آشتی موقت با یار مهربان فایده ای ندارد ، سرانه مطالعه بین 3 تا 15 دقیقه است ، چرا خیلی ها مهارت مطالعه کردن ندارند؟

به گزارش مجله چایی، زندگی بدون فرهنگ قابل تصور نیست. فرهنگی که قرار است از یار بی زبان و مهربان به ما ارزانی گردد، اما ما با نامهربانی آنقدر از او دور شده ایم که آشتی موقتمان دردی را دوا نمی کند. هربار مسئولان یادشان می افتد که سرانه مطالعه پایین است کلی ایده و برنامه می دهند تا این سرانه فرهنگی را بالا ببرند، اما...

آشتی موقت با یار مهربان فایده ای ندارد ، سرانه مطالعه بین 3 تا 15 دقیقه است ، چرا خیلی ها مهارت مطالعه کردن ندارند؟

خبرنگاران - رضا نیکنام: باید بپذیریم برنامه های مقطعی و عجولانه در امر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی مسئله ای را حل نمی نماید و نمی توان امیدوار بود که سرانه مطالعه ایرانی ها که می گویند بین 3 تا 15 دقیقه در نوسان است بیشتر گردد. همه این نامهربانی ها از آنجا ناشی می گردد که کتاب در سبد زندگی ما جایی ندارد.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

حرف ما نیست همه چیز دقیق و کارشناسی شده است. قصد سیاه نمایی هم نداریم، اما امیدواریم که تلنگری برای مسئولان مربوطه باشد. بزرگی منطقه 16 را باور کنید. بدانید اینجا یکی از وسیع ترین و پر جمعیت ترین منطقه ها شهر تهران است، اما باور کنید که تعداد کتاب های کتابخانه های این منطقه به 70 هزار جلد کتاب هم نمی رسد و از همه تاسف بارتر اینکه تعداد کتابفروشی های ما از انگشتان یک دست هم کمتر است. اگر اهل مطالعه کتاب هستید که چه بهتر، اما اگر به مطالعه علاقه ای ندارید، با خواندن این گزارش ما را همراهی کنید. خدا را چه دیدید شاید نظرتان نسبت به یار مهربان تغییر کرد.

باید مهارت ماهیگیری را آموزش داد

سقراط جمله معروفی دارد که می گوید جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می یابد که خواندن، کار روزانه اش باشد. درست که این جمله مانند پتکی برسرمان فرود می آید، اما با افسوس و حسرت کاری از پیش نمی بریم، بلکه باید با فکر و عمل وضعیتی فراهم کرد که افراد بیشتری به مطالعه رو بیاورند.

چند سالی که مدیران شهر آستین همت را بالا زده اند تا سرانه فرهنگی محله ها و منطقه های مرکز را با بالا ببرند، اما برای رسیدن به شرایط مطلوب راه دازی در پیش داریم. معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 16 با اشاره به اهمیت مطالعه می گوید: همه عوامل موفقیت انسان از ابتدای خلقت تا به امروز، چه در جهان و چه در آخرت به مطالعه بستگی دارد. در واقع افراد با توجه به اطلاعاتی که به آنها داده می گردد رشد پیدا می نمایند و رشد مادی و معنوی انسان در گرو مطالعه است. اسلام نیز چنین نگاهی دارد و همین که تأکید می نماید علم را یاد بگیر ولو در چین، نشان می دهد که مطالعه در دین ما اهمیت بسیاری دارد، به همین علت همه باید کوشش نمایند تا فرهنگ مطالعه در جامعه ما توسعه یابد.

توجه به کتاب، محور همه برنامه ها

آن طور که سید مهدی حسینی می گوید توجه به کتاب و مطالعه آن یکی از مهم ترین برنامه های این معاونت در طول سال است: همان طور که گفتم زیر بنای رشد انسان مطالعه است و اگر بخواهیم از نظر فرهنگی پیشرفت کنیم باید این زیر بنا تقویت گردد. اصلاً یکی از اهداف ما از اجرای برنامه های فرهنگی هم این است که اطلاعاتی به مردم داده گردد. پس کتاب و مطالعه می تواند محور تمام کارهای فرهنگی در محله ها قرار گیرد. علت دوم هم این است که این منطقه با توجه به کتابخانه هایی که در آن فعالیت دارند ظرفیت خوبی دارد تا در زمینه کتاب و کتابخوانی سرمایه گذاری بیشتری در آن انجام گردد.

اصول مهم برای توسعه فرهنگ مطالعه

معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 16 برای توسعه فرهنگ مطالعه در این منطقه برنامه ریزی مفصلی انجام داده تا اتفاقات خوبی در زمینه کتاب و کتابخوانی رخ دهد. او قبل از اینکه درباره برنامه هایش شرح دهد به اصول کلی برای ایجاد و توسعه فرهنگ کتابخوانی در میان مردم اشاره می نماید:برطرف محدودیت، احتیاج سنجی و آموزش مهارت مطالعه به عموم شهروندان 3 موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مسلماً تا زمانی که توزیع ناعادلانه کتاب وجود دارد و فقط گروهی از شهروندان به کتاب دسترسی دارند نباید انتظار داشته باشیم که عموم مردم به مطالعه کتاب رو بیاورند. وقتی شهروندان مجبورند برای خرید یا امانت گرفتن یک کتاب راستا طولانی را طی کند نباید منتظر باشیم که ساعت مطالعه افزایش پیدا کند. موضوع دوم شناسایی احتیاج مخاطبان است. متأسفانه گاهی اوقات برخی از سازمان ها ابتدا برنامه ریزی می نمایند و بعد دنبال مخاطب می گردند که نتیجه مطلوبی نمی دهد، برای همین در این معاونت از گروه ها مختلف از کودک گرفته تا زنان خانه دار و راننده ها، احتیاجسنجی شده و در مرحله بعد برنامه ریزی انجام شده است.

آموزش مهارت مطالعه اهمیت فراوانی دارد

نداشتن مهارت مطالعه یکی از مهم ترین عواملی است که باعث شده خیلی از افراد به خواندن کتاب تمایلی نداشته باشند. حسینی، معاون اموراجتماعی و فرهنگی منطقه 16 می گوید:اینکه فقط شعار بدهیم که اگر کتاب بخوانید چنین و چنان می گردد یا چند ساعت درباره اهمیت مطالعه صحبت کنیم، اما درباره چگونه مطالعه کردن به مردم آموزش ندهیم، هیچ فایده ای ندارد. در واقع ابتدا باید ماهیگیری را به مردم آموزش داد و بعد منتظر صید بود.

او معتقد است با برگزاری کلاس های تندخوانی و مطالعه مشارکتی می توان مهارت کتابخوانی را به شهروندان در همه گروه های سنی آموزش داد. برگزاری کارگاه مادران قصه گو در سراها، راه اندازی سامانه پیامک با موضوع های مختلف، برپایی مسابقات مختلف کتابخوانی، راه اندازی کندوی کتاب (خلاصه کردن کتاب در کتابخانه ها) و برپایی سرای مطالعه از جمله برنامه های پیشنهادی معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 16 است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 مهر 1401 بروزرسانی: 7 مهر 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1593

به "آشتی موقت با یار مهربان فایده ای ندارد ، سرانه مطالعه بین 3 تا 15 دقیقه است ، چرا خیلی ها مهارت مطالعه کردن ندارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشتی موقت با یار مهربان فایده ای ندارد ، سرانه مطالعه بین 3 تا 15 دقیقه است ، چرا خیلی ها مهارت مطالعه کردن ندارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید