تصویربرداری میکروسکوپ سه بعدی از جابجایی سریع ویروس ها

به گزارش مجله چایی، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، دانشمندان دانشگاه دوک یک فناوری تصویربرداری ویدئویی آنی ابداع نموده اند که حرکات دیوانه وار و سریع یک ویروس را هنگام کوشش برای آلوده کردن یک سلول ضبط می نماید. این ویدئو بخشی از این فرآیند را نشان می دهد که معمولاً تماشا آن سخت است.

تصویربرداری میکروسکوپ سه بعدی از جابجایی سریع ویروس ها

ویروس ها برای تکثیر خود باید وارد سلول های بدن شوند، اما نحوه دقیق این کار همچنان مبهم و کشف نشده به جای مانده است. دلیل این است که تصویربرداری از آنها قبل از ورود به سلول به دلیل حرکات تند و ابعاد کوچک بسیار سخت است.

کورتنی جانسون، یکی از محققان در این مورد گفت: مثل این است که شما بخواهید از فردی که در مقابل یک آسمان خراش ایستاده عکس بگیرید. شما نمی توانید هم تمام آسمان خراش را در عکس بگنجانید و هم در یک عکس جزئیات چهره و بدن شخص مقابل را ببینید.

بنابراین محققان برای انجام مطالعه نو، یک روش تصویربرداری نو را ابداع کردند که مبتنی بر استفاده از یک میکروسکوپ ردیابی و تصویربرداری سه بعدی (3D-TrIm) است. این میکروسکوپ اساساً با ترکیب دو میکروسکوپ در قالب یک میکروسکوپ کار می نماید. اولین میکروسکوپ هزاران بار در ثانیه از لیزر برای معین موقعیت ویروس استفاده می نماید. ویروس به وسیله یک برچسب فلورسنت که به آن چسبانده شده قابل مشاهده است. لیزر ویروس را تحریک می نماید تا بدرخشد و با میکروسکوپ قابل مشاهده باشد.

میکروسکوپ دوم از سلول های بزرگ تر اطراف خود تصاویر سه بعدی می گیرد و یک ویدئوی سه بعدی آنی از حرکات ویروس فراوری می نماید که در جستجوی راهی برای ورود به سلول است. در آنالیز صورت گرفته این میکروسکوپ سه بعدی با ردیابی ویروس برای مدت بیش از دو دقیقه و نیم، ورود آن به سلول و مسیر قبلی حرکت آن را ثبت نموده است. این روش می تواند به کشف رازهای بیشتری در خصوص چگونگی آلوده کردن سلول ها به وسیله ویروس ها یاری کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1401 بروزرسانی: 24 آبان 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1614

به "تصویربرداری میکروسکوپ سه بعدی از جابجایی سریع ویروس ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویربرداری میکروسکوپ سه بعدی از جابجایی سریع ویروس ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید