راهنمای حمل و نقل عمومی در بلگراد صربستان

به گزارش مجله چایی، آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی در بلگراد

صربستان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در جهان به شمار میرود و طبیعت زیبا و نفس گیر و بناهای تاریخی و اماکن دیدنی سالانه میلیون ها نفر را از کشورهای مختلف به صربستان می کشانند. صربستان به ویژه برای ما ایرانی هم مقصد محبوبی است: هزینه های نسبتا پایین سفر، عدم احتیاج به ویزا و ویزا و جاذبه های گردشگری فراوان باعث شده تا ایرانی ها در فصول مختلف سال به صربستان و مرکز زیبایش، بلگراد سفر نمایند. یکی از مشکلاتی که مسافران در سفر با آن روبرو می شوند عدم آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی آن شهر و کشور است. این ناآگاهی باعث می گردد هزینه های زیادی بابت تاکسی و حمل و نقل بدهیم، حال آنکه می توانیم با کمی اطلاعات و با هزینه ای به مراتب کمتر در شهر تردد کنیم. در این مطلب همراه خبرنگاران باشید تا سیستم حمل و نقل عمومی در بلگراد را کاملا به شما معرفی کنیم. با استفاده از این اطلاعات می توانید سفری دلپذیرتر و ارزان تر به صربستان و بلگراد داشته باشید.

راهنمای حمل و نقل عمومی در بلگراد صربستان

تاکسی های سطح شهر

یکی از اولین چیزهایی که در سفر به بلگراد متوجه آن می شوید تاکسی هایی است که در سطح شهر پرسه می زنند و در پی مسافر هستند. اولین پیشنهاد ما در خصوص حمل و نقل عمومی در بلگراد این است که سوار این تاکسی ها نشوید، وگرنه مجبورید مبلغ زیادی را بابت کرایه بپردازید! در شهر بلگراد و به ویژه در منطقه ها گردشگری شهر ایستگاه های تاکسی متعددی وجود دارند که مسافران را با مبالغ هنگفتی جابجا می نمایند.

  • نکته: اگر به هر علت مجبور هستید که از این تاکسی ها بهره ببرید سعی کنید حتی الامکان از منطقه ها گردشگری و مملو از مسافر دور شوید تا کرایه کمتری بپردازید. همواره قبل از سوار شدن در خصوص قیمت با راننده به توافق برسید و بعد سوار شوید. به این ترتیب راننده دیگر نمی تواند از شما مبلغ بیشتری بگیرد و سرتان کلاه بگذارد.

تاکسی های خصوصی

درست است که در بالا در خصوص تاکسی های بلگراد به شما هشدار دادیم، اما این طور هم نیست که تمام تاکسی ها کلاهبردار و شیاد باشند. بلگراد به عنوان مرکز صربستان مقصد محبوبی برای گردشگر هاست و مسافران زیادی به این شهر سفر می نمایند. بنابراین حمل و نقل عمومی در بلگراد کاملا کارآمد است و با هر بودجه ای مسافران را در سطح شهر جابجا می نماید. تاکسی های خصوصی در بلگراد که احتیاج به رزرو قبلی دارند روشی بسیار امن، مطمئن و کارآمد به حساب می آیند. برای استفاده از این تاکسی ها تنها کافیست با شرکت تماس بگیرید و مقصد و زمان مورد نظرتان را اعلام کنید و بعد تاکسی در پی شما خواهد آمد. یکی از معتبرترین و مشهورترین شرکت های تاکسیرانی خصوصی شرکت تاکسی صورتی (Pink Taxi) است.

  • نکته: اگر خیلی خوب نمی توانید انگلیسی صحبت کنید یا به هر علت راحت نیستید که تلفنی با شرکت صحبت کنید می توانید از فرد دیگری بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. این کار در بلگراد بسیار رایج است و از آن جا که مسافران زیادی در شهر تردد می نمایند کاملا امری عادی است. می توانید از پیشخدمت رستوران، راهنمای موزه، یا حتی فردی که در خیابان از کنارتان می گذرد خواهش کنید که این تماس را برایتان انجام دهد. خوشبختانه مردم صربستان مردمانی مهمان نواز و خونگرم هستند و از هیچ گونه کمکی دریغ نمی نمایند.

اتوبوس

اتوبوس هم یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی در بلگراد است که با هزینه ای بسیار مقرون به صرفه شما را در شهر جابجا می نماید. زلنی وناک (Zeleni Venac) پایانه مرکزی اتوبوس بلگراد است و از آن جا می توانید به تمام نقاط شهر بروید. برای سوار شدن به این اتوبوس ها ضروری است کارت باس پلاس (BusPlus card) تهیه کنید و هنگام سوار شدن کارت را به دستگاه های مخصوص ارائه کنید. این کارت ها علاوه بر اتوبوس در خصوص تراموا و قطار BG هم کاربرد دارند.

  • نکته: توصیه می کنیم حتما هنگام وارد شدن به ایستگاه کارت خود را به دستگاه ارائه دهید و بعد سوار اتوبوس شوید. مامورهای کنترل بلیط در ایستگاه حضور دارند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوار شدن شما جلوگیری می نمایند. دیگر روزگارِ مگه اتوبوس بلیطیه؟، ببخشید من گردشگرم و نمی دونستم یا کارت ندارم به سر رسیده است. درست مثل سیستم های اتوبوسرانی ایران و به ویژه تهران ضروری است برای سوار شدن به اتوبوس کارت باس پلاس خود را ارائه کنید.

اتوبوس برقی

اتوبوس برقی یا ترولی باس (TrolleyBus) هم یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی در بلگراد است و با هزینه معقولی مسافران را در سطح شهر جابجا می نماید. این سیستم به نوعی بازمانده از دوران حکومت کمونیسم در این منطقه است و هنوز هم می توان اتوبوس هایی خیلی قدیمی را دید که در شهر تردد می نمایند. میدان دانشجو بلگراد به عنوان مرکز اصلی حرکت اتوبوس های برقی به شمار میرود و از این منطقه می توانید سوار اتوبوس های مختلف شوید. برای پرداخت کرایه اتوبوس هم احتیاجی به خرید بلیط نیست و با همان کارت پلاس باس می توانید کرایه اتوبوس برقی را هم پرداخت کنید.

  • نکته: اتوبوس برقی علاوه بر این که جزء سیستم حمل و نقل عمومی در بلگراد است اما جنبه تاریخی و گردشگری هم دارد. پیشنهاد می کنیم در سفر به بلگراد تا می توانید سوار این اتوبوس برقی ها شوید چون ممکن است تا چند سال دیگر وجود نداشته باشند.

تراموا

تراموا هم یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در بلگراد است که بسیار کارآمد و سودمند است. البته اگر تمام زمان سفر را در بخش قدیمی و مرکز شهر بگذرانید احتمالا این ترامواها را نخواهید دید. در هر صورت، سیستم تراموا دارای 11 خط است که در سرتاسر بلگراد تازه و مدرن و بخش های مختلفی از شهر به جایجایی مسافران می پردازد. سیستم تراموا به ویژه برای گردشگر ها و گردشگران مفید و کارآمد است و راحتی و آسایش بیشتری دارد.

  • نکته: اگر یک نصفه روز وقت خالی دارید و دوست دارید بلگراد را ببینید پیشنهاد هیجان انگیزی برایتان دارید: سوار خط دو تراموا شوید که معمولا با نام کروگ دووژکه (krug dvojke) شناخته می گردد. این راستا شما را به سفری تماشایی به منطقه ها مختلف بلگراد و به ویژه منطقه ها پایین و قلب شهر بلگراد می برد.

مترو

خب اگر بخواهیم در خصوص مترو با شما صحبت کنیم باید بگوییم که بلگراد هم مترو دارد و هم ندارد! بلگراد یکی از کلان شهرهای اروپایی است که متاسفانه سیستم مترو ندارد. در حقیقت، حدود 80 سال است که پروژه ساخت شبکه مترو در دست ساخت است اما به علت مسائل متعدد از جمله مسائل اقتصادی مدام تکمیل پروژه به تعویق می افتد. البته هرازگاهی مسئولین در خصوص ادامه پروژه و نهایی شدن آن صحبت می نمایند اما هنوز نمی توان مترو را جزء وسایل حمل و نقل عمومی در بلگراد به حساب آورد. بنابراین در سفر به بلگراد می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی دیگر مثل تاکسی، اتوبوس، تراموا و اتوبوس برقی بهره ببرید.

معرفی اپلیکیشن کاربردی برای درخواست اتومبیل

اپلیکیشن کارگو (Car:Go) یک برنامه بسیار پیروز و کاربردی برای سفارش آنلاین اتومبیل در بلگراد است. نمونه های مشابه این اپلیکیشن در جهان و کشور خودمان هم وجود دارد و به خوبی با مزیت های آن آشنا هستیم. با نصب این اپلیکیشن می توانید بدون هیچ گونه استرس و نگرانی و با خیال راحت در سفر به بلگراد درخواست ماشین کنید. اگر در طول سفر قصد دارید زیاد در شهر تردد کنید و در شهر بچرخید نصب این برنامه یکی از اولین کارهاییست که باید قبل از سفر انجام دهید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1482

به "راهنمای حمل و نقل عمومی در بلگراد صربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای حمل و نقل عمومی در بلگراد صربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید