دریاچه گنج تخت سلیمان؛ جاذبه زیبای آذربایجان غربی

به گزارش مجله چایی، این مکان در واقع چشمه ای آهکی می باشد که آب سفره های زیرزمینی را با فشار زیادی به سطح زمین پمپاژ می نماید؛ گفته می گردد در کف دریاچه تخت سلیمان گنج های باارزشی نهفته است که سبب شده آن را دریاچه ای مملو از گنج بنامند.

دریاچه گنج تخت سلیمان؛ جاذبه زیبای آذربایجان غربی

این آب دارای املاح فراوانی است و همین امر مانعی عظیم برای غواصی در دریاچه تخت سلیمان و مشاهده اعماق آن محسوب می گردد؛ این امر سبب گشته که تمامی روایات و افسانه هایی که پیرامون دریاچه تخت سلیمان تکاب وجود دارد، سر به مُهر بماند.

مهم ترین راز دریاچه تخت سلیمان تکاب، وجود گنج های بی شمار در اعماق آن است؛ گفته می گردد در زیر دریاچه شهری وجود داشته که این گنج ها در آن باقی مانده است.

بومیان عقیده دارند این دریاچه با کوبیده شدن عصای حضرت سلیمان پدید آمده و در گذشته گنج های بی شماری در این منطقه پنهان شده است.

چشمه جوشان این دریاچه 112 متر عمق دارد که باعث شده آب آن 40 درجه سانتی­گراد حرارت داشته باشد. مجموعه تخت سلیمان در میان ای سرسبز و خوش آب و هوا واقع شده است و بازدید از آن رایگان است.

این مجموعه تاریخی کهن دارد و به باور بسیاری از مردم محل تولد زرتشت بوده است. شاید باور آن سخت باشد اما حتی اروپایی ها نیز برای پیدا کردن گنج چندین مرتبه به اعماق دریاچه رفته اند اما عمق زیاد و رسوبات مانع پیشرفت کاوشگران شده اند.

شنا در این دریاچه ممنوع است اما شاید روزی گنجینه های تاریخی ایران در این ناحیه کشف شوند.

این دریاچه هرچند بسیار زیبا و آرام است، اما با بیرحمی تمام، هر جنبنده ای را به خود می بلعد، تا جایی که در بازدید از این مکان متوجه تابلو های متعددی می شوید که علایم هشدار دهنده شنا ممنوع را در داخل این دریاچه نشان می دهند، چرا که شنا در این دریاچه حتما منجر به مرگ خواهد شد.

گفته می گردد در چند سال اخیر که عده ای این تابلو ها را نادیده گرفته و وارد دریاچه شده اند، نه تنها زنده برنگشتند، بلکه جسدشان هم پیدا نشد. بعضی ها معتقدند حضرت سلیمان در این نقطه عصای خود را بر زمین کوبیده، چشمه ای جوشیده و دریاچه ای را پدید آورده است. بعضی نیز بر این باورند که در کف دریاچه گلی وجود دارد که حاصل از خاکستر آتشفشان کوهی در این نزدیکی بوده و به دلیل ترکیبی که دارد، هر جنبنده ای را از روی سطح آب می بلعد و با خود به قعر دریاچه فرو می برد.

بر همین اساس از دوران باستان این محوطه به دلیل داشتن شرایط خاصی مورد توجه پادشاهان ایران و دنیا بوده است.

کوروش پس از غلبه بر پادشاه لیدیه، شاه شکست خورده را با خود به ایران آورد و در مکانی نزدیک همدان اقامت داد اما تمام خزانه و اشیاء قیمتی او را به عنوان نذر در آب این دریاچه انداخت. همچنین در دوره های متمادی که جنگ های بین ایرانیان و رومیان در می گرفت، ساکنان این مناطق اموال نفیس خود را به عنوان نذر به این دریاچه می ریختند. به طوری که گفته می گردد وقتی در سال 36 قبل از میلاد مسیح، این مکان توسط سردار رومی به محاصره درآمد، نگهبانان آتشکده و معبد ناهید، اشیاء قیمتی و گنجینه اموال خود را به داخل این دریاچه ریخته اند.

بنابراین با توجه به اینکه در هیچ دوره ای از تاریخ امکان دسترسی به عمق این دریاچه وجود نداشته، می توان امیدوار بود که مقدار زیادی از نذورات و گنجینه های ایران باستان و سایر ملل، همچنان در کف این دریاچه مرموز باقی مانده باشند.

گنج های دریاچه تخت سلیمان

-انگشتر سلیمان نبی : حضرت سلیمان انگشتری در دست داشت که قدرت خود را از آن دریافت می کرد. داستان هایی بیانگر آن است که شیطان به این انگشتر دست پیدا نموده و آن را به اعماق دریاچه انداخت تا بتواند خود بر تخت سلیمان بنشیند.

-گنجینه کوروش : روایت ها حاکی از آن است که کوروش کبیر به هنگام شکست پادشاه ثروتمند لیدیه او را به ایران آورد و خزانه اشیای قیمتی او را تصرف نمود و به عنوان نذر در آب دریاچه تخت سلیمان ریخت.

-گنجینه اشکانیان: یکی دیگر از داستان های این دریاچه مربوط به جنگ میان امپراتوری روم و پادشاهان اشکانی بوده که در طی آن سردار رومی قلعه تخت سلیمان را تصرف می نماید. نگهبانان آتشکده در هر زمانی که احساس خطر می کردند، اشیای گرانبهای معبد و آتشکده را درون آب دریاچه می ریختند تا هم نذری برای حفظ جان آن ها باشد و هم دشمن به آن ها دسترسی نداشته باشد.

-گنجینه ساسانیان: خسرو پرویز پادشاه ساسانی نیز همیشه با پادشاه روم در جنگ بود. رومیان بعد از مدتی توانستند قلعه تخت سلیمان را محاصره نمایند که البته پیش از پیروزی کامل، موبدان تمامی گنج های موجود در آتشکده را درون دریاچه ریختند تا دشمن آن ها را به دست نیاورد.

مجموعه تخت سلیمان در میان جلگه ای سرسبز و خوش آب و هوا واقع شده است که در ادوار مختلف به جهت داشتن شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی به عنوان پایتخت تابستانی بسیاری از شاهان ایرانی باستان بوده است.

هرچند دریاچه تخت سلیمان بسیار مرموز و خطرناک است اما همین مرموز بودن یک مزیت بسیار مهم برای جذب گردشگران خارجی و داخلی جهت بازدید از این مکان شده است.

نحوه دسترسی به دریاچه گنج

آدرس :آذربایجان غربی - 45 کیلومتری شمال شرق تکاب - روستای نصرت آباد- محوطه تخت سلیمان

منبع: گردشبان
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 896

به "دریاچه گنج تخت سلیمان؛ جاذبه زیبای آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه گنج تخت سلیمان؛ جاذبه زیبای آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید