مقاوم سازی بیش از 27 هزار واحد مسکونی روستایی در یزد

به گزارش مجله چایی، خبرنگاران: مدیر کل بنیاد مسکن یزد از مقاوم سازی بیش از 27 هزار واحد مسکونی روستایی در یزد اطلاع داد.

مقاوم سازی بیش از 27 هزار واحد مسکونی روستایی در یزد

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران از یزد، علیرضا قربانیان اظهار کرد: در سال 92 کوشش بر این بود که واحدهای ویلایی در سطح شهرستان ایجاد شود.

وی اضافه نمود: در این زمینه با استفاده از زمینه های تملکی که در گذشته تملک آن صورت گرفته بود، ساخت این واحد ها در شهرستان های یزد شروع شده بود.

مدیر کل بیناد مسکن انقلاب یزد گفت: این طرح در شهرستان های اردکان، میبد، یزد، مهریز، تفت و بافق در سال 92 شروع شد و در مجموع 450 واحد با نقشه های معماری هم خوان با اقلیم آن شهرستان در دستور کار نهاده شد.

قربانیان با اشاره به اینکه این واحدها با زیربنای حدود 100 متر مربع و مساحت کلی 200 تا 220 متر مربع احداث می شود، اعلام کرد: از واحدهای شروع به کار شده، 171 واحد د ر قالب 5 پروژه آماده شده و 275 پروژه در قالب 6 پروژه در حال انجام است.

وی توضیح داد: سال جاری هم به دنبال شروع به کار واحدها در شهرستان های ابرکوه، بهاباد، اشکذر و خاتم هستیم.

مدیر کل بیناد مسکن انقلاب اسلامی یزد اظهار داشت: سیاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران این است که واحدها را تا سرانجام تکمیل نکند و در حد سفت کاری و اجرای نماچینی با رعایت آیین نامه 2800 مقاوم سازی، در اختیار افراد قرار دهیم.

قربانیان عنوان نمود: مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر به عهده بنیاد مسکن نهاده شده و تعداد دو هزار و 750 واحد در دستور کار نهاده شد که تعداد یک هزار و 760 واحد به متقاضیان واگذار شده و 990 واحد هم در دست اجرا است.

وی گفت: این واحدها اکثرا به صورت خودمالکی است، همچنین سال جاری هم حداقل 300 واحد مسکن شهری دیگر در دستور کار بنیاد مسکن قرار می گیرد.

مدیر کل بیناد مسکن انقلاب اسلامی یزد توضیح داد: برای ساخت این واحدها، تسهیلاتی نهاده شده که در بخش انبوه سازی با کارمزد 4 درصد و در بخش فردی با کارمزد 5 درصد ارائه شده است.

قربانیان با اشاره به اینکه طرح مسکن اجتماعی در حال پیگیری است، گفت: با بانک مسکن مذاکراتی انجام دادیم که 35 میلیون تومان برای این واحدها در نظر گرفته شود که 25 میلیون را ما برای مرحله سفت کاری در نظر بگیریم و 10 میلیون هم به متقاضی پرداخت شود که بتواند منزل خود را به سرانجام برساند.

وی با اشاره به اینکه ایران یکی از سانحه خیز ترین کشورهای دنیا به ویژه در بحث زلزله است، گفت: بیش از 90 درصد شهرها و روستاهای ما در معرض خطر ناشی از زلزله هستند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد عنوان نمود: برای جلوگیری از حوادث ناشی از این موضوع، طرح ویژه به سازی و نوسازی سکونتگاه های روستایی است که در دستور کار بنیاد مسکن نهاده شده است.

قربانیان اعلام کرد: این طرح از سال 74 شروع شد اما به صورت جدی از سال 84 تا کنون در دستور کار نهاده شد و هر سال 200 هزار و در مجموع در یک طرح 10 ساله، دو میلیون منزل مقاوم سازی می شود.

وی عنوان نمود: در استان یزد 46 هزار واحد مسکونی روستایی داریم که در این واحدها، 50 هزار خانوار ساکن هستند و تا به امروز به بیش از 27 هزار واحد تسهیلات ارائه شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد اظهار داشت: از میان این واحدها که تسهیلات دریافت کردند، بیش از 95 درصد مقاوم سازی شدند و پنج درصد دیگر هم به دلیل عدم رعایت شرائط مقاوم سازی، در مراحل اولیه قطع وام شدند.

قربانیان با اشاره به اینکه تسهیلات اعطایی از 600 هزار تومان شروع شده و الان به 12 و نیم میلیون رسیده، گفت: در حال پیگیری هستیم که این تسهیلات به 16 تا 18 میلیون تومان برسد.

وی اضافه نمود: هر ساله بین دو هزار و 500 تا سه هزار تسهیلات به استان ها تعلق می گیرد و مزیت تسهیلات شناور هم در این است که اگر سال جاری پیروز به هزینه تمام آن نشدیم، به خزانه بر نمی شود و می توانیم در سال آینده آن را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

مدیر کل بیناد مسکن انقلاب اسلامی یزد توضیح داد: در بخش نظام فنی روستایی، نزدیک به 100 فقره پروانه اشتغال برای ناظران فنی روستایی صادر و 4 دفتر فنی خدمات مهندسی هم در این محل ها فعالیت می نمایند که توسط بنیاد مسکن بر فرایند کاری آنها نظارت صورت می گیرد.

قربانیان گفت: در شهرستان های تفت، بافق، مهریز و اردکان طرح ساخت و سازهای روستایی در حال انجام است که نزدیک به 256 واحد در دستور کار نهاده شده و از این تعداد 102 واحد صورت گرفته و در نیمه نخست سال جاری به متقاضیان واگذار می شود همچنین مابقی واحدها تا سرانجام سال به کمک خدا به سرانجام می رسند.

وی اضافه نمود: این طرح سال جاری هم دنبال می شود و حداقل 200 واحد در دستور کار بنیاد مسکن استان یزد قرار می گیرد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد اضافه نمود: یکی از مهمترین و اصلی ترین اقدامات بنیاد مسکن در زمینه های عمرانی و کالبدی روستاها است، این طرح با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها و تامین عادلانه امکانات و راهنمایی فیزیکی جهت بهبود شرائط زیستی در کلیه نقاط کشور انجام می شود.

قربانیان اضافه نمود: در راستای اجرای این طرح، اقداماتی از جمله تهیه طرح های هادی روستایی، تهیه طرح های بافت های باارزش روستایی، تهیه طرح های ساماندهی فضای کالبدی سکونت گاه های روستایی، صدور اسناد مالکیت در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر، نظارت عالیه بر ساخت و سازهای روستایی و تملک اراضی روستایی به منظور احداث مسکن انجام می شود.

وی اظهار داشت: واگذاری زمین روستایی، اجرای بافت های با ارزش روستایی، اجرای طرح های هادی روستایی، ارائه خدمات فنی و مهندسی در روستاها و اجرای ستاد جلوگیری از حوادث در روستاها از دیگر اقدامات این طرح است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد اضافه نمود: در اجرای این طرح، بالغ بر یک هزار و 300 زمین مسکونی به متراژهای 200 تا 220 متر مربع واگذار شده است.

قربانیان عنوان نمود: در بحث سنددار کردن خانه های روستایی، یک هزار و 153 جلد سند در روستاها به متقاضیان تحویل داده شده و د ر شهرهای زیر 25 هزار نفر هم با هماهنگی هایی که انجام شد، برای یک هزار و 600 واحد سند تحویل شد.

وی اظهار کرد: در زمینه تملک زمین هم برای احداث مسکن بیش از 270 هکتار زمین تملک شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد اظهار داشت: اعتبار طرح هادی در این راستا بالغ بر 25 میلیارد ریال است، در زمینه طرح های هادی روستایی هم بالغ بر 70 روستا در برنامه مطالعاتی قرار داده شده و به تصویب رسیده است.

قربانیان توضیح داد: در اجرای بافت ارزش روستایی و روستاهای هدف گردشگری در روستاهایی از جمله روستای شمسی، توران پشت، منشاد و ده بالا این طرح در حال انجام و یا تحقیق است.

وی اضافه نمود: در بخش ماشین آلان هم بیش از 50 هزار متر مربع زیرسازی، فراوری بیش از 120 هزار متر تیرچه توسط بنیاد بتن جنوب شرق، فراوری بیش از 120 هزار متر مکعب بتن، و ساخت 250 هزار واحد توسط شرکت توسعه مسکن که وابسته به بنیاد مسکن است از اقداماتی است که صورت گرفته است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد اضافه نمود: انجمن خیرین مسکن ساز هم یکی دیگر از اقداماتی است که در این رابطه صورت می گیرد و تا کنون بالغ بر 840 واحد در دست اقدام نهاده شده و 200 واحد آن همزمان با ولات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها افتتاح می شوند.

قربانیان اضافه نمود: نزدیک به 600 واحد هم در بلوار استقلال هم اکنون در حال ساخت است که مراحل زیادی از اجرای آن هم سپری شده است.

ق

منبع: تسنیم
انتشار: 19 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 319

به "مقاوم سازی بیش از 27 هزار واحد مسکونی روستایی در یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاوم سازی بیش از 27 هزار واحد مسکونی روستایی در یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید