فوتبال ایران در سال 93 چه رویدادهایی را در پیش دارد؟

به گزارش مجله چایی، به گزارش خبرنگاران، سال 93، سالی مهم برای ورزش ایران به خصوص فوتبال است. هرچند وزارت ورزش و جوانان و کمیته المپیک نشین ها در امسال بیشتر توجهات خود را معطوف به بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی و المپیک نوجوانان دنیا در نانجینگ چین می نمایند اما حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام دنیای 2014 برزیل و جام ملت های آسیا 2015 استرالیا، توجهات بسیاری را به خود جلب خواهد نمود.

فوتبال ایران در سال 93 چه رویدادهایی را در پیش دارد؟

تکرار و یا بدست آوردن نتایج پیروزیت آمیزتر نسبت به بازی های آسیایی گذشته در اینچئون، یکی از اهداف مسئولان ورزش و کمیته ملی المپیک است که البته یکی از ارزشمندترین مدال های همین مسابقات و بازی های المپیک نوجوانان دنیا، مدال طلای فوتبال خواهد بود.

پس باید بار دیگر به این مساله اشاره نمود که سال 93، سال فوتبال است و فدراسیون نشین ها قطعا روزهای سختی را پیش رو خواهند داشت و می توانند با برنامه ریزی و ایجاد زمینه مناسب، راه را برای پیروزیت تیم های مختلف فوتبال در این سال هموارتر نمایند.

البته در کنار توجه ویژه مسئولان ورزش و کمیته المپیک، برای کسب این دو مدال ارزشمند در اینچئون و نانجینگ، تیم عظیمسالان در جام دنیای و جام ملت ها حضور خواهد یافت، تیم امید در تورنمنت های مهم بازی های آسیایی و مقدماتی المپیک 2016 ریو به میدان می رود، هدف تیم های زیر 16 و زیر 19 سال رسیدن به قهرمانی و کسب سهمیه حضور در جام های دنیای نوجوانان و جوانان است، تیم زیر 14 سال به فکر قهرمانی در مسابقات آسیایی در این رده در همدان است.

هرچند تیم های باشگاهی ایران هم در امسال باید در دو دوره مختلف لیگ قهرمانان آسیا در سال های 2014 و 2015 به میدان بفرایند اما در مطلب زیر به حضور تیم های مختلف ایران در این مسابقات اشاره شده است، آنهم به ترتیب زمان برگزاری، مسابقاتی که تاثیرات بسیاری روی جامعه و فوتبال دوستان ایران می گذارد:

مسابقات جام دنیای برزیل

مهمترین و نخستین تورنمنت مهمی که فوتبال ملی ایران در سال 93 پیش رو دارد، حضور در جام دنیای برزیل است. مردان ملی پوش کشورمان که به عنوان تیم نخست گروه A مرحله مقدماتی جام دنیای برزیل در قاره آسیا جواز حضور در عظیمترین فستیوال فوتبال در دنیاه را بدست آوردند، حالا بعد از 8 سال، مجددا فرصت درخشش در این مسابقات را بدست آورده اند.

تیم ایران که چهارمین حضور در جام دنیای را تجربه می نماید، با راهنمایی کارلوس کی روش میخواهد روزهای فراموش نشدنی را برای فوتبال کشورمان در این رقابتها رقم بزند، آنهم با کسب نتایج خوب مقابل تیم های نیجریه، آرژانتین و بوسنی و در نهایت صعود به مرحله دوم این جام.

اگر تیم ملی ایران بتواند از گروهش در جام دنیای برزیل صعود کند، برای نخستین مرتبه در این رده بوده که به مرحله دوم جام دنیای صعود نموده است. پیش از این تیم فوتبال نوجوانان ایران در جام های دنیای نوجوانان در سال های 2009 نیجریه و 2013 امارات به مرحله دوم صعود نموده است.

جام دنیای برزیل از پنجشنبه روز 22 خردادماه و با ملاقات تیم های برزیل و کرواسی بصورت رسمی آغاز می گردد و تا روز شنبه 22 تیرماه که بازی فینال برگزار می گردد، ادامه خواهد داشت. در این بین تیم ملی ایران در روز 26 خردادماه نخستین بازی خود در این جام را برابر نیجریه برگزار خواهد نمود.

برنامه ملاقاتهای ایران در گروه F جام دنیای 2014 برزیل به توضیح زیر است:

دوشنبه - 26/03/93

* ایران - نیجریه، ساعت 16، استادیوم بایکسادا شهر کوریتیبا

شنبه - 31/03/93

* ایران - آرژانتین، ساعت 13، استادیوم استادیوم مینیرائو شهر بلو هوریزنته

پنجشنبه - 05/04/93

* ایران - بوسنی و هرزگوین، ساعت 13، استادیوم فونته نووا شهر سالوادور

رقابتهای قهرمانی زیر 14 سال آسیا

تیم فوتبال زیر 14 سال ایران با راهنمایی حیدر شریفی در دور مقدماتی مسابقات قهرمانی زیر 14 سال ایران در گروه D به مصاف تیم های پاکستان، هند، قرقیزستان و ترکمنستان رفت، رقابتهایی که از سوم اردیبهشت ماه سال گذشته در شهر مشهد برگزار گردید.

در آن رقابتها تیم ایران ابتدا با نتیجه 3 بر یک هند را شکست داد، سپس مقابل ترکمنستان به پیروزی 11 بر صفر دست یافت و در بازی سوم هم با نتیجه 9 بر یک از سد قرقیزستان گذشت. در بازی آخر که حکم سرگروهی داشت، ایران با 3 گل از سد پاکستان عبور کرد تا به عنوان تیم نخست گروه خود جواز حضور در مرحله نهایی این جام را بدست آورد.

دومین دوره رقابتهای فوتبال قهرمانی زیر 14 سال ایران از روز آدینه 10 تا دوشنبه 20 مردادماه و با حضور تیم های ایران، کره شمالی، عراق، کره جنوبی، عربستان ، تاجیکستان، تایلند و تیمور شرقی در شهر همدان برگزار می گردد.

طبق تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا، این دومین و آخرین دوره برگزاری این مسابقات است و از سال آینده بار دیگر این رقابتها بصورت فستیوال زیر 14 ساله های قاره کهن انجام می گردد. ژاپن قهرمان نخستین دوره این جام شده بود، مسابقاتی که در تایلند برگزار گردید.

المپیک نوجوانان دنیا نانجینگ چین

دومین دوره مسابقات المپیک نوجوانان طی روزهای شنبه 25 مردادماه تا سه شنبه چهارم شهریورماه در شهر نانجینگ چین برگزار می گردد که شاگردان علی طهماسبی زاده به عنوان یکی از دو تیم آسیایی در این مسابقات به میدان می فرایند.

در نخستین دوره این مسابقات هم که در سنگاپور برگزار گردید، تیم زیر 15 سال دختران به جای تیم زیر 15 سال پسران در رقابتها حضور یافت و با شکست برابر تیم ترکیه در ملاقات رده بندی، عنوان چهارمی آن مسابقات را از آن خود کرد.

حال شاگردان علی طهماسبی زاده این فرصت را بدست آورده اند که در دومین دوره این مسابقات حضور یافته تا در نبرد با تیم های ساحل عاج، کره جنوبی، ایسلند، هندوراس، پرو و کشوری از قاره اقیانوسیه به نام وانوآتو شانس کسب یکی از 3 مدال ارزشمند این دوره از مسابقات را داشته باشند.

مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا

شانزدهمین دوره مسابقات فوتبال قهرمانی زیر 16 سال آسیا از تاریخ شنبه 15 تا شنبه 29 شهریورماه امسال کشور تایلند برگزار می گردد که 4 تیم برتر این مسابقات جواز حضور در جام دنیای نوجوانان 2015 شیلی را بدست می آوردند.

شاگردان مصطفی قنبرپور که یکی از 16 تیم حاضر در مرحله نهایی این جام هستند، برای رسیدن به این مرحله، از سد تیم های امارات، پاکستان و سریلانکا عبور کردند. مرحله مقدماتی این جام طی روزهای سوم تا هفتم مهرماه سال گذشته در کشور پاکستان برگزار گردید که تیم ایران با 3 پیروزی متوالی 8 بر صفر مقابل سریلانکا، 2 بر صفر برابر پاکستان و 3 بر صفر مقابل امارات، به عنوان تیم برتر گروه E به مرحله نهایی راه یافتند.

مراسم قرعه کشی شانزدهمین دوره مسابقات فوتبال قهرمانی زیر 16 سال آسیا روز شنبه 6 اردیبهشت ماه امسال برگزار می گردد و تیم ایران حریفان خود در این رقابتها را خواهند شناخت. تیم های استرالیا، چین، هنک کنگ، ژاپن، کویت، مالزی، مالزی، نپال، کره شمالی، عمان، قطر، عربستان، کره جنوبی، سوریه، تایلند و ازبکستان دیگر تیم های حاضر در این جام را تشکیل می دهند.

تیم نوجوانان ایران اولین و آخرین مرتبه در سال 2008 با راهنمایی علی دوستی مهر به عنوان قهرمانی این رقابتها دست یافت و در سه جام دنیای 2001 ترینیداد و توباگو، 2009 نیجریه و 2013 امارات حضور یافت و در صورت پیروزیت در مسابقات تایلند و کسب سهمیه جام دنیای شیلی، برای چهارمین مرتبه به این افتخار عظیم خواهد رسید.

بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی

یکی از ارزشمندترین مدال های بازی های آسیایی، مدال طلا است و قطعا مسئولان وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و حتی فدراسیون فوتبال روی این مدال در بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی حساب ویژه ای باز نموده اند.

تیم ایران که پرافتخارترین تیم در رشته فوتبال ادوار مختلف بازی های آسیایی است، در سال های 1974، 1990، 1998 و 2002 به مدال طلای این رقابتها دست یافته است، در سال های 1951 و 1966 به مدال نقره و سال 2006 به مدال برنز دست یافته است. در دوره گذشته هم با راهنمایی غلامحسین پیروانی در آخرین لحظات مدال برنز را از دست داد و با شکست از کره جنوبی در رده چهارم نهاده شد.

در این دوره از مسابقات که از روز آدینه 28 شهریورماه تا روز دوازدهم مهرماه برگزار می گردد، تیم فوتبال امید ایران نخستین رویداد مهم خود را با راهنمایی نلو وینگادا تجربه خواهد نمود و امیدوار است این جام آغاز خوبی برای این تیم با راهنمایی مربی پرتغالی اش باشد.

در این بین با توجه به اهمیت مدال طلای این مسابقات برای ورزشی ایران و اینکه بازی های آسیایی می تواند ملاقاتهای تدارکاتی خوبی برای تیم ایران جهت حضور پیروز در مرحله انتخابی المپیک 2016 ریو برزیل باشد، باید دید این تیم می تواند انتظارات جامعه ورزش و فوتبالدوستان ایران را برای رسیدن به دو هدف مهم یعنی کسب مدال طلای بازی های آسیایی و شکستن طلسم ناکامی در صعود به المپیک 2016 برزیل را رقم بزند.

رقابتهای قهرمانی جوانان آسیا

چهل و هفتمین دوره مسابقات فوتبال قهرمانی زیر 19 سال آسیا از روز پنجشنبه 17 مهرماه تا روز پنجشنبه اول آبان ماه در میانمار برگزار می گردد که همانند تیم نوجوانان، 4 تیم برتر این مسابقات جواز حضور در جام دنیای نوجوانان 2015 نیوزلند را بدست می آوردند.

شاگردان آن موقع رحیم میرآخوری از روز 16 تا 20 مهرماه میزبان گروه D این مسابقات بودند. در آن رقابتها که در کرمان برگزار گردید، تیم جوانان ایران ابتدا با 2 گل از سد تاجیکستان عبور کرد، سپس با نتیجه 6 بر یک از سد لبنان گذشت و در بازی آخر که حکم صعود و صدرنشینی را داشت، با یک گل مقابل عربستان پیروز شد و جواز حضور در مرحله نهایی این مسابقات را بدست آورد.

اما امروز و پس از تغییرات اجرا شده در تیم فوتبال جوانان، مثلث علی دوستی مهر، مهدی مهدوی کیا و رحیم میرآخوری برای پیروزیت این تیم دور هم جمع شده اند تا به دوران ناکامی جوانان ایران در قاره آسیا انتها دهند. تیم جوانان ایران در سال 1976 برای آخرین مرتبه، به همراه تیم کره شمالی مشترکا به عنوان قهرمانی آسیا دست یافت و سال 2000 هم با بدست آوردن مقام چهارم این مسابقات به جام دنیای صعود کرد.

حال شاگردان علی دوستی مهر باید در مسابقات قهرمانی زیر 16 سال آسیا در سال 2014 به فکر انتها دادن به ناکامی 37 ساله در کسب قهرمانی و 14 ساله در راه رسیدن به جام دنیای جوانان، باشند و افتخار جدیدی را برای فوتبال کشورمان به ارمغان آوردند. قرعه کشی این رقابتها هم روز آدینه 5 اردیبهشت ماه انجام می گردد.

جام ملت های 2015 استرالیا

دومین رویداد مهمی که تیم ملی ایران در سال 93 پیش رو دارد، حضور در شانزدهمین دوره مسابقات جام ملت ها است که طی روزهای آدینه نوزدهم دیماه تا شنبه یازدهم بهمن ماه در استرالیا برگزار خواهد شد. هنوز معین نیست تیم ملی با راهنمایی کارلوس کی روش یا مربی دیگری در این جام به میدان خواهد رفت اما هر کسی که روزی نیمکت داغ راهنمایی ملی پوشان ایران بنشیند، کار سختی را در این جام پیش رو دارد.

تیم ملی ایران در ادوار گذشته این مسابقات 3 عنوان قهرمانی در سال های 1968، 1972 و 1976 بدست آورد و رکوردی از خود برجای گذاشت که تا امروز پا برجا مانده است اما ژاپن با کسب عنوان قهرمانی در دوره گذشته این جام، تعداد قهرمانی های خود را در این مسابقات به 4 رساند تا بالاتر از عربستان و ایران قرار بگیرد. تیم ملی فوتبال کشورمان در سال های 1980، 1988، 1966 و 2004 هم پیروز به کسب عنوان سومی این جام شده و در سال 1984 هم به عنوان چهارمی دست یافت.

در این شرایط باید گفت حسرت قهرمانی در این جام سال هاست بر دل فوتبالیست ها و فوتبال دوستان کشورمان باقی مانده است و امیدواریم امسال بتوانیم به این طلسم 39 ساله انتها بخشیم و جام قهرمانی این رقابتها را بعد از سال ها بالای سر کاپیتان تیم ملی ایران ببینیم. در دو دوره گذشته این مسابقات تیم ایران به ترتیب با راهنمایی امیر قلعه نویی و افشین قطبی مقابل کره جنوبی باخت تا از رسیدن به جمع 4 تیم انتهای جام باز بماند.

تیم ایران برای صعود به استرالیا در گروه B مرحله مقدماتی 5 پیروزی و یک تساوی بدست آورد و به عنوان تیم نخست راهی جام شانزدهم شد. دو پیروزی 5 بر صفر و 4 بر یک برابر لبنان، دو برد 2 بر یک و 3 بر صفر مقابل تایلند و یک برد 3 بر 2 و تساوی یک بر یک برابر کویت، نتایج تیم ایران در این مسابقات بود.

در این شرایط قرعه کشی جام ملت های 2015 استرالیا روز ششم فروردین ماه برگزار گردید که طی آن تیم ملی فوتبال ایران در گروه C به مصاف تیم های امارات، قطر، بحرین می رود که برنامه تیم ملی ایران در مرحله گروهی این مسابقات به توضیح زیر است:

یکشنبه - 21/10/93

* ایران - بحرین ساعت 20، استادیوم ملبورن رکتانگلار

پنجشنبه - 25/10/93

* ایران - قطر، ساعت 20، استادیوم استرالیا

دوشنبه - 29/10/93

* ایران - امارات، ساعت 19، استادیوم بریسبان

رقابتهای قهرمانی زیر 22 سال آسیا

نخستین دوره این مسابقات از روز 22 دی ماه سال گذشته با حضور 16 تیم در کشور عمان آغاز شد که تیم ایران با راهنمایی هومن افاضلی با کسب تساوی 3 بر 3 مقابل ژاپن، شکست یک بر صفر برابر استرالیا و فزونی 3 بر صفر مقابل کویت، نتوانست به عنوان یکی از دو تیم برتر گروه C به مرحله دم مسابقات صعود کند. آن مسابقات در نهایت روز 7 بهمن ماه با قهرمانی عراق و کسب عنوان آقای گلی توسط کاوه رضایی به انتها رسید.

طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال دومین دوره این مسابقات طی روزهای دوشنبه 20 بهمن ماه تا شنبه دوم اسفندماه سال 93 برگزار می گردد که هنوز میزبان این رقابتها معین نیست. آن رقابتها هم با حضور 16 تیم برتر آسیا برگزار می گردد که دو تیم برتر هر گروه راهی مرحله یک چهارم نهایی شده و در نهایت 4 تیم برنده در آن بازی، ضمن کسب سهمیه حضور در المپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل، به ملاقات نیمه نهایی راه می یابند.

در این بین تیم فوتبال زیر 22 سال یا همان تیم امید ایران برای شکستن طلسم 36 ساله عدم صعود به المپیک، با راهنمایی نلو وینگادا به مصاف حریفان خود می فرایند. تیم امید ایران آخرین مرتبه در سال 1976 مونترال کانادا راه یافت، هرچند جواز حضور در المپیک 1980 مسکو شوروی سابق را بدست آورد اما به دلیل تحریم، در ان دوره از رقابتها حضور نیافت.

تیم زیر 22 سال یا همان امید ایران برای شکستن طلسم 3 دهه ناکامی در راهیابی به المپیک، امیدوار است با راهنمایی نلو وینگادا بتواند به عنوان یکی از چهار تیم برتر آسیا به المپیک 2016 برزیل راه یابد و به عنوان آخرین تیم ملی ایران در سال 93، یک نتیجه تاریخی و ارزشمند را برای فوتبال کشورمان به ارمغان آورد و انتهای خوش برای یک سال فوتبالی رقم بزند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 311

به "فوتبال ایران در سال 93 چه رویدادهایی را در پیش دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبال ایران در سال 93 چه رویدادهایی را در پیش دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید