً اولین جایی است که در سفر به طالقان نظرتان را جلب می نماید. سد طالقان روی رودخانه شاهرود که از مازندران سرچشمه می گیرد بسته شده است. این سد علاوه بر ایجاد چشم انداز ای چشم نواز، به دلیل وجود ماهی کپور، قزل آلای رنگین کمان و زردپر، طرفداران زیادی دارد و ماهیگیری در اطرافش یکی از سرگرمیات رایج است. از دیگر جلوه های طبیعت طالقان، آبشارهای فصلی و دائمی بسیاری است که در روستا های مختلف آن دیده می گردد. از جمله آبشار شله بن و آبشار اورازان در روستای مشهور اورازان. اگر دلتان می خواهد سیاحت و طبیعت گردی را آمیخته با زیارت کنید از رفتن به روستای مام تکیه ناوه در پایین طالقان به راحتی نگذرید. وجه تسمیه این روستا به خاطر وجود تکیه و امامزاده آقا ابراهیم بن علی و ناو به دلیل شکل وی مانند دره ای است که روستا در آن قرار گرفته.

جالب است بدانید که حیات وحش طالقان را پستانداران و پرندگان وحشی همانند خرگوش، کفتار، گراز، خرس، عقاب، زاغچه، شغال، گرگ، کبک دری، قوش، دم جنبانک و… تشکیل داده است که در کوه شاه البرز زندگی می نمایند. بعلاوه این منطقه را پوشش گیاهی متنوعی همانند باغ های میوه مانند گردو، زیتون، زرشک کوهی، بادام کوهی، سیب، گیلاس، گلابی، درختان چنار، ریواس، تره کوهی، کاسنی، آویشن، گل های شقایق و… در بر گرفته است. طالقان از مهم ترین ییلاق های اطراف تهران است که در 114 کیلومتری کرج و 166 کیلومتری تهران قرار گرفته است.

روستای کن سولقان

روستای کن سولقان

کن و سولقان دو روستا در شمال غربی تهران هستند که معمولاً نام آن ها با هم بکار برده می گردد. امروزه دیگر کن جزئی از منطقه پنج تهران به شمار میرود و سولقان نیز که از توابع کن بوده و خود یک دهستان است از شانزده آبادی تشکیل شده است. معروف ترین این آبادی ها امام زاده داوود است که درا نتهای جهتی که از کن شروع شده و از سولقان می گذرد و طول آن بیست و پنج کیلومتر است واقع شده است. از مهمترین جاذبه های کَن سولقان رودخانه کَن به طول 33 کیلومتر است که از ارتفاعات توچال سرچشمه می گیرد و با خروش فراوان از روستاها و آبادی های پایین دست عبور می نماید. رودخانه کن یکی از پرآب ترین رودخانه های تهران است و آب دریاچه مصنوعی چیتگر نیز از همین جا تأمین می گردد. کوه های بسیاری منطقه کن را احاطه نموده که طبیعتاً به دلیل وجود این کوه ها دره های بسیاری هم در این منطقه بوجود آمده اند که شامل: دره وسک، قلاچ، گرم دره، خرگوش دره، مالا و باغ میر می شوند. از ییلاقات و منطقه ها توریستی کن سولقان می توان به آبادی های خوش آب و هوایی نظیر سنگان، کشارعلیا، رندان و طالون اشاره نمود.

روستای کردان؛ از مهمترین روستاهای اطراف تهران

روستای کردان

کردان، روستایی ییلاقی در اطراف کرج و از توابع شهر کوهسار است که به خاطر رودی به همین نام، به کردان معروف شده. رود کردان از ارتفاعات کهار پایین می ریزد، این رودخانه از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور نموده و در اطراف روستای نجم آباد وارد رودخانه شور می گردد. در جهت رودخانه کردان یکی از جاذبه های روستا در فاصله یک کیلومتری آن به نام برج مقبره واقع شده است. این برج آجری، شکل مدوری دارد که به گفته باستانشناسان عمرش به دوره سلجوقیان برمی گردد. سقف مقبره به شکل یک کلاه خود است و طبیعت زیبای اطراف مقبره ما را به یاد فیلم های قدیمی روستایی می اندازد. روستای خوش آب و هوای کردان با باغ های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت خود، جای خوبی برای استراحت کردن در آخر هفته است. این روستا 65 کیلومتری غرب تهران واقع شده است و از کرج هم فقط 25 کیلومتر دور است.

سوالات پرتکرار

جاهای دنج اطراف تهران کدامند؟

روستای افجه

روستای وردیج و واریش

دشت لار

برترین جاهای تماشای اطراف تهران کدامند؟

روستای فیلبند

جنگل الیمستان

شهرستانک

برترین روستاهای اطراف تهران کدامند؟

روستای برغان

روستای زرین دشت

روستای ناتر

در این مطلب، تعداد زیادی از محبوب ترین ییلاق های اطراف تهران را معرفی کردیم. شما خبرنگاران ی عزیز برای داشتن یک آخر هفته به یاد ماندنی کدام یک را انتخاب می کنید؟ خبرنگاران مشتاق دریافت پاسخ های شماست.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1560

به "ییلاق های اطراف تهران ؛ برترین گزینه ها برای سفر یک روزه" امتیاز دهید

1 کاربر به "ییلاق های اطراف تهران ؛ برترین گزینه ها برای سفر یک روزه" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ییلاق های اطراف تهران ؛ برترین گزینه ها برای سفر یک روزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید