راهنمای خرید ساز عود دلشاد موزیک

به گزارش مجله چایی، می توان گفت ساز عود یک ساز ایرانی است اما سالها در ایران به فراموشی سپرده شد و در کشورهای عربی و ترکی بیشتر نواخته شد.

راهنمای خرید ساز عود دلشاد موزیک

به گزارش خبرنگاران، بنابراعلام دلشاد موزیک، از جمله اساتید عود نوازی منصور نریمان، محمود رحمانی پور، حسن منوچهری، اکبر محسنی، عبدالوهاب شهیدی و همچنین در سالهای اخیر ارسلان کامکار، حسین بهروزی نیا، جمال دنیا شاد، محمد فیروزی را نام برد.

تاریخچه ساز عود

اندازه ساز عود در کشورهای مختلف، متفاوت است. در کشورهای عربی اندازه این ساز بزرگتر از سایر کشورهاست. در ایران دارای اندازه ای متوسط و در کشور ترکیه اندازه این ساز کوچک است.

کلمه بربط به معنی شکل مرغابی (بط) است با سینه جلو داده و گردن کوچک. در عربی به این ساز عود می گویند (عود در زبان عربی یعنی چوب).

از فروشگاه های معتبر ساز عود (بربط) را تهیه کنید و قیمت ساز عود دلشاد موزیک با توجه به کیفیت و برند آن متفاوت است.

اجزای ساز عود

کاسه و صفحه رویی ساز:

ساز عود دارای کاسه گلابی شکلی است که از تکه های به هم چسبیده و دو قسمت مساوی (از طول) درست شده که یک تکه نبودن این کاسه باعث می گردد تا ترک برندارد یا اگر مسئله ای پیش آمد قابل تعمیر باشد.

جنس درخت کاج برای ساخت این کاسه باعث کیفیت صدای بهتر آن می گردد.

دو دایره مشبک به نام گل روی این ساز واقع شده است که باعث خروج صدای ساز می گردد، برای اینکه این قسمت ساییده نگردد یک صفحه استخوانی یا چوبی زیر آن قرار داده اند. که برای کیفیت صدای بهتر از چوب درخت کاج استفاده می نمایند.

در سازهای گران قیمت این دایره ها را تزئین می نمایند که زیبایی خاصی به ساز می بخشد.

سیم گیر و خرک ساز عود:

یک قطعه چوبی به طول حدود 10 سانت که آن را در پایین صفحه رویی نصب می نمایند و شیارهای کم عمقی برای عبور سیم ها روی آن وجود دارد.

در انتهای کاسه نیز سیم گیر چوبی وجود دارد که انتهای سیم ها به آن متصل می گردد و سیم ها را بعد از اینکه از روی خرک عبور می دهند در امتداد دسته به بخش هایی که برای گوشی در نظر گرفته شده متصل می شوند. در نزدیک خرک یک صفحه بیضی شکل از جنس استخوان یا چوب است و کاربرد آن جلوگیری از ساییده شدن صفحه هنگام برخورد مضراب به آن است.

پل های داخل کاسه ساز

پل هایی را درون کاسه ساز در امتداد هم در 5 نقطه قرار می دهند تا از خم شدن کاسه در دراز مدت جلوگیری نمایند.

دسته ساز

دسته ساز عود کوتاه است و حدود یک سوم طول کاسه و قطر 10 سانتی متر است که از یک طرف به کاسه و از طرف دیگر به سر پنجه متصل است.

در قدیم روی دسته عود دستان بندی انجام می دادند اما امروزه ای کار را نمی نمایند و گاهی روی دسته از تزئیناتی شبیه دستان استفاده می نمایند.

شیطانک

بین دسته و سرپنجه یک قطعه باریک وکم ارتفاع به اندازه عرض دسته به نام شیطانک وجود دارد که دارای شیارهای کم عمقی است که سیم ها از آن عبور نموده. شیطانک باید در این قسمت تحمل فشار وارده از سمت سیم ها رو داشته باشد چون بخاطر حالت موربی سرپنجه در این قسمت، از سمت سیم ها فشار در بیشترین حد ممکن است.

سیم

ساز عود دارای 10 سیم (وتر) دوتایی است که هر دو سیم یک کوک مشترک هستند. در ساز سنتور هم چنین کوکی هست اما در سنتور 4 سیم یک کوک مشترک هستند.

در برخی از عودها یک سیم تکی برای بم ترین صدا (واخوان) بسته می گردد.

جنس سیم ها از زه (روده تابیده گوسفند)، نایلون و ابریشم تابیده با روکش فلزی و ضخامت های مختلف است. بیشتر سیم های 8 تا 10 ساز روکش فلزی دارند.

سیم شمار 504 معمولا مورد تائید نوازندگان است.

مضراب

جنس آن از پلاستیک نرم و شاهپر پرنده هایی مثل عقاب است که با انگشتان دست راست گرفته می گردد. خوش دست بودن مضراب در انتخاب ساز خیلی اهمیت دارد.

نکات خرید ساز عود

مهمترین نکته برای صدای مطلوب ساز عود جنس چوبی است که کاسه طنینی از آن ساخته شده و همچنین دقت کنید چوب ساز هیچ برآمدگی یا فرورفتگی و ترکی نداشته باشد.

برای خرید ساز عود دلشاد موزیک به تمیزی و ظرافت ساخت هر کدام از اجزای ساز (خرک، صفحه و…) مثلا قسمت های مشبک ساز باید تمیز و ظریف برش خورده باشند.

بهتر است افراد مبتدی برای آغاز از سازهای ارزان قیمت و مشقی استفاده ننمایند چون هم کوک و تنظیم نیستند و هم صدای مطلوبی ندارند که باعث دلزدگی افراد مبتدی می گردد.

دقت کنید گوشی های ساز لقی نداشته باشند و درست در سر پنجه ها جای گذاری شده باشند.

هنگام خرید ساز عود با مضراب آن را بنوازید و ببینید آیا کوک ساز تغییر می نماید یا نه (ببینید گوشی ها راحت به چپ و راست بچرخند و بعد از نواختن کوک تغییر نکند).

یک ساز با کیفیت بعد از گذشت مدتی از نواختن صدای آن بهتر می گردد.

از سازنده های معتبر خرید کنید.

قالب های معروف ساخت عود ایرانی قالی قنبری و قالب نریمان (مانند قالب عود عربی) است.

قیمت ساز عود (بربط)

اندازه ساز عود در کشورهای مختلف، متفاوت است. در کشورهای عربی اندازه این ساز بزرگتر از سایر کشورهاست. در ایران دارای اندازه ای متوسط و در کشور ترکیه اندازه این ساز کوچک است. انواع ساز عود (بربط) را با بهترین کیفیت می توانید از دلشاد موزیک تهیه کنید.

فروش انواع ساز عود (بربط) با بهترین قیمت در فروشگاه دلشاد موزیک؛ امکان خرید حضوری، تلفنی و اینترنتی.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 755

به "راهنمای خرید ساز عود دلشاد موزیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید ساز عود دلشاد موزیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید