خرید اینترنتی اما درست!
به گزارش مجله چایی، خواندن نظرات دیگران قبل از خرید آنلاین، به خرید هوشمندانه ما یاری می نماید اما با توجه به توان مالی اقشار مختلف جامعه، به نظر می رسد ثبت نظر خود، بعد از خرید یک محصول، رسالت اجتماعی ما شده و ریسک خرید اشتباه را برای اقشار میانه جامعه کاهش می دهد.
با افزایش فروشگاه های اینترنتی و فراگیر شدن فروش کالا به وسیله پلتفرم های اجتماعی، اعتماد مردم به خرید آنلاین نسبت به قبل بیشتر شده، با این وجود همه ما در کارنامه خریدهای اینترنتی مان حداقل یک تجربه ناخوشایند را داشته ایم!
خرید کالای غیراصل، عدم تطابق محصول دریافتی با عکس آن، مغایرت در سایز و رنگ و ... دلایلی است که گاهی اوقات از خرید آنلاین منصرف مان می نماید. اما دلایل دیگری از جمله، امکان خرید از هر کجای دنیا، قیمت های رقابتی و تنوع بسیار زیاد و ... بیشتر اوقات ما را به سمت خرید اینترنتی می کشاند. پس برای ایجاد یک تجربه خرید خوشایند چاره چیست؟! خرید آگاهانه و هوشمندانه با در نظر گرفتن همه جزئیات برای هر خرید اینترنتی از لحظه جستجو محصول تا پرداخت مسیر مشخصی طی می گردد که توجه به همه جزئیات این مسیر لازمه هر خرید هوشمندانه اینترنتی است. فروش به وسیله شبکه های اجتماعی محدودیت هایی برای فروشنده و خریدار دارد، اما فروشگاه های اینترنتی برای راهنمایی مشتری به سمت خرید آگاهانه و هوشمندانه با دستی باز می توانند تجربه خرید کاربران را بهبود دهند.
برای مثال دیجی کالا برای ایجاد تجربه خرید آگاهانه کاربران، امکاناتی را در پلتفرم خود ایجاد نموده، از جمله:
- ایجاد فیلترهای مختلف برای جستجو و رسیدن به محصول مورد نظر
- معرفی فروشنگان با قیمت های رقابتی و نمایش عملکرد هر فروشنده
- آنالیز روند تغییرات قیمت کالا با نمایش نمودار قیمت آن
- آنالیز نظرات سایر کاربرانی که محصول مورد نظر را خریده اند
- و ...
علاوه بر موارد بالا با رعایت جزئیاتی که در این ویدیو اشاره شده، می توانید خرید هوشمندانه ای از دیجی کالا داشته باشید. در روزهای اخیر شاهد کمپینی از دیجی کالا هستیم که با هدف ثبت خرید طبق آنالیز نظرات و تجربه خرید دیگران کاربران را به خرید آگاهانه راهنمایی می نماید.
با وجود چهل و دو میلیون کامنت در این پلتفرم، به نظر می رسد ریسک خرید اشتباه برای کاربران کاهش یابد. با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و نوسان قیمت ها امروزه احتیاج به نقد و آنالیز منصفانه و بی طرف و آگاهی از تجربه خرید دیگران به خصوص در خصوص کالاهایی که ارزش ریالی بالایی دارند، بیش از گذشته احساس می گردد.
با افزایش حجم محتوای وب فارسی با اهداف بازاریابی و سئو، به نظر می رسد خرید یک محصول تنها با یک جستجوی ساده در گوگل و با تکیه بر محتواهای فراوری شده، کار هوشمندانه ای نباشد. در چنین شرایطی آنالیز نظرات افرادی که قبل از ما کالا را خریداری نموده و تجربه استفاده از محصول را به اشتراک می گذارند بسیار ارزشمند است.
با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش خرید اینترنتی، ثبت نظر در خصوص کالایی که خودمان خریده ایم و خواندن نظرات دیگران قبل از خرید، برای هر فروشگاه اینترنتی ارزش محسوب می گردد. انتقال تجربه خرید و استفاده از یک محصول، یکی از موارد تاثیرگذار در هر خرید اینترنتی است و نوعی مسئولیت اجتماعی برای یاری به خرید آگاهانه تر به دیگران محسوب می گردد.
ثبت نظر خریداران یک کالا، برای افرادی که قصد خرید همان کالا را دارند تجربه بهتری فراهم می نماید. در این کمپین برای تشویق خریداران به ثبت نظرات خود در خصوص کالاهایی که خریده اند؛ مسابقه ای طراحی شده که از اینجا می توانید مشارکت کنید و در قرعه کشی شرکت کنید.
منبع: همشهری آنلاین