طراحی ویلای مدرن: فیلم نرگس آبیار در باغ عفیف آباد را متوقف کنید!

به گزارش مجله چایی، پس از روزها اعتراض به اثرات مخرب ساخت سریالی به نام سووشون در باغ تاریخی عفیف آبادِ شهر #شیراز و سکوت مسؤولان میراث فرهنگی، کارزاری برای توقف سریع ساخت و ساز در محوطه این باغ راه اندازی شد.

طراحی ویلای مدرن: فیلم نرگس آبیار در باغ عفیف آباد را متوقف کنید!

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش دنیای سفر به نقل از خبرگزاری ایسنا، این کارزار که در حال جمع آوری امضاء است از عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و محمدهادی ایمانیه استاندار فارس ـ، توقف سریع ساخت و ساز در محوطه باغ عفیف آباد را درخواست نموده است. باغ عفیف آباد یا گلشن از املاک شخصی ایل ذوالقدر، حاکم فارس در زمان صفویه بوده است. این مجموعه شامل یک کاخ سلطنتی با قدمت قاجاری، موزه سلاح های قدیمی و یک باغ ایرانی است که در سال 1351 در لیست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

در متن این کارزار آمده است: ما مردم شیراز، از حضرات عالی و تمامی مسؤولان محترم درخواست داریم پیگیری فرمایید تا ساخت وسازهای سریال سووشون در محوطه باغ عفیف آباد هرچه سریع تر متوقف گردد. باغ عفیف آباد از میراث ملی ثبت شده در ایران است و این اقدام ضربات جبران ناپذیری به این اثر ملی وارد خواهد نمود.

این اعتراض ها پس از انتشار تصاویری از آماده سازی محل فیلم برداری اثر نو نرگس آبیار در باغ تاریخی عفیف آباد شیراز راه افتاد. گفته می گردد این مجموعه اثری اقتباسی از سووشون سیمین دانشور است که اجازه ساخت و یا اقتباس از این اثر ادبی نیز محل ابهام است.

با آن که اظهاراتی مبنی بر پرتابل بودن سازه (قابل جابه جایی) مطرح شده است و سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس نیز در مصاحبه ای گفته که این سازه به عمارت باغ عفیف آباد هیچ ضربه و آسیبی نمی زند، چون قابل جابه جایی است و فاصله لازم هم با بنا رعایت شده و در خاتمه پروژه نیز باید به وسیله تهیه کنندگان و با نظارت به صورت ایمن جمع آوری گردد، اما منتقدان می گویند عکس های منتشرشده از محل آماده سازی لوکیشن این سریال، حاکی از خسارت هایی است که در این مرحله به باغ و بنای تاریخی آن وارد شده است.

فعالان میراث فرهنگی معتقدند: حتی اگر سازه پرتابل و قابل جابه جایی باشد، نه تنها آسیب بصری وارد می نماید، که هنگام جمع آوری خساراتی را به همراه خواهد داشت. ضمن این که احتمالاتی چون زلزله یا طوفان و یا بارندگی های شدید را که اتفاقا جنوب کشور و استان فارس کم درگیر آن نیست، باید درنظر گرفت که با ریزش این سازه که در نزدیکی عمارت تاریخی قرار گرفته است، به بخش هایی از اثر تاریخی صدمه وارد گردد.

علاوه بر این، بعضی فعالان میراث فرهنگی این ادعا را مطرح نموده اند که نرگس آبیار برای ساخت این سریال در باغ تاریخی عفیف آباد مجوزهای لازم را از میراث فرهنگی ندارد، هرچند این کارگردان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز در این باره اظهارنظری نداشته اند.

پیگیری های ایسنا نیز حاکی از این است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیری این موضوع را به دفتر امور پایگاه های جهانی که موضوع بافت تاریخی شیراز را نیز پیگیری می نماید، سپرده است، اما تا به امروز هیچ اظهارنظری در این باره از سوی این دفتر نشده است. ایسنا آمادگی دارد اقدامات انجام شده درباره حفاظت از باغ عفیف آباد با توجه به مطالبات مطرح شده، بعلاوه مواضع این وزارتخانه درباره ساخت فیلم و سریال در مجموعه های تاریخی را دریافت و منتشر کند.

پیش تر، ساخت فیلم در موزه سیمین و جلال، عمارت مسعودیه (خاتون) و خانه طباطبایی های کاشان (جیران) واکنش برانگیز شده بود. در حالی به فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی در بناها و محوطه های تاریخی اجازه ساخت داده می گردد که از سال 1393 سازمان میراث فرهنگی ساخت فیلم های سینمایی و سریال در اماکن تاریخی را ممنوع نموده است.

نرگس آبیار، داستان نویس، فیلم نامه نویس و کارگردان سینما حدود دو هفته پیش، قبل از آن که اتفاقات باغ عفیف آباد واکنش برانگیز گردد، دیداری با عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشت. ضرغامی هم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره این دیدار نوشت: با خانم نرگس آبیار کارگردان ارزنده کشورمان دیدار داشتم. جناب قاسمی همسر ایشان و تهیه کننده سینما هم حضور داشتند. خانم آبیار از فعالان جدی در حوزه میراث فرهنگی کشور است. در خصوص بافت تاریخی یزد و به ویژه منطقه شاهدیه که از آن جا بازدید نموده بودم، مطالب خوبی را مطرح کردند. در خصوص پروژه های سینمایی آینده شان هم گفت وگو کردیم.

آبیار حدود دو سال پیش نسبت به تخریب بافت تاریخی شهر شاهدیه و روستای اجدادی خود ابرندآباد در استان یزد واکنش نشان داده و گفته بود: متاسفانه بخشی از هویت شهر تاریخی یزد در حال از بین رفتن است و شاهد هستیم که خانه ها و یا فضاهایی به شکل نماهای رُم باستان یا حداقل کاریکاتوری از آن ساخته شده که متاسفانه جایگزین معماری باستانی و ایرانی شهر یزد شده و این مسأله در شهر شاهدیه مشهودتر است و شهرداری بی توجه و بی اهمیت به این ساخت و سازها است. تاسف بارتر این که شبانه آب زیر خانه های قدیمی ریخته می گردد تا نشست کند و کار بر ویرانگران آسان گردد و شهرداری و میراث فرهنگی سکوت نموده اند.

این کارگردان سینما در همان مصاحبه درباره این که سینما چه کمکی به حفظ میراث شهرهای تاریخی می نماید، گفته بود: به جای ساختن دکورهای بزرگ برای ساخت فیلم هایی که در فضاهای تاریخی می گذرد بهتر است در بافت های واقعی فیلم بسازیم و بخشی از پول فراوری را که قرار است صرف ساخت دکور گردد صرف ترمیم بافت های قدیمی و تاریخی در نقاط مختلف کشور بکنیم.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 2 فروردین 1401 بروزرسانی: 2 فروردین 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1445

به "طراحی ویلای مدرن: فیلم نرگس آبیار در باغ عفیف آباد را متوقف کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی ویلای مدرن: فیلم نرگس آبیار در باغ عفیف آباد را متوقف کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید