ستون ها در حریم نقش دنیا بالاتر رفتند، مجتمع تجاری در حریم نقش دنیا 9 متر ارتفاع گرفت

به گزارش مجله چایی، خبرنگاران: ستون های طبقات بالایی یک مجتمع تجاری در حریم میدان نقش دنیا بالاتر رفت تا نقض حریم بصری میدان تاریخی نقش دنیا که در فهرست میراث دنیای یونسکو نیز به ثبت رسیده است جدی تر گردد.

ستون ها در حریم نقش دنیا بالاتر رفتند، مجتمع تجاری در حریم نقش دنیا 9 متر ارتفاع گرفت

خبرنگاران دو روز قبل در گزارشی با عنوان ساخت وساز به ارتفاع 9 متر در حریم نقش دنیا از تصمیم به ساخت طبقات بالایی یک مجتمع تجاری در حریم میدان ثبت دنیای شده نقش دنیا اصفهان اطلاع داد و حالا تصاویری که صبح امروز در اختیار خبرنگاران قرار گرفته است تعیین می نماید که ستون های طبقات بالایی این مجتمع تجاری در حال احداث هستند.

بالا بردن ارتفاع مجتمع تجاری واقع در حریم میدان نقش دنیا در شرایطی اتفاق می افتد که براساس قوانین میراث فرهنگی هرگونه ساخت وساز در حریم میدان نقش دنیا اصفهان تا ارتفاع 5/5 متر مجاز است و مالک این مجتمع تجاری توانسته است پس از 4 سال پیگیری از مرجع قضایی خاتمه حکم ساخت وساز به ارتفاع 9 متر را از دیوان عدالت اداری اخذ کند.

مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان پیشتر به خبرنگاران اطلاع داده بودند که مالک این مجتمع تجاری حتی اجازه ساخت تا ارتفاع 6/5 متر را نیز نپذیرفته و با پیگیری از دستگاه قضایی پیروز به کسب مجوز ساخت وساز به ارتفاع پیش از تخریب بنای قدیمی که 9 متر بود شده است.

براساس پیگیری های خبرنگاران از مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، مجتمع تجاری واقع در خیابان استانداری اصفهان در صورت ساخت طبقات فوقانی نه تنها حریم بصری نقش دنیا را از بین می برد که نمونه ای آشکار از تعدی به حریم یک اثر ثبت دنیای شده ایران است.

مالک مجتمع تجاری همچنین در حکمی دیگر مجوز احداث سه طبقه پارکینگ در زیرزمین مجتمع را دریافت نموده است در حالی که براساس قوانین میراث فرهنگی کندن زمین در حریم دولتخانه صفوی اصفهان ممنوع است.

لازم به ذکر است مجتمع تجاری در حال ساخت در خیابان استانداری شهر اصفهان واقع شده است که در حریم میدان نقش دنیا واقع شده است. مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان نیز از ترس حکم دریافت شده مالک از دیوان عدالت اداری که مسئولان این دو دستگاه را به استنکاف ملزم نموده است، از هرگونه اظهارنظر در این خصوص خودداری نموده اند. چون در صورت مخالفت با این حکم متهم به تخلف اداری می شوند.

منبع: صدای میراث
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 574

به "ستون ها در حریم نقش دنیا بالاتر رفتند، مجتمع تجاری در حریم نقش دنیا 9 متر ارتفاع گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستون ها در حریم نقش دنیا بالاتر رفتند، مجتمع تجاری در حریم نقش دنیا 9 متر ارتفاع گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید