روستای ورکانه همدان؛روستایی با معماری دوره رنسانس اروپا، عکس

به گزارش مجله چایی، روستای ورکانه یک روستای سنگی در شهر همدان و در استان همدان است که مردم این روستا کرد، ترک و لر هستند و زبانشان نیز زبان شیرین کردی، لری و ترکی است.

روستای ورکانه همدان؛روستایی با معماری دوره رنسانس اروپا، عکس

با ما سفر کنید و با تور اروپا پاییز 1400 از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

روستای ورکانه از معماری کاملا سنگی برخوردار بوده و 25 کیلومتر با شهر همدان فاصله دارد. روستای کوهستانی ورکانه با معماری سنگی اش شباهت زیادی به معماری دوره رنساس اروپا دارد.

به طور کلی این روستا از لحاظ معماری سنگی اش کاملا منحصربه فرد بوده و ظاهر این روستا نظر توریستان زیادی را به خود جلب می نماید.

روستای ورکانه همدان تاریخچه ای 400 ساله دارد و به دلیل تاریخی بودن و خاص بودن معماریش به شهرت زیادی رسیده است. در نتیجه آغاز شکل گیری این روستا به اوایل دوره صفویه مربوط می گردد.

ورکانه، روستای سنگی ایران

نام این روستا یعنی روکانه به معنای قرار داشتن کنار آب است همچنین معنای آن را از کلمه ورکان به معنای معدن نیز تعبیر می نمایند. این روستا طبیعت بکر و چشم اندازی فوق العاده ای دارد و سالانه توریستان زیادی را به خود جذب می نماید. در واقع می توان گفت که روستای ورکانه یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی استان همدان به حساب می آید.

روستای ورکانه تشکیل شده از چندین محله مختلف است و محله مرکزی آن محله درب مسجد بوده که در آن مسجد، حمام و مخابرات بنا شده است. دیگر محله ها نیز در اطراف محله درب مسجد واقع شده اند.

در این روستا باغ های پرورش گردو، سیب و زردآلو وجود دارد و مردم در کنار خانه های خود درختان میوه ای دارند که از ثمره آن استفاده می نمایند. از سوی دیگر کوچه های سنگ فرش شده و بسیار تمیز این روستا توریستان را مجذوب خود نموده و هر کسی را وادار می نماید تا در این کوچه ها و پس کوچه ها قدم بزند.

نکته جالب در خصوص این روستا، ساخته شدن همه چیز آن از سنگ است. پس نه تنها خانه ها از سنگ ساخته شده اند بلکه کوچه ها جوی ها و پل ها نیز با سنگ پوشیده شده اند. البته شایان ذکر است که روستای ورکانه یکی از مهم ترین روستاهای توریستی به حساب می آید که در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است.

روستای ورکانه همدان پتانسیل و فضای زیادی برای فعالیت های توریستی دارد تا بتواند نظر توریستان بیشتری را به خود جلب کند. اما تا به امروز اقدامات گسترده ای در راستای توسعه توریستی در این منطقه صورت نگرفته است.

جاهای دیدنی روستای ورکانه

اصلی ترین و دیدنی ترین چیز در روستای ورکانه همدان، معماری سنگی این روستا است که حس و حال یک روستای تاریخی و قدیمی را منتقل می نماید. یکی دیگر از جاذبه های دیدنی در این روستا اصطبل عظیم پرورش اسب بوده که قبل از انقلاب برای پرورش اسب های دربار ساخته شده بود. اکنون این اصطبل عظیم اسب یکی از جاذبه های جذاب با معماری فوق العاده در این روستا به حساب می آید.

قلعه مهری خانم ورکانه که یکی از اربابان روستا بود نیز از جمله مکان های دیدنی ورکانه به حساب می آید. این قلعه در 100 متری ضلع جنوبی واقع شده و زیر بنای آن 330 متر مربع به صورت دو طبقه بوده است. گورستان ورکانه و طبیعت بکر ورکانه نیز مکان های خوبی برای بازید هستند. به طور کلی حس و حال روستایی، کوچه های سنگ فرش، آب و هوای کوهستانی و رودخانه های فصلی در این روستا برای همه توریستان بسیار جذاب خواهد بود و سالانه نظر هزاران توریست را به خود جلب می نماید.

آب و هوای روستای ورکانه

با توجه به این که روستای ورکانه در ارتفاعات و در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته است، در نتیجه آب و هوای آن نیز کاملا کوهستانی بوده که در فصل تابستان معتدل و خنک است و در زمستان آب و هوایی بسیار سرد و خشک دارد.

بهترین زمان سفر به روستای ورکانه همدان

بهترین زمان برای سفر به روستای ورکانه در فصل بهار و تابستان است که هم هوای مطبوع، خنک و تازه ای دریافت خواهید کرد و هم از سرسبزی و زیبایی کوهستانی این روستا بهره مند خواهید شد. در فصل های پاییز و زمستان نیز این روستا مکان خوبی برای بازدید خواهد اما بسیار سرد است و سرسبزی بهار را نخواهد داشت.

غذاهای محلی روستای ورکانه همدان

مردم این روستا غذاهای محلی خاص خود را دارند که می توان به انواع مختلف کباب، انوع آش ها نظیر آش پلته، آش واره، آش جو، آش اوماج و آش ترخینه اشاره نمود. در این روستا با توجه به سرد بودن هوا، آبگوشت نیز یکی از غذاهای محلی پرطرفدار به حساب می آید.

منبع: گردشبان
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 964

به "روستای ورکانه همدان؛روستایی با معماری دوره رنسانس اروپا، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای ورکانه همدان؛روستایی با معماری دوره رنسانس اروپا، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید