با خواص تخم مرغ برای سلامتی آشنا شوید

به گزارش مجله چایی، تخم مرغ یکی از غذاهای فوق العاده ای است که همه ما آن را می شناسیم و از خواص بسیار زیاد آن خبر داریم. تخم مرغ یک غذای کامل بوده که مجموعه فواید آن کمتر در یک ماده غذایی دیگر یافت می شود. در ادامه بیشتر فواید تخم مرغ را بررسی می کنیم.

با خواص تخم مرغ برای سلامتی آشنا شوید
تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح لازم است و می تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد. در حقیقت از بین غذاهایی که می خوریم، اگر بخواهیم چند غذای کامل را نام ببریم، تخم مرغ حتما یکی از آنها خواهد بود. مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده، بچه ها و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و کلیه بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می شود. در این افراد مصرف یک تخم مرغ در روز بلامانع و در برخی موارد توصیه مصرف بیشتر هم ممکن است انجام شود.

خواص تخم مرغ (طبیعت و خواص درمانی)طبیعت زرده تخم مرغ مایل به گرمی و سفیده آن سردتر قلمداد شده است. در مجموع در طب سنتی در صورتیکه تخم مرغ کامل مصرف شود، طبع آن معتدل به شمار میرود. تعدادی از مهمترین خواص تخم مرغ برای سلامتی به شرح زیر می باشد:

خواص تخم مرغ در تقویت استخوانهاتخم مرغ به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از عناصر معدنی به ویژه فسفر، کلسیم و ویتامین دی برای تقویت و استحکام استخوانها بسیار مفید است. همچنین در رشد و نمو بچه ها بسیار موثر بوده باعث استحکام استخوان در بچه ها می شود. به طور کلی مصرف تخم مرغ در بچه ها از بیماریهایی نظیر نرمی استخوان و کاهش رشد، و در بزرگسالان از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

درمان کم خونیآهن و ویتامینهای موجود در تخم مرغ آن را به ماده ای ارزشمند برای رفع و درمان کم خونی تبدیل کرده است. به ویژه اینکه نوع آهن موجود در تخم مرغ به طور کامل جذب بدن میشود. از همین رو متخصصان تغذیه مصرف روزانه تخم مرغ را به زنان به ویژه خانمهای بادار توصیه می نمایند.

خواص تخم مرغ در تقویت بیناییتخم مرغ علاوه بر ویتامین آ شامل ماده ای به نام بتاکاروتن می باشد که با افزایش سطح لوتئین و گزانتین در خون و افزایش تجمع این مواد در ناحیه شبکیه چشم، باعث حفاظت سلول های چشم از آسیب های مختلف میشود. جالب است بدانید لوتئین و گزانتین از دسته مواد بسیار مهم و ضروری برای سلامت چشم هستند و بدن انسان قادر به ساخت این دو ماده نمی باشد. لذا باید از طریق غذا آنرا دریافت نماید که بدلیل اینکه تخم مرغ از منابع بسیار مهم و غنی این مواد می باشد به مصرف منظم آن توصیه می شود.

خواص تخم مرغ در تقویت و بهبود عملکر فکرتخم مرغ می تواند نیروی فکر را به طور قابل توجهی بهبود دهد. ویتامین ب2 محافظ معروف سیستم عصبی است و اسید پانتوتنیک می تواند ظرفیت فکر را افزایش دهد که هر دو.ی این مواد به مقدار کافی در تخم مرغ یافت می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدنبه طور کلی سیستم ایمنی بدن بیشترین سود را از مصرف تخم مرغ می برد. ویتامین آ، ویتامین دی و فولات موجود در تخم مرغ مهمترین عوامل تاثیرگزار در افزایش سطح ایمنی بدن هستند و سیستم بدن را برای مقاومت در برابر هر بیماری یا ویروسی، نیرومند می نمایند.

ارزش غذایی تخم مرغهر عدد تخم مرغ چیزی حدود 80 کیلوکالری انرژی دارد. این ماده غذایی ارزشمند از نظر وجود ویتامین ها بخصوص ویتامین های گروه ب و ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین د ، ویتامین آ و ویتامین کا غنی می باشد. مقدار آهن موجود در یک عدد تخم مرغ 25 تا 30 میلی گرم است که قابلیت جذب بسیار بالایی نیز دارد. در ضمنً چیزی حدود 104 میلی گرم فسفر در هر تخم مرغ وجود دارد.

جدول مواد غذایی موجود در تخم مرغ کامل و سفیده تخم مرغ

مضرات تخم مرغ (موارد احتیاطی و منع مصرف)گرچه در برخی شرایط باید در مصرف تخم مرغ همانند سایر مواد غذایی، ملاحظاتی صورت پذیرد ولی بدلیل ویژه و منحصر بفرد بودن خواص تخم مرغ، حذف آن از رژیم غذایی مجاز نمی باشد. برخی از مضرات زیاده روی در مصرف تخم مرغ عبارت است از:

مصرف زیاد تخم مرغ، مضر بوده به کلیه ها و کبد آسیب وارد می کند.

زیاده روی در مصرف تخم مرغ، به افراد دارای کلسترول خون بالا توصیه نمی شود.

در برخی افراد حساسیت به تخم مرغ وجود دارد که این افراد لازم است از تخم سایر پرندگان استفاده نمایند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1307

به "با خواص تخم مرغ برای سلامتی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص تخم مرغ برای سلامتی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید