خبرنگاران ارتقای امنیت قرق بانان، لازمه حراست از جنگل های هیرکانی

به گزارش مجله چایی، گرگان - خبرنگاران - سوء قصد، تهدید و ضرب و شتم قرق بانان جنگل های هیرکانی در غرب و شرق گلستان طی هفته گذشته حکایت از افزایش تعرض متخلفان حوزه منابع طبیعی به حافظان انفال دارد که در صورت کم توجهی متولیان، شرایط را برای تکرار حوادث تلخی همچون شهادت محیط بان تاج محمد باشقره فراهم خواهد نمود.

خبرنگاران ارتقای امنیت قرق بانان، لازمه حراست از جنگل های هیرکانی

طی روزهای اخیر ضرب و شتم 2 قرق بان در گالیکش و بندرگز موجب نگرانی علاقه مندان به طبیعت، قرق بانان، جنگل بانان و محیط بانان گلستان شد.

در ماجرای نخست، هفته گذشته یکی از ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان در گالیکش پس از ایستادگی مقابل متخلفان مورد ضرب و جرح نهاده شد و به دلیل شدت ضربات روانه بیمارستان شد.

در اتفاق دوم، چند روز بعد از حادثه گالیکش، سه قاچاقچی با یک دستگاه وانت قصد جابه جایی چوب قاچاق از عرصه های جنگلی بندرگز را داشتند که در بین راستا با ماموران منابع طبیعی درگیر شده و پس از تیراندازی با سلاح شکاری و بجا گذاشتن خودروی حامل چوب قاچاق و آلات قطع درختان از محل متواری شدند.

اگر چه با هوشیاری پلیس، عاملان هر 2 حادثه در مدت کوتاهی دستگیر شدند اما تکرار این حوادث بیانگر آن است که گلستان با برخوداری از مواهبی همچون جنگل و شکارگاه های طبیعی، آبستن تکرار چنین حوادثی است که باید راهکاری اساسی برای حل آن اندیشیده گردد .

شرایط بد مالی در کنار بیکاری بومیان حاشیه جنگل، دستاویزی برای هجمه اهالی روستاهای پیرامون رویش گاه های گلستان به اندوخته های باارزش جنگل هیرکانی شده که در مواردی متخلفان پس از مواجهه با ماموران منابع طبیعی و محیط زیست، اقدام به برخورد فیزیکی و مسلحانه می نمایند که یکی از این برخوردها در سال 97 به شهادت محیط بان تاج محمد باشقره در پارک ملی گلستان منتهی شد .

یکی کارشناس رشته حفاظت و حمایت از منابع طبیعی در مورد حوادث اخیر به خبرنگاران گفت: گلستان در یک قرن گذشته جنگل های انبوه و حیات وحش غنی داشته که بخشی از آن به مرور و با دست اندازی و تجاوز از بین رفت و برای حفاظت از مقدار به جامانده این عرصه ها باید کوشش کرد .

محمدحسن بیارجمندی اضافه کرد : متولیان مدیریت جنگل ها و حیات وحش به این نتیجه رسیدند که برای حفظ محیط زیست و رساندن آن به دست نسل های بعد باید تدابیر اساسی اندیشیده گردد که از جمله مهمترین این تصمیمات تقویت و ارتقای ماموران حفاظتی است.

به گفته وی ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل بانی که در قالب دستورالعمل تشکیل یگان های حفاظت در دستگاه های اجرایی ضابط خاص قضایی محسوب می شوند از اصلی ترین عوامل حفاظت ازمواهب الهی هستند که باید مورد حمایت بیشتر قرار بگیرند.

بیارجمندی گفت: افزایش اندک حقوق و مزایای ماموران در سالهای اخیر هر چند ناچیز و حداقل بوده اما نشانه ای از توجه برنامه ریزان به این قشر است.

وی گفت : حمایت قانونی از جنگل بانان و محیطبانان پس از شش سال بالاخره به ثمر نشست و لایحه حمایت قضایی و بیمه ای از ماموران یگان منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس به تصویب رسید که این قانون می تواند مانند چتر حفاظتی از جان محیط بانان و جنگل بانان که همواره در گرما و سرما در دشت و کوه به سر برده و با متخلفان روبرو می شوند، محافظت کند.

وی گفت: چپاولگران طبیعت برای دستیابی به اهداف خود واهمه ای از آسیب زدن به محیطبانان و جنگل بانان ندارند که در یکی از موارد، شلیک مستقیم آن ها به تاج محمد باشقره محیط بان پارک ملی گلستان منجر به شهادت وی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز به خبرنگاران گفت: در راستای افزایش توان ایمنی و تجهیزاتی محیط بانان برای حفاظت از منابع طبیعی، هفته آینده همکاران واحد حفاظت و یگان این اداره کل به اسپری فلفل و شوکر مجهز می شوند.

عبدالرحیم لطفی ادامه داد: با وجود در اختیار داشتن تعدادی سلاح برای ماموران یگان حفاظت، به دلیل پیش شرط های سخت به کارگیری سلاح و آموزش های مرتبط و همچنین ملاحظات دست و پاگیر، رغبتی برای واگذاری این اسلحه ها به محیط بانان وجود ندارد.

وی ادامه داد: در ماموریت هایی که احتمال تنش و درگیری وجود دارد به طور معمول از همکارانی نیروی انتظامی استفاده می کنیم اما در بعضی موارد به دلیل بروز اتفاق در عمق جنگل، محیط بانان در نتیجه حمله متخلفان دچار آسیب می شوند که مجازات های قانونی و بازدارنده می تواند تا حد زیادی از بروز این اتفاقات و حوادث کم کند.

لطفی ادامه داد: پس از وقوع 2 مورد درگیری متخلفان با ماموران حفاظتی منابع طبیعی در هفته گذشته، مذاکراتی با دادستان مرکز استان و شهرستان های محل تخلف انجام شد که با پیگیری اجرا شده برای متخلفان مجازات قانونی در نظر گرفته خواهد شد .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که در حال حاضر 576 نفر در قالب طرح های مختلف قراردادی یا رسمی، مسوولیت حراست از حدود 450 هزار هکتار جنگل و سایر منابع طبیعی استان را برعهده دارند.

مهر ماه سال 97 تاج محمد باشقره محیط بان اهل گنبد در منطقه سولگرد پارک ملی گلستان پس از مقاومت در برابر شکارچیان غیرمجاز و جلوگیری از تجاوز و دست درازی آن ها به حیات وحش، به ضرب گلوله شکارچیان به شهادت رسید.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 خرداد 1400 بروزرسانی: 6 خرداد 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1077

به "خبرنگاران ارتقای امنیت قرق بانان، لازمه حراست از جنگل های هیرکانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ارتقای امنیت قرق بانان، لازمه حراست از جنگل های هیرکانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید