آمار تازه از فراوری خودرو در ایران

به گزارش مجله چایی، به گزارش خبرنگاران، خودروسازان در 10 ماهه نخست سال جاری چقدر خودرو فراوری نموده اند؟

آمار تازه از فراوری خودرو در ایران

طبق داده های سایت کدال بورس فراوری خودرو در دی ماه امسال نسبت به سال گذشته رشد چهار درصدی را تجربه نموده حال آنکه رشد ماهانه (دی به آذر) به 5/ 7 درصد رسیده است.

به این ترتیب تا سرانجام اولین ماه از فصل زمستان مجموعا 738 هزار و 500 دستگاه خودرو فراوری شده، حال آنکه از مجموعه خودروهای فراوری شده 88 هزار و 700 دستگاه متعلق به دی ماه است. بر این اساس در شرایطی فراوری ماهانه خودرو در دی ماه 5/ 7 درصد رشد را به خود می بیند که در آذرماه نسبت به آبان تیراژ، رشد 5/ 3 درصدی داشته است.

اما ریشه رشد فراوری در دی به اعمال افزایش قیمت خودرو در آذرماه برمی گردد. در 17 آذرماه امسال بعد از لغو رشد قیمت ها در آبان ماه به وسیله ابراهیم رئیسی، رشد 18 درصدی قیمت ها کلید خورد. همراه با افزایش دستوری قیمت ها، وعده و وعید ها مبنی بر ساماندهی فراوری و عرضه نیز شروع شد، این در شرایطی است که بنا بر گزارش های سایت کدال خودروسازان در کنار فراوری سالانه، رکود تازهی در رشد تیراژ ماهانه به ثبت رساندند.

بر این اساس اگرچه خودروسازان با رشد سالانه و ماهانه در فراوری روبه رو بودند اما آمارهای دی ماه بیانگر آن است که دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور باز هم از برنامه ریزی وزارت صمت عقب هستند. طبق برنامه وزارت صمت، خودروسازان تا سرانجام امسال باید یک میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو فراوری نمایند که این به معنای فراوری 91 هزار و 700 دستگاه به طور ماهانه است.

به این ترتیب با وجود فراوری 738 هزار و 500 دستگاهی خودرو تا آخر دی ماه امسال، فراورینمایندگان 5/ 19 درصد از برنامه وزارت صمت عقب افتاده اند.

اما آمارهای ارائه شده از سوی سایت کدال بورس در دی ماه بیانگر آن است که خودروسازان در فراوری محصولات پرتیراژی همانند پژو 206، سمند و… که از آنها به عنوان خودروهای زیان ده نام برده می گردد، همچنان عقب هستند.

افت فراوری پژو، دنا و سمند

اما نگاهی به جزئیات آمار فراوری خودروهای سواری در 10 ماه امسال بیندازیم تا تعیین گردد غول های جاده مخصوص چه افت وخیزی در این بازه زمانی داشته اند. ایران خودرویی ها تا سرانجام دی ماه در مجموع 381 هزار و 321 دستگاه خودروی سواری فراوری کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 2دو درصد افت فراوری را تجربه کردند.

طبق آمار استخراج شده از صورت های اقتصادی ایران خودرو، این خودروساز در گروه پژو تیراژی 254 هزار و 875 دستگاهی را تا سرانجام اولین ماه از فصل زمستان امسال از خود به جا گذاشته است.

این آمار نشان می دهد فراوری محصولات پژو در ایران خودرو تا سرانجام دی و نسبت به 10 ماه سال گذشته، نزدیک به 9 درصد کاهش یافته است. افت فراوری گروه پژو از ابتدای امسال همزمان با ادعای زیان ده بودن این محصولات به وسیله خودروسازان شروع شد، با این حال کاهش فراوری در این گروه، حذف بعضی مدل های پژو به خصوص 206 تیپ 5 و کاهش تیراژ پژو 206 صندوق دار است.

این خودروساز در حال گذار از خانواده 206 و جایگزین کردن آن با پژو 207 است اتفاقی که هنوز به طور کامل نیفتاده و همین مساله سبب شده تا شاهد افت فراوری گروه پژو باشیم. ایران خودرویی ها اما آمار پژو 2008 را خارج از خانواده پژو منتشر می نمایند و صورت های اقتصادی آنها نشان می دهد خودروی موردنظر 103 دستگاه فراوری طی 10 ماه امسال داشته است.

با توجه به این آمار، فراوری پژو 2008 افتی 78 دستگاهی را نسبت به بازه زمانی ذکر شده در سال گذشته به خود می بیند. از گروه پژو که بگذریم، آبی های جاده مخصوص در فراوری گروه سمند نیز با کاهش فراوری روبه رو بوده اند.

بنابر آمار منتشره، این شرکت طی 10 ماه امسال، 41 هزار و 940 دستگاه سمند را به فراوری رسانده و این آمار سبب کاهش 7/ 5درصدی فراوری محصول موردنظر نسبت به مدت مشابه در سال 99 شده است.

غول آبی جاده مخصوص سال گذشته تا سرانجام دی ماه امسال حدود 44 هزار و 507 دستگاه فراوری انواع سمند را در خطوط فراوری خود نهایی نموده است. ایران خودرویی ها در 10 ماه امسال اما 42 هزار و 499 دستگاه انواع دنا را هم به فراوری رسانده اند تا این خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته حول و حوش 7 درصد کاهش فراوری را به خود ببینند. بنابراین دنا نیز پشت سر گروه سمند و پژو در جاده افت فراوری حرکت نموده است.

رشد فراوری تیبا و کوئیک

حال به سراغ دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در فراوری محصولات خود طی 10 ماه امسال به جا گذاشته است.

غول نارنجی جاده مخصوص نیز تا سرانجام اولین ماه از فصل زمستان بیش از 257 هزار دستگاه خودروی سواری در خطوط فراوری خود تکمیل کرد. فراوری این تعداد خودرو در مقایسه با فراوری سال گذشته در همین بازه زمانی از رشدی حدود 8 درصدی حکایت دارد.

بنابر آمار ارائه شده به سازمان بورس، سایپایی ها در فراوری تیبا تیراژی 238 هزار و 588 دستگاهی را در 10 ماه امسال از خود به جا گذاشته اند.

این آمار نشان می دهد فراوری خانواده تیبا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدودا 27 درصد افزایش پیدا نموده است. این خودروساز این محصول را در مدل های تیبا صندوق دار، تیبا 2 (هاچ بک) و تیبا پلاس فراوری می نماید. نارنجی های جاده مخصوص تا سرانجام اولین ماه از زمستان 99 در مجموع فراوری 187 هزار و 777 دستگاه انواع تیبا را در خطوط فراوری خود نهایی کردند.

البته تیبا تنها محصول فراوریی سایپا در دی ماه نبود و این شرکت فراوری شاهین محصول تازه خود را نیز در برنامه داشت. بنابر آمار منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس، 18 هزار و 315 دستگاه شاهین در 10 ماه امسال به فراوری رسیده است. این در حالی است که طی 10 ماه مشابه سال گذشته تنها 107 دستگاه شاهین فراوری شده بود.

بعلاوه فراوری آریو نیز در 10 ماه امسال تنها 130 دستگاه بوده که 6 دستگاه بیش از مدت مشابه سال گذشته است. آریو تا قبل از تحریم، تیراژ بسیار بالاتری در سایپا داشت و به نظر می رسد در صورت لغو تحریم، فراوری این محصول رشد قابل توجهی را به خود خواهد دید، البته اگر قرار بر ادامه فراوری آن باشد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1427

به "آمار تازه از فراوری خودرو در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار تازه از فراوری خودرو در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید