ثبت جهانی کمانچه و چوگان در لیست میراث یونسکو

به گزارش مجله چایی، چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی و هنر ساختن و نواختن کمانچه، امروز در دوازدهمین نشست کمیته بین دول یونسکو برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کره جنوبی به ثبت رسید.

ثبت جهانی کمانچه و چوگان در لیست میراث یونسکو

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت:

چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایت گری و موسیقی بنام ایران و بعلاوه پرونده مهارت ساختن و نواختن کمانچه، مشترک با جمهوری آذربایجان که از مراحل ارزیابی فنی برای ثبت در لیست معرف عناصر میراث ناملموس یونسکو عبور نموده بود با اکثریت آرا مورد تأیید اعضای کمیته میراث دنیای ناملموس نهاده شد.

علی اصغر مونسان با تبریک ثبت این دو اثر به ملت شریف ایران، اضافه نمود:

ایران در لیست میراث ناملموس دنیای، 13 اثر ثبت شده دارد که سه اثر از این لیست، از جمله نوروز، مهارت پخت نان تخت و کمانچه، میراث مشترک چندملیتی است. معرفی و ثبت این آثار در لیست میراث دنیای، معرف تاریخ، فرهنگ غنی، گسترده و متنوع ایران در سطح دنیای است.

به گفته معاون رئیس جمهوری این دو عنصر همانند دیگر عناصر ناملموس ثبت شده در لیست یادشده دارای تمامی ارزش های مندرج در کنوانسیون 2003 به عنوان شاهکار دنیای شناخته شده و نماینده تنوع فرهنگی بشری است و جمهوری اسلامی ایران همواره کوشش نموده است تا روح صلح طلبانه و بشرمحبت آمیز این کنوانسیون را به طرق مختلف متجلی کند.

مونسان چوگان را بخشی از دنیا بینی ایرانی دانست که توانسته است تنوعات فرهنگی و هنری در میان اقوام مختلف را در قالب یک بازی آیینی ارائه دهد.

او ارتباط میان انسان، طبیعت، اسب در قالب بازی، نمایش و موسیقی را از توانایی این بازی آیینی برشمرد و گفت:

این بازی آیینی از دوره ساسانی تا به امروز همواره مورد حمایت حکومت های ایرانی و مردم قرار داشته است. از جمله اهمیت های این بازی، تأثیر آن بر هنر، اقتصاد هنر، موسیقی، ادبیات، نقاشی، مینیاتور و روایت گری است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمانچه را نیز یکی از قدیمی ترین و گسترده ترین ابزار موسیقی در منطقه به ویژه ایران و آذربایجان که در اجرای موسیقی کلاسیک و فولکوریک مورد استفاده قرار می گیرد، بیان نمود و گفت:

امکانات گسترده و متنوع صوتی کمانچه سبب شده که در بیشتر نقاط شهری و روستایی در ایران در بیشتر مراسم که احتیاج به همنوایی با مردم احساس گردد از این ساز بهره برده گردد.

مونسان در ادامه با تا کید بر اینکه آنچه قابل توجه است تعداد و اهمیت میراث فرهنگی ایران در شکل ملموس و ناملموس آن است که پیغام آور صلح و دوستی و اعتدال و امید است اضافه نمود:

هر یک از آثار ثبت شده علاوه بر جنبه های مختلف فرهنگی بیانگر وجهی از فرهنگ انسان محبت آمیز ایرانیانی است که طول تاریخ آموخته اند که با اقوام و ملت ها، با سرزمین خود و محیط زیست رفتاری پرستارانه و مبتنی بر مدارا داشته باشند.

او در انتها با تشکر از پژوهشگران و گروه هایی که در تهیه و دفاع از این پرونده ها در مجامع بین المللی فعالیت می نمایند بار دیگر این رخداد مهم فرهنگی را به مردم بزرگوار ایران تبریک گفت.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1460

به "ثبت جهانی کمانچه و چوگان در لیست میراث یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی کمانچه و چوگان در لیست میراث یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید