پاسخ به ابهامات ثبت نام در سامانه املاک و اسکان

به گزارش مجله چایی، به گزارش خبرنگاران، تنها یک هفته تا خاتمه مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان باقی مانده، این در حالی است هنوز بسیاری از متقاضیان و افراد در این سامانه ثبت نام نکرده اند.

پاسخ به ابهامات ثبت نام در سامانه املاک و اسکان

براساس این گزارش پیش از این 19 خرداد، آخرین فرصت برای متقاضیان جهت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان اعلام شده بود؛ این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم اعم از مالکان، مستاجران هنوز اقدامی برای ثبت نام در این سامانه انجام نداده اند.

طبق الزام قانونی (اصلاحیه ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب دی 1399) تمامی سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر مکلف شدند تا اطلاعات محل سکونت و املاک خود را با مالکیت رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نام کنند.

ثبت نام کنندگان باید در هنگام ثبت نام به برخی از این نکات توجه کنند تا در زمان ثبت اطلاعات دچار مشکل نشوند به طور مثال باید متقاضیان به طور قطع از مرورگر های به روز Google Chrome یا Mozilla Firefox برای ورود به سامانه ملی املاک و اسکان استفاده کنند.

همچنین متقاضیان باید مشخصات ملک را با کلیک کردن روی گزینه افزودن ملک ثبت کنند؛ و در صورتی که شرایط سکونت ملک تغییر کرده است در قسمت املاک تحت مالکیت در کنار ردیف ملک خود روی گزینه ثبت یا تغییر ساکن کلیک و شرایط جدید سکونت ملک خود را ثبت کنند.

براساس این گزارش افرادی که اقامتگاه خود را در سامانه نمی بینند؛ در قسمت اقامتگاه ها روی گزینه افزودن اقامتگاه کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت کنند و افرادی که می خواهند اقامتگاه خود را تغییر بدهند در قسمت اقامتگاه ها در کنار ردیف اقامتگاه قبلی خود روی گزینه اتمام سکونت کلیک کرده و تاریخ سرانجام سکونت در آن را درج و سپس مشخصات اقامتگاه جدید خود را ثبت کنند.

کدام واحدهای مسکونی مشمول مالیات می شوند؟

افرادی که بیش از 5 واحد مسکونی خالی دارند، مهم نیست که واحد های مسکونی در یک شهر یا در شهر های مختلف باشند، به هر حال در صورتی که مالک بیش از 5 واحد مسکونی خالی داشته باشد، مشمول مالیات دو برابری می شود. همچنین اگر 120 روز واحد مسکونی خالی و در اختیار یک مالک باشد که اقامتگاه دیگری دارد، مشمول مالیات می شود.

فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به هر حال ملک مشمول مالیات خانه خالی می شود و بعد از آنکه مالک اخطار مربوط به مشمول مالیات بودن خانه های خالی را دریافت کرد؛ باید به سامانه ملی املاک و اسکان جهت خوداظهاری مراجعه کند.

براساس تمهیدات وزارت راه و شهرسازی، در ابتدای طرح که از 19 فروردین 1400 آغاز شد، سرپرستان خانوار این امکان را داشتند که تا 9 اردیبهشت براساس آخرین رقم کد ملی خود (سرپرست خانوار) نسبت به ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اقدام کنند. به همین ترتیب پس از آن برای افراد جامانده از ثبت نام طبق اعلام از تاریخ 10 اردیبهشت تا 19 خرداد امسال امکان درج اطلاعات ملکی و سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان فراهم شده است.

وزارت راه و شهرسازی به منظور سهولت در ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان، 24 ساعته به سوالات شهروندان پاسخ می دهد. بر همین اساس، مرکز ارتباط مردمی سامانه ملی املاک و اسکان کشور با شماره 59198-021 و شماره پیامکی 021193 برای پاسخگویی به صورت 24 ساعته آمادگی دارد.

همچنین شهروندان تهرانی با دریافت شماره 59198 و شهروندان دیگر استان های کشور با شماره گیری 02159198 می توانند با کارشناسان مرکز ارتباط مردمی سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع ها و سوالات خود را مطرح کنند.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی دو روز پیش اعلام کرد که درخواست تمدید مهلت ثبت نام برای سامانه املاک و اسکان داده شده و برای جلوگیری از تراکم زیاد مردم در دفاتر خدمات الکترونیکی و با هدف ایجاد فرصت کافی برای کسانی که تا به امروز نتوانسته اند، ثبت نام انجام دهند، درخواست تمدید مهلت ثبت نام را داده ایم.

پیش بینی می شود که مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تا مهر باشد.

منبع: خبرنگاران

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1115

به "پاسخ به ابهامات ثبت نام در سامانه املاک و اسکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به ابهامات ثبت نام در سامانه املاک و اسکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید