نوآوری های دوربین موبایل پیش از اندروید و آیفون

به گزارش مجله چایی، دوربین گوشی های هوشمند بدون شک از مهم ترین بخش های این گجت ها محسوب می شوند. ظهور عکاسی محاسباتی به همراه افزایش تعداد لنزها باعث شده که گوشی های هوشمند به گزینه پیش فرض برای عکاسی تبدیل شوند. طی سال های گذشته، دوربین های عکاسی جمع وجور از رونق افتاده اند و حالا دوربین های حرفه ای از جانب گوشی های هوشمند تخت فشار قرار گرفته اند.

نوآوری های دوربین موبایل پیش از اندروید و آیفون

با این حال، کیفیت عالی دوربین گوشی های امروزی یک شبه پدید نیامده و حاصل سال ها کوشش های گسترده و همچنین آزمون و خطا است. اگرچه بعضی نوآوری های مربوط به این حوزه در حال حاضر سروصدای زیادی راه می اندازند، ولی باید بگوییم که بسیاری از این نوآوری ها سال ها قبل هم عملی شده اند.

در ادامه به بعضی از مهم ترین نوآوری های دوربین گوشی ها در دوران پیش از همه گیری گسترده گوشی های اندرویدی و آیفون نگاهی می اندازیم و تاثیر این کوشش ها بر دوربین گوشی های امروزی را آنالیز می کنیم.

اولین گوشی های دوربین دار

شرکت ژاپنی شارپ در سال 2000 اولین گوشی دارای دوربین را به نام J-SH04 معرفی کرد و با این کار تاریخ ساز شد. اولین گوشی های دوربین دار از رزولوشن پایین تر از VGA بهره می بردند اما در هر صورت ایده عکاسی راحت و در تمام لحظات را مطرح کردند. خیلی سریع شرکت های سازنده متوجه شدند که دوربین گوشی ها یک ویژگی بسیار مهم به حساب می آید.

نوکیا سال بعد اولین گوشی دوربین دار خود به نام 7650 را معرفی کرد که از دوربین VGA و بدنه کشویی بهره می برد. ضمناً این اولین گوشی نوکیا بود که قابلیت MMS یا خدمات پیغام چندرسانه ای را به ارمغان می آورد. به همین خاطر کاربران می توانستند با این گوشی به راحتی عکاسی نمایند و این عکس ها را با دوستان و خانواده خود در شهرها و کشورهای مختلف دنیا به اشتراک بگذارند.

در ادامه، انواع و اقسام شرکت ها در این حوزه نوآوری های مختلفی را عملی کردند. آیا فکر می کنید گوشی ایسوس ذن فون 6 اولین گوشی دارای دوربین چرخنده محسوب می شود؟ باید بگوییم که شرکت ال جی سال ها قبل برای گوشی A7150 چنین مشخصه ای را ارائه نموده است.

آیا افزایش تعداد دوربین گوشی به معنای ثبت عکس های بهتر است؟

دوران طلایی نوآوری دوربین گوشی های هوشمند

2006 تا 2009 را می توان دوران طلایی نوآوری دوربین در بین گوشی های هوشمند اولیه به حساب آورد؛ در این دوران، شاهد معرفی گوشی های دارای شکل و شمایل جذابی بودیم و در عین حال به نوآوری های دوربین هم توجه زیادی نشان می دادند.

زمانی که نوکیا گوشی های سری N را معرفی کرد، توانست معیاری برای کیفیت دوربین گوشی های هوشمند ایجاد کند. این فرایند با نوکیا N90 شروع شد که از طراحی عجیبی بهره می برد و اولین گوشی نوکیا متمرکز بر فیلم برداری بود. در ادامه همین فرایند، شاهد معرفی N93 با طراحی تقریبا مشابه بودیم که از سنسور 3.15 مگاپیکسلی و لنز تله فوتو ساخت شرکت زایس بهره می برد.

اما در این سری، غول واقعی گوشی نوکیا N95 بود که از سنسور 5 مگاپیکسلی و لنز ساخت شرکت زایس استفاده می کرد. دوربین این گوشی می توانست عکس های جذاب و بسیار واضحی را ثبت کند و توجه کاربران زیادی را جذب کرد. در ادامه، نوکیا N82 چنین رویکردی را برای دوربین ادامه داد.

دوربین 5 مگاپیکسلی به همراه فلش Xenon باعث شد که کاربران بتوانند در شرایط مختلف عکس های قابل توجهی را ثبت نمایند. اگرچه در مقایسه با دوربین گوشی های امروزی عکس های این گوشی به چشم نمی آیند، اما در مقایسه با گوشی های رقیب در سال 2007، نوکیا N82 حرف اول را در زمینه کیفیت دوربین می زد.

در این رابطه باید به گوشی های سونی اریکسون هم اشاره کنیم که به لطف سابقه طولانی در حوزه دوربین های عکاسی، این برند کوشش کرد کیفیت دوربین گوشی های خود را بهبود ببخشد. در این زمینه می توانیم گوشی های سری K و به خصوص گوشی K850i را نام ببریم.

این گوشی از دوربین 5 مگاپیکسلی به همراه فلش xenon بهره می برد ولی در عین حال، برای فیلم برداری می توانست از فلش LED سه گانه هم استفاده کند. از بین قابلیت های دوربین این گوشی می توانیم به امکان عکس برداری پشت سرهم تا 9 عکس اشاره کنیم. ضمناً نباید درپوش لنز دوربین این گوشی را از قلم بیندازیم که به طور اتوماتیک باز و بسته می شد.

روی هم رفته، این گجت در اصل یک دوربین عکاسی قرار گرفته درون گوشی بود. دوربین این گوشی همچنین قادر به ثبت عکس های ماکرو هم بود که این مشخصه به تازگی در بین گوشی های هوشمند مورد استقبال قرار گرفته است.

در ادامه همین رویکرد، ال جی گوشی عجیب KU990 Viewty را به بازار عرضه کرد. برای رقابت با گوشی های نوکیا، ال جی از لنزهای ساخت شرکت آلمانی Schneider Kreuznach استفاده کرد. این گوشی از فلش Strobe و سیستم فوکوس اتوماتیک هم بهره می برد.

در بخش فوقانی این گوشی مانند دوربین های عکاسی دکمه های مختلفی قرار داشت که برای حالت های مختلف دوربین، شاتر و فعال سازی سیستم لرزش گیر مورد استفاده قرار می گرفتند. همچنین باید بگوییم که این گوشی از نمایشگر لمسی استفاده می کرد.

به دلیل وجود تراشه های نه چندان قدرتمند و فقدان الگوریتم های هوشمند، شرکت ها برای حل مسائل باید به نوآوری های مختلفی روی می آوردند. به عنوان مثال اگرچه ثبت عکس های HDR امروزه به پدیده ای عادی بدل شده، اما در اواسط دهه 2000 بدون داشتن قدرت پردازشی مناسب، ثبت چنین عکس هایی امکان پذیر نبود. موتورولا اولین شرکتی بود که برای افزایش جذابیت عکس های ثبت شده در محیط های بسیار روشن، راه چاره نوآورانه ای را معرفی کرد.

موتورولا Zine ZN5 با دیافراگم متغیر برای دوربین معرفی گردید که در محیط های کم نور می توانست از دیافراگم f/2.8 استفاده کند و در محیط های پر نور هم این دیافراگم به f/5.6 می رسید. این گوشی همچنین از سنسور 5 مگاپیکسلی و فلش xenon هم بهره می برد.

نوکیا هم چنین رویکردی را برای N86 تکرار کرد که اولین گوشی مجهز به سنسور 8 مگاپیکسلی این شرکت بود. دوربین گوشی N86 از دیافراگم متغیر و شاتر مکانیکی بهره می برد و همین موضوع باعث می شد در شرایط نوری مختلف عکس های بهتری ثبت شود.

با مرور این گوشی ها، می توانیم تفاوت رویکرد شرکت ها را ببینیم. با وجود اینکه نوکیا کوشش نموده دوربین موجود در گوشی را ارتقا بدهد، اما شرکت های سونی و ال جی کوشش نموده اند یک گوشی را درون دوربین عکاسی قرار بدهند. اگرچه گوشی های دارای شکل و شمایل منحصر به فرد جذاب هستند، اما در نهایت رویکرد کاربردی نوکیا در آن دوران بیشترین توجهات را جلب کرد.

شروع جنگ مگاپیکسل ها

در ابتدا تصور می شد که دوربین گوشی ها در رزولوشن 5 مگاپیکسلی باقی خواهند ماند اما در نهایت نبرد بر سر مگاپیکسل های سنسور شروع شد. سامسونگ با معرفی i8510 اولین گوشی دارای سنسور 8 مگاپیکسلی را معرفی کرد و با این کار رقابت شدیدی در صنعت گوشی های هوشمند شروع شد. سال بعد، یعنی در سال 2009، سامسونگ یک گوشی دیگر را معرفی کرد و بار دیگر در این زمینه رکورد جدیدی ثبت شد.

سامسونگ W880 فقط اولین گوشی دارای دوربین 12 مگاپیکسلی محسوب نمی شود بلکه برای اولین بار فیلم برداری با سرعت 30 فریم در ثانیه را امکان پذیر کرد. اگرچه رزولوشن فیلم برداری محدود به 720p بود، اما در هر صورت این کار باعث شد قابلیت فیلمبرداری دوربین گوشی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

علاوه بر این باید به قابلیت های دیافراگم متغیر و فلش xenon هم اشاره کنیم. طراحی این گوشی یادآور دوربین های عکاسی کامپکت بود ولی در هر صورت به دلیل اینکه به غیر از دوربین از قابلیت های شاخص دیگری بهره نمی برد، مورد استقبال گسترده قرار نگرفت.

چرا اندازه سنسور دوربین اهمیت زیادی دارد؟

در سال 2010، نوکیا گوشی N8 را راهی بازار کرد که از سنسور عظیم تری نسبت به مدل های قبلی بهره می برد. احتمالا می دانید که هرچقدر سنسور دوربین عظیم تر باشد، نور بیشتری جذب می نماید و این موضوع ارتباط مستقیمی با کیفیت دوربین دارد. این سنسور 1/1.83 اینچی با رزولوشن 12 مگاپیکسلی می توانست عکس های بسیار باکیفیتی را ثبت کند. در ادامه می توانید دو عکس گرفته شده با دوربین این گوشی را مشاهده کنید.

شروع ترکیب پیکسل ها به سبک نوکیا

اولین گوشی دارای دوربین مبتنی بر رزولوشن بسیار بالا، نوکیا 808 بود که از سنسور غول پیکر 1/1.2 اینچی و رزولوشن 41 مگاپیکسلی بهره می برد. این رکورد نوکیا سال ها بعد در سال 2019 توسط آنر ویو 20 شکسته شد که همراه با سنسور 48 مگاپیکسلی به دست کاربران رسید.

نوکیا برای گوشی مبتنی بر ویندوز فون لومیا 1020 بار دیگر از این سنسور استفاده کرد اما عکس های ثبت شده با آن چندان مناسب نبودند که بخش زیادی از این کاهش کیفیت به سیستم عامل برمی شود. در این میان، نکته قابل توجه این دوربین، بهره گیری از مشخصه عکاسی محاسباتی بود. این سنسور 41 مگاپیکسلی به لطف ترکیب 7 پیکسل مجاور، قادر به ثبت عکس های 5 مگاپیکسلی بود. در ادامه می توانید سه نمونه عکس ثبت شده با نوکیا 808 را ببینید.

چنین کاری نه تنها نویز تصاویر را کاهش می داد، بلکه دوربین می توانست در محیط های کم نور عکس های جذاب تری ثبت کند. علاوه بر این، باید به بهره گیری دوربین نوکیا 808 از قابلیت oversampling هم اشاره کنیم که با این کار می توانست کیفیت زوم دیجیتالی را افزایش بدهد. اگرچه کیفیت این کار هیچ گاه به پای لنزهای تله فوتو نمی رسد، اما در مقایسه با دیگر گوشی های سال 2012، نتیجه این رویکرد شگفت انگیز بود.

پیش از ظهور اندروید و آیفون، دوربین های موبایل شگفت انگیز بوده اند

اگرچه بعضی از این گوشی ها بعد از معرفی آیفون و گوشی های اندرویدی روانه بازار شده اند، اما در هر صورت می توانید ببینید که طی این سال ها انواع و اقسام شرکت ها چه تاثیری در بهبود کیفیت دوربین گوشی های هوشمند داشته اند. به دلیل پیشرفت سریع این فناوری، معمولا بسیاری از کاربران نوآوری های قدیمی را فراموش می نمایند.

روی هم رفته می توانیم بگوییم که بسیاری از امکانات جذاب دوربین گوشی های هوشمند امروزی، نسخه های بهبود یافته از فناوری هایی هستند که سال ها قبل ارائه شده اند. باید ببینیم طی یک دهه آینده دوربین گوشی های هوشمند چه امکانات جذابی را برای کاربران به ارمغان می آورند.

مهم ترین نکات برای خرید گوشی با دوربین عالی

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 549

به "نوآوری های دوربین موبایل پیش از اندروید و آیفون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوآوری های دوربین موبایل پیش از اندروید و آیفون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید