مفهوم مسئولیت اجتماعی فراتر از کمک های خیرانه است

به گزارش مجله چایی، نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با دستور کار بررسی عملکرد وزارت بهداشت در حوزه مسئولیت اجتماعی برگزار گشت.

مفهوم مسئولیت اجتماعی فراتر از کمک های خیرانه است

داود پیرانی مشاور مدیرکل خیرین و موسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه مسئولیت اجتماعی (CSR) بیان نمود: در وزارت بهداشت مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی نظام سلامت (CSRH) را تعریف کرده ایم و چشم انداز ما در افق پنج ساله مشارکت حداکثری و پیشرفت 2 تا 5 درصد در هر سال در این حوزه است.

او با بیان اینکه از دو هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای مقابله با کرونا حدود 900 میلیارد تومان مربوط به کمک های CSR بوده است، ادامه داد: برای اولین بار بحث سرمایه گذاری اجتماعی حوزه سلامت در وزارت بهداشت دنبال می شود و در زمینه تأسیس بیمارستان و مراکز سلامت مشوق هایی تعریف کرده ایم.

پیرانی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا یک سال آینده سه سند سرمایه گذاری اجتماعی در حوزه سلامت، جلب مشارکت شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در حوادث و بلایا و همین طور سند مربوط به مشوق های لازم برای فعالان اقتصادی جهت مشارکت در حوزه سلامت را تدوین کنیم بیان نمود: برای ساختارمند کردن حوزه مسئولیت اجتماعی در وزارت بهداشت چند اقدام را انجام داده ایم؛ از جمله کمیته تخصصی CSR را با حضور داوطلبانه بنگاه های اقتصادی برجسته، و بیمه و بانک ها و ... تشکیل دادیم. همین طور در مدرسه ملی مهارت وزارت بهداشت دوره تخصصی مدیریت CSR را تعریف کرده و افزون بر این ها موضوع مستندسازی حوزه CSR را در دستور کار خود قرار دادیم.

او با اشاره به تشکیل کمیته مسئولیت پذیری اجتماعی در وزارت بهداشت گفت: تصویب سیاست ها، معین راهبردها و معین نقشه راه و برنامه ریزی کلان برای حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی، عقد تفاهم نامه با دستگاه ها و سازمان های کشور، تدوین دستورالعمل ها و شیوه نامه های مورد نیاز، دریافت گزارش عملکرد اقدامات انجام شده در دانشگاه های علوم پزشکی از وظایف این کمیته است.

پیرانی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت در ماه آینده در وزارت بهداشت بیان نمود: برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران، استفاده از ظرفیت فضای مجازی در حوزه مسئولیت اجتماعی، تدوین بسته مشوق برای شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و همچنین مستندسازی فعالیت ها و فرهنگ سازی این موضوع در نظام سلامت از جمله برنامه های در حال اجرای وزارت بهداشت در حوزه CSR است.

مسئولیت اجتماعی فراتر از کمک های خیرانه است

در ادامه نشست محمود اولیایی رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با بیان اینکه متأسفانه مفهوم مسئولیت اجتماعی در کشور ما بیشتر با فعالیت های خیرخواهانه و بشردوستانه عجین شده است گفت: لازم است تا این فرهنگ را ترویج دهیم که مسئولیت اجتماعی طیف وسیعی از اقدامات و حوزه ها را شامل می شود. از جمله اینکه یک بنگاه اقتصادی در انتخاب تکنولوژی مورد نیاز خود مصمم به رعایت استانداردهای سلامت و محیط زیست باشد و از به کارگیری تکنولوژی هایی که سرطان زا بوده یا آلاینده محیط زیست هستند پرهیز کند. طبیعی است که به کارگیری تکنولوژی های سرطان زا در نهایت بار مضاعفی برای وزارت بهداشت ایجاد خواهد کرد. بنابراین لازم است این وزارتخانه به این مفهوم نگاه گسترده تری داشته باشد.

وزارت بهداشت در حوزه مسئولیت اجتماعی بر جامعه پزشکی متمرکز شود

مسعود بنابیان عضو کمیسیون هم با بیان اینکه متأسفانه بیشترین بداخلاقی ها و انحراف از اخلاق حرفه ای در جامعه پزشکی اتفاق می افتد گفت: یکی از اصلی ترین حوزه هایی که لازم است وزارت بهداشت در امر مسئولیت پذیری اجتماعی بر آن متمرکز شود جامعه پزشکی است. در حال حاضر دیگر چیزی به نام بیمارستان نداریم و همه تبدیل به بنگاه اقتصادی شده اند. همچنین بیشترین فرار اقتصادیاتی در جامعه پزشکی اتفاق می افتد و اغلب پزشکان دیگر بدون دریافت زیرمیزی عمل جراحی انجام نمی دهند. بنابراین لازم است اقدامات وزارت بهداشت در حوزه مسئولیت اجتماعی قبل از همه بر جامعه پزشکی متمرکز شود.

سازمان تأمین اجتماعی مسئولیت اجتماعی را فراموش کرده است

علیرضا ملک پور از دیگر اعضای این کمیسیون هم با تأکید بر اینکه در گزارش ارائه شده از عملکرد وزارت بهداشت در زمینه مسئولیت اجتماعی ردی از تأمین اجتماعی وجود نداشت بیان نمود: سازمان عریض و طویل تأمین اجتماعی منابع عظیمی در دست دارد و اتفاقاً کارکرد آن کاملاً منطبق با حوزه مسئولیت اجتماعی تعریف شده است. اما چرا تعاملی میان وزارت بهداشت و وزارت کار برقرار نیست؟ چرا تأمین اجتماعی روشن نمی کند که چه مقدار سهم واقعی در حمایت و پرداخت هزینه های درمان و بهداشت دارد و با این منابع و ثروت خود چه می کند؟ به نظر می رسد لازم است وزارت بهداشت قبل از تمرکز بر بنگاه های اقتصادی دیگر در امر مسئولیت اجتماعی بر سازمان تأمین اجتماعی و عملکرد آن متمرکز شود.

ترویج حاکمیت شرکتی به افزایش شفافیت منجر خواهد شد

در ادامه این نشست عبادی رئیس کمیته حاکمیت شرکتی کمیسیون هم با بیان اینکه در مقوله حاکمیت شرکتی از مسئولیت اجتماعی خیلی عقب تر هستیم گفت: در حاکمیت شرکتی می خواهیم شفافیت و حاکمیت قانون را در بنگاه ها دنبال کنیم. این امر نیاز به اقدامات ترویجی و آموزش و توسعه این مفهوم در جامعه دارد. لذا در این کمیته برگزاری دوره های آموزشی از جمله آموزش به اصحاب رسانه برای یک سال آینده برنامه ریزی شده است.

اولیایی رئیس کمیسیون در انتها گفت: ترویج حاکمیت شرکتی چند اتفاق خوب را رقم خواهد زد. از جمله اینکه نظام مدیریت و رهبری بنگاه ها علمی شده و بهره وری ارتقا خواهد یافت. از طرف دیگر عملکرد اعضای هیات مدیره را شفاف کرده و چارچوب هایی برای عملکرد و ارزیابی کارکنان بنگاه تعریف خواهد کرد. مجموع این اقدامات به تقویت حوزه مسئولیت اجتماعی (CSR) نیز منجر خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1472

به "مفهوم مسئولیت اجتماعی فراتر از کمک های خیرانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفهوم مسئولیت اجتماعی فراتر از کمک های خیرانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید