خبرنگاران مصائب کوچ عشایر شیروان به مناطق قشلاقی

به گزارش مجله چایی، بجنورد-خبرنگاران- چند روزی است که عشایر شیروان خراسان شمالی کوچ پاییزی خود را به سمت مناطق قشلاقی مراوه تپه استان گلستان شروع نموده اند اما، دغدغه سوخت و افزایش هزینه های حمل بار، مسائل کوچ آنان را دوچندان نموده است.

خبرنگاران مصائب کوچ عشایر شیروان به مناطق قشلاقی

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

بارش برف هم اکنون بعضی مناطق کوهستانی شیروان بویژه راستا تردد عشایر را سفیدپوش نموده و دمای هوا نیز تا منفی هفت درجه سانتیگراد رسیده است که این شرایط موجب افزایش مسائل این قشر فراوری نماینده در کوچ قشلاقی شده است.

عشایر شیروان که امسال به علت شرایط کرونایی باید دام ها و اسباب و اثاثیه خود را با وسایل نقلیه حمل نمایند با مسائل دوچندانی روبرو شده اند.

کمبود سوخت مهم ترین مشکل عشایر

در این روزهای سرد پاییز عشایر شیروان برای گذراندن فصل سرما، با مشکل کمبود سوخت روبرو هستند.

شماری از عشایر شهرستان شیروان در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران تامین سوخت را یکی از دغدغه های اصلی خود مطرح کردند و گفتند: سهمیه سوخت تخصیصی برای امسال 50 درصد کاهش یافته است که این میزان جوابگوی احتیاج آنها در فصل سرد سال نیست.

یکی از عشایر این شهرستان از طایفه روتانلو که حدود 2 هفته ای است به منطقه مراوه تپه کوچ نموده است، می گوید: امسال سهمیه سوخت ماهانه به هرخانوار 50 لیتر نفت سفید است در صورتی که این میزان در سال های گذشته بین 80 تا 100 لیتر بود.

مجید نظری کیا گفت: سهمیه تخصیصی سوخت عشایر جوابگوی فصل سرد نیست و از سویی برای تهیه نفت سفید در صندلی های سوخت در استان گلستان به دلیل نبود اسم و مشخصات در سامانه سوخت با مشکل روبرو شده ایم.

وی گفت: هر گالون 20 لیتری سوخت بیش از 600 هزار تا یک میلیون ریال به فروش می رسد که با شرایط فعلی و توان اقتصادی پایین، خرید سوخت آزاد برای این قشر مقدور نیست.

محمد نظری از طایفه بیچرانلو یکی دیگر از عشایر این شهرستان خواهان رفع شدن هر چه سریع تر موضوع توسط مسوولان شد و توضیح داد: سامانه مزبور برای قشلاق عشایر گلستان که از این شهرستان به آنجا کوچ نموده اند قابلیت اجرا ندارد.

یکی دیگر از عشایر شیروان گفت: به خاطر مسائل سامانه سوخت، امسال عشایر شهرستان پیروز به دریافت سهمیه خود در تابستان نشدند و چنانچه هر خانواری سهمیه خود را دریافت نکند آن میزان باطل می گردد.

حمیدرضا خوش آینه اعلام کرد: همه ساله سوخت عشایر در 2 مرحله نیمه اول و دوم سال شارژ می گردد که با توجه به عدم دریافت سوخت تابستان امسال از مسوولان انتظار می رود سهمیه نیمه اول را باطل ننمایند.

افزایش هزینه های حمل دام عشایر با وسایل نقلیه

عشایر شیروان در سال های گذشته کمتر از وسایل نقلیه برای حمل دام و اسباب و اثاثیه خود استفاده می کردند اما امسال به علت شیوع ویروس کرونا بناچار دام ها و وسایل خود را با کامیون جابجا می نمایند که افزایش کرایه ها موجب ناخرسندی این قشر شده است.

یکی از عشایر شیروان در این زمینه گفت: برای حمل و جابجایی بار و دام این قشر هیچ تعرفه ای وجود ندارد.

همه ساله سوخت عشایر در 2 مرحله نیمه اول و دوم سال شارژ می گردد که با توجه به عدم دریافت سوخت تابستان امسال از مسوولان انتظار می رود سهمیه نیمه اول را باطل ننمایند.

وی اضافه کرد: برای راستا کوچ ییلاق شیروان تا قشلاق مراوه تپه هر کامیون 40 میلیون ریال هزینه بار دریافت می نماید که این خود در توان پرداخت بسیاری از عشایر نیست و خسارت اقتصادی بسیاری به آنان وارد می نماید.

رییس اداره امور عشایری شیروان گفت: سهمیه سوخت تخصیصی ماهانه به هر خانوار عشایر کوچرو این شهرستان 50 لیتر مشخص شده، که با توجه

به برودت هوا و سرمای زودرس این میزان سهمیه بسیار اندک است.

علی ابراهیمی گفت: اینک ماهانه پنج هزار و 500 لیتر سوخت برای شرکت تعاونی عشایر شیروان منظور می گردد که این میزان باید بین هزار و 200 خانوار عشایر کوچرو شهرستان توزیع گردد.

وی اضافه کرد: خانوار های عشایری از سامانه ای که قرار بوده در کارت بانکی آنان شارژ گردد گلایه دارند چرا که این سامانه به صورت منطقه ای تعریف نشده است، قبلا سهمیه سوخت سالانه عشایر، هزار تا 800 لیتر بود.

که برای امسال به 600 لیتر کاهش یافت که در این خصوص پیگیری های لازم اجرا شده و قرار است با افزایش سوخت این مشکل حل گردد.

ابراهیمی مشکل سامانه را ورود و ثبت اطلاعات مطرح کرد و اضافه کرد: علاوه بر کمی میزان سهمیه سوخت عشایری، دسترسی آنان برای دریافت سوخت نیز به سختی انجام می گردد.

وی گفت: علاوه بر مشکل سوخت کم، هزینه های کوچ ماشینی امسال از افزایش زیادی برخوردار بوده است که این امر موجب کمبود نقدینگی این قشر شده است، عشایر به دلیل شیوع ویروس کرونا به اجبار باید با ماشین کوچ نمایند.

وی توضیح داد: علاوه بر این راستا کوچ زمینی ایل راه ها در اطراف روستاها در منطقه جرگلان و خشلی منتهی به استان گلستان نیز بعضا کشت، تخریب و تصرف شده است.

فاصله ییلاق در شهرستان شیروان تا قشلاق در مراوه تپه استان گلستان 350 کیلومتر است که برای جابجایی آن، هزینه حمل بار 35 تا 40 میلیون ریال است که باید توسط عشایر پرداخت گردد.

وی گفت: فاصله ییلاق در شهرستان شیروان تا قشلاق در مراوه تپه استان گلستان 350 کیلومتر است که برای جابجایی آن، هزینه حمل بار 35 تا 40 میلیون ریال است که باید توسط عشایر پرداخت گردد.

ابراهیمی با اشاره به آغاز زمان کوچ عشایر هرساله از مناطق ییلاقی به قشلاقی از 15 آبان ماه تا 15 آذرماه اضافه کرد: عشایر کوچرو این شهرستان با هزار و 200 خانوار مشتمل بر پنج هزار و 400 نفر جمعیت که 180 هزار راس دام سبک در اختیار دارند در قشلاق های داخل استان و مراوه تپه استان گلستان مستقر می شوند.

رییس اداره امورعشایری شیروان گفت: سازمان امور عشایری کشور در نظر دارد برای یاری به جابجایی عشایر بین ییلاق و قشلاق و کوچ ماشینی یارانه حمل در نظر بگیرد که هنوز چیزی اعلام نشده است.

شهرستان شیروان 2 هزار و 800 خانوار عشایری با جمعیتی حدود 15 هزار نفر دارد که در قالب 9 طایفه 350 هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 778

به "خبرنگاران مصائب کوچ عشایر شیروان به مناطق قشلاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مصائب کوچ عشایر شیروان به مناطق قشلاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید