نکاتی که باید درباره چک تخلیه بدانید!

به گزارش مجله چایی، چک تخلیه به منزله اهرم فشاری عمل می نماید تا مستاجر در زمان مقرر نسبت به تخلیه ملک و نیز پرداخت به موقع اجاره بها اقدام کند.

نکاتی که باید درباره چک تخلیه بدانید!

بعضی مالکان به هنگام اجاره ملک خود چکی را بابت تضمین از مستاجر دریافت می نمایند تا در زمان مقرر آن را تخلیه کند؛ در اصطلاح به این چک، چک تخلیه گفته می گردد. در این نوشتار از خبرنگاران به آنالیز چک ضمانت تخلیه و تنظیم آن می پردازیم.

نحوه تنظیم چک ضمانت تخلیه به چه صورت است؟

عواقب چک تخلیه تنها زمانی گریبان گیر مستاجر خواهد بود که وی در انجام وظایف خود اعم از پرداخت اجاره بها و یا تحویل به موقع ملک به مالک کوتاهی نموده باشد؛ با این حال می توان به منظور پیشگیری از مسائل احتمالی چک تخلیه را به گونه ای صحیح تنظیم کرد تا از عواقب ناگوار آن جلوگیری گردد. بعضی از اصول نگارش صحیح این نوع چک عبارت اند از:

  • به هیچ وجه چک تخلیه را در وجه حامل پر نکنید
  • به منظور جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی در قرارداد شماره چک و مشخصات آن در اجاره نامه ذکر گردد
  • در چک تخلیه قید کنید که این چک به جهت تضمین تخلیه ملک به آدرس فلان و در تاریخ فلان به آقا یا خانم مالک تحویل داده می گردد

چک تخلیه برای مستاجر چه پیامد هایی را به دنبال دارد؟

به طور کلی پیامد های چک ضمانت تخلیه زمانی گریبان گیر مستاجر می گردد که به موقع ملک را تحویل نداده باشد و یا اینکه در زمان عقد قرارداد نکات احتیاطی را رعایت ننموده باشد، در این صورت مالک می تواند به وسیله محاکم قانونی وجه چک را مطالبه کند. طبق قانون در صورت کوتاهی مستاجر از انجام وظایف قانونی خود، مالک می تواند به وسیله چک تخلیه برای تحت فشار قرار دادن فرد اقدام کند. تحت شرایطی که مستاجر تمام موارد احتیاطی را برای چک تخلیه در نظر گرفته باشد، مالک صرفا به جهت دیرکرد مستاجر نمی تواند به صورت مستقیم اقدام به اجرا در آوردن چک کند؛ البته در این مواقع نیز بندهای قانونی متعددی برای درخواست و مطالبه حق مالک وجود دارد. با این حال موجر بعد از اتمام زمان قرارداد در صورتی که این خبر را به مستاجر بابت تخلیه ملک داده باشد، می تواند به وسیله شوارا حل اختلاف یا دادگاه برای پیگیری چک تخلیه و خواسته خود اقدام کند. طبق قانون مالک باید مبلغ رهن در امانت مستاجر را به حساب دادگاه واریز و سپس بقیه موارد قانونی را به وسیله دادخواست دنبال کند. قانون نیز در حمایت از مالک، مستاجر را مجبور به تخلیه خواهد نمود. بر اساس ماده 13 قانون صدور چک در مواقعی که چک تخلیه بابت ضمانت دریافت شده باشد، مانع از پیگرد کیفری آن شده و از این بابت مالک قبل از سررسید نمی تواند اقدامی جهت وصول آن کند؛ از این رو استفاده از این چک برای تحت فشار قرار دادن مستاجر قبل از سررسید تخلیه منع قانونی خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر راه های وصول چک برگشتی را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 703

به "نکاتی که باید درباره چک تخلیه بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی که باید درباره چک تخلیه بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید