نماینده عراقی: آب گیری سد ایلیسو، ادامه نقض حاکمیت عراق از سوی آنکارا است

به گزارش مجله چایی، نماینده مجلس عراق اقدام آنکارا در آب گیری سد ایلیسو را در امتداد تجاوزهای ترکیه علیه حاکمیت کشورش دانست.

نماینده عراقی: آب گیری سد ایلیسو، ادامه نقض حاکمیت عراق از سوی آنکارا است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران،فاضل الجابر نماینده ائتلاف الفتح در مجلس عراق، اقدام ترکیه در آب گیری سد ایلیسو را امتداد تجاوزهای این کشور علیه حاکمیت عراق دانست.

سد ایلیسو که در استان ماردین ترکیه از سال 2018 افتتاح شده، بر روی سرشاخه های رودخانه دجله احداث شده و بزرگترین سد ساخته شده بر روی این رودخانه بوده و پروژه ای مهم برای تامین انرژی کشور ترکیه به شمار می رود. بهره برداری از این سد، بغداد را نگران نموده است زیرا معتقد است که این سد، عراق را با بحران شدید کم آبی روبرو می نماید زیرا رود دجله یکی از دو منبع مهم تامین آب در کل عراق است.

این نماینده عراقی در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه توضیح داد: شروع آب گیری سد ایلیسو به میزان 50 درصد بر سهم آبه عراق تاثیر می گذارد و اقدام آنکارا در آب گیری این سد، در ادامه تجاوزهای ترکیه علیه حاکمیت عراق، محسوب می گردد.

وی با اشاره ارزش 18 میلیارد دلاری مبادلات تجاری بغداد و آنکارا اضافه نمود: دولت عراق باید از برگه مبادلات تجاری با ترکیه به عنوان اهرم فشار بر ترکیه و جلوگیری از استفاده آن از سهم آبه کشورمان استفاده کند.

کارشناسان معتقدند، سد ایلیسو که ظرفیت آن سه برابر بزرگترین سد ایرانی یعنی کرخه را دارد؛ موجب تشدید بیابان زایی، فرسایش زمین و خشکی اغلب تالاب های اطراف به ویژه تالاب هورالهویزه عراق می گردد و به دلیل جلوگیری از ورود آب به میزان قبلی به دجله و فرات، آسیبهای زیست محیطی متعددی به همراه خواهد داشت.

دو سال پیش، همزمان با آبگیری یک هفته ای آنکارا در این سد، عراق به دلیل کم شدن حق آبه خود از رود دجله از ترکیه شکایت کرد و پس از آن آنکارا مجبور به متوقف کردن فعالیت های خود در این سد شد و اکنون بار دیگر این امر می تواند به شکایت بغداد علیه آنکارا منجر گردد.

این در حالی است که ترکیه از 14 ژوئن گذشته عملیات گسترده با نام پنجه عقاب و از 17 ژوئن عملیات چنگال ببر را در شمال عراق، با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) شروع نموده است که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی روبرو است اما آنکارا بی توجه به این اعتراض ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد.

پ .ک .ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می گردد، بعد از شکستن توافق آتش بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت و طبق آمار دولتی، تا به امروز بیش از 40 هزار نفر در جریان عملیات پ. ک. ک جان خود را از دست داده اند.

گفته می گردد که آنکارا پس از به دست دریافت کنترل منطقه هافتانین، به دنبال ایجاد یک منطقه امن و حائل به عمق 40 تا 50 کیلومتر در داخل مرزهای عراق است.

جمال فاخر نماینده عضو ائتلاف سائرون پیشتر از مجلس عراق خواسته بود تا نشستی فوق العاده برای آنالیز این اقدام ترکیه برگزار کند و به دولت اختیار تام دهد تا از تمامی برگه های فشار خود علیه آنکارا استفاده کند و به تجاوزهای مکرر آن به زمین و آسمان عراق انتها دهد.

وی قطع روابط مالی، اخراج شرکت های ترکی فعال در عراق، بستن سفارت عراق در ترکیه و اخراج سفیر ترکیه در بغداد و ارائه دادخواست رسمی به شوری امنیت به منظور برگزاری نشستی فوق العاده درباره این مسأله را از جمله گزینه های بغداد برای پاسخ گویی به تجاوزهای مستمر آنکارا اعلام نمود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 580

به "نماینده عراقی: آب گیری سد ایلیسو، ادامه نقض حاکمیت عراق از سوی آنکارا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده عراقی: آب گیری سد ایلیسو، ادامه نقض حاکمیت عراق از سوی آنکارا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید