ایران و چین متعلق به جبهه فرهنگی شرق هستند، برگزاری جایزه بین المللی فعالان فرهنگی

به گزارش مجله چایی، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ششمین دور گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین، گفت وگو را یکی از عوامل مهم مشارکت جمعی در عرصه ارتباطات خواند و گفت: گفت وگو در میان مذاهب و دانشمندان اهمیت بسیاری دارد و یکی از وجوه مهم آن، گفت وگوهای فرهنگی است که بین ملت ها شکل می گیرد و منجر به نزدیک شدن آن ها خواهد شد.

ایران و چین متعلق به جبهه فرهنگی شرق هستند، برگزاری جایزه بین المللی فعالان فرهنگی

وی اظهار کرد: فرهنگ، مجموعه داشته های بشریت امروز از حکمت، فلسفه و دین است که مورد علاقه همه بشریت است و گفت وگوها می تواند فرصتی برای انتقال مافی الضمیر و آنچه که در درون انسان ها می گذرد، باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه نمود: چینی ها از سالیان دور در بیش از 10 هزار کیلومتر جاده ابریشم که به منظور کارهای مالی ایجاد شده بود، تواستند شرایطی را مهیا نمایند که گفت وگوهای فرهنگی اتفاق بیافتد.

ابراهیمی ترکمان ادامه داد: ایران به علت موقعیت جغرافیایی و استراتژیک، از گذشته تا به امروز در قلب جاده ابریشم قرار گرفته است و قلب فرهنگی جاده ابریشم محسوب می گردد و بنابر رفت و آمد تجار و سرمایه گذاران به ایران، سبب شد ایرانیان با فرهنگ چینی ها و سایر ملل آشنا شوند و فرهنگ خود را به اسم تُحفه هدیه دهند.

وی صلح و مدارا با دیگران را از ویژگی های فرهنگ ایرانی دانست و اسم کرد: فرهنگ ایرانی، فرهنگی است که به صلح، مدارا، دوستی و مودت بین انسان ها توجه می نماید. همه این ویژگی ها در آثار شاعران ایرانی هم کاملا مشهود است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به نقش شخصیت های فرهنگی در روابط بین الملل اشاره و تأکید کرد: شخصیت های فرهنگی همیشه پُل ارتباطی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مختلف بودند. در این میان، دو کشور ایران و چین با توجه به روابط بسیار خوب، اشتراکات فراوان فرهنگی و دیدگاه های مشترک، گام های بسیار ارزشمندی را برای توسعه همه جانبه برداشته اند.

شاهکارهای ادبی ایران سرشار از مضامین حکمت و معرفت است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از این اقدامات مثمرثمر، انتشار 26 جلدی مجموعه نفیس و ارزشمند شاهکارهای ادب فارسی به زبان چینی است که شخصیت های چینی می توانند از شاهکارهای ادبی ایران که سرشار از مضامین حکمت و معرفت است، بهره ببرند.

وی در ادامه سخنانش، به عظیمداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس روابط دیپلماتیک ایران و چین و امضای برنامه جامع مشارکت راهبردی 25 ساله اشاره نمود و گفت: در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و چین، دو کشور مصمم به توسعه بیش از پیش مشارکت راهبردی با یکدیگر هستند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: تا به امروز در حوزه فرهنگ، تعداد یک صد جلد کتاب ترجمه و چاپ شده است و دو ملت از آثار فرهنگی یکدیگر اطلاع دارند و در پی ارتقاء همه جانبه روابط هستند.

ابراهیمی ترکمان با اشاره به برگزاری ششمین دور گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین گفت: گفت وگوهای بین دو کشور می تواند در زمینه های جامعه شناسانه علمی، جوانان دانشگاهی، بین ادیانی، بین جمهوری اسلامی ایران و چین، ادبی و ... تشکیل گردد، چراکه ساحت های گفت وگو، بسیار فراوان هستند.

فراوریات مشترک سینمایی و تبادل دانشجو در رشته های زبان فارسی و چینی

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه نمود: گفت وگوهای فرهنگی یک شیوه ای از دیپلماسی است که در راستای بهره گیری هرچه بیشتر از ظرفیت های فرهنگی در جهت توسعه مناسبات فرهنگی و توسعه روابط بین دو کشور می توان به آموزش زبان فارسی در چین و آموزش زبان چینی در ایران اقدام کرد.

وی بعلاوه درادامه سخنان خود پیشنهاد داد: ما می توانیم در تبادل دانشجو در رشته های زبان فارسی و چینی، در حوزه فراوری آثار و نرم افزارهای آموزش دو زبان، ایجاد رشته ایرانشناسی در چین و تألیف و انتشار آثار مرتبط به ادبیات دو کشور فعالیت های خوبی رقم بزنیم.

ابراهیمی ترکمان تأکید کرد: دو کشور باستانی ایران و چین دارای میراث مشترک فرهنگی و سوابق تمدنی عظیم در قاره آسیا هستند، بنابراین در نظر داریم فراوریات مشترک سینمایی با کشور چین داشته باشیم.

ضرورت ایجاد اتحادیه دانشگاهی ایران و چین

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت ایجاد اتحادیه دانشگاهی ایران و چین تأکید کرد و گفت: در حوزه دانشگاهی می توانیم اتحادیه دانشگاهی دو کشور را ایجاد کنیم و در راستای آن، رشته های مشترک دانشگاهی و فرصت های مطالعاتی برای استادان در نظر داشته باشیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان نمود: برگزاری هفته های فرهنگی ایران و چین و همکاری های نمایشگاهی و گردشگری و در پی آن حفظ مواریث تمدنی و فرهنگی می تواند از جمله برنامه های مهم این گفت وگوها باشد.

وی در ادامه، پیشنهاد برگزاری جایزه دو سالانه یا سه سالانه فعالان فرهنگی بین دو کشور را داد و گفت: در این جایزه بین المللی، کسانی که در ایجاد مودت و دوستی و بعلاوه، تبادلات فرهنگی بین دو کشور فعال هستند، شناسایی شوند و آثار آنها مورد آنالیز قرار گیرد و در نهایت به بهترین آثار، جایزه مذکور اهدا گردد.

ابراهیمی ترکمان اظهار کرد: تصور می کنم روابط فرهنگی دو ملت ایران و چین تابعی از روابط بسیار کهن و دیرینه دو کشور در حوزه های مختلف است، زیرا ایرانیان و چینی ها اشتراکات فرهنگی فراوانی دارند و هر دو متعلق به جبهه فرهنگی شرق هستند و در حوزه ادبیات و شعر آثار خوبی فراوری نموده اند.

وی گفت گوهای فرهنگی را از راه های برقراری ارتباطات بین المللی بین ملت ها دانست و اظهار امیدواری کرد این گفت وگوها بین جمهوری اسلامی ایران و چین تداوم یابد تا به وسیله آن، روابط بسیار خوبی رقم بخورد.

ایران حامی اصلی طرح یک کمربند و یک جاده است

وانگ لین گوی، معاون آموزشگاه علوم اجتماعی چین در سخنرانی خود در ششمین دور گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین، گفت: در تاریخ، آسیا منشا تمدن های بشری بوده است. در طول تاریخ، تمدن های آسیا که از تاریخ دیرینه درگیری های اندک و خدمت های عظیم برخوردار بود در مدت های زیادی صندلی اصلی در صحنه تاریخی دنیا به خود گرفت.

وی اظهار کرد: تمدن های آسیا در زمینه های اقتصاد، فناوری و فرهنگ دنیا همیشه در صندلی پیشرو قرار بوده و مرکز صحنه تاریخی دنیا است.

معاون آموزشگاه علوم اجتماعی چین اضافه نمود: در طول تاریخ، تمدن های آسیا همیشه دارای ویژگی های چند مرکزیت و چند جانبه گرایی بوده اند. این ویژگی نه تنها برخورد تمدن ها را ایجاد نکرد بلکه بر عکس، الگویی را برای ارتقای تبادل تمدن ها و یادگیری متقابل بشر محسوب می گردد. بعلاوه در فرآیند یادگیری و تبادل متقابل، تمدن های آسیا هم توانستند از سنت ها و قدرت را که به آنها امکان پیشرفت مستمر می داد حفظ نمایند.

وانگ لین گوی عنوان نمود: سال جاری مصادف با پنجاهمین سالگرد برقراری روابط سیاسی دو کشور چین و ایران است. در 16 اوت 1971 چین و ایران رسما روابط دیپلماتیک را برقرار کردند. در نیم قرن گذشته، اعتماد سیاسی متقابل دو ملت تقویت شده و همکاری های دو طرف در زمینه های مختلف پیشرفت زیادی نموده است.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری ششمین دور گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین بیان نمود: در این وهله تاریخی همایش گفت وگوهای فرهنگی دو کشور را برگزار می کنیم تا متخصصان و محققان در باره همکاری های دو کشور آنالیز و دوستی دو ملت را مشاهده کنیم. از این رو این همایش حائز اهمیتت است.

معاون آموزشگاه علوم اجتماعی چین به موضوع اقتباس تغذیه از تاریخ روابط دو ملت برای دوستی چین و ایران اشاره نمود و گفت: چین و ایران دو کشور متمدن هستند و دوستی دو ملت مانند درخت تنومند است که از روابط دوستی هزاران سال دو ملت تغذیه می نمایند. این دوستی دیرینه اساس و شالوده توسعه مشارکت جامع راهبردی دو ملت محسوب می گردد.

جاده ابریشم باستان، چین و ایران را به هم نزدیک کرد

وی افزود: تاریخ توسعه فرهنگی پنج هزار ساله چین و ایران به پیشرفت تمدن دنیا در تاریخ خدمت ارزنده کردند. جاده ابریشم باستان، چین و ایران را به هم نزدیک کرد و بسیاری از سفراء و تاجران ایران این جاده را طی کردند و به چین آمدند و اثر پایه ای آنان در شهرهای پکن، شین آن، گوانگ جو، چوان جو، جینگ جیانگ و دون هوانگ به جا گذاشته شد.

وانگ لین گوی در ادامه سخنانش، اضافه نمود: چین و ایران از دو جاده ابریشم زمینی و دریایی در زمینه های مختلف تبادل کردند و بر دوستی دو ملت تأثیر زیادی داشتند. هنر معماری و موارد مورد استفاده در ساخت سازی از ایران به چین وارد شد و ما امروز کاشی لعابدار روی سقف شهر ممنوعه پکن مشاهده می کنیم که روش ساختن آن از ایران بود.

معاون آموزشگاه علوم اجتماعی چین تأکید کرد: روابط و تعامل متقابل دو کشور متمدن چین و ایران سابقه درخشان را در تاریخ تمدن بشر به جا گذاشت و اساس توسعه روابط دوستی دو کشور در معاصر را محکم ساختند.

وی بعلاوه، به مشخص جهت روابط دوستی چین و ایران در سایه همکاری اشاره و توضیح داد: امروز، روابط دوستی دو کشور که به خاطر جاده ابریشم ایجاد شد ادامه دارد و همکاری عملی دو ملت به خوبی جلو می رود و ایران حامی اصلی طرح یک کمربند و یک جاده است و چین هم شریک اصلی طرح راهبردی نگاه به شرق ایران است.

وانگ لین گوی با اشاره به امضای سند جامع همکاری های 25 ساله بین ایران و چین اضافه نمود: دو کشور این سند جامع را امضا کردند تا ظرفیت های همکاری بالقوه در زمینه های مالی، علوم انسانی و ... را نمایان سازند و جهت همکاری دو ملت را در آینده ترسیم نمایند. ما معتقدیم که برنامه جامع همکاری چین و ایران نه تنها به سود دو ملت است، بلکه خدمت ارزنده ای برای حفظ صلح در منطقه و دنیا محسوب می گردد.

معاون آموزشگاه علوم اجتماعی چین با تأکید بر ضرورت ایجاد زمینه دوستی چین و ایران در سایه همبستگی و یاری رسانی متقابل گفت: دو کشور متمدن همیشه در باره منافع اصلی مشترک و مسائل مهم مربوط به دو ملت، همدیگر را یاری و درک می نمایند و اعتماد راهبرد متقابل و حمایت از صلح و عدالت بین المللی را تقویت می نمایند.

وی در انتها سخنانش، گفت: در گفت وگوی امروز تنوع و فراگیری تمدن ها به اسم کلمات کلیدی استفاده می گردد که از لحاظ نظری و ارزش عملی حائز اهمیت بسیاری است. امید است دانشمندان و پژوهشگران در باره ویژگی های مشترک تنوع، چند جانبه گرایی و فراگیری در تمدن های چین و ایران آزادانه صحبت نمایند تا تبادلات و یادگیری متقابل بین دو تمدن و عزم اراده برای همکاری پایدار دو ملت بیش از پیش تقویت گردد.

پیوندهای فرهنگی ایران و چین ناگسستنی است/ منظره روشن آینده روابط دو کشور

جواد منصوری، سفیر پیشین ایران در چین در سخنرانی خود در ششمین دور گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین، عنوان نمود: دو سرزمین عظیم ایران و چین در غرب و شرق عظیمترین قاره دنیا با مشترکات فرهنگی، ارزشی و معنوی، طولانی ترین روابط اجتماعی، مالی و اخیراً سیاسی و بین المللی را داشته اند. تشابه فرهنگی زمینه های همکاری را گسترده نموده است به طوریکه پس از برطرف موانع تحمیل شده از طرف غرب، روابط و همکاری ها به سرعت توسعه یافت.

وی با بیان اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و چین گفت: همانگونه که غرب آسیا و از جمله ایران، منشأ و مبدأ ظهور و بروز ادیان و مذاهب عظیم الهی بوده و قرن ها در تعارض با غرب و مقابله با استکبار مادّی بوده، دولت ها و مردم چین که از فرهنگ معنوی، انسانی و عاطفی عمیقی برخوردار هستند، مورد تهاجم، اشغال، کشتار و تخریب دولت های مستکبر غربی قرارگرفته است.

منصوری اضافه نمود: از این رو میان مردم دو کشور ایران و چین نوعی احساس مشترک مذهبی و معنوی و در نتیجه دوستی و نزدیکی وجود دارد.

سفیر پیشین ایران در چین در ادامه، اظهار کرد: علیرغم کوشش های همه جانبه و جدی غرب برای فاصله انداختن میان ایران و چین، دوستی ها، همکاری ها و نزدیکی دو ملت و دو دولت بیش از گذشته شده و منظره آینده توسعه بیشتری را نشان می دهد.

منصوری یکی از زمینه های همکاری فرهنگی و دینی میان مراکز آموزشی و پژوهشی دو کشور را تمرکز بر مطالعات آثار رهبران، اندیشه ها و عملنمودها و ارائه آن به دیگر ملت ها دانست و گفت: امروز بشریت بیش از گذشته نیازمند فرهنگ، اخلاق، ارزش ها و سبک زندگی مبتنی بر توحید و تعالیم الهی است.

وی یادآور شد: خوشبختانه دو دولت ایران و چین با درک واقعیت ها و نیازهای فکری، اعتقادی، رفتاری و اجتماعی دنیای معاصر قادر به پاسخگویی و توسعه فرهنگ اخلاقی ـ انسانی در دنیا هستند، از این رو رسالت بخش فرهنگی، آموزشی و رسانه ای دو کشور خود را برای ایفای نقشی سازنده و مؤثر برای پیغام رسانی در سطح دنیای داشته باشند.

سفیر پیشین ایران در چین اذعان کرد: همکاری های علمی، فرهنگی، آموزشی و رسانه ای دو کشور در شرایط فعلی که زمینه های آن بیش از گذشته فراهم شده است باید مسئولان ذیربط در دو کشور با توجه به اهمیت و ضرورت آن، مصمم و پی گیری اقدامات شایسته و مؤثر باشد.

وی بعلاوه، گفت: تحولات اخیر در منطقه و اجرای طرح یک جاده یک کمربند و امضای سند راهبردی همکاری های جامع 25 سال آینده موقعیت مناسبی برای عملی کردن اقدامات برای همکاری های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی علاوه بر همکاری های سیاسی و مالی فراهم نموده است.

منصوری تأکید کرد: در بخش فرهنگی سند راهبردی توافقات خوبی انجام شده که می تواند با تدوین متن جامعی برای همکاری ها با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که در دو کشور وجود دارد تهیه و اجرای آن پی گیری کرد.

بر اساس این گزارش، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آموزشگاه علوم چین، ششمین دور گفت وگوهای فرهنگی ایران و چین با حضور اندیشمندان، استادان و محققان دو کشور به صورت مجازی و به شکل وبینار برگزار و سخنرانان مقالات خود را در خصوص ابعاد گوناگون ظرفیت های فرهنگی و تمدنی ایران و چین برای همکاری های دوجانبه و چندجانبه ارایه کردند.

این برنامه با همکاری و مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین و مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه تهران تا انتها روز چهارشنبه (24 شهریورماه) ادامه دارد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 شهریور 1400 بروزرسانی: 26 شهریور 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1244

به "ایران و چین متعلق به جبهه فرهنگی شرق هستند، برگزاری جایزه بین المللی فعالان فرهنگی" امتیاز دهید

1 کاربر به "ایران و چین متعلق به جبهه فرهنگی شرق هستند، برگزاری جایزه بین المللی فعالان فرهنگی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و چین متعلق به جبهه فرهنگی شرق هستند، برگزاری جایزه بین المللی فعالان فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید