تعطیلات بهاری موقعیتی برای تبدیل تهدید کرونا به فرصت کتاب خوانی است

به گزارش مجله چایی، خبرنگاران -زهره مسکنی: بهار آمیخته با قرنطینه و حال و هوای ویژه دور از دیدوبازدید و نشاطِ معمول و هیجانِ مرسوم را برای بچه ها و نوجوانان باید به شیوه های مورد پسند خودشان سپری کرد. یکی از این شیوه ها کتاب خوانی است؛ اما در جامعه ای که آمار مطالعه چنگی به دل نمی زند، برای این مشکل چه چاره ای باید کرد؟ شاید بهترین راه این باشد که با توجه به روحیه و سلیقه هر کدام از آنها برای شان به عنوان عیدی کتاب تهیه کنیم یا کتاب پیشنهاد بدهیم و انتخاب را به خودشان واگذار کنیم. این شیوه هم راه را برای یک گپ خانوادگی در اوقات فراغت باز نموده و هم جهت را برای کتاب خوانی افراد خانواده هموارتر می نماید. اما اگر فرصت ندارید برای تهیۀ کتاب به جست وجو بپردازید، برایتان چند پیشنهاد دارم که حتماً سلیقه های نوجوانانی با روحیات مختلف را پوشش خواهد داد:

تعطیلات بهاری موقعیتی برای تبدیل تهدید کرونا به فرصت کتاب خوانی است

دختران علیه دختران

شاید در اطرافتان دختر نوجوانی داشته باشید که دائم در حال ستیزه جویی با جنس مخالف و نشان دادن و اثبات رجحان دختران نسبت به پسران است. پیشنهادم برای چنین نوجوانی خواندن رمان دختران علیه دختران نوشتۀ مصطفی خرامان است. این داستان جذاب که از سوی نشر افق منتشر شده، با توضیح اثاث کشی یک خانواده به محله ای جدید شروع می گردد و در سه پرده زشت، بد و خوب اثرات مختلف یک نوع رفتار را بر شخصیت های داستان توضیح می دهد. رمان، پر از ماجراها و خرده داستان های برگرفته از رویدادهای زندگی امروزی است و به همین سبب برای خوانندگان نوجوان ملموس و دارای کشش است. از آنجا که رمان در سه نسخه نوشته شده و هر بار از ابتدا داستان را با نگاهی متفاوت و تازه روایت می نماید، در روزهای تعطیل بهاری، بهانه و انگیزه بسیار مناسبی برای مباحث و چالش های خانوادگی، واداشتن نوجوانان به تأمل و تفکر بیشتر، بیان افکار و البته رسیدن به نتیجه مطلوب برای زندگی بهتر است.

من نوکر بابا نیستم

اما اگر قصد دارید پسر نوجوان کمی تا قسمتی بازیگوش را درگیر خواندن یک ماجرای هیجان انگیز آمیخته به طنز کنید رمان من نوکر بابا نیستم اثر احمد اکبرپور پیشنهاد مناسبی خواهد بود. قطعاً تجدید چاپ مکرر این کتاب توسط نشر افق، دلیلی بر جذابیت آن برای نوجوانان مخاطبش به شمار می آید. رمانی که لابه لای واژگان و تصاویر بکر خود از ماجراهای فرزندان یک خانواده روستایی، ارتباطات پدر و فرزندی در خرده فرهنگی از یک جامعه روستایی را به چالش می کشد. پدرانی که خود را مالک مطلق فرزند انگاشته و این اعتقاد را به شکلی بنیادین در بسیاری از جوامع تثبیت نموده اند. ماجرا از این قرار است که در روستایی بسته پولی از جیب پدری خسیس و سخت گیر توی چاه مستراح خانه می افتد و هیچ کس حاضر نیست برای بیرون آوردن آن پیش قدم گردد. داستان وقتی هیجان انگیزتر می گردد که پدر تصمیم می گیرد یکی از بچه ها را با زور وادار به این کار کند. اینجاست که هر کدام از آنها به شکلی مقاومت می نمایند تا اینکه...

لالایی برای دختر مرده

اما شاید بخواهید به نوجوانی کتابی هدیه یا پیشنهاد کنید که به موضوعات داستانی آمیخته با وهم و خیال علاقه مند است. به تازگی کتاب های ژانر وحشت و به ویژه ترجمه های خارجی داستان های فانتزی و سبک رئالیسم جادوییِ بسیاری روانه بازار کتاب کودک و نوجوان شده است. اما کتاب مورد پیشنهاد، علاوه بر دارابودن ویژگی هایی از فضای داستان های خیال انگیز، از همین علاقه مندی مخاطب سود برده و دست خواننده را گرفته و طوری که خودش هم متوجه نگردد او را با خود به دالان های تاریخی سرزمین خودمان می کشاند. لالایی برای دختر مرده اثر حمیدرضا شاه آبادی که افتخارات بسیاری را برای او به ارمغان آورده، رمانی تاریخی است که از سوی چند راوی، روایت های مختلفی را به موازات هم نقل نموده و مخاطب نوجوان را به تفکر عمیق و چه بسا تجسس بیشتر در مورد موضوع کتاب وامی دارد. حوادث داستان بین اکنون و گذشته در رفت وبرگشت است تا مخاطب را از زندگی دختر نوجوانی امروزی در یک مجتمع مسکونی با دختر نوجوانی از قوچان که در گذشته قربانی دوره های سخت زندگی گذشتگان ما شده، ارتباط دهد.

یکی بود که خودش نبود

اما ممکن است شما نوجوانی داشته باشید که به هر دلیلی به متون و داستان های خارجی علاقه مند باشد. بسیار خوب! کم نیستند نویسندگانی که به سبب نوشتن برای بچه ها و نوجوانانِ تمام جهان در سطح بین المللی شناخته شده اند و مترجمانی که در هر کشوری دلسوزانه و صادقانه این متون را برای فرزندان کشورشان ترجمه نموده اند. برای این دسته از فرزندان کتاب یکی بود که خودش نبود اثر جانی روداری نویسنده سرشناس ایتالیایی را با ترجمه غلامرضا امامی از نشر هوپا پیشنهاد می کنم.

این کتاب که سال 99 جزء نامزدهای کتاب سال نیز بود، ماجرای بارون لامبرتو پیرمردی نودوسه ساله، ایتالیایی و ثروتمند است که با بیست و چهار بیماری دست وپنجه نرم می نماید. بارون که در آستانه مرگ قرار گرفته است و به دنبال جاودانگی است، یکباره جوان، سرحال و شاداب می گردد. راهزنان برای دریافت پول او را گروگان می گیرند، اما هر کاری می نمایند بارون جوان تر و سرحال تر از دیروز می گردد. اینکه چه رازی در میان است و آیا او جادو شده یا ... موضوع این داستان است. از آنجا که این داستان شیرین، زیر پوست کلمات لطیفی که با تصاویر جذاب خاویر سابالا تکمیل شده، از مقبولیت ادبی، روان شناختی، قابلیت کندوکاو و خیال انگیزی خاصی برخوردار است، می تواند پس از مطالعه در ایجاد زمینه گفت وگویی پیرامون فلسفه زندگی با فرزندان به شما یاری کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1004

به "تعطیلات بهاری موقعیتی برای تبدیل تهدید کرونا به فرصت کتاب خوانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیلات بهاری موقعیتی برای تبدیل تهدید کرونا به فرصت کتاب خوانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید