دماسنجی که در تماس با آب کش می آید و جمع می شود

به گزارش مجله چایی، یک تیم تحقیقاتی از کره جنوبی و سنگاپور یک هادی یونی پلیمری ساخته اند که در تماس با حلال آب، قابلیت کشش و جمع شدگی دارد و می تواند در یک حسگر حرارتی مورد استفاده قرار گیرد.

دماسنجی که در تماس با آب کش می آید و جمع می شود

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، یک تیم تحقیقاتی از کره جنوبی و سنگاپور یک هادی یونی پلیمری ساخته اند که در تماس با حلال آب، قابلیت کشش و جمع شدگی دارد و می تواند در یک حسگر حرارتی مورد استفاده قرار گیرد.

تا به امروز مواد مختلفی برای ساخت هادی های یونی و به منظور غلبه بر محدودیت های آن مورد استفاده قرار گرفته است. ابزار نیمه هادی که در بیشتر وسایل الکترونیک به کار می فرایند، در برابر کشش یا انقباض و به طور کلی استرس مکانیکی، در عملکرد های الکترونیکی خود دچار مشکل می شوند. همچنین کار با ماده ای مثل لاستیک نیز سخت است، زیرا ترکیب این ماده با ذرات نانونقره مستلزم فرآیندی سخت است و در ضمنًً ماده ترکیب شده شفافیت لازم را هم ندارد. یون های هیدروژل نیز ماده دیگری است که کار کردن با آن سخت است، زیرا به سختی خشک می شود و بعد از خشک شدن انعطاف پذیری خود را از دست می دهد.

محققان برای حل این مسائل، پلیمر های P. را با نسبت های مختلفی از زنجیره جانبی یونی و مرتبط با مواد یونی با زنجیره های پلیمری طراحی کردند. در زمان ساخت یک هادی یونی، یکی از چالش ها این است که باید در دمای اتاق فرآیند حل مواد انجام گیرد. بر همین اساس، هادی یونی پلیمری که به تازگی این محققان ساخته اند با کمک آب به عنوان حلال فرآوری شده و با فیلم نازک پوشانده شده است. این فرآیند بسیار ساده تر از روش های معمول است و دیگر نیازی به استفاده از حلال سمی در آن وجود ندارد و در ضمنًً می توان آ ن را به صورت انبوه تولید کرد.

هادی یونی شیمیایی از نظر حرارتی پایدار و قابل کشسان است و علاوه بر این خاصیت خودترمیمی دارد و زمانی که ساختار آن پاره یا شکسته می شود، خود را ترمیم می کند. این تیم تحقیقاتی توانستند از این هادی یونی برای ساخت محرک حرارتی استفاده کنند که تحمل حرارت تا دمای 100 درجه سانتی گراد را دارد. آن ها همچنین یک حسگر حرارتی انعطاف پذیر با آن طراحی کردند که برای نخستین بار برای بدن انسان مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته محققان، این نخستین نمونه از یک هادی یونی پلیمری است که در ابزار نسل جدید با قابلیت کشسانی و با تسهیل حلال آب به جای یک حلال شیمیایی سمی درست شده است. این رسانای یونی پلیمری به غیر از اینکه خاصیت کشسانی دارد، ویژگی خود ترمیمی دارد و در گرما نیز پایدار است. آن ها پیش می کنند که این دستاورد تحول بزرگی در صنعت ابزار های الکترونیکی پوشیدنی و قابل کشش ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 348

به "دماسنجی که در تماس با آب کش می آید و جمع می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دماسنجی که در تماس با آب کش می آید و جمع می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید