شهرک سنگی واردزیا در گرجستان

به گزارش مجله چایی، شهر واردزیا در گرجستان | Vardzia

گرجستان یکی از کشورهای نیمه آسیایی و نیمه اروپایی بسیار جذاب است که به خاطر داشتن تاریخ غنی و بسیار قدیمی خود و در کنارش نوع طبیعت سنگی خود، پر است از جاذبه هاییی که از دل کوه ها به وجود آمده است! یکی از این جاذبه های سنگی که از طریق انسان ها در دل کوه های گرجستان به وجود آمده و امروزه به عنوان یک جاذبه دیدنی معرفی می گردد، شهر واردزیا در گرجستان است. این شهر سنگی، چند صد سال است که از قدمت آن می گذرد و به نظر شهری کامل و مجهز در زمان خود بوده است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، با شهر واردزیا در گرجستان آشنا شویم.

شهرک سنگی واردزیا در گرجستان

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

همه چیز درباره شهر واردزیا در گرجستان

شهر واردزیا در گرجستان به زبان گرجی، ვარძია نوشته می شود و نام یک شهر و یا بهتر بگوییم، مجتمع سنگی در جنوب این کشور است. این شهر از تعداد زیادی خانه هایی که به شکل غار ساخته شده اند، به وجود آمده است. در شهر واردزیا یک صومعه وجود دارد که در دامنه های کوه اروشتی و در سمت چپ ساحل رودخانه متکواری ساخته شده است. این شهر در فاصله 30 کیلومتری آسپیندزا قرار گرفته است. در کتب و روایات تاریخی اینگونه آمده است که این شهرک سنگی در نیمه بعدی قرن 12 میلادی ساخته شده. غارهایی که این شهرک سنگی در آن ساخته شده در انتهای پرتگاه و تا 500 متر ارتفاع و در تا 19 ردیف امتداد پیدا نموده اند.

صومعه واردزیا که تعهد نام دارد، قدمتش به سال های 1180 پس از میلاد مسیح باز می شود و در عصر طلایی کشور گرجستان و در زمان ملکه تامار و شوتا روستاولی می رسد. بر روی در و دیوارهای این صومعه، مجموعه ای از نقش های مهم بر دیوارهای آن نقاشی شده است. پس از جانشینی عثمان در قرن 16 میلادی بر تخت پادشاهی این کشور باعث شد تا این صومعه و واردزیا تا حد بسیار زیادی متروکه شود. واردزیا امروزه به عنوان بخشی از میراث ملی گرجستان ثبت شده است.

منابع معتبری که از آن موقع به جا مانده است درباره شهرک واردزیا می گویند که:

تامار ملکه وقت گرجستان زمانی که با نیروی خداوند پیروز شد، این صومعه سنگی را با طرح مریم مقدس ساخت.

ملکه تامار پس از پیروزی هایش در این کلیسا جشن با شکوهی برپا نمود. اگر تاریخ گرجستان را مطالعه کنید خواهید فهمید که کشور گرجستان چگونه از دست مغول ها نجات پیدا کرد. در این کتاب حتی می توانید تا درباره لشگرکشی شاه طهماسب صفوی به گرجستان هم اطلاعاتی مفید کسب کنید.

بیشتر کسانی که در قرن های پیش به گرجستان سفر نموده بودند و واردزیا را دیده بودند در سفرنامه های خود اینگونه اظهار کردند که واردزیا بسیار عظیم و حتی غیر قابل تسخیر است. واردزیا را هیچ جنگی خراب نکرد بلکه زلزله ای که در سال 1283 آمد آن را تا حد زیادی نابود کرد. از 13 طبقه این بنای سنگی تنها چندین طبقه آن و صومعه واردزیا باقی مانده است.

VARDZIA WEATHER

معماری خاص شهر واردزیا در گرجستان

نتایج حفاری های صورت گرفته در دوره شوروی ها به وضوح نشان می دهند که شهر واردزیا در گرجستان در دوره عصر برنز مسکونی بوده است. این موضوع نشان دهنده تأثیر و نفوذ فرهنگ گرجستانی ها در این منطقه بوده است. طراحی بیرونی ساختمان اصلی واردزیا به صورت کاملاً پنهانی صورت گرفته بود و در گذشته تنها به وسیله چندین تونل زیرزمینی قابل دسترسی بوده است.

در این مجموعه 79 غار مسکونی در 8 ردیف و در نهایت 242 اتاق وجود دارد. از میان این اتاق ها، عبادتگاه، داروخانه، مهمانخانه، مجلس و اتاق مخصوص تاماریا وجود دارد.

برج ناقوس و کلیسای اصلی نیز دارای 40 خانه سنگی در 13 ردیف و 165 اتاق دارد که عبادتگاه، غذا خوری راهبان، نانوایی و کوره مخصوص برای پخت و پز و در نهایت کوره آهنگری وجود دارد.

دانستنی هایی درباره شهر واردزیا در گرجستان

  • ملکه تامار یکی از قدرتمندترین زنان تاریخ گرجستان و دنیا بود. او به عنوان ملکه از سلسله اجدادی خود یعنی باگراتیونی، نزدیک به 20 سال به سرزمین گرجستان حکومت کرد و در دوره او بود که گرجستان بسیار با رشد فرهنگی و مردمی روبرو شد. در بسیاری از کتب داخلی و خارجی گرجستان، عصر تامار را عصر طلایی می گویند.
  • نکته جالبی که درباره واردزیا وجود دارد این است که در شهرک واردزیا در گرجستان وجود دارد این است که هنوز از 300 اتاقی که در این مجموعه باقی مانده است، آب بسیار زلالی پمپاژ می شود.
  • شهر واردزیا در گرجستان راه دوری دارد و شاید به همین خاطر است که بیشتر کسانی که به گرجستان سفر نموده اند حتی اسم آن را نشنیده اند اما دیدن این شهر سنگی، بسیار هیجان انگیز است و خالی از لطف نیست. برای رفتن به ورادزیا؛ مینی بوس هایی روزانه از شهر آخالتسیخه به سمت واردزیا حرکت می نمایند. فاصله این شهر سنگی تا شهر تفلیس حداقل 4 ساعت است که شاید راحت ترین راه این باشد به برجومی رفته و پس از مستقر شدن در آن جا با تاکسی و طی کردن دو ساعت به این شهر دیدنی بروید.
  • از سال 1985 این محل، بخشی از موزه تاریخی و معماری واردزیا به شمار می رود که شامل 46 محل مربوط به معماری و 21 محل مربوط به باستان شناسی و 21 محل مربوط به هنرهای تاریخی است.
  • در سال 2007 میلادی نیز واردزیا با توجه به دریافت تمامی صلاحیت ها برای ثبت به عنوان یک اثر دنیای در لیست یونسکو ثبت دنیای شد.
  • اگرچه مقامات دولتی گرجستان کوشش زیادی نموده اند که این شهر منحصر به فرد تخریب نشود، اما متاسفانه تا به امروز بخش هایی از آن در اثر گذر زمان فرو ریخته است.
  • در راه بازدید از وارادزیا، از قلعه تموگوی (Tmogvi Castle)، صومعه ساپارا (Sapara Monastery) و شهر زیبای آخالتسیخه (Akhaltsikhe) بازدید نمایید.
منبع: الی گشت
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 310

به "شهرک سنگی واردزیا در گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرک سنگی واردزیا در گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید