مسافران تاکسی های اینترنتی نقره داغ شدند، افزایش تا دو برابری کرایه های آنلاین

به گزارش مجله چایی، مقایسه نرخ کرایه تاکسی های آنلاین بعد از ایام قرنطینه با قبل از آن افزایش بیش از 30 درصدی و حتی دو برابر شدن کرایه ها در بعضی سفر ها را نشان می دهد.

مسافران تاکسی های اینترنتی نقره داغ شدند، افزایش تا دو برابری کرایه های آنلاین

به گزارش گروه دیگر رسانه های مجله چایی، روزنامه رسالت در گزارشی به بالا رفتن نرخ کرایه تاکسی های آنلاین پرداخته است که بخش های مهم آن در ادامه می آید.

پس از گذشت دو ماه از قرنطینه و خانه نشینی بیشتر مردم، به تدریج همه به سرکارهایشان بازگشتند. خیابان ها بازهم شلوغ شدند و رونق به کسب وکار تاکسی های اینترنتی و تاکسی ها بازگشته است، اما نرخ های تاکسی های آنلاین بعضا با تعجب و نارضایتی مسافران همراه شده است.

مقایسه نرخ کرایه تاکسی های آنلاین بعد از ایام قرنطینه با قبل از آن افزایش بیش از 30 درصدی و حتی دو برابر شدن کرایه ها در بعضی سفر ها را نشان می دهد. این در حالی است که تاکسی های اینترنتی که در شروع به کارشان، باقیمت هایی به مراتب کمتر از تاکسی های تلفنی فعالیت می کردند، حالا قیمت های خود را خیلی بالابرده اند.

اسنپ و تپسی، دو شرکت مهم خدمات دهنده تاکسی های اینترنتی، سیستم قیمت گذاری شناور را برای محاسبه نرخ های کرایه خود اعلام نموده اند که نمی تواند نتیجه روشنی از میزان افزایش قیمت تاکسی ها بدهد.

انحصارگرایی تاکسی های اینترنتی با کنار زدن رقبا

تاکسی های اینترنتی که در اوایل ورود، باقیمت هایی به مراتب کمتر از تاکسی های تلفنی و بی سیم به مسافران خدمات دهی می کردند، حالا به گفته بعضی مسافران قیمت های خود را خیلی بالابرده اند. به زعم عده ای آن ها با کنار گذاشتن رقبای خود که تاکسی های تلفنی و بی سیم بوده اند، انحصارگرایی نموده اند و قیمت ها را مطابق خواسته خود تغییر می دهند.

یکی از مسافران همیشگی تاکسی های اینترنتی درباره گرانی کرایه ها می گوید: شرکت های اسنپ و تپسی چراغ خاموش و بدون مجوز کرایه سفر های خود را تا 40 درصد افزایش دادند. جهتی که همواره با چهار هزار تومان می رفتم الان کمتر از 9 هزار تومان نمی آید و نشان می دهد کرایه ها بیشتر از 40 درصد شده است.

یکی دیگر از مسافران اظهار می نماید: کرایه اسنپ در جهت یکسان 23500 تومان بوده، اما بعد از چند روز به 33500 تومان رسیده است.

مسافر دیگری با گلایه از بالا رفتن نرخ کرایه ها می گوید: نرخ کرایه از نارمک تا یوسف آباد 37 هزار تومان شده است. چون اسنپ و تپسی مشتری هایشان زیاد شده است و هر قیمتی را اعلام می نمایند.

تپسی در بخشی از سایت اینترنتی خود درباره علت گران بودن یا ارزان بودن کرایه ها شرح داده است: سیستم قیمت گذاری تپسی، به صورت هوشمند کار می نماید و چندین مورد روی عدد نهایی آن تأثیر می گذارند. میانگین استهلاک خودروی سفیر، مبلغ ثابت ورود، مدت و مقصد سفر و نیز تناسب میزان عرضه و تقاضا عواملی است که بنا بر اعلام تپسی بر هزینه یک سفر تأثیر می گذارد. همچنین شرایط آب وهوا، برپایی مراسمی در نقطه ای خاص از شهر، طرح ترافیک و تعطیلات رسمی از دیگر مواردی است که بر عرضه و تقاضا تأثیر می گذارد و باعث افزایش قیمت می گردد.

تقاضای سفر پایین باشد، قیمت ها هم کاهش پیدا می نمایند

نگار عرب مدیر روابط عمومی شرکت تپسی در مصاحبه با رسالت، قیمت گذاری کرایه ها در این شرکت را داینامیک عنوان می نماید و می افزاید: قیمت گذاری در شرکت تپسی بر اساس تعادل در عرضه و تقاضا و مؤلفه هایی ازجمله مسافت و ترافیک مشخص می گردد.

به عنوان مثال اگر بعد از برگزاری مسابقه فوتبال، تعداد مسافران زیاد و تعداد ماشین کم باشد، عرضه کم و تقاضا بالا می رود و نرخ کرایه ها افزایش پیدا می نماید. در چنین مواقعی نرخ کرایه بالا باعث می گردد تعداد راننده ها برای انتخاب آن جهت بالا برود. زمانی که تقاضای سفر پایین باشد، قیمت ها هم کاهش پیدا می نمایند تا مسافران ما را برای سفر انتخاب نمایند.

وی افزایش نرخ کرایه ها را 15 درصد عنوان می نماید و می گوید: مسافران تصور می نمایند نرخ کرایه ها بیش از 15 درصد افزایش داشت و آن به این علت است که در اسفند، فروردین و اردیبهشت به دلیل شیوع کرونا 70 درصد از سفر ها کاهش پیدا کرد و نرخ کرایه های ما هم پایین آمد. همان طور که گفته شد یکی از مهم ترین مؤلفه های ما برای مشخص نرخ کرایه، تعادل در عرضه و تقاضاست.

نرخ کرایه تاکسی های اینترنتی پایین تر از تاکسی های بی سیم است

رئیس اتحادیه کسب وکار های مجازی بابیان اینکه قیمت گذاری نرخ کرایه تاکسی های اینترنتی ثابت نیست، می گوید: طبق دستورالعمل وزارت کشور نرخ کرایه ها پویا و شناور است و مؤلفه های مختلف در مشخص نرخ اثرگذار هستند. این در حالی است که در دستورالعمل وزارت کشور آمده اگر تاکسی های آنلاین بخواهند کرایه های بالاتری را از نرخ تاکسی های مصوب شهرداری بگیرند باید به وسیله اپلیکیشن به مشتری اعلام نمایند تا مسافر با علم به اینکه این کرایه بالاتر از کرایه های متداول است آن را انتخاب کند.

الفت نسب ادامه می دهد: در بسیاری از موارد نرخ کرایه تاکسی های اینترنتی پایین تر از تاکسی های بی سیم است و این موضوع به اعتراض راننده های تاکسی های آنلاین منجر شده است. در مواقعی غیر از زمان اوج ترافیک و درصورتی که تعداد ماشین ها زیاد باشند، نرخ کرایه های اینترنتی بالا نیست.

وی بابیان اینکه رانندگان تاکسی های مجازی در دوران شیوع کرونا بسیار متضرر شدند، می گوید: درصورتی که نرخ کرایه ها بالا برود، رانندگان مشتری های خود را از دست می دهند و آن ها هم دغدغه این مسئله رادارند. معیشت زندگی رانندگان در دوران قرنطینه با مشکل روبرو شد و آن ها نمی خواهند به این موضوع دامن بزنند.

رئیس اتحادیه کسب وکار های مجازی به نقش اتحادیه در نظارت بر عملکرد تاکسی های آنلاین اشاره می نماید و می افزاید: اتحادیه به همراه شهرداری و وزارت کشور، کمیته مشترک انضباطی را تشکیل داده اند تا هرکدام از این ارگان ها بخشی از نظارت به فعالیت آن ها را به عهده داشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 7 شهریور 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 543

به "مسافران تاکسی های اینترنتی نقره داغ شدند، افزایش تا دو برابری کرایه های آنلاین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسافران تاکسی های اینترنتی نقره داغ شدند، افزایش تا دو برابری کرایه های آنلاین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید