30 رمان جذاب که نوجوانان حتما باید بخوانند

به گزارش مجله چایی، شاید بتوان گفت نوجوانی، دوران طلایی آموزش هر انسانی محسوب می گردد چرا که در این دوران کسب مهارت، خلاقیت و مهم تر از همه تخیلات ما شکل می گیرد. با بهره گیری از تخیل که ضرورت اساسی خلاقیت است دنیایی عظیم و پهناور در مقابل چشمان نوجوان گگردده می گردد و او می تواند آزادانه خیال پردازی کند. معرفی بهترین رمان های نوجوانان در جهت پرورش این حس تخیل است. رمان هایی که برای عظیمترها هم می توانند جذاب باشند.

30 رمان جذاب که نوجوانان حتما باید بخوانند

در تعریف نوجوانی آمده است: نوجوانی، مرحله گذار رشد فیزیکی و روانی انسان است که میان کودکی و جوانی روی می دهد. این گذار، تغییرات زیستی، بلوغ جنسی، اجتماعی و روان شناختی را در برمی گیرد، هرچند که از میان این ها تنها تغییرات زیستی و روان شناختی را می توان به آسانی اندازه گیری کرد.

با توجه به این تعریف تئوریک، نوجوانی سن و عدد خاصی ندارد و سال هایی را شامل می شود که انسان می آموزد تا به دوران جوانی خود برسد. با توجه به اهمیت این دوران و رشد و پرورش تخیل در طلایی ترین مرحله زندگی هر انسان، رمان هایی را به شما معرفی نموده ایم که تاثیر به سزایی در این بخش خواهند داشت.

1. آرزوهای عظیم

آرزوهای عظیم (Great Expectations) یکی از همان کتاب هایی است که در دوران نوجوانی باید خوانده شود. این کتاب سیزدهمین رمان چارلز دیکنز، نویسنده مشهور انگلیسی است که به عنوان یکی از شاهکارهای ادبی در لیست پرفروش ترین کتاب های تاریخ نهاده شده است.

این داستان در ابتدا به صورت داستان دنباله دار از دسامبر 1860 تا اوت 1861 میلادی در هفته نامه سراسر سال به چاپ رسید. آرزوهای عظیم را شاید بتوان به نوعی زندگی نامه ی دیکنز دانست که در آن از تجربیات تلخ و شیرینش از زندگی سخن به میان آورده است.

چارلز جان هافم دیکنز؛ متولد 7 فوریه 1812 و درگذشته 9 ژوئن 1870 است. او عظیم ترین رمان نویس انگلیسی است که به عقیده جیمز، نویسنده معاصر: از ویلیام شکسپیر به این سو، دیکنز تأثیرگذارترین نویسنده در زبان انگلیسی بوده است.

راوی داستان آرزوهای عظیم پسر 7 ساله ای به نام پیپ است که جریان زندگی اش را تا 35 سالگی توضیح می دهد. پیپ با خواهر و شوهرخواهر آهنگرش زندگی می نمایند. آنها در یک کلبه روستایی زندگی فقیرانه ای دارند. پس از گذشت مدتی زنی میانسال و ثروتمند به نام خانم هاویشام از پیپ می خواهد تا گاهی اوقات برای حرف زدن و همنشینی به او سر بزند. اما هاویشام زنی بداخلاق است که در یک خانه قدیمی، که در آن غم و اندوه گذشته موج می زند زندگی می نماید. معشوقه خانم هاویشام در قدیم و هنگام مراسم عروسی، او را ترک نموده است. این اتفاق سبب تنفر او از مردها شده است و می خواهد که از مردها انتقام بگیرد. خانم هاویشام دختر خوانده ای زیبا، اما مغرور به نام استلا دارد و او را هم مثل خودش متنفر و کینه جو از مردان تربیت نموده است. پیپ بعد از مدتی رفت و آمد به این خانه عاشق استلای مغرور می شود. اما درست از زمانی که دخترک او را به خاطر شرایط زندگی اش تحقیر می نماید، پیپ، آرزوهای عظیمی را در سر می پروارند.

در بخشی از کتاب آرزوهای عظیم می خوانیم:

2. ماجراهای تام سایر

ماجراهای تام سایر، اثر مارک توین از رمان های کلاسیک تاریخ ادبیات دنیا است که بارها به زبان های مختلف ترجمه و چاپ شده است. این رمان اثری شایسته درباره دوران خوش کودکی و شیطنت های خاص آن دوران است.

داستان کتاب درباره تام، پسربچه بازیگوشی است که بسیار ماجراجو است و این ماجراجویی ها همیشه کار دستش می دهد. او با خاله اش پولی در روستایی کنار رودخـانه می سی سی پی زندگی می نماید. دوست صمیمی او هاکلبری فین است. هاک پسر بی قیدی است که خانواده مناسبی ندارد. یک شب که آن ها در گورستان هستند اتفاق عجیبی می افتد که آن ها نباید می دیدند. از آن لحظه آن ها احساس وحشت کردند و قسم خوردند که ماجرا را به کسی نگویند.

مارک توین در مقدمه این کتاب می نویسد: بیشتر ماجراهایی که در این کتاب ثبت شده اند در واقعیت اتفاق افتاده اند. یکی دوتا تجربه شخصی خود من بوده، بقیه ماجراهایی که برای پسرهای همکلاس من اتفاق افتاده. شخصیت هاکلبری فین از یک آدم واقعی گرفته شده، تام سایر هم همین طور ولی نه از یک نفر. تام ترکیبی از خصوصیات و خلق و خوی سه پسربچه است که من می شناختم، در نتیجه از نظر ساخت، شخصیتی چندوجهی ست.

این کتاب اولین بار توسط انتشارات ویندوس و چاتو در ژوئن 1876 در انگلستان و در دسامبر همان سال درآمریکا به چاپ رسید. در آن موقع بسیار مرسوم بود که نویسندگان آمریکایی (از جمله توین) اثر خود را ابتدا در انگلستان منتشر نمایند تا حق انتشار انتشار آن در کشورهای مشترک المنافع انگلستان را نیز به دست بیاورند. اما چاپ اثر در آمریکا بیش از حد انتظار توین طول کشید و در نتیجه نسخه های سرقتی اثر سر از کانادا درآورد.

در بخشی از کتاب تام سایر می خوانیم:

3. بابا لنگ دراز

بابا لنگ دراز، یک رمان در سبک نامه نگارانه اثر جین وبستر نویسنده آمریکایی است. این رمان اولین بار در سال 1912 منتشر شد. داستان درباره دختری جوان، بااستعداد و پر انرژی به نام جودی آبوت است، که مشغول تحصیل در کالج است. جودی در کودکی خانواده اش را از دست داده است و از بچه گی با حمایت مردی خیر که تا به حال او را ندیده است زندگی می نماید.

بابا لنگ دراز ابتدا به صورت داستانی دنباله دار در مجله آمریکایی خانه بانوان منتشر می شد که سرانجام در سال 1912 به صورت کتاب درآمد و به فروش بالایی دست یافت. این کتاب تنها یک اثر داستانی ساده نبود، بلکه نیرویی محرکه برای بهبود شرایط نگهداری از بچه ها یتیم نیز شد. در سال 1914 نمایش نامه پیروزی از آن با اقتباس خود وبستر بر روی صحنه رفت. در سال 1919 نیز فیلمی صامت با بازی مری پیکفورد از روی آن ساخته شد. وبستر در سال 1914 کتاب دشمن عزیز را به عنوان دنباله ای برای بابا لنگ دراز منتشر کرد.

جین وبستر، متولد 24 ژوئیه 1876 و درگذشته 11 ژوئن 1916 بود. او در روستای فردونیا ایالت نیویورک آمریکا به دنیا آمد. مادرش آنی مافت وبستر خواهرزاده مارک توین و پدر او چارلز لوتر وبستر مدیر اقتصادی مارک توین و ناشر بسیاری از کتاب های وی بود. او تنها فرزند خانواده ای بود که به ادبیات و نشر اندیشه و فرهنگ توجه ویژه ای داشتند.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

4. ماهی سیاه کوچولو

ماهی سیاه کوچولو، یکی دیگر از همان داستان هایی است که باید در روزگار نوجوانی خواند. این کتاب نوشته صمد بهرنگی نویسنده ایرانی است. او این داستان را در زمستان سال 1346 نوشت و انتشارات کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان آن را در سال 1347 با تصویرگری درخشان فرشید مثقالی منتشر کرد.

قصه ماهی سیاه کوچولو در مورد ماهی کوچکی است که به عشق دیدن دریا خطر را به جان می خرد و سفری دور و دراز را با تجربه های متفاوت برای رسیدن به رهایی آغاز می نماید. این اثر در عین سادگی پر از نکته های آموزنده است. این کتاب برگزیده کودک در سال 1347 شد. همچنین جایزه ششمین نمایشگاه کتاب کودک در بلون ایتالیا و دیپلم افتخار جایزه دوسالانه براتیسلاوای چک اسلواکی برای تصویرگری کتاب کودک را در سال 1969 دریافت نموده است.

صمد بهرنگی، متولد 2 تیر 1318 در تبریز و درگذشته 9 شهریور 1347 در رود ارس است. او آموزگار، منتقد اجتماعی، داستان نویس، مترجم و پژوهشگر فولکلور آذربایجانی بود.

در بخشی از کتاب ماه سیاه کوچولو می خوانیم:

5. شازده کوچولو

شازده کوچولو، شاهکار آنتوان دوسنت اگزوپری نویسنده فرانسوی است که در سال 1943 منتشر شد و تبدیل به یکی از پرفروش ترین کتاب های دنیا شد که بیش از 200 میلیون نسخه فروش داشته و به بیش از 280 زبان و گویش ترجمه شده است. این کتاب در سال 1943 در نیویورک منتشر شد. همچنان از این کتاب سالی یک میلیون نسخه در دنیا به فروش می رسد.

آنتوان دوسنت اگزوپری نویسنده و خلبان اهل فرانسه است که در سال 1900 میلادی به دنیا آمد. اگزوپری تا قبل از جنگ دنیای دوم، خلبان تجاری پیروزی بود؛ او با آغاز جنگ به نیروی هوایی فرانسه آزاد در شمال آفریقا پیوست. در ماه ژوئیه 1944 هواپیمای او در یک پرواز شناسایی بر فراز دریای مدیترانه ناپدید شد و احتمالا در همان زمان کشته شد.

این داستان که به سبک سوررئالیسم نوشته شده از دیدگاه یک کودک، که از سیارکی به نام ب 612 آمده، پرسشگر سؤالات بسیاری از آدم ها و کارهایشان است.

در بخشی از داستان می خوانیم:

6. سپید دندان

سپید دندان رمانی اثر جک لندن نویسنده ای آمریکایی است. این رمان در ابتدا به صورت پاورقی در مجله آوتینگ در سال 1906 منتشر شد. داستان در جریان تب طلای کلوندایک نوشته شد (به مهاجرت حدود صد هزار جوینده طلا به منطقه کلوندایک یوکان گفته می شود که بین سال های 1896 و 1899 رخ داد. این منطقه در شمال غربی کانادا واقع است.) جک لندن زندگی سگی را که خون گرگی دارد دنبال می نماید. او در این رمان به مسائل اخلاقی، تقابل وحشی گری و تمدن انسانی می پردازد. این رمان مکمل رمان دیگر جک لندن به نام آوای وحش است.

جک لندن (Jack London) نویسنده سوسیالیست آمریکایی بود. کتاب های او مانند آوای وحش و گرگ دریا با استقبال خوانندگان روبه رو شد. او مدتی را به روزنامه فروشی، دریانوردی، کار در کارخانه کنسروسازی و کارگاه لباس شویی پرداخت او از نخستین نویسندگان آمریکا بود که از راه نوشتن به ثروت زیادی دست یافت و در چهل سالگی، هنگامی که از راه قلم ثروتمند شده بود، در اثر سکته قلبی درگذشت.

در بخشی از این رمان می خوانیم:

7. مزرعه حیوانات

کتاب مزرعه حیوانات یکی از آثار ماندگار جورج اورول، نویسنده و روزنامه نگار انگلیسی است. این کتاب در قالب داستانی نمادین به طور غیرمستقیم اشاره به شرایط حاکم بر شوروی سابق دارد این رمان در طول جنگ دنیای دوم نوشته و در سال 1945 میلادی در انگلستان منتشر شد و در اواخر دهه 1950 میلادی به شهرت رسید. مشهورترین جمله کتاب شعاری است که از تحریف شعار اولیه جنبش یعنی: همه حیوانات برابرند، به وجود آمده است.همه برابرند اما بعضی برابرتر

این کتاب درباره گروهی از جانوران اهلی است که در اقدامی آرمان گرایانه و انقلابی، صاحب مزرعه (آقای جونز) را از مزرعه اش فراری می دهند تا خود اداره مزرعه را به دست گرفته و برابری و رفاه را در جامعه خود برقرار سازند. رهبری این جنبش را گروهی از خوک ها به دست دارند، ولی پس از مدتی این گروه جدید نیز به رهبری خوکی به نام ناپلئون همچون آقای جونز به بهره کشی از حیوانات مزرعه می پردازند و هرگونه مخالفتی را سرکوب می نمایند.

در بخشی از کتاب مزرعه حیوانات می خوانیم:

8. ماجراهای تن تن و میلو

ماجراهای تَن تَن، یک مجموعه 24 گانه از آلبوم های کامیکس فرانسوی، بلژیکی ساخته شده که توسط کارتونیست بلژیکی به نام ژُرژ پروسپه رِمی، که با نام مستعار هرژه می نوشت، می باشد.

این مجموعه ها یکی از محبوبترین کامیک های اروپایی سده بیستم میلادی بودند. در سال 2007 یعنی یک سده پس از تولد هرژه در 1907، تن تن در بیش از 70 زبان و بیش از 200 میلیون نسخه فروش چاپ شده بود و در رادیو، تلویزیون، تئاتر و فیلم مورد اقتباس نهاده شده بود.

کتاب های تن تن و میلو نه تنها در ایران که در سراسر دنیا بسیار هوادار داشت. داستان های تن تن در واقع ترکیبی از چندین ژانر بود: ماجراجویانه، فانتزی، علمی و تخیلی. ماجراهای تن تن و میلو؛ شامل تاریخچه زندگی هرژه، شکل گیری تن تن، مرور کلی بر داستان ها، شخصیت ها، موزه هرژه و سیر انتشار تن تن در ایران است.

9. زنان کوچک

زنان کوچک، رمانی از لوییزا می الکات، نویسنده آمریکایی است. این کتاب به بیش از 50 زبان ترجمه شده است و محل اتفاق این داستان در شهر بوستون، ایالت ماساچوست آمریکا است و زمان این داستان در اواسط قرن نوزدهم است.

داستان در مورد زندگی 4 خواهر به نام های مگی، جو، بتی و ایمی مارچ است، که در واقع با الهام از زندگی واقعی خود نویسنده با سه خواهرش نوشته شده است.

چهار خواهر، در نبود پدرشان که به جنگ رفته است، نزد مادرشان زندگی می نمایند. مگ زیباترین خواهرشان است، جو روحیاتی پسرانه دارد و بسیار بازیگوش است، بت نوازنده است و ایمی هنرمند دلربایی است. زندگی آن ها از لحاظ اقتصادی دچار دشواری هایی شده است از این رو خواهران برای یاری به معاش خانواده دست به کار می شود. این کتاب در سال های 1868 و 1869 در دو جلد منتشر شد.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

10. هری پاتر و زندانی آزکابان

هری پاتر نام مجموعه ای از رمان های به سبک خیال پردازی به قلم نویسنده انگلیسی، جی.کی. رولینگ است. این کتاب ها به توضیح ماجراهای یک جادوگر نوجوان به نام هری پاتر به همراه بهترین دوستانش، رون ویزلی و هرماینی گرنجر، در مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز می پردازند.

هری پاتر و زندانی آزکابان، سومین کتاب از مجموعه رمان های هری پاتر اثر جی.کی. رولینگ است. قصه از آن جا آغاز می شود که بعد از این که عمه مارج وارد خانه ی خاله هری پاتر می شود با هری درگیری پیدا می نماید و هری ناخواسته باعث اتفاق ناگواری می شود، عمه مارج باد شده و مانند بادکنکی به هوا می رود.

هری از خانه فرار می نماید و منتظر اظهارنامه وزارت جادو می شود زیرا انجام جادو برای افراد زیر هفده سال ممنوع است و هری فقط 13 سال سن دارد. اما او سرانجام می فهمد که سیریوس بلک کسی بوده که پدر و مادرش را به ولدمورت فروخته و اکنون از زندان فرار نموده و حالا دنبال اوست و به همین دلیل وزارت برای او حکم اخراج نمی فرستد تا بتواند در مدرسه هاگوارتز در امان باشد!

هری در سالی سخت واقع شده است که همیشه باید مواظب باشد که مورد حمله سیریوس بلک قرار نگیرد. اما در سرانجام معین می شود که سیریوس بلک پدرخوانده اوست و دوست صمیمی پدرش و کسی که پدرش را به ولدمورت لو داده پیتر پتی گرو بوده که خودش را به شکل موشی در آورده بوده و از قضا موش خانگی رون ویزلی بهترین دوست هری بوده است. اما درست وقتی که همه چیز درست می شود و سیریوس موش را به شکل عادی برمی گرداند و همه به اینکه به وسیله او بی گناهی سیریوس را ثابت نمایند امیدوار می شوند همه چیز نقش بر آب شده و پیتر پتی گرو فرار می نماید.

در بخشی از کتاب هری پاتر و زندانی آزکابان می خوانیم:

11. آلیس در سرزمین عجایب

ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب، کتابی است که لوئیس کارول در سال 1865منتشر کرد. این کتاب داستان خیالی سفر دختری به نام آلیس را تعریف می نماید که به دنبال خرگوش سفیدی به سوراخی در زمین می رود و در آن جا با ماجراهای عجیبی روبه رو می شود.

ادبیات آمیخته به خیال داستان را شکل می دهند و مفاهیمی عمیق را در قالب داستان بیان می نمایند. آلیس در سرزمین عجایب و ادامه آن، که آن سوی آینه، نام دارد در طی یک قرن و نیم بی وقفه تجدید چاپ شده است.

چارلز لاتویج دادسون با نام مستعار لویی کارل متولد 27 ژانویه 1832 در دیرزبری و درگذشته 14 ژانویه 1898 در گیلدفورد، استاد ریاضیات کالج کرایست چرچ دانشگاه آکسفورد، کشیش، عکاس و نویسنده انگلیسی بود. او جزء عظیمترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان دنیا به شمار می رود.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

12. آنی شرلی

آن شرلی، نام یک شخصیت داستانی است که اولین بار در رمان آنی شرلی در گرین گیبلز 1908 نوشته لوسی ماد مونتگمری معرفی گردید.

آن، در یتیم خانه عظیم شده ولی در 11 سالگی توسط خواهر و برادری سالخورده به نام ماریلا و متیو کاتبرت به سرپرستی قبول می شود و به گرین گیبلز در روستای اونلی می رود، آنی در آن جا عظیم می شود، دوستان زیادی پیدا می نماید، به دانشگاه و کالج می رود، ازدواج می نماید.

از داستان آنی شرلی فیلم ها و کارتون های زیادی ساخته شده. مشهورترین این فیلم ها ساخته کمپانی سالیوان با بازی مگان فالوز و جاناتان کرومبی است. همچنین در سال 2017 سریالی از نتفلیکس با بازی امی بث مکنالتی و لوکاس جید زومن ساخته شد که فصل دوم آن نیز در 6 ژوئیه 2018 منتشر شد.

لوسی مود مونتگمری، نویسنده کتاب متولد30 نوامبر 1874 و 24 آوریل 1942 است که معمولا با نام ال.ام.مونتگمری (L.M. Montgomery) شناخته می شود. او نویسنده ای معروف و کانادایی بود که معمولا برای نوجوانان شعر و داستان کوتاه می نوشت.

در بخشی از کتاب آن شرلی، دختری با موهای قرمز می خوانیم:

13. سفرهای گالیور

کتاب سفرهای گالیور اثر جاناتان سوئیفت است. جاناتان سویفت، طنزنویس، شاعر و نویسنده ایرلندی است. او وقتی سفرهای گالیور را نوشت، از ترس واکنش های مردم به خصوص شخصیت های سیاسی نامش را به عنوان نویسنده روی جلد کتاب نیاورد. سویفت زمانی که منشی یک شخصیت سیاسی بود، آغاز به نوشتن مطالب طنزآمیز و طعنه آلود کرد که با استقبال خوبی روبرو شد.

رمان مشهور سفرهای گالیور سفرنامه ای خیالی است که از زبان یک ناخدای خیالی به نام لموئل گالیور به زبان هزل و هجو بیان می شود. کتاب در چهار بخش نوشته شده است و هر بخش از داستان، یک سفر هیجان انگیز گالیور را بیان می نماید. گالیور زندگی مرفه ای داشت اما می خواست دنیا را بشود و عاشق ماجراجویی بود، پس زندگی عادی اش را رها کرد و به دنبال تجربیات جدید به دریا رفت. معروف ترین بخش از سفرهای گالیور، سفر به لی لی پوت است؛ در این داستان در اثر طوفانی شدید، کشتی گالیور غرق می شود و به جزیره ای می رسد که مردم ساکن آن جزیره، آدم کوچولوهای 15 سانتی هستند که داستان های جدیدی را برای گالیور رقم می زنند.

در بخشی از کتاب سفرهای گالیور می خوانیم:

14. قصه های مجید

قصه های مجید، عنوان مجموعه داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی که در 5 جلد چاپ و منتشر شده است. اولین جلد از این مجموعه در سال 1358 منتشر شده است. قصه های مجید بیش از ده سال پس از انتشار نخستین مجموعه و در سال 1364 کتاب برگزیده سال شد.

قصه های مجید درباره زندگی مجید و ماجراهایی است که برای او اتفاق می افتد. مجید نوجوانی است که پدر و مادر خود را از دست داده است و با مادرعظیمش، بی بی زندگی می نماید. در این داستان ها مجید نوجوانی است که کتاب زیاد می خواند و انشاء وی خوب است و عاشق فیلم و سینما و بازیگری است و آرزوی نویسنده شدن دارد.

لازم به ذکر است براساس مجموعه داستان های قصه های مجید، یک مجموعه تلویزیونی به همین نام و به کارگردانی کیومرث پوراحمد ساخته شده است. این مجموعه شامل 9 قسمت بود که در سال1371، عصرهای آدینه از تلویزیون پخش می شد.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

  • بهترین کتاب های کودک و نوجوان برای تربیت فرزندان پیروز

15. دور دنیا در هشتاد روز

دور دنیا در هشتاد روز، رمانی است به قلم ژول ورن، نویسنده معروف فرانسوی که داستانی ماجراجویانه دارد. این کتاب اولین بار در سال 1873 به چاپ رسید.

از این رمان، فیلمی کمدی و ماجراجویانه و کارتونی دیدنی هم ساخته شده است. در این داستان جنتلمن انگلیسی با دوستان خود شرط می بندد که طی هشتاد روز دور دنیا را بپیماید، به این ترتیب راهی سفری پرماجرا و هیجان انگیز می شود. اتفاقات جالبی که در این سفر دور و دراز برای او و همراهانش می افتد، با چاشنی طنز و خنده و شوخی، این اثر را به یکی از پرمخاطب ترین آثار ادبیات دنیا تبدیل نموده است.

ژول گابریل ورن، متولد 8 فوریه 1828 و درگذشته 24 مارس 190نویسنده، شاعر و نمایش نامه نویس فرانسوی بود که بیشتر شهرتش را مدیون نگارش کتاب های ماجرایی اش است که دنیای داستان های علمی و تخیلی را دگرگون کرد. ژول ورن پس از آگاتا کریستی، پر ترجمه ترین آثار ادبی را در دنیا داشته است.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

16. مری پاپینز

مری پاپینز، داستان معروفی است نوشته پی.ال.تراورس نویسنده انگلیسی که تا به امروز اقتباس های سینمایی زیادی از روی آن ساخته شده است.

داستان درباره مری پاپینز پرستار جدیدی است که برای نگهداری از بچه های خانم و آقای بانکس به خانه آنها می آید. او از لحظه ورودش همه را دچار حیرت می نماید. به جای راه رفتن، با باد به این سو و آن سو می رود؛ خواسته هایش را به راحتی به دیگران می قبولاند و در هر لحظه، ماجرایی غیرقابل تصور می آفریند.

پاما لیندن تراورس، داستان نویس، منتقد تئاتر، سفرنامه نویس، بازیگر، روزنامه نویس و سخنران استرالیایی، با خلق مجموعه داستان های مری پاپینز، پرستاری اسرارآمیز با توانایی های مافوق طبیعی، به شهرت رسید. این مجموعه شامل هشت کتاب است که از جمله آنها می توان مری پاپینز (1934)، مری پاپینز بازمی شود (1935)، مری پاپینز در را باز می نماید (1943)، مری پاپینز در پارک (1952) و مری پاپینز در آشپزخانه را نام برد. خانم تراورس داستان های دیگری نیز برای بچه ها و عظیمسالان نوشته است. والت دیسنی در سال 1964 ، از چهار داستان نام برده فیلم های موزیکال تهیه کرد.

در بخشی از داستان می خوانیم:

17. ماجراهای هاکلبری فین

ماجراهای هاکلبری فین، رمانی اثر مارک تواین است که در سال 1884 برای اولین بار چاپ شد. این کتاب پس از رمان تام سایر منتشر شد.

هاکلبری فین، نوجوانی است که از پدری الکلی متولد می شود و بعد از چند سال، پدرش گم می شود بعد او با تام سایر دوست می شود. او را به بیوه ای می سپارند. پدر هاکلبری فین بالاخره به روستایشان می آید و هاک را به کلبه ای وسط جنگل می برد. هاک پس از چند روز از آن جا فرار می نماید.

مارک تواین در سال 1835 دیده به دنیا گشود و در سال 1910 دار فانی را وداع گفت. نخستین اثر او با عنوان وزغ جهنده معروف ناحیه کالاوراس، سبب شهرتی غیرمنتظره برایش شد و باعث شد تا راه داستان نویسی را جدی تر ادامه دهد. مارک با دو اثر تام سایر و هاکلبرى فین به نویسنده اى دنیاى مبدل شد و در سراسر دنیا شهرتی دنیای یافت.

در بخشی از کتاب ماجراهای هاکلبری فین می خوانیم:

18. جادوگر شهر اُز

کتاب مشهور جادوگر شهر از، اثر ال.فرانک باوم است. این کتاب که در ژانر کودک و نوجوان است از 17 می 1900 در آمریکا منتشر شد.

لایمن فرانک باوم، نویسنده کتاب های بچه ها و روزنامه نگار آمریکایی خالق جادوگر شهر از می باشد. باوم، متولد نیویورک بود و در خانواده ای آمریکایی ثروتمند عظیم شد. اما خود در چند پیشه ای که انتخاب کرد ناپیروز و حتی ورشکست شد و عاقبت پا به دنیای تئاتر گذاشت و توانست پیشرفت کند.

داستان از این قرار است که دختری به نام دوروتی که با عمه و عمو و سگش زندگی می نماید، بر اثر گردبادی شدید خانه اش را از دست می دهد. هیچ کس را هم به غیر از سگش نمی یابد. او در شهری غریب، دوستانی پیدا و اتفاقات عجیب و شگفت انگیزی را دنبال می نماید.

در بخشی از داستان می خوانیم:

  • راهنمای خرید هدیه برای بچه ها و نوجوانان

19. کشتن مرغ مقلد

کشتن مرغ مقلد یا کشتن مرغ مینا، رمانی نوشته هارپر لی، نویسنده آمریکایی در سال 1960 میلادی است. وی برای نوشتن این رمان در سال 1964 میلادی، جایزه پولیتزر را به دست آورد. از زمان اولین انتشار تا به امروز، بیش از 40 میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به بیش از 40 زبان ترجمه شده است.

تیراژ نخستین چاپ این رمان 5 هزار نسخه بود و با وجود برخورد با مسائل جدی مانند تجاوز به عنف و نابرابری نژادی، این رمان برای گرما و طنز آن مشهور است.

هارپر لی، نویسنده کتاب در 1926 در مونروویل آلاباما در آمریکا به دنیا آمد. پدرش وکیلی معروف بود و خودش هم تحصیلاتش را در رشته حقوق در دانشگاه آلاباما گذراند. در سال 1950 میلادی به نیویورک رفت و تا پیش از آغاز کار نویسندگی، در یک موسسه هواپیمایی کار می کرد.

هارپر لی از مرغ مینا به عنوان نماد معصومیت استفاده نموده است. رمان کشتن مرغ مینا از زبان دختری به نام اسکات فینچ روایت می شود که دختر وکیل سفیدپوستی به نام آتیکاس فینچ است که دفاع از جوان سیاه پوستی به نام تام رابینسون را که به اتهام ناروای تجاوز به یک دختر سفیدپوست در در شهر کوچکی به نام میکوم، آلاباما محاکمه می شود، به عهده می گیرد.

در سال 1962 میلادی، رابرت مولیگان فیلمی را با همین نام از روی آن ساخت. در نظرخواهی های عمومی، همیشه از فیلم کشتن مرغ مقلد به عنوان یکی از محبوب ترین فیلم های تمام عمر تماشاگران سینما نام برده می شود.

20. کتاب سارق

کتاب سارق، عنوان کتابی با داستانی تکان دهنده و شگفت انگیز از جنگ است، جنگی که بنیان خانواده را از جا می نماید و جز ویرانی، مرگ و آوارگی چیزی به جا نمی گذارد اما در همه تیرگی ها باز هم امید هست و دختری که علی رغم همه تلخ کامی ها با پناه بردن به دل کتاب ها، دنیایی زیبا و دور از هیاهوی مرگ و ویرانی برای خود خلق می نماید.

این کتاب اولین اثر از زوساک، نویسنده استرالیایی است. او در سال 1975 میلادی در سیدنی به دنیا آمد و تا به امروز چندین رمان متفاوت منتشر نموده است. بعضی از رمان های این نویسنده در میان آثار پرفروش زبان انگلیسی بوده اند و توجه منتقدان و جوایز ادبی را به خود جلب نموده اند.

بریان پرسیوال، کارگردان مطرح انگلیسی در سال 2013 براساس داستان این رمان، فیلمی به اسم The Book Thief را ساخت که جنجال های زیادی را به وجود آورد. موضوع این فیلم در ارتباط با از بین بردن یهودی ها و کمونیست ها توسط هیتلر است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

21. پیتر پن

جیمز متیو بری، نویسنده کتاب پیتر پن، 42 ساله بود که برای اولین بار شخصیت پیتر پن را در کتابی به نام پرنده سفید کوچک در سال 1902 میلادی خلق کرد. او در واقع شخصیت پیتر را براساس برادر عظیم ترش دیوید نوشت؛ پسری که هرگز عظیم نشد. دیوید یک روز قبل از تولد 14سالگی اش براثر سانحه ای در اسکیت روی یخ درگذشت. داستان پیتر پن اولین بار در سال 1904 میلادی به صورت نمایش در لندن به روی صحنه رفت و در سال 1911 به شکل کتاب داستان درآمد.

در سال 1929 میلادی جی.م.بری، همه حقوق نشر پیتر پن را به بیمارستان بچه ها خیابان گریت اورمند هدیه کرد. در سال 1987 میلادی، یعنی پنجاه سال پس از مرگ بری، حق نشر منقضی شد ولی سال بعـد مجلس در کاری بی نظیر حق تألیف همه نسخ پیتر پن را به بیمارستان بازگرداند. به این ترتیب بچه ها بیمار تا زمانی که این بیمارستان دایر است، همچنان از نعمت استعداد ذاتی بری بهره مند خواهند شد.

داستان پیتر پن، درباره پسری است که هیچ گاه عظیم نمی شود و شبی که پدر و مادر وندی، مایکل و جان خانه نیستند، از پنجره وارد اتاق بچه ها می شود و آن ها را به سرزمین نورلند دعوت می نماید. آن ها پروازکنان به همراه پیتر پن به جزیره ای می فرایند که همان نورلند است و با پسرانی که گمشده اند، زندگی می نمایند. وندی برای این پسربچه ها مادری می نماید و برایشان قصه تعریف می نماید تا این که …

در بخشی از کتاب پیتر پن می خوانیم:

22. دنیای سوفی

دنیای سوفی، یک رمان فلسفی اثر یوستین گردر نویسنده ای نروژی است که در سال 1991 میلادی در نروژ منتشر شد. این اثر داستانی است که تاریخ فلسفه را به زبان ساده برای نوجوانان تشریح می نماید. این کتاب تا به امروز به 59 زبان ترجمه شده و علاوه بر نوجوانان، توجه عظیم سالان را هم به خود جلب نموده است. یوستین گردر در رشته فلسفه، الهیات و ادبیات از دانشگاه اسلو فارغ التحصیل شد و سپس به مدت ده سال به تدریس تاریخ عقاید در دبیرستان ها پرداخت و پیوسته در فکر متن فلسفی ساده ای بود که به درد شاگردان جوانش بخورد و چون متن مناسبی نیافت نهایتا کتاب دنیای سوفی را در سال 1991 نوشت. این کتاب با استقبال بسیاری روبه رو شد و بیش از 40 میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا به فروش رفته است.

داستان در مورد دختری به نام سوفی است که در آستانه پانزده سالگی نامه های جالب و نوارهای ویدئویی از شخصی به نام آلبرتو ناکس دریافت می نماید که در آنها سؤالات جالبی مانند دنیا چگونه پدید آمده است؟ که آغازگر راه آموزش تاریخ فلسفه است، مطرح می نماید. این نامه ها در ابتدا مطالبی در مورد یونان باستان، سقراط و سؤالات اساسی زندگی بشری را عنوان می نماید. پس از دریافت چند نامه سوفی و آلبرتو یکدیگر را دیدار می نمایند. موضوع صحبت های آنان عمدتا نظریات فلاسفه یونان باستان، امپراتوری روم، قرون وسطی، رنسانس، عصر روشنگری و موضوعاتی چون انقلاب های عظیم و تا مسائل امروز بشری است.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

23. ماجراهای پینوکیو

پینوکیو، رمانی ایتالیایی به قلم کارلو کلودی در قرن نوزدهم است. شخصیت اصلی این رمان، آدمکی چوبی به نام پینوکیو است که دماغ چوبی او، معینه اصلی این شخصیت تخیلی است. ماجراهای پینوکیو در ایتالیا چنان مورد استقبال نهاده شد که تدریس بخش هایی از آن، جزء برنامه مدارس آن کشور نهاده شده است.

داستان درباره یک عروسک چوبی به نام پینوکیو است که پیرمردی نجار، به نام پدر ژپتو، میخواهد این عروسک چوبی ماجراجو را وارد زندگی انسان ها کند. پینوکیو عوض مدرسه رفتن و حرف گوش کردن از دست پدرش ژپتو فرار می نماید و سر و کارش به گربه و روباه مکار می افتد.

کارلو لورنزینی، با نام ادبی کارلو کلودی، نویسنده معروف ایتالیایی است که در سال 1826 در فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. او در نوجوانی وارد مدرسه علوم دینی شد و تا 17 سالگی در آنجا تحصیل کرد. کلودی کار خود را ابتدا به عنوان یک روزنامه­ نگار آغاز کرد و به یک منتقد و روزنامه نگار پیروز تبدیل شد. کلودی زمانی که 35 سال داشت، روزنامه ­نگاری را رها کرد و مشغول به کار ویراستاری و ترجمه شد. او افسانه های مختلف و معروفی مانند شنل قرمزی و زیبای خفته را برای اولین بار به زبان ایتالیایی ترجمه کرد. در همان زمان بود که متوجه شد به کتاب ها و نشریات بچه ها علاقه دارد. سال 1881 پایه اولین مجله ایتالیایی بچه ها را پی ریزی کرد و نخستین بخش از ماجراهای پینوکیو را در آن منتشر کرد که توانست به پیروزیت چشمگیری دست پیدا کند. کلودی در سال 1890 در زادگاهش، فلورانس درگذشت.

24. چارلی و کارخانه شکلات سازی

چارلی و کارخانه شکلات سازی کتابی از رولد دال است که توسط انتشارات کتاب های پنگوئن منتشر شد و از روی آن فیلم چارلی و کارخانه شکلات سازی به کارگردانی تیم برتون ساخته شده است.

داستان این کتاب درباره کودک فقیری است که بسیار به خوردن شکلات علاقه دارد او روزی کارت شانس بازدید از کارخانه شکلات سازی که متعلق به شخصی به نام ویلی وانکا است را به دست می آورد.

در این کتاب، رولد دال به نمایش فقر و خلق امید در این چنین زندگی هایی پرداخته است. همچنین این کتاب رولد دال به نقد تربیت نادرست بچه ها توسط والدین پرداخته است.

در بخشی از رمان می خوانیم:

25. بینوایان

بینوایان، یک رمان تاریخی فرانسوی نوشته ویکتور هوگو است که اولین بار در سال 1862 منتشر شد و به عنوان یکی از عظیمترین رمان های قرن نوزدهم شناخته می شود. رمان از آغاز شورش ژوئن در پاریس سال 1815 تا به ثمر رسیدن آن در سال 1832، زندگی شخصیت های مختلف، به ویژه زندانی آزاد شده ای به نام ژان والژان را روایت می نماید. بینوایان به وسیله فیلم، برنامه های تلویزیونی و تئاتر به اقبال عمومی فراوان دست یافت.

ژان والژان، به خاطر سارقیدن یک قرص نان، نوزده سال را در زندان بوده است. وقتی از زندان آزاد می شود به کلیسا می رود و آن جا به دنبال سرپناه می شود. اما وقتی ظروف نقره اسقف را می بیند، توجهش جلب می شود و آن ها را برمی دارد. پلیس او را دستگیر می نماید اما اسقف وانمود می نماید که ظرف ها را خودش به ژان والژان هدیه داده است. همین کار اسقف تاثیر خیلی زیادی روی او می گذارد و باعث تحول درونی اش می شود. مدت ها بعد او فانتین را می بیند. زنی فقیر که هیچ پولی برای عظیم کردن دخترش، کوزت، ندارد و مجبور است او را به خانم و آقای تناردیه بسپرد. تناردیه ها از کوزت بیگاری می کشند و از او سواستفاده می نمایند. ژان والژان کوشش های بسیاری می نماید تا کوزت را پیدا کند و برای فانتین نیز پول و سرپناه و آرامشی بیابد.

در بخشی از کتاب بینوایان می خوانیم:

26. بلندی های بادگیر

کتاب بلندی های بادگیر، تنها رمان امیلی برونته است که شهرتی دنیای یافته است. امیلی برونته خواهر کوچک تر شارلوت برونته و خواهر عظیم تر ان برونته بود که آن ها نیز امروزه از عظیم ترین نویسندگان کلاسیک دنیا به حساب می آیند.

کتاب بلندی های بادگیر در سال 1847 منتشر شد، اما آن موقع با استقبال فوری خوانندگان روبه رو نشد. یک سال بعد، یعنی در سال 1848، امیلی برونته بر اثر بیماری سل از دنیا رفت.

این رمان داستان عشق آتشین ولی مشکل دار میان هیث کلیف و کترین ارنشاو است و این که این عشق نافرجام چگونه سرانجام این دو عاشق و بسیاری از اطرافیانشان را به نابودی می کشاند. هیث کلیف کولی زاده ای است که پیروز به ازدواج با کتی نمی شود و پس از مرگ کتی به انتقام گیری روی می آورد. داستان رمان از زبان خدمتکار عمارت برای مسافری به نام لاک وود تعریف شده است و او آن را به اول شخص روایت می نماید.

در بخشی از کتاب بلندی های بادگیر می خوانیم:

27. غرور و تعصب

غرور و تعصب، رمان مشهوری اثر جین آستن، نویسنده انگلیسی است. این اثر دومین کتاب جین آستن است. او این داستان را در سال 1796، درحالی که تنها 21 سال داشت نوشت، اما تا سال 1813 چاپ نشد. بیشتر منتقدان غرور و تعصب را بهترین اثر جین آستن می دانند و خود او آن را بچه دلبند من می نامید. بااین حال، این کتاب، که ابتدا با نام تأثرات اولیه نوشته شده بود، تا مدت ها توسط ناشران رد می شد و وقتی پس از 17 سال به چاپ رسید، به جای نام آستن، نام یک خانم به عنوان نام نویسنده روی جلد به چشم می خورد.

از این رمان بارها فیلم سازی شده است، که یکی از معروف ترین نسخه های آن متولد سال 2005 با بازی کیرا نایتلی در نقش الیزابت و متیو مک فادین در نقش آقای دارسی بوده است.

جین آستن نویسنده مشهور انگلیسی در 16 دسامبر 1775 در همپشر انگلستان به دنیا آمد. از جین آستن شش رمان باقی مانده است که همگی به زندگی زنان و دغدغه های آنان می پردازد. هرچند خودش هیچ گاه ازدواج نکرد. غرور و تعصب، عقل و احساس، اِما، منسفیلد پارک، ترغیب و نورثنگر ابی از آثار او هستند. او به شدت روی آثارش حساس بود و هرکدام از کتاب هایش را پیش از انتشار، بارها بازخوانی و اصلاح می کرد. او در میان آثارش غرور و تعصب را از همه بیشتر دوست داشت. جین آستن در 18 ژوئیه 1817 درگذشت.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

28. شاهزاده و گدا

شاهزاده و گدا، اولین اثر داستانی مارک توین محسوب می شد که در سال 1882 منتشر شد. توین این داستان را که درباره پادشاه ششم انگلستان نوشته بود، به دختران خود، سوزی و کلارا تقدیم کرد.

اما داستان شاهزاده و گدا، درباره گدا زاده ای به نام تام کانتی و شاهزاده ای به نام ادوارد است که در یک روز به دنیا می آیند؛ اما تام، شب و روز، خواب پادشاهان را می بیند، روزی ادوارد، او را به قصر می برد و وقتی با هم آشنا می شوند لباس هایشان را عوض می نمایند. بعد شگفت زده می شوند، چون قیافه هایشان کاملا به هم شبیه است. شاهزاده به خانه تام می رود و تام در قصر می ماند و داستان از این جا شکل می گیرد.

مارک توین، نویسنده کتاب در کودکی ترک تحصیل کرد و با ماجراجویی وارد شغل های گوناگونی چون حروف چینی، کارگری، کشتیرانی و کار در معادن طلا شد. او سرانجام با آموخته ها، تجربه ها و قلم آتشینش به شهرتی دنیای رسید. این اثر، بارها مورد اقتباس تصویری در قالب فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی و انیمیشن نهاده شده است.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

29. هایدی

سال های خانه به دوشی و یادگیری هایدی، که معمولا به اختصار هایدی نامیده می شود، نام یک رمان اثر یوهانا اشپیری، نویسنده سوئیسی است. این رمان به زندگی دختر نوجوانی می پردازد که در آلپ سوئیس از پدرعظیم خود مراقبت می نماید. این داستان نخستین بار در سال 1880 در قالب کتابی با نام برای بچه ها و آن هایی که بچه ها را دوست دارند نوشته شد. دو کتاب دنباله این داستان به نام های هایدی عظیم می شود و بچه های هایدی توسط چارلز تریتن مترجم انگلیسی اثر اصلی، نوشته شدند. کتاب های هایدی از معروف ترین آثار ادبیات سوئیس در دنیا به شمار می فرایند.

یوهانا اشپیری در 12 ژوئن 1828 در هیرزل سوئیس در یک خانواده پرجمعیت به دنیا آمد . در سال 1852 با وکیلی به نام برنهارد ازدواج کرد که ثمره ازدواج آن ها پسری به نام برنارد بود . یوهانا، در سال 1884 بر اثر یک حادثه دلخراش همسر و تنها فرزندش را از دست داد و از آن موقع با نوشتن داستان های بسیار به انجام کارهای خیریه پرداخت . وی در 7 ژوئیه سال 1901 در زوریخ سوئیس چشم از دنیا فرو بست . در سال 2001 هم زمان با یکصدمین سالگرد درگذشت خالق رمان هایدی ، سکه های یادبودی به ارزش 20 فرانک سوئیس از طرف انجمن ادبی سوئیس منتشر و همچنین به احترام او تمبر پستی یادبودی چاپ شد.

تا به امروز فیلم ها، مجموعه های تلویزیونی و انیمیشن های زیادی بر پایه داستان هایدی ساخته شده اند. همچنین یک منطقه توریستی در سوئیس به نام هایدی لند نام گذاری شده است.

30. ربه کا

ربه کا، رمانی اثر دافنه دوموریه، بانوی نویسنده انگلیسی است، که در 1938 منتشر شد. بسیاری این اثر را که از جین ایر تأثیر گرفته است، بهترین اثر او می دانند.

دافنه دو موریه، متولد 1907 در لندن با خانواده ای هنرمند، رمان نویس و نمایشنامه نویس معروف بریتانیایی است که بیشتر شهرتش را مدیون رمان ربه کا (1938) است. پدرش سرجرالد دوموریه بازیگردانی مشهور و فرزند جورج دوموریه کاریکاتوریست نامی بریتانیا بود.

داستان این رمان در مونته کارلو و با خواستگاری غیرمنتظره مردی جذاب و بی پروا به اسم ماکسیم دو وینتر از قهرمان زن کتاب آغاز می شود. این دختر که در کودکی یتیم شده و به عنوان یک خدمتکار زندگی می نموده، از شانسی که در خانه اش را زده بسیار شاد است و به سختی می تواند این اتفاق را باور کند. زمانی که قدم در ویلای ییلاقی ماکسیم می گذارد، متوجه می شود که همسر سابق شوهرش، همه جا حضور دارد. زن با ورود به این عمارت عظیم، به شکلی عجیب به درون زندگی همسر اول دو وینتر کشیده می شود؛ زنی زیبا به اسم ربه کا که یادش پس از مرگ، برای لحظه ای هم فراموش نشده است.

مشهورترین اقتباس این اثر فیلم سینمایی ربه کا با شرکت لارنس اولیویر است که آلفرد هیچکاک آن را به سال1940 میلادی ساخت و برنده جایزه اسکار هم شد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 781

به "30 رمان جذاب که نوجوانان حتما باید بخوانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 رمان جذاب که نوجوانان حتما باید بخوانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید