همدان قطب شطرنج کشور

به گزارش مجله چایی، شطرنج از آن دسته رشته های ورزشی است که در هر زمان و مکان و با کمترین هزینه ممکن قابلیت پرکردن زمان فراغت شما را در طول شبانه روز دارد.

همدان قطب شطرنج کشور

به گزارش خبرنگار از ، از دوران کهن تا به امروز که در بحبوحه کرونا و تعطیلی زندگی روزمره و به دنبال آن متوقف شدن ورزش های گوناگون قرار داریم، شطرنج یک تفریح سالم و هوشمندانه به شمار می آید و در عصر مدرن و شرایط کنونی برای رعایت هر چه بیشتر شیوه نامه های بهداشتی از سوی علاقمندان این رشته به صورت مجازی هم پیگیری می گردد.

همانطور که گری کاسپارف، قهرمان بلا منازع این رشته در سخنان خود به تاثیر شطرنج در زندگی روزمره اشاره نموده و اذعان دارد:

شطرنج به تو یاری می نماید که تمرکز کنی و منطق خود را بهبود دهی. به تو آموزش می دهد که بر اساس قوانین عمل کنی و مسئولیت اقدامات خود را به عهده بگیری، اینکه چگونه در شرایط نامشخص مشکل را حل کنی.

استان همدان در حوزه شطرنج عملکرد مطلوبی را از خود به نمایش می گذارد و بدون حاشیه های آنچنانی به پیشرفت های روزافزون خود می پردازد و گهگاهی با برگزاری رویداد های بین المللی اقتدار خود را در این زمینه به نمایش می گذارد.

امیرعرفان هاشمی، رئیس هیئت شطرنج استان همدان، که به واسطه حضور فعال و مستمر در شطرنج کشور به عنوان مسئول کمیته داوران شطرنج ایران حضور دارد در رابطه با شطرنج و مسائل مختلف در این حوزه به پرسش های گوناگون پاسخ داده است.

او در رابطه با شرایط کرونایی شطرنج در استان همدان بیان نمود: برنامه های هیئت شطرنج در صورت وجود شرایط طبیعی و نرمال مانند همواره دنبال می گردد، اما در شرایط فعلی و وجود مسئله ایی به نام کرونا خیلی از مسائل و برنامه های ما نمی تواند مانند گذشته دنبال گردد.

رئیس هیئت شطرنج استان همدان با اشاره به اینکه بازیکنان حرفه ایی برای حفظ آمادگی خود در مسابقات آنلاین شطرنج مشغول به فعالیت هستند اضافه نمود: بیشتر این سایت ها خارجی هستند و نسخه بومی مشابه و در سطح آن وجود ندارد.

هاشمی توضیح داد: تمامی مسابقات و رویداد های جهانی در رده ها و سطوح مختلف تعطیل است و امکان برگزاری به صورت فیزیکی ممکن نیست و به صورت آنلاین برگزار می گردد. اگر چه بازی های محبت آمیز در باشگاه های مختلف استان از سوی بازیکنان برای حفظ آمادگی پیگیری می گردد.

رئیس هیئت شطرنج استان همدان با بیان اینکه در رابطه با مسئله استعدادیابی و ورود مدارس به حوزه شطرنج چه اتفاقاتی انجام شده است بیان کرد: همکاری مشترکی با آموزش و پرورش در زمینه استعدادیابی انجام شده، اما به صورت رسمی نیست و به عبارتی دیگر تفاهم نامه ایی با آموزش و پرورش امضاء نشده است.

امیرعرفان هاشمی اضافه نمود: تعامل ما با آن ها بهتر از گذشته است و حُسن بزرگی که برای فضای آموزشی مدارس ما دارد این است که میتواند در شرایط مختلف جوابگوی ساعات و زنگ های ورزشی مدارس باشد، زیرا شطرنج هزینه آنچنانی ندارد و به نسبت سایر ورزش ها هزینه بسیار کمتری برای آن صرف میگردد و علاوه بر آن در فصول سرد زمستانی و شرایط مختلف آب و هوایی می تواند جوابگوی احتیاج ورزشی و تفریحی دانش آموزان باشد.

او اضافه نمود: در فدراسیون شطرنج به دنبال این موضوع هستند که تفاهمی بین فدراسیون و وزارت آموزش و پرورش صورت گیرد تا ساعاتی را برای این موضوع اختصاص دهند که خود نیز در امر استعدادیابی گام بزرگی است و شرایط اولیه ورود برای دانش آموزان مستعد به شطرنج را فراهم می نماید.

رئیس هیئت شطرنج استان همدان با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای استعدادیابی در حوزه شطرنج اضافه نمود: استعدادیاب های ما مانند دیگر ورزش ها، برای استعدادیابی در حوزه شطرنج وارد عمل می شوند و به دنبال افراد مستعد و دارای شرایط می فرایند، اما این فرایند کمی با استعدادیابی رشته های دیگر متفاوت است و تا زمانی که بازیکنان در بَطن شطرنج وارد نشوند و آموزش های اولیه به آن ها داده نگردد نمی توان تشخیص مثبت و مناسبی در این موضوع داشت. خروجی آموزش های اولیه باید مشاهده گردد تا مربی و استعدادیاب بتواند در این زمینه تشخیص دهد. در این وهله میتوان استعداد و میزان توانایی و هوش فرد را ارزیابی کرد.

هاشمی تاکید نمود: بسیاری از افراد جذب شده در این رشته، از مسابقات آموزش و پرورش و استعداد یابی های انجام شده در این رشته ورزشی مشغول به فعالیت هستند.

او در پاسخ به پرسشی در رابطه با نحوه ورود افراد مستعد و میزان هزینه ایی که نوجوانان یا افراد مختلف در سنین پایین تر متحمل می شوند بیان کرد:ورود به شطرنج هزینه زیادی ندارد و در حد همان صفحه و مهره شطرنج است. بر خلاف کلاس های دیگر هزینه آموزش اولیه برای رشته شطرنج گران نیست و حتی علاقه مندان می توانند کتاب های آموزشی ارزان و یا حتی به صورت پی دی اف را مطالعه نمایند و به آسانی یادگیری شطرنج را فرا گیرند و این فرایند یادگیری تا سطوح متوسط برای آن ها بسیار ارزان و کم هزینه تمام می گردد، اما برای سطوح پیشرفته و ادامه این راه به صورت حرفه ایی کمی هزینه آن ها بالاتر میرود و قائدتا به نسبت آموزش های اولیه سنگین تر است.

رئیس هیئت شطرنج استان همدان می گوید: مربیان با دانش، اشکالات و اصلاحات لازم را در برنامه آموزشی خود در سطوح حرفه ایی به بازیکنان شطرنج یادآور می شوند و حتی برنامه ایی برای تغذیه و استراحت آن ها تهیه و به ورزشکار ارائه میدهند تا در سطوح حرفه ایی و مسابقات رسمی دچار کمبود جسمانی نشوند و افت محسوسی در بازی های فشرده آن ها در مسابقات رسمی حس نگردد.

هاشمی در رابطه با مسئله اسپانسر و حمایت های مالی اظهار کرد: بعضی از شرکت ها و افراد در این امر وارد شده اند و در این رابطه همراهی مینمایند که معمولا منوط به زمان هایی است که مسابقات و رویداد ها برگزار میگردد.

او در ادامه اضافه نمود: درآمد فعلی مربیان از برگزاری کلاس های آنلاین است اگر چه جبران نماینده شرایط ماقبل کرونا برای مربیان ما نیست، اما در فرایند فعلی سلامت بازیکنان مهم تر است و به گونه خود در شرایط فعلی هنوز منبع درآمدی برای آن ها در این شرایط وجود دارد. همچنین با برگزاری این کلاس ها مربیان و بازیکنان آمادگی خود را حفظ خواهند کرد.

رئیس هیئت شطرنج استان همدان خواستار ورود خانواده ها به شطرنج است و در رابطه با این موضوع اشاره نمود: شطرنج باید به سمت خانواده محور بودن برود تا استقبال و فضای بهتری در این زمینه وجود داشته باشد. در این صورت خروجی خیلی بهتری از آن استخراج میگردد و همچنین تعداد بالاتری بازیکن در این رشته به فعالیت میپردازند.

  • مسابقات شطرنج قهرمانی استان همدان

  • شطرنج، انعکاس زندگی

  • هدف ما تبدیل شدن به قطب شطرنج کشور است

امیرعرفان هاشمی در ادامه آمار شطرنج بازان آموزش دیده در استان را بیش از 1000 نفر اعلام و بیان نمود: خانواده های این شطرنج بازان هم در کنار آن ها به عرصه شطرنج وارد شده اند و همانند عضو خانواده خود به هر نحو یا سطح ممکن با شطرنج مشغول اند، بنابراین خانواده شطرنج جمعیت بالایی دارد و از رشته های ورزشی مهم استان نام برده می گردد.

رئیس هیئت شطرنج صندلی شطرنج استان همدان را در کشور مطلوب ارزیابی می نماید و می گوید: استان همدان از قطب های شطرنج کشور است و در مسابقات کشوری مقام های مهمی برای همدان کسب نموده ایم که در رشته های دیگر نظیر آن پیدا نمی گردد.

او ادامه داد: ما در سال گذشته در مسابقات المپیک کشوری و استعدادیابی تنها رشته ورزشی در همدان بودیم که پیروز به کسب سه مدال طلا شدیم. هیئت شطرنج همدان همواره جزو هیئت های مهم و برنامه دار کشور بوده است که مسابقات بین المللی مهمی در استان برگزار نموده است. در رده های سنی مختلف افراد قدری را دارا هستیم که امیدواریم با وجود چنین افرادی در آینده ایی نزدیک به سطح بالاتری از همواره دست پیدا کنیم.

امیر عرفان هاشمی رئیس هیئت شطرنج استان همدان در رابطه با شرایط فعلی کرونا و مبحث مالی بیان نمود که باشگاه های شطرنج همدان ورشکست شده اند و درآمد چشمگیری ندارند.

چهار نفر از مدیران باشگاه های شطرنج همدان صحبت های جالبی در این رابطه انجام داده اند و از شرایط فعلی مالی به شدت ناراحت بودند.

این افراد در کنار مدیریت باشگاه شطرنج به مربیگری هم مشغول هستند و در حوزه برگزاری مسابقات و داوری هم فعالیت دارند.

ایرج صبا یکی از مدیران آکادمی شطرنج همدان که کرونا محل فعالیت او را به تعطیلی کشانده است گفت: در طی این مدت و از زمانی که مبحث کرونا بوده است هیچ درآمدی به وسیله شطرنج نداشته ام و میزان درآمدزایی من در این حوزه صفر بوده است.

او با بیان اینکه در این مدت کلاس های آموزش مجازی شطرنج برگزار ننموده است،اضافه نمود: در حال حاضر بیشتر مربیان ما در کشور به صورت آنلاین فعالیت مینمایند. تعداد خیلی کمی از باشگاه ها آموزش حضوری دارند که با کمترین تعداد هنرجو و رعایت شیوه نامه های بهداشتی این مورد انجام می گردد.

صادق اسدی دیگر فعال در عرصه آموزش شطرنج هم می گوید: باشگاه ما به علت فشار مالی در دوره کرونا تعطیل شد و آن جا را تخلیه کردیم و به اصطلاح ورشکسته شدیم.

اوتاکید نمود: کروناویروس بسیار خطرناک است و اگر برای آموزش به صورت حضوری برای شخصی اتفاقی ناگوار رخ دهد؛ برای ما تا آخر عمر نابخگرددنی خواهد بود.

اسدی با اشاره به برگزاری کلاس ها به صورت مجازی اضافه نمود: کلاس هایی به صورت مجازی برگزار میکنیم، اما جمعیتی که از آن استقبال مینمایند چشمگیر نیست و تعداد بسیار کمی نسبت به دوران ماقبل کرونا در آموزش مجازی حضور دارند که بیشترا افرادی هستند که آموزش های شطرنج را قبلا به صورت حضوری دیده اند و با این شرایط خود را وفق داده اند.

او اضافه نمود:در فصل پاییزسال گذشته هم دچار مشکل آنفولانزا شدیم که این موضوع باعث شد خانواده ها تا یک ماه فرزندان خود را به آکادمی نفرستند که خود پس لرزه ایی پیش از آغاز کرونا بود.

نیما سوداگر هم که کلاس های آموزشی حضوری شطرنج را به دلیل کرونا تعطیل نموده است گفت: ما باشگاه خود را تخلیه نموده ایم، چند ماهی بعد از کرونا این مسائل را تحمل کردیم، اما دیگر نتوانستیم هزینه های اجاره و اداره امور باشگاه را تامین کنیم.

او معتقد است: حضور هنرجو ها در کلاس های آموزش مجازی شطرنج پایین است، زیرا برای افراد مقدماتی جذابیت آنچنانی ندارد، اما افراد حرفه ایی تر در این مسائل توجیه تر هستند و در شرایط فعلی این فرایند را ادامه میدهند.

حمیدرضا صداقت خواه که از محل درآمد های دیگر تا کنون باشگاه خود راسرپا نگه داشته است گفت: درآمدزایی ما بسیار پایین است، تقریبا تمام باشگاه های شطرنج، آکادمی های خود را تخلیه نموده اند. ما در حال حاضر باشگاه خود را تخلیه ننموده ایم، اما من به علت شغل دیگری که دارم از درآمد آن برای هزینه های اجاره آکادمی استفاده میکنم و امیدوارم بتوانیم از این شرایط گذر کنیم و باشگاه ما مثل همواره سرپا بماند.

او درباره تسهیلات حمایتی دولت از مشاغل آسیب دیده از کرونا هم گفت: برای دریافت وام کرونا ثبت نام کردیم و همچنان پیگیر این موضوع هستیم، هنوز به ما تعلق نگرفته است، اما در شرایط فعلی کرونا و فشار های مالی زیادی که به ما وارد می گردد دولت باید از ما حمایت کند.

صداقت خواه می گوید: باشگاه ما در حال حاضر باز است، اما افرادی به آن شکل در آن حضور ندارند. کلاس های آنلاین هم برگزار میکنیم و اتفاقا در رشته ورزشی ما می توان در فضای مجازی هم فعالیت بسیاری داشت، اما استقبال انجام شده از آن کم است و جوابگوی هزینه های باشگاه نیست و امیدوارم مسائل فعلی مالی و مبحث کرونا ویروس حل گردد و ما پابرجا بمانیم.

امیر علی دلاوری یکی از شطرنج بازان قهرمان استان همدان در رابطه با شرایط فعلی شطرنج بازان در روز های کرونایی گفت: در دوران کرونا بیشتر مسابقات ورزشی در رشته های مختلف لغو شده است، اما تفاوتی که شطرنج با دیگر رشته ها دارد، امکان برگزاری مسابقات آن به صورت آنلاین است. البته که این امر با تمهیدات ویژه و دقیق ممکن است؛ زیرا اگر در مسابقات آنلاین تقلبی صورت گیرد، سلامت آن زیر سوال میرود.

او اضافه نمود: در موقعیت کنونی ارتباط شطرنج بازان با مربیان خود به صورت آنلاین است، اما قبل از کرونا هم بسیاری از بازیکنان به صورت آنلاین با آن ها در ارتباط بودند و حتی یک سری از شطرنج بازان با مربیان خارجی کار می کردند که همه این مسائل در بستر فضای مجازی رخ می دهد.

بنابراین با توجه به تمام صحبت های رد و بدل شده اهالی شطرنج میتوان به این نتیجه رسید که شطرنج استان همدان مانند ورزش های دیگر حال و روز خوشی ندارد و بیش از پیش احتیاج به حمایت های مالی دولت دارد تا بتواند به پیشرفت روزافزون خود ادامه دهد و از سد کرونا و مسائل مالی فعلی عبور کند و مانند همواره در شطرنج کشور زبانزد عام و خاص باشد.

گزارش از: سینا بیدمشکی

انتهای پیغام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 681

به "همدان قطب شطرنج کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همدان قطب شطرنج کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید