ونیز، شهر روی آب

به گزارش مجله چایی، یکی از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه که بعید است تا به امروز تصویر آن را ندیده باشید، بنای طاق پیروزی پاریس است؛ یک طاق سنگی سفید که با ارتفاع 50 متری، در میان میدانی عظیم و شلوغ جای گرفته است. این طاق زیبا در کنار برج ایفل…

ونیز، شهر روی آب

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا ارزان از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

هیچ شکی نیست که خیابان شانزلیزه پاریس فرانسه را می توان مشهورترین و معروف ترین خیابان جهان دانست که در قلب پایتخت نور و عشق کشیده شده است. کمتر کسی پیدا می شود که در تور پاریس شرکت کند اما در طول بلوار شانزلیزه پاریس قدم نزند و…

کلیسای سنت شاپل یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی پاریس است که معمولا کمتر توسط جهانگردان تور فرانسه مورد بازدید قرار می گیرد. هنگامی که نام کلیسا و شهر پاریس کنار هم می آیند، کلیسای نوتردام اولین نامی است که در ذهن بیشتر افراد نقش می بندد. اما باید…

مارسی یکی از مقصدهای جهانگردی مهم فرانسه است و سالانه بیش از 5 میلیون جهانگرد برای تماشای جاذبه های جهانگردی مارسی فرانسه، به این شهر سفر می نمایند. مارسی عظیمترین بندر فرانسه است که پس از پاریس، رتبه دوم جمعیت در میان شهرهای فرانسه را در اختیار…

ونیز یک شهر رویایی برای تمامی مردم جهان است. بسیاری از جهانگردان ونیز را یکی از 10 مقصد مورد علاقه برای سفر می دانند. شهری بر روی آب با نزدیک به 120 جزیره و نزدیک به 200 کانال که کوچه پس کوچه های ونیز را محاصره نموده اند. یکی از بهترین شهرهای ایتالیا که باید در سفر به این کشور در برنامه خود قرار دهید، همین شهر زیبا است.

قبل از سفر به ونیز در تور ایتالیا، بهتر است اطلاعات بیشتری در خصوص این شهر داشته باشید. اطلاعاتی شنیدنی که ممکن است در سفر به این شهر به شما یاری کند تا دیدگاه کامل تری نسبت به آن داشته باشید. در این مطلب کوشش شده تا به معرفی مهم ترین اطلاعاتی که باید پیش از سفر به این منطقه کسب کنید اشاره شود. به نظر می رسد با مطالعه این مطلب، با دید بازتری به شهر قدم خواهید زد.

از قلم نیاندازید که ونیز مناطق دیدنی بسیار زیادی دارد. در نتیجه باید در سفر کوتاهی که به این شهر دارید، کاملا برنامه ریزی شده عمل کنید تا مهمترین جذابیت های این شهر را ببینید و از بودن در این شهر روی آب لذت ببرید. به همین علت است که اطلاعاتی که در ادامه می آید می تواند برای شما مفید باشد:

معرفی شهر ونیز

بسیاری از تاریخدانان قدمت سکونت در شهر ونیز Venice را به سال ها پیش از میلاد مسیح نسبت می دهند. بااین وجود، تشکیل این شهر به شکل و شمایل امروزی به قرن 9 میلادی نسبت داده می شود. بااین حال قدمت اولین کلیسای ساخته شده در ونیز به قرن 5 میلادی باز می شود. در قرن 6 میلادی نیز به دلیل مهاجرت ساکنان شهرهای اطراف به این منطقه، بر جمعیت آن افزوده شد. البته در ابتدا شرایط ونیز به این صورت نبود و به مرور حالت امروزی را به خود گرفت و کم کم گرند کانال ونیز شکل گرفت.

از آن موقع تا به امروز، Venice ایتالیا با پیشرفت های زیادی روبرو و روزبه روز بر زیبایی آن افزوده شده است. در حال حاضر بسیاری از کوچه های ونیز را کانال های باریکی تشکیل می دهند که از درب خانه منازل رد می شوند. البته برخلاف تصور عمومی، بسیاری از کوچه های ونیز کانال آب ندارد و باید پای پیاده راه بروید. البته امکان رانندگی با خودرو در این کوچه ها نیست.

شهر و استان ونیز در طول سال های متمادی با نام های مختلفی نامیده شده اند. سرنیسیما و لا دومینانته از جمله این نام ها هستند. لقب های زیادی نیز به ونیز ایتالیا داده شده که از جمله آن ها می توان به شهر کانال ها و شهری روی آب اشاره نمود. این شهر در حال حاضر کمتر از 300 هزار نفر جمعیت دارد. شغل مردم ونیز بیشتر ماهیگیری و مشاغل مربوط به توریسم است. در سال حدود 18 میلیون جهانگرد از این شهر بازدید می نمایند که به صورت میانگین روزانه 50 هزار نفر را شامل می شود. همین میزان ورود جهانگرد باعث شده تا شغل مردم ونیز در کنار ماهیگیری، خدمات مربوط به گردشگر ها باشد.

شهر میلان؛ پایتخت مد جهان

چرا برج پیزا کج است؟

خانه های ونیز بیشتر قدیمی هستند و سقف آنها شیروانی است. پرسه زدن در کوچه های ونیز از جاذبه های جهانگردی این شهر محسوب می شود. مطمئن باشید هرچقدر عکس شهر ونیز را هم در اینترنت جستجو کنید و ببینید، جای قدم زدن و قایق سواری در این شهر را نمی گیرد. بله قایق سواری! هیچ وسیله حمل و نقلی بهتر از قایق در Venice پیدا نمی کنید.البته از قلم نیاندازید که شنا کردن در کانال های این شهر مملو از کانال، ممنوع بوده و جریمه سنگینی برای شما در پی دارد. علاوه بر این به دلیل عبور قایق های موتوری ممکن است آسیب جدی به شما وارد شود. بااین حال از تمامی این موارد هم که بگذریم، سیستم فاضلاب شهر ونیز ایتالیا قدیمی است. این یعنی تمامی فاضلاب منازل مسکونی و دیگر ساختمان ها وارد کانال آب می شود. در نتیجه شنا کردن در آب کانال ممکن است منجر به مسمومیت شما شود. واقعا معلوم نیست چه زمانی قرار است سیستم فاضلاب شهر ونیز به حالت مدرن درآید و این مشکل زیست محیطی رفع شود. به راستی این یکی از عجایب شهر ونیز به شمار می رود که بسیار غم انگیز و ناراحت نماینده است.

فاصله ونیز تا رم بیش از 550 کیلومتر است. اگر بخواهید با خودرو این جهت را طی کنید، باید حدودا 5 ساعت رانندگی کنید. البته می توانید با خرید بلیط هواپیما از پایتخت ایتالیا به این شهر بروید که حدودا 1 ساعت در راه هستید. قیمت بلیط هواپیما از رم به مقصد ونیز و برعکس، حداقل 230 دلار است.

بهترین زمان سفر به ونیز

برای معین کردن بهترین زمان سفر به ونیز ابتدا باید هدف از سفر را معین کنید. اگر به قصد شرکت در فستیوال ها و جشنواره ها راهی این منطقه از ایتالیا می شوید، بهترین زمان سفر را باید بر اساس جشنواره های مختلف برپا شده در این شهر معین کنید. ژانویه و فوریه زمان برگزاری یکی از مهم ترین فستیوال های ونیز است که دو هفته به طول می انجامد. علاوه بر این جشنواره فیلم ونیز که از مشهورترین جشنواره های هنری در جهان است، در ماه آگوست و در بعضی سال ها در اوایل ماه سپتامبر برگزار می شود. اگرچه در این زمان ها جاذبه های جهانگردی ونیز بیشتر به چشم می آیند؛ اما هزینه سفر به شهر ونیز ایتالیا به دلیل شلوغی این شهر، افزایش پیدا می نماید.

اگر می خواهید سفری ارزان را به این شهر تجربه کنید، بهترین زمان سفر به ونیز ماه های آبان، آذر و بعضی روزها در ماه دی است. در این زمان هزینه اقامت در ونیز به شدت کاهش یافته و خبری از شلوغی های اذیت نماینده نیست. بااین حال ممکن است آب و هوا آن قدرها مساعد نباشد. بهتر است بعد از خرید بلیط هواپیما و نهایی شدن سفر، در هنگام پیچیدن چمدان، نگاهی هم به آب و هوا بیاندازید. بااین حال برای اینکه از اقامت در ونیز نهایت استفاده را ببرید، بهتر است زمان های خلوت را برای سفر انتخاب کنید.

اگر می خواهید سفری ارزان را به این شهر تجربه کنید، بهترین زمان سفر به ونیز ماه های آبان، آذر و بعضی روزها در ماه دی است

جاذبه های جهانگردی ونیز

اصلا نیازی به گشتن برای پیدا کردن جاذبه های جهانگردی ونیز ندارید. خود شهر و شرایط ویژه و خاصی که دارد آن قدر جذاب و تماشایی است که باعث شده در میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد. همان طور که قبلا نیز اشاره شد، حتی قدم زدن در بین کوچه های ونیز هم از بهترین تفریحات و سرگرمی هایی است که در تور ایتالیا تجربه خواهید کرد. بااین حال، بعضی قسمت های شهر جذابیت بیشتری دارند که به عنوان جاذبه های جهانگردی شهر ونیز ایتالیا شناخته می شوند.

میدان سن مارکو ونیز

مهم ترین و مشهورترین جاذبه جهانگردی در ونیز، میدان مرکزی شهر یا میدان سن مارکو است. این میدان در یکی از قسمت های خوب شهر جای دارد و از قسمت جنوب شرقی به جهت گرند کانال راه دارد. اگر از نقشه های هوایی بهره ببرید، تقریبا عظیم ترین منطقه خشکی بدون سقف در این منطقه همین میدان سن مارکو است. اگر در تور ونیز هستید، حتما از این میدان بازدید کنید و از جذابیت های معماری آن لذت ببرید.

گرند کانال

همان طور که می دانید، ونیز شهر کانال ها است. معروف ترین کانال که عظیم ترین کانال این شهر است، گرند کانال نام دارد. جهتهای آبی زیادی در grand canal ونیز وجود دارد که می توانید با سوارشدن بر قایق، گشتی در این شهر زیبا بزنید. گرند کانال شکل مارپیچی دارد، یک سر آن از میدان سن مارکو ونیز آغاز می شود و جهتی در دل شهر را می پیماید. مطمئنا هیچ تفریحی مثل قایق سواری برای شما در شهر ونیز لذت بخش نخواهد بود.

پل ریالتو

بهتر است کمی از میدان سن مارکو و جاذبه های شگفت انگیزش فاصله بگیریم. پل ریالتو اولین پل مستحکم بنا شده بر روی گرند کانال است که زمان ساخت آن به قرن 16 میلادی باز می شود. این پل به جای چندین پل چوبی بناشده بر روی گرند کانال احداث شد و نوع معماری آن به گونه است که قایق ها به راحتی از زیر آن عبور نمایند. این پل نزدیک به 300 سال، تنها پل عابرین پیاده بر روی گرند کانال بود تا نهایتا در اواسط قرن 19 میلادی، پل آکادمیا بنا شد. نوع معماری خاص این پل برای جهانگردان بسیار جذاب است. پیشنهاد می کنیم حتما از این پل ویژه در زمان گشت زدن در grand canal ونیز بازدید کنید.

پل ریالتو اولین پل مستحکم بنا شده بر روی گرند کانال است که زمان ساخت آن به قرن 16 میلادی باز می شود

کلیسا و برج ساعت سنت مارک

کلیسای سنت مارک یکی از مهم ترین کلیساهای این منطقه به شمار می رود که معماری خاص آن و قرارگیری در میدان سن مارکو ونیز باعث شهرت آن شده است. زمان بنای اولیه این کلیسا به قرن 9 میلادی باز می شود. بااین حال بنای فعلی در سال 1071 میلادی به اتمام رسیده است. در قرن 14 میلادی کلیسای سنت مارک با تغییراتی روبرو شده و نمای آن تغییر پیدا کرد و گنبد آن زیبا تر شد. علاوه بر نمای زیبا، درون کلیسا نیز بسیار جذاب و تماشایی است به گونه ای که شما را محو خود خواهد نمود. این کلیسای از عجایب شهر ونیز به شمار می رود و سالانه جهانگردان زیادی را به سمت خود جذب می نماید.

در کنار کلیسای سنت مارک یک برج ساعت یا برج ناقوس قرار گرفته است. این برج به جای برج قبلی کلیسا که در ابتدای قرن بیستم خراب شده بود ساخته شد. اگر می خواهید به بالای برج ناقوس که از مرتفع ترین ساختمان های این منطقه است بروید، باید از قبل رزرو انجام دهید. اگر با تور ایتالیا به ونیز سفر می کنید، می توانید از مدیر تور بخواهید برای این کار اقدام کند. قطعا یکی از هیجان انگیزترین لحظات سفر، زمانی است که به قسمت بالایی برج ساعت می رسید.

قصر دوک دی ونیز

شاید برایتان جالب باشد که یکی دیگر از مهم ترین جاذبه های جهانگردی ونیز، در میدان سن مارکو قرار داشته باشد. قصر دوک یا Ducale Palace از جمله مکان های قدیمی این منطقه است که محل سکونت دوک در زمان جمهوری ونیز بوده است. ساختمان آجری و جذاب قصر دوک از سال 1923 به موزه تبدیل شد تا جهانگردانی که به این شهر سفر می نمایند، از اشیاء دیدنی این موزه دیدن نمایند. این قصر دقیقا در کنار گرند کانال ونیز و در ورودی میدان سن مارکو واقع شده است.

جزایر بورانو و لیدو

ونیز بیش از 100 جزیره دارد که بعضی از آنها با پل به یکدیگر متصل شده اند و بعضی دیگر نیز تنها از جهتهای دریایی قابل دسترسی هستند. دو جزیره لیدو و بورانو در ونیز از بهترین جزایر جهانگردی هستند که اصولا مورد توجه جهانگردان ایتالیایی و خارجی قرار می گیرند.

جزیره لیدو Lido در واقع یک باریکه 11 کیلومتری است. 11 کیلومتر ساحل زیبا را در نظر بگیرید که قسمت به قسمت آن به شکل های مختلفی در آمده است. در این منطقه هم ساحل ماسه ای وجود دارد و هم ساحل هایی که با استفاده از سنگ، فضاسازی شده است. در کل اگر علاقه به ساحل دارید، حتما باید به لیدو سر بزنید.

جزیره بورانو Burano که با استفاده از یک پل به جزیره مازوربو Mazzorbo متصل شده است نیز از جزایر جذاب ونیز است. این جزیره در شرق ونیز ایتالیا و در جلگه این شهر واقع شده است. ویژگی اصلی این جزیره که باعث شده در لیست جاذبه های جهانگردی ونیز بیاید، ساختمان های رنگی آن است. وقتی در این جزیره قدم می زنید گویی در وسط یک انیمیشن قرار دارید یا اینکه ساختمان ها با بلوک های ساختمان سازی دوران کودکی تان ساخته شده اند. مطمئنا قدم زدن یا قایق سواری در بین ساختمان های این شهر نیز برایتان جذابیت زیادی خواهد داشت.

رزرو هتل در ونیز

ونیز شهری گردشگری است و روزانه ده ها هزار جهانگرد به این شهر سفر می نمایند. به دلیل فاصله زیاد این شهر با شهرهای عظیمی مثل میلان و رم، بیشتر جهانگردان حداقل یک شب را سپری می نمایند تا از تمامی جاذبه های جهانگردی ونیز دیدن نمایند. در چنین شرایطی رزرو هتل در ونیز پیش از سفر بسیار مهم و لازم است. اگر می خواهید در سفر به این شهر دچار سردرگمی نشوید، دور رزرو حضوری هتل در این شهر را خط بکشید. برای این کار باید روی آژانس های معتبر جهانگردی حساب باز کنید.

خوشبختانه آژانس جهانگردی ققنوس با استفاده از ارتباطات و تجارب چندساله در زمینه برگزاری تور ایتالیا، می تواند رزرو آنلاین هتل در ونیز را انجام دهد. کافی است با کانترهای ققنوس میزان بودجه ای را که برای رزرو هتل در نظر گرفته اید در میان بگذارید تا بهترین هتل ها را به شما معرفی نمایند. در این صورت می توانید با خیالی راحت به این شهر سفر کنید و نگرانی بابت اقامت در هتل نداشته باشید.

از قلم نیاندازید که علاوه بر هتل، خانه مسافرها نیز گزینه خوبی برای اقامت در ونیز هستند. برای رزرو این اقامتگاه ها می توانید از سایت www.airbnb.com یاری بگیرید. با یک جستجوی ساده در این سایت، به بیش از 300 اقامتگاه خانگی در این شهر بر می خورید که قیمت های متنوعی برای هر شب اقامت در نظر گرفته اند. اگر برای رزرو این اقامتگاه ها و پرداخت هزینه های آن نیز مشکل دارید، می توانید روی ققنوس حساب ویژه باز کنید.

حمل و نقل عمومی در ونیز

مهمترین بخش حمل و نقل عمومی ونیز را قایق ها تشکیل می دهند. تنوع قایق در این شهر بسیار زیاد است. قایق تراگتو Traghetto، قایق اتوبوس، قایق گاندولا Gandola و تاکسی آبی از معروف ترین وسایل حمل و نقل موجود در ونیز هستند. هزینه تاکسی آبی از دیگر قایق ها بیشتر است؛ اما سرعت بالاتری دارد و کاملا شخصی است.

علاوه بر قایق، دیگر وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، قطار شهری، مونوریل و تاکسی نیز در این شهر فعالیت می نمایند. البته فعالیت این وسایل در بافت سنتی و کوچه های ونیز نیست. بااین حال می توانید با استفاده از این وسایل در قسمت های مختلف شهر جابه جا شوید.

غذاهای ونیز

اصلا ونیز بروید و غذاهای خوشمزه اش را امتحان نکنید؟! تنوع غذایی در ونیز به قدری زیاد است که بسیاری از شهرهای ایتالیا غذاهایی شبیه به غذاهای این شهر را در منو غذایی رستوران های خود جای داده اند. پیشنهاد می کنیم در سفر به ونیز، بی خیال غذاهای معمولی شوید که در هر کجای جهان پیدا می شود. فقط و فقط از غذاهای خوشمزه و معروف این منطقه بهره ببرید. تعداد غذاها و خوراکی های ونیزی بسیار زیاد است که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره می شود.

باکالا مانتکاتا

یکی از بهترین و خاص ترین غذاهای ونیز که در بیشتر رستوران های این شهر سرو می شود، باکالا مانتکاتا Baccala Mantecata نام دارد. این غذا با استفاده از نوعی ماهی طبخ و در کنار دسری به نام پولنتا سرو می شود. اگر می خواهید یک غذای خاص دریایی در این شهر ساحلی میل کنید، حتما باکالا را امتحان کنید.

ماهی ساردین با چاشنی مخصوص

ماهی ساردین که در ایران نوعی از آن به نام ماهی کلیکا شهرت دارد، یکی از ماهی های پرطرفدار در ونیز است. نوعی غذا به نام Sarde in Saor در این شهر طبخ می شود که در آن این ماهی با نوعی ادویه خاص طبخ شده و برای ماهی دوستان سرو می شود. مطمئن باشید عاشق این ماهی خوشمزه می شوید.

برنج و نخودفرنگی

یکی از پارامترهای مهم در فرهنگ غذایی ونیز، استفاده از برنج در طبخ غذاها مختلف است. تقریبا در بیشتر منوها، غذاهای برنجی را مشاهده می کنید. البته با این تفاوت که برنج ساده آن قدرها باب طبع مردم این منطقه نیست و اصولا با مواد دیگر طبخ می شود. یکی از پرطرفدارترین این غذاها Risi i Bisi است که متشکل از برنج و نخود به همراه نوعی سوپ مخصوص است. البته در بعضی رسپی ها از گوشت نیز برای طبخ این غذا استفاده می شود.

پولنتا

پولنتا شاید امروزه به یکی از مهم ترین غذاها در فرهنگ غذایی ونیز تبدیل شده باشد، اما زمانی به عنوان غذای فقیران مطرح بود. پولنتا polenta در این شهر بیشتر در کنار پاستا سرو می شود. بااین حال می توانید آن را به صورت مجزا نیز سفارش دهید. مواد تشکیل دهنده آن ذرت است که به شکل کِرِم درمی آید.

دسر فریتل

اگر به دسرهای خاص علاقه مند هستید، بهتر است دسر فریتل که به عنوان دسر مختص استان ونیز شناخته می شود را امتحان کنید. دسر فریتل که نام کامل آن Fritelle alla Veneziane است، نوعی دونات خاص این منطقه است که اصلا شباهت ظاهری با دونات هایی که دیده اید ندارد. هر فروشگاهی این دسر را با طعم و شکل خاصی درست می نماید که هر کدام به نوعی خوشمزه و جذاب هستند.

مراکز خرید ونیز

خب نباید انتظار داشته باشید به شما پاساژهای لوکس و مرتفع را به عنوان بهترین مراکز خرید ونیز معرفی کنیم. اینجا همه چیز قدیمی است. بهترین مراکز خرید ونیز را خیابان ها یا بهتر است بگوییم کوچه های خرید تشکیل می دهند. در عین سنتی بودن شهر، می توانید لوکس ترین اجناس را در مغازه های ونیز پیدا کنید و با خود به سوغات بیاورید.

خیابان خرید ل مرسری Le Mercerie از معروف ترین مراکز خرید ونیز به شمار می رود. این خیابان نزدیک به میدان مرکزی شهر یا همان میدان سن مارکو است. اگر قصد خرید های لوکس و گران قیمت داشته باشید، می توانید گشتی در این خیابان بزنید. خیابان سالیتزادا Salizada San Moisè نیز از جمله خیابان های مناسب خرید است. به ویژه برای خرید لباس های گران قیمت و لوکس ایتالیایی!

خیابان های کاله لارگا Calle Larga XXII و سن ساموئل San Samuele نیز از خیابان های محبوب در ونیز هستند که برای خرید مناسب به نظر می رسند. علاوه بر این مرکز خرید Outlet Noventa نیز یکی از گزینه های جذاب برای عاشقان خرید است. این مرکز خرید برخلاف خیابان ها، بر دور یک میدان متمرکزشده و چند راسته نیز از آن منشعب می شود. اوتلت نونتا یکی از مراکز خریدی است که در آن قیمت ها متعادل تر در نظر گرفته می شود.

خرید تور ونیز

تور ونیز یکی از تورهای جهانگردی جذاب برای تمام مردم جهان است. قدم زدن در شهر، سر زدن به جاذبه های جهانگردی، خوردن غذاهای متنوع و راه رفتن در کوچه های ونیز به ویژه اگر مراکز خرید در آن وجود داشته باشد، تنها بخشی از جذابیت های این تور است. پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به ایتالیا را دارید، حتما بخشی از زمان خود را برای سفر به ونیز هماهنگ کنید.

برای خرید تور ونیز می توانید با مراجعه به آژانس جهانگردی ققنوس از خدمات متنوع این مجموعه بهره ببرید. یکی از ویژگی های این آژانس در تور یتالیا، قیمت مناسب و صداقت است. بسیاری از آژانس های جهانگردی اطلاعات دقیقی در خصوص نحوه اجرای تور ارائه نمی دهند. این در حالی است که می توانید اطلاعات دقیق تور ونیز را از کانترهای ققنوس بپرسید. سفر با ققنوس تجربه ای جذاب است که می توانید در ونیز آن را به خاطره ای فراموش نشدنی تبدیل کنید.

منبع: ققنوس
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 712

به "ونیز، شهر روی آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ونیز، شهر روی آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید