جابجایی کتیبه تاریخی پل پهلوانان همدان از سرویس بهداشتی منطقی نیست

به گزارش مجله چایی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری استان همدان گفت: کتیبه پل پهلوان همدان نمی تواند جا بجا گردد و البته جابجایی آن نیز غیرمنطقی است، زیرا ارزش این کتیبه به این است که در محل خود باشد و در جای دیگر ارزشی نخواهد نداشت.

جابجایی کتیبه تاریخی پل پهلوانان همدان از سرویس بهداشتی منطقی نیست

علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به بحث جابه جای پل کتیبه همدان از سرویس بهداشتی گفت: راه چاره مناسب تخریب سرویس بهداشتی و تبدیل آن به کاربری دیگری در دستور کار است و کتیبه تاریخی در جای خودش ارزشمند است.

محمدعلی محمدی فرماندار همدان گفت: اظهارنظر درباره این موضوع باید از سوی میراث فرهنگی انجام گیرد، اما می خواهند این کتیبه را جابجا نمایند.

بعلاوه سیدمسعود حسینی شهرداری همدان در این خصوص هم می گوید: در هفته آینده نشستی با مدیرکل و کارشناسان میراث فرهنگی استان همدان برگزار و در مورد این موضوع به صورت دقیق و کارشناسی بحث و تصمیم گیری خواهد شد.

حال این سوال مطرح می گردد که اگر میراث فرهنگی به علت ارزش این کتیبه جابجایی آن را غیر منطقی می داند و شهرداری نیز قرار است جلسه ای با میراث فرهنگی در آینده نزدیک برگزار کند؟

سخن از اینکه می خواهند این کتیبه را جابجا نمایند بر چه اساسی بیان شده و از سوی چه دستگاه مربوطه این اتفاق می خواهد رخ دهد؟

بیشتر بخوانید:

  • پیشنهاد منطقی میراث فرهنگی به شهرداری همدان

و سوالی دیگر در اینجا مطرح می گردد: آیا می گردد آثاری، چون کتیبه که دارای ارزش تاریخی و نشان از فرهنگ هر منطقه است را جابجا کرد مگر نه این است که اعتبار و ارزش تاریخی آن اثر ثبت شده به ماندگاری آن در مکان واقعی خود است؟ آیا قانونی برای جابجایی بنا یا کتیبه تاریخی وجود ندارد ومهم تر از این حتی اگر هم اقدام به جابجایی آن گردد اگر در این نقل مکان به این آثار و هویت شهر آسیبی وارد و یا تخریبی صورت گیرد چه کسی جوابگو خواهد بود؟

آثار تاریخی و فرهنگی به علت اهمیت بالایی که دارند حذف و نگهداری آن ها نیز دارای اهمیت است از این رو مجازات تخریب آثار تاریخی و تخریب میراث فرهنگی در قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته شده و طبق قانون مجازات اسلامی اگر فردی یا افرادی تمام یا بخشی از بنا ها، مکان ها، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در آثار ملی ایران به ثبت رسیده را تخریب نماید ملزم به جبران خسارت بوده و علاوه بر آن به یک تا ده سال حبس محکوم می گردد.

خبرنگاران همدان همدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 مرداد 1401 بروزرسانی: 27 مرداد 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1571

به "جابجایی کتیبه تاریخی پل پهلوانان همدان از سرویس بهداشتی منطقی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جابجایی کتیبه تاریخی پل پهلوانان همدان از سرویس بهداشتی منطقی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید