اتاق ها باید در طرح مطالبات خود، جسارت و آینده نگری داشته باشند

به گزارش مجله چایی، اعضای شورای راهبری بهبود محیط کسب وکار که نمایندگان اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون ایران هستند، باهدف آنالیز نحوه تحقق شعار سال فراوری؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها تشکیل جلسه داد.

اتاق ها باید در طرح مطالبات خود، جسارت و آینده نگری داشته باشند

در ابتدای این نشست اعضای شورای راهبری بهبود مستمر محیط کسب وکار درباره تفاهم نامه مشترک 25 ساله ایران و چین گفت وگو کردند. حمیدرضا فولادگر در باره این تفاهم نامه تاکید کردند که از ظرفیت بخش خصوصی در اجرایی سازی این تفاهم نامه باید استفاده گردد. برای همین نامه ای به همراه معرفی 9 نفر از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران به کمیته های پانزده گانه مرتبط با این تفاهم نامه ارسال شد. قرار است نمایندگان بخش خصوصی در کارگروه های مرتبط که بعد از تدوین تفاهم نامه، برای ایجاد قرارداد و کار مشترک تشکیل می گردد، از قبیل فاینانس، انتقال فناوری سرمایه گذاری مشترک و غیره شرکت نمایند.

در این نشست علی چاغروند، مدیر طرح و برنامه اتاق ایران پیشنهاد داد با توجه به اینکه قرار است این تفاهم نامه به قرارداد و کارهای اجرایی در حوزه های مختلف مثلا معدن، گردشگری و غیره تبدیل شده و حالت بلندمدت داشته باشد تا ثبات در تعامل هر دو کشور برقرار گردد، برنامه جامع و مدون نحوه تعامل و همکاری با کشور چین توسط اتاق ایران در صندلی نماینده بخش خصوصی تعریف و تهیه گردد. همچنین سرفصل های معین برای تعامل با چین را احصاء نموده و به عنوان پیشنهادات بخش خصوصی برای تعریف پروژه های مشترک با چین ارائه دهیم.

پیشنهاد بعدی اعضا در این نشست این بود که به سمت کشورهای دیگر مانند روسیه، هند و کشورهای همسایه و اروپایی نیز حرکت نموده و امکان سنجی تفاهم نامه با این کشورها نیز آنالیز گردد و در یک مطالعه عمیق، میزان ظرفیت تعامل با این کشورها و و امکان عقد تفاهمنامه با آنها آنالیز گردد. البته این مطالعه می تواند در اتاق ایران انجام گردد.

در ادامه نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب وکار درباره برنامه های سال 1400 شورای راهبری گفت وگو شد.

قانون مزاحم کسب وکار شناسایی گردد

او لین مورد واحد پایش اصل 44 قانون اساسی است که محمد قاسمی شرح داد: این وظیفه طبق ماده 91 قانون اصل 44 بر عهده اتاق ها بوده و کار موردی هم انجام می شده است؛ اما یک کار سیستماتیک قابل تکرار روشمند وجود نداشته است. الان اندیشکده دانشگاه شریف قرار است در مورد این موضوع گزارش تهیه کند و این گزارش در شهریور ماه نهایی می گردد و در این گزارش که با گزارش ادواری دولت متفاوت خواهد بود، بر اساس مجموعه ای از شاخص ها میزان دستیابی به اهداف سیاستهای کلی اصل 44 تا سطح بنگاه ها آنالیز می گردد. سال جاری اولین گزارش در این خصوص در شهریور ماه آماده می گردد و قرار بر این است که این واحد در مرکز آمار اتاق ایران مستقر شده و سالانه گزارش عملکرد اصل 44 تهیه گردد.

محور دیگر احصاء قوانین و مقررات مخل کسب و کار است: قاسمی ادامه داد: شناسایی قوانین و مقررات مخل روش می خواهد، اما تا زمانی که بتوانیم به بهترین روش برای شناسایی قوانین و مقررات مخل برسیم قرار شده است که بدون موازی کاری و با هماهنگی در مورد محیط کسب و کار در اتاق ایران حرکت انجام گردد و تمام کارها با تقسیم کار های مختلف ولی بدون رفتار جزیره ای و موازی کاری باشد.

کار دیگری که در این زمینه قرار شد صورت پذیرد ایجاد یک پایگاه داده از تمام گلایه ها و انتقادهایی است که فعالان مالی به تفکیک راجع به مسائل مختلف مانند مالیات، تامین اجتماعی، بانک و غیره دارند و اسناد اتاق در این موارد در این چند سال، در واحدهای مختلف به خصوص در مرکز پژوهشها و کمیته ماده 12 قرار شد در این پایگاه قرار بگیرد و هر 6 ماه یکبار نیز اتاق راجع به هر کدام از این مسائل گزارش ارائه دهد که راجع به هر موضوع چه نقص هایی وجود دارد. بعد از جمع آوری تمام اطلاعات موجود در اتاق و مدیریت دانش در این زمینه با نظرخواهی از فعالان مالی در مورد مسائل مختلف آسیب های موضوعی نیز در هر حوزه آنالیز و به روزرسانی خواهد شد. در این خصوص شورای راهبری می تواند پس از تهیه گزارش های مختلف و آنالیز قوانین و مقررات مخل در هر حوزه با مسئولین مرتبط دولتی جلسه گذاشته و این مسائل را حل و فصل نماید.

محور برنامه های بعدی در سال 1400 استراتژی بهینه بهبود محیط کسب و کار است: یک راه میانبر برای بهبود محیط کسب و کار موضوع دولت الکترونیک است و تجربه هر کشوری هم این بود که دولت الکترونیک پیش از قانون روی این موضوع اثر گذاشته است اگر هم راجع به این موضوع هم صدا شویم و آن را پیش ببریم به نتایج مثبتی می رسیم و استراتژی همین است.

قاسمی درباره موضوع شعار سال مطرح کرد که مبنای شناسایی موانع و پشتیبانی های فراوری چیست؟ مرکز پژوهش های اتاق مبنا را بر پایه های فصلی گذاشته و در عین حال با دو رویکرد روبرو شد. یک رویکرد اینکه اتاق باید در مورد آیین نامه ها و مسائل جزئی هم ایرادات را بگوید و وارد آنها گردد، رویکرد دیگر این است که اتاق نباید وارد حوزه خرد گردد و باید مسائل کلان را بگوید و برای مسائل کلان چاره اندیشی کند در مورد مساله خرد و بنگاهی دستگاه های دولتی با حضور نمایندگان بخش خصوصی می توانند این کار را انجام دهند و نظرات انجمن های مرتبط را بگیرند.

فولادگر در این زمینه گفت درباره مجلس پیشنهاد این است که به قانونگذاری جدید روی نیاورد و راجع به 4 قانون مهم مرتبط با فعالیت ها و محیط کسب و کار گزارش ارائه دهد و نظارت بر عملکرد آن قوانین را انجام دهد. درخصوص خروجی های این گزارش میتوان دستگاه مجری را معین کرد و عملکرد آن را از وزارتخانه مرتبط و مجریان امر مطالبه نمود. در این خصوص می توان یک سند راهبردی را با هماهنگی سه اتاق تهیه کرد و موارد راهبردی را که در آنها وجود دارد به عنوان سطح تفاهم راهبردی ارائه داد. این گزارش البته باید اولویت بندی گردد و بر اساس اولویت ها برنامه ریزی سالیانه و مطالبات از دولت انجام گردد.

از رئیس جمهوری چه می خواهیم؟

در بخش پایانی نشست درباره مطالبات از ریاست جمهوری آینده گفت وگو کردند. برای همین پیش نویس اولیه تهیه شده و قرار است این موضوع با هیات رئیسه اتاق ایران به بحث گذاشته گردد و سپس یک گزارش جامع راجع به این موضوع تهیه گردد. الان کشوردرگیر مسائل کلان و بحران زا مانند خشکسالی و تحریم هستیم و اتاقها باید جرأت و جسارت و آینده نگری داشته باشند و آسیب های سال های بد را گوشزد نمایند و اشکالات اساسی را بگویند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1080

به "اتاق ها باید در طرح مطالبات خود، جسارت و آینده نگری داشته باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاق ها باید در طرح مطالبات خود، جسارت و آینده نگری داشته باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید