مقبره سلطان العارفین در انتظار سکوی سنگی نفیس

به گزارش مجله چایی، خبرنگاران/سمنان مدیر پایگاه میراث فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان گفت: سنگ تازه آرامگاه بایزید بسطامی به مجموعه تاریخی بسطام رسید و مصطبه (سکوی) سنگی نفیس آرامگاه این عارف والامقام به زودی رونمایی می گردد.

مقبره سلطان العارفین در انتظار سکوی سنگی نفیس

حامد عادل 18 آذرماه 1400 با اعلام این خبر اظهار کرد: در صورت ابلاغ اعتبارات پایگاه، عملیات جمع آوری سکوی موجود انجام و زمینه عملیات اجرایی پروفیل های فلزی و سکوی سنگی و نفیس تازه فراهم می گردد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان ادامه داد: پس از چیدمان سنگ ها در محیط کارخانه و کنترل نهایی و برطرف معایب، تمامی سنگ ها کدگذاری شده و طبق نقشه، برای اجرای نهایی به مجموعه تاریخی بسطام ارسال شد.

او اضافه نمود: ابعاد سکوی سنگی تازه طبق طرح، سه در پنج متر به ارتفاع 40 سانتی متر است که بر اساس طرح و به شکل ستاره های هشت پر با برش های هندسی منظمی از جنس سنگ گرانیت فیروزه ای ساخته شده است.

عادل اعلام نمود: ضخامت سنگ های میانی هشت سانتی متر و ضخامت سنگ های محیط بیرونی سکو 40 سانتی متر است.

او اضافه نمود: محل عبور پروفیل های فلزی که نقش سازه میانی را ایفا می نمایند در سنگ های 40 سانتی متری تعبیه شده که این جزئیات اجرایی با ظرافت و دقت بالایی انجام و پس از اجرای سکوی سنگی و پوشش پروفیل ها با مصالح چوبی و برنزی باعث شکل گیری طرح معماری نفیسی خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان یادآور شد: طرح اولیه مزار بایزید بسطامی در سال 1389 تهیه شد که عمده مصالح به کار رفته در طرح اولیه، برنز با سکوی سنگی بود که مقرر شد برای تائید نهایی، تغییراتی در طرح، اعمال گردد.

او اضافه نمود: پس از دستور حذف المان موجود مزار بایزید بسطامی، به وسیله رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و تشکیل پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان در سال 1396، پیگیری بازنگری طرح، برای اجرایی شدن در دستور کار نهاده شد.

عادل گفت: پس از تشکیل جلسات متعدد در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان و دفتر امور پایگاه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اخذ مجوزهای لازم مقرر شد، طرح در سه بخش جداگانه از نظر تنوع مصالح، برای اجرایی شدن در فهرست پروژه های استان سمنان قرار گیرد.

او اضافه نمود: طرح در حال انجام به سه بخش تفکیک می گردد که شامل سکوی سنگی، پوشش چوبی، بخش فلزی شامل سازه فولادی و قسمت هایی تزئینی از مس و برنز است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان گفت: با توجه به اهمیت مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه بایزید بسطامی و ضرورت اجرای طرحی نفیس و در خور شأن این مجموعه و شخصیت والای بایزید بسطامی، اجرای این طرح با دقت بالایی در حال انجامست و به همین علت زمان بر شده است.

شهر بسطام در فاصله 6 کیلومتری شمال شرقی شاهرود نهاده شده و مجموعه آثار تاریخی به جامانده در این شهر از دوره سلجوقی به بعد است و در کنار آن آرامگاه متعلق به ابویزید طیفور بن عیسی بن سروشان بسطام ملقب به سلطان العارفین و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار گرفته است.

مجموعه تاریخی بایزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

بایزید بسطامی عارف و فیلسوف برجسته ایرانی با شهرتی فراگیر در دنیا است. فلسفه وحدت وجود و موجود، اولین بار به وسیله بایزید بسطامی مطرح شد.

به گزارش خبرنگاران، نقوش ستاره هشت پر در هنر معماری اسلامی از جمله نقوش پرتکرار و با بسامد بالا است.

این الگوهای ستاره ای و شمسه وار که جزء زیباترین و هندسی ترین فرم های هنری محسوب می شوند در ورای ظاهر ساختاری تزیینی تحت تاثیر عرفان و معنویت اسلامی شکل گرفته و از معانی و مفاهیم ادراکی نمادین نهفته در آن می توان به نور به عنوان تجلی وجود حق تعالی، در آسمان و زمین و...اشاره نمود بعلاوه این نماد نوعی حس آرامش در جهت رسیدن به معبود الهی را نیز به بیننده القا می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1397

به "مقبره سلطان العارفین در انتظار سکوی سنگی نفیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره سلطان العارفین در انتظار سکوی سنگی نفیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید