تور ارزان ترکیه: چرا ترکیه و شورای ترک نتوانست نقشی در بحران قزاقستان ایفا نماید؟

به گزارش مجله چایی، ترکیه کوشش زیادی کرد تا در بحران قزاقستان نقش آفرینی داشته باشد، اما به دلایل مختلف نتوانست بلند پروازی خود را دنبال کند.

تور ارزان ترکیه: چرا ترکیه و شورای ترک نتوانست نقشی در بحران قزاقستان ایفا نماید؟

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آشوب و بحران در قزاقستان که از روز یکشنبه هفته گذشته 12 دی ماه در پی افزایش دو برابری سوخت ال پی جی در استان مانگستائو شروع شده و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه کل این کشور از جمله آلماتی را در بر گرفته بود بنا بر گفته مقامات امنیتی و سیاسی این کشور تحت کنترل در آمده است.

دولت قزاقستان برای فائق آمدن بر این آشوب که طی دوره استقلال این کشور بی سابقه عنوان شده است، مجبور به درخواست یاری از سازمان پیمان امنیت جمعی شد که در راس آن روسیه قرار گرفته است و این سازمان نیز بلافاصله به خواسته قاسم جومارت توکایف پاسخ مثبت داده و نیروهای حافظ صلح خود که حدود 3500 نفر بودند(روسیه 3 هزار نفر، تاجیکستان 200 نفر، قرقیزستان 150 نفر، ارمنستان 100 نفر) را به قزاقستان اعزام کرد.

ترکیه کوشش زیادی کرد تا در قالب شورای کشورهای ترک در این بحران نقش آفرین باشد. به گونه ای که با طرفهای مختلف و بعلاوه رئیس جمهور قزاقستان تماس گرفت و از آمادگی برای اعزام نیرو یا یاریهای دیگر اطلاع داد، اما این اقدامات و سیاستها چندان موثر نبود و بعد از گذشت یک هفته از ماجرا، آنکارا نتوانست نقشی در این بحران منطقه ای ایفا نماید.

امید رحیمی کارشناس مسائل روسیه و آسیای میانه در این خصوص معتقد است که معادلات قزاقستان، فراتر از معادلات قفقاز و جمهوری آذربایجان است و اساساً ترکیه و کشورهای ترک زبان ظرفیت و توانایی نقش آفرینی در چنین محیطی آن هم با حضور روسیه و چین را ندارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 بهمن 1400 بروزرسانی: 25 بهمن 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1406

به "تور ارزان ترکیه: چرا ترکیه و شورای ترک نتوانست نقشی در بحران قزاقستان ایفا نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ترکیه: چرا ترکیه و شورای ترک نتوانست نقشی در بحران قزاقستان ایفا نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید