پیارم؛ مرغوب ترین خرمای دنیا

به گزارش مجله چایی، خبرنگاران/هرمزگان با شروع شدن فصل گرما و به اصطلاح جنوبی ها خرماپزان در جنوب کشور ، برداشت خرما از نخلستان ها شروع می گردد؛ خرما از میوه های مهم مناطق گرمسیری است که در این فصل از سال ارقام مختلف آن به فراوانی در بازار یافت می گردد.

پیارم؛ مرغوب ترین خرمای دنیا

به گزارش خبرنگاران، در جنوب کشور و شمالی ترین نقطه استان هرمزگان، درست در انتهای سلسله جبال زاگرس منطقه ای کوهپایه وجود دارد که شاید بتوان گفت یکی از خوشمزه ترین خرماهای نیمه خشک دنیا را در دامن خود پرورش می دهد. این خرما در گویش محلی پیارم نامیده می گردد.

پوست نازک خرما پیارم به رنگ قهوه ای تیره و با توجه به اینکه گوشت و پوست آن کاملاً به یکدیگر چسبیده اند، ظاهری زیبا و مطلوب دارد، درصد رطوبت میوه آن کم است و از ارقام نیمه خشک محسوب می گردد. از میوه های دیررس است، کیفیت میوه آن مطلوب و از نظر صادرات بسیار بازارپسند است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، بیان نمود: صادرات خرمای پیارم هرمزگان از ابتدای سال تا به امروز 12 درصد افزایش داشته است.

سید حسن حسینی گفت: از ابتدای سال تا به امروز 460 تن خرمای پیارم، مرغوب ترین و گران ترین خرمای دنیا به خارج از کشور صادرشده است. خرمای پیارم که به خرمای شکلاتی معروف است به علت خشک بودن و قابلیت نگهداری طولانی مدت هواداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد.

حسینی اضافه نمود: سطح زیر کشت، بازاریابی مناسب و کیفیت بسته بندی علت افزایش صادرات خرمای پیارم است. از دو هزار و 500هکتار نخلستان های پیارم در حاجی آباد 70 درصد آن معادل شش هزار تن سالانه به امارات متحده عربی، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، روسیه، ارمنستان، تاجیکستان و آسیای مرکزی صادر می گردد.

وی بیان کرد: شهرستان حاجی آباد در شمال هرمزگان با داشتن آب وهوای گرم و خشک، تنها منطقه کشت پیارم در ایران و هرمزگان است. در هرمزگان 50 رقم خرما فراوری می گردد که 10 نوع مرداسنگ، زرد، مضافتی، کریته، خنیزی، آل مهتری، زرک، خاصویی، هلیلی و پیارم آن صادراتی است. ایران بعد از کشور تونس دومین صادرکننده خرما در دنیا است.

به گفته وی، هرمزگان با برداشت سالانه 148 هزار تن خرما از 38 هزار هکتار مقام چهارم فراوری و مقام سوم سطح زیر کشت را دارد. برداشت خرما در هرمزگان با خرمای آل مهتری از اول خرداد شروع می گردد و با برداشت پیارم در آبان ماه خاتمه می یابد. سرانه مصرف خرما در کشور 12 کیلوگرم، در هرمزگان 14 و در دنیا 10 کیلوگرم است.

خرمای پیارم از نوع تجاری و درجه یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازارپسندی یک خرمای خاص صادراتی محسوب می گردد. این محصول تا به امروز به خوبی توانسته توجه بازارهای دنیای را به خود جلب کند.

خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتئینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و به دلیل تحمل زیاد نخل آن در برابر شوری، در سطح وسیعی از باغات حاجی آباد کشت شده است. روستاهای پرآفتاب، دهستان پایین و بالا، نیزار، درآگاه، گهکم، گنج و... در شهرستان حاجی آباد از نقاط عمده فراوری خرمای پیارم هستند.

مردم هرمزگان باهدف معرفی بیشتر خرمای پیارم در آبان ماه سال 92 جشنواره پیغام باکیفیت ترین خرمای دنیا را در روستای تزرج شهرستان حاجی آباد برگزار کردند.

یک کارشناس تغذیه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، در خصوص ارزش غذایی خرمای پیارم گفت: خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتئینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز است، به راحتی و سرعت در متابولیسم بدن استفاده شده و به عنوان قند مجاز مصرفی توسط افراد مبتلابه دیابت بسیار مناسب است.

علی ترابی اضافه نمود: خرما از ارزش غذایی خوبی برخوردار است و باید آن را در هرم مواد غذایی میوه به حساب آورد. با توجه به کوچکی هر عدد خرما، هر واحد آن شامل دو تا سه عدد خرما است که چنانچه بر اساس نیاز روزانه دو تا سه واحد میوه می خورید، می توانید این تعداد را به جای یکی از این واحدهای میوه بهره ببرید.

ترابی گفت: به یاد داشته باشید که خرما به علت داشتن قند زیاد که بخش بیشتر آن قند ساده است در صورت مصرف زیاد و با افزایش انرژی مصرفی ممکن است، سبب چاقی نیز می تواند بگردد.

وی بابیان اینکه در خرما، مقداری نیز فیبر غذایی موجود است اضافه نمود: فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوی کاروتنوئیدها یا مواد رنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می گردد و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول ها را می گیرد.

ترابی اضافه نمود: ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرماست که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری های خطرناک خونریزی دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، 60 میلی گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر 100 گرم خرما 14 میلی گرم ویتامین C موجود است.

این کارشناس تغذیه اضافه نمود: پتاسیم در این میوه به میزان قابل توجهی موجود است که برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای کار صحیح عضلات و اعصاب لازم است که به هم خوردن آن در بدن، بسیار خطرناک است. علاوه بر آن، خرما حاوی میزان قابل توجهی منیزیم است که برای اعصاب و عضلات لازم است.

به گزارش خبرنگاران، نخل های پیارم عمدتاً در دامنه کوه ها کاشته شده و توسط جوی های طراحی شده در سطح های مختلف از طریق آب رودخانه های منطقه آبیاری می گردد. پرورش این نخل ها عمدتاً به صورت ارگانیک بوده و هیچ گونه مواد شیمیایی در مرحله داشت آن استفاده نمی گردد.

به علت خنک تر بودن مناطقی که خرمای پیارم در آن کاشته می گردد نسبت به سایر مناطق خرماخیز، درخت پیارم برای اینکه به باردهی و ثمر دهی کامل برسد، زمان بیشتری نیاز دارد که این زمان در روستاهای شهرستان حاجی آباد متفاوت است.

گزارش از: بهاره بیژنی پور، خبرنگار خبرنگاران، منطقه خلیج فارس

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 130

به "پیارم؛ مرغوب ترین خرمای دنیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "پیارم؛ مرغوب ترین خرمای دنیا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیارم؛ مرغوب ترین خرمای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید