تصاویر تنها آبشار نمکی دنیا در ایران ، اینجا بهشتی در برهوت است!

به گزارش مجله چایی، بازدید و گشت و گذار در نقاط کویری ایران لذت خاص خود را دارد؛ طبس یکی از همین منطقه ها است که دیدنی های آن شما را غافلگیر می کند.

تصاویر تنها آبشار نمکی دنیا در ایران ، اینجا بهشتی در برهوت است!

به گزارش همشهری آنلاین، طبس نامی که ما را به یاد شنزار و کویر و یا زمین لرزه سال 57 می اندازد. زلزله ای که این شهر و روستا های مجاور آن را ویران کرد و حدود 25 هزار نفر کشته داد. اما سال ها از آن زلزله وحشتناک گذشته است.

حالا طبس شهری است آباد که به علت معادن مختلفش مانند ذغال سنگ، سنگ آهن، خاک نسوز و پتاسیم رونق بسیار دارد. شهری که خیابان ها و بلوار های آن با نخل های سربه فلک کشیده دل دنیاگردان را می برد. شهری که در آن گدا نمی بینید و تمیزی بیش از مقدار خیابان های آن شما را متعجب می نماید.

باغ گلشن

باغ گلشن این شهر کویری با درختان نخل و جوی های پر آبش گویی رویای بهشت را به واقعیت تبدیل می نماید. این فقط یک روی طبس است. روی دیگر آن جاذبه های طبیعی آن است که هر یک از آن ها به تنهایی برای معرفی دنیای هر کشوری کافی است.

جاذبه هایی که تا به امروز برای دنیاگردان و طبیعت گرد ها آنچنان که باید معرفی نشده است. در حالی که تماشا جاذبه های طبیعی این شهر کویری در کنار باغ ها، نخلستان ها و چشمه سار های متعددش تمام معادلات فکری یک دنیاگرد را متحول می نماید و برای همواره آن شکل غیر واقعی طبس را که بیشتر در فکر ها به شکل شنزار و منطقه ای خشک و بی آب است به فراموشی می سپارد.

برای رسیدن به طبس باید از تهران به سمت طبس حرکت کنید. برای رسیدن به این شهر کویری بعد از گذشتن از جاده قم و کاشان از زواره نیز می گذرید. خور و بیابانک را پشت سر می گذارید و وارد یک جاده بیابانی می شوید. جاده ای که شما را به طبس می رساند.

آبشار نمکی

اما بد نیست قبل از راهی شدن به سمت طبس، راهی منطقه خورو بیابانک شوید و سری به دهکده دنیاگردی پتاس خور و بیابانک که بزرگ ترین پهنه نمکی کشور است بزنید. شاید بپرسید چنین جایی چه جذابیتی می تواند داشته باشد؟ این مجتمع یک آبشار نمکی به طول 30 متر، مجموعه تفریحی، حوضچه نمکی، آب انبار، آلاچیق و سوئیت های اقامتی دارد. گفته می شود آبشار پتاس تنها آبشار نمکی دنیا است. به همین علت این دهکده دنیاگردی می تواند یکی از متفاوت ترین جاذبه هایی باشد که تا به امروز دیده اید دو به راحتی می توانید در حدود 30 کیلومتری شرق شهر خور و در مسیر ارتباطی خور-طبس سری به آن بزنید. مسیر رسیدن به این دهکده سفید و درخشان است، چون همه جای مسیر بلور های نمک به چشم می آیند.

آبشار نمکی

آبشار و حوضچه نمکی این مجتمع دنیاگردی که به علت وجود پتاس در آن به رنگ آبی فیروزه ای است دنیاگردان زیادی را به ویژه در چند سال اخیر به خود جذب نموده است. اینکه یک مجتمع صنعتی با ایجاد دهکده نمکی توانسته است در زمینه دنیاگردی پیروز عمل کند بسیار حائز اهمیت است، زیرا هنوز مناطقی وجود دارند که با داشتن جاذبه های طبیعی هیچ نفعی از دنیاگردی نمی برند. شاید بهتر است با معرفی و الگو قراردادن چنین اماکنی حرکتی در دنیاگردی سایر نقاط هم به وجود بیاوریم.

حوضچه فیروزه ای

بلور های نمک در مسیر آبشار نمکی

ادامه مسیر به سمت طبس

نرسیده به طبس می توانید در یک اقامتگاه بومگردی اتاقی رزرو کنید. طبس هتل نیز دارد تا شب را در آنجا اقامت کنید و از شب های آن نیز نهایت لذت را ببرید. شب های کویری که ستاره های بی شمارش فکر را خالی از دغدغه ها و روزمرگی ها می نماید؛ جایی که ناخودآگاه شعر شب آنچنان زلال که می شد ستاره چید، دستم به هر ستاره که می خواست می رسید را زمزمه کنید.

به سوی دره اسرار آمیز

صبح زود به سمت کال جنی حرکت کنید تا فرصت کافی برای بازدید از همه نقاط آن داشته باشید. دره ای که در سال های گذشته سبب شد تا نام طبس بر سر زبان ها بیفتد و طبیعتگردان بسیاری را به خود جذب کند. البته کال جنی جایی نیست که بتوانید به تنهایی در آن گشت وگذار کنید. باید از یک راهنمای محلی یاری بگیرید. استفاده از راهنمای محلی برای محلی ها خود ایجاد درآمده نموده است.

کال همان دره یا مسیر ایجاد شده از طریق سیلاب ها و جریان آب است. کال جنی شاید بی نظیرترین گراندکانیون ایران باشد. دره ای زیبا و مخوف که بومیان قدیمی آن را دره جن ها نامیده اند. بی شک گشت و گذار در شب به صورت دسته جمعی هم در این دره دل و جرات می خواهد، حتی اگر اعتقادی به وجود ارواح نداشته باشید.

کال جنی از دالان های سنگی مختلفی تشکیل شده است که در بعضی از جا ها حوضچه ها و حفره های آن پرآب است. در قسمتی از مسیر حتی نیزار هایی روییده است که عبور از آن زیبایی مسیر را چند برابر می نماید. دره کال جنی به تنهایی حاصل فرسایش طبیعت نیست، زیرا بعضی از نقاط آن ساخته دست بشر است. روی دیواره های این دره اتاقک هایی را می توان مشاهده کرد که می گویند به دوره ساسانیان برمی شود. این اتاقک ها به خانه گبر ها معروف است که قنات هایی از دل آن ها می گذرد. در واقع این قنات ها وجه مشترک همه این اتاقک ها است.

این دره در نقاطی دارای دیواره های بلند است که برای ثبت یک عکس یادگاری باید با فاصله زیاد با آن بایستید تا همه دیواره در قاب عکس شما بگنجد.

در مسیر انتهایی کال جنی معبدی میترایی قرار گرفته است. معبدی که برای ورود به آن باید از یک چاه که حدود 4 متر ارتفاع دارد صعود کنید. تا وارد دالانی شوید که در دوطرف آن اتاقک هایی قرار گرفته است که می گویند عبادتگاه بوده است. هرچند برای تماشا از این معبد هیچ امکاناتی اندیشیده نشده است، زیرا باید دره نورد باشید یا تجربه بالارفتن از چاه را داشته باشید تا پیروز به بازدید شوید.

دیار نخل و شالی

در راه بازگشت از کال جنی به سمت ازمیغان بروید. ازمیغان جایی است که نخلستان و شالیزار به هم پیوند می خورند. گویی در دل یک روستای کویری شمال کشور را هم تجربه می کنید! و این در کل ایران بی نظیر است. از ابتدا تا انتهای روستا جوی های آب روان است. ازمیغان جایی است که تعریفتان از کویر تغییر می نماید. زیرا این همه جوی آب و آبشار و رودخانه را تا قبل از آن هرگز نمی توانستید در دل یک روستای کویری تصور کنید. رودخانه دائمی این روستا سبب شده سرسبز و کشاورزی در آن رونق داشته باشد.

در مسیر رودخانه تعداد پرشمار ماهیانی که محلی ها آن را دکتر فیش می نامند در زلالی آب رود خودنمایی می نمایند. ماهیانی که خود عاملی برای جذب دنیاگردان هستند، زیرا وقتی پا های خود را داخل آب قرار دهید دور پاهایتان حلقه و به آن ها تک می زنند.

محلی ها معتقدند آن ها خاصیت درمانی دارند و پا را ماساژ می دهند. در امتداد رودخانه و بعد از گذشتن یک مسیر کوهستانی بی نهایت زیبا که نخل ها در جای جای آن قد علم نموده اند به قسمتی به نام تخت عروس می رسید که از زیبایی بی نظیری برخوردار است. این قسمت به علت وجود سنگ بزرگ سفیدی که در کف دره وجود دارد، به این نام خوانده می شود. این سنگ بزرگ سفید در وسط رودخانه واقع است و آب در دوطرف آن حرکت می نماید. بی فایده نیست که می گویند ازمیغان بهشت دنیاگردی طبس است.

تخت عروس

چشمه های آب سرد و گرم

چشمه آب گرم مرتضی علی یکی دیگر از جاذبه های دنیاگردی طبس است. این چشمه در مسیر دنیاگردی روستای خرو واقع شده است. این چشمه جوشان هم آب سرد و هم آب گرم دارد که این ویژگی منحصربه فرد است. برای رسیدن به این چشمه باید 5 کیلومتر را در دل آب پیاده طی کنید. در طول مسیر چشمه آب گرم مرتضی علی، دیواره های بلندی در دو طرف دیده می شود که در نقاطی از این مسیر، این دیواره ها بیشتر به علت وجود خزه سبز یشمی هستند. بزرگ ترین چشمه از درون دالانی بیرون می آید که به حمام مرتضی علی معروف شده است.

روستای اصفهک

روستای اصفهک در نزدیکی طبس قرار گرفته است. معماری ویژه این روستا با چند آثار تاریخی و منحصربه فردش مانند مسجد جامع دنیاگردان را به سمت خود می کشاند.

به سمت کویر حُلوان

بعد از آن به سوی کویر حلوان حرکت کنید. نام کویر حلوان از روستایی به همین نام در حاشیه شرقی کویر گرفته شده است و علت معروفیت آن اهمیت روستای حلوان از بعد دنیاگردی و استقبال دنیاگردان از آن است. حلوان یکی از بکرترین کویر های ایران و پوشیده از ریگزار است. جایی که می توان در نزدیکی آن کاروان های شتر را دید و از تل ماسه های آن لذت برد.

بی شک سفر به طبس برترین خاطرات را در فکر ماندگار می نماید. شنیده بودم که می گفتند به طبس سفر نکنید شاید برترین سفرتان باشد و همین علتی شود که بعد از آن مابقی سفر ها آن لذت طبس گردی را به شما ندهد. درست می گفتند. سفر به طبس بی مانند است. آنقدر که دلتان می خواهد دوباره به آن سلام کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 1 تیر 1402 بروزرسانی: 1 تیر 1402 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1710

به "تصاویر تنها آبشار نمکی دنیا در ایران ، اینجا بهشتی در برهوت است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر تنها آبشار نمکی دنیا در ایران ، اینجا بهشتی در برهوت است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید