آیا ماسک صورت از شما در برابر ویروس کرونا محافظت می نماید؟

به گزارش مجله چایی، درست 12 ساعت بعد از آنکه سازمان جهانی بهداشت به خاطر گسترش این بیماری از شرایط اضطراری بهداشتی در سطح بین المللی هشدار داد، در روز آدینه تایید شد نتیجه آزمایش ابتلای دو بیمار به کروناویروس در بریتانیا مثبت بوده است. این ویروس تا کنون باعث مرگ 213 نفر و ابتلای 9962 شهروند در چین شده و به 18 کشور جهان از جمله استرالیا، کانادا، فرانسه، فنلاند، آلمان، ژاپن و ایالات متحده شیوع یافته است.

آیا ماسک صورت از شما در برابر ویروس کرونا محافظت می نماید؟

مقامات ارشد بهداشت بریتانیا سطح خطر این بیماری را از پایین به متوسط افزایش داده اند. این بیماری در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده یا واکسنی ندارد.

اما عموم مردم چقدر باید درباره این بیماری که به وسیله هوا، تنفس کشیدن و فرد به فرد قابل انتقال است نگران باشند؟ و آیا هیچ راهکاری عملی مانند زدن ماسک بر صورت برای کاهش خطر ابتلا به آن وجود دارد؟

ماسک های جراحی اولین بار در اواخر دهه 1700 در بیمارستان ها مورد استفاده قرار گرفتند ولی استفاده از آنها توسط عموم مردم تا سال 1919 و شیوع آنفلونزای اسپانیایی به طول انجامید.

این ماسک ها برای استفاده در محیطی ضدعفونی شده مانند بیمارستان ها و درمانگاه ها طراحی شده اند و استفاده اصلی آنها جلوگیری از ورود مایعات قابل مشاهده هنگام پاشیدن یا اسپری شدن است.

به گزارش رویترز، امروز تقاضای خرید ماسک صورت جراحی در چین به تعداد کل 200 میلیون ماسک در روز رسیده است. تصویرهای شبکه های اجتماعی افراد پرشماری را نشان می دهد که در اماکن عمومی و مراکز حمل و نقل مانند فرودگاه ها و ایستگاه های قطار که شاهد حضور جمعیت بالایی است، این ماسک ها را به صورت زده اند.

در بریتانیا گرچه این شرایط کمتر دیده می گردد ولی شهروندان بریتانیایی هم به شدت به دنبال خرید ماسک های صورت هستند و بوتس (Boots) یکی از داروخانه های مرکز شهر گفت بسته های شش تایی ماسک صورت نرم و امن آن تمام شده است. تمام ماسک هایی هم که در آمازون برچسب ضد ویروس آنفلونزا داشتند نیز فروخته شده اند.

آیا ماسک صورت از شما محافظت خواهد نمود؟

دکتر جیک دانینگ، رئیس بخش بیماری های حیوانی و عفونی جدید در سازمان عمومی بهداشت انگلستان به ایندیپندنت گفت: مدارک خیلی کمی در راستای تاثیر این ماسک ها در جلوگیری از گسترش بیماری وجود دارد.

دکتر دانینگ شرح داد دلایل مختلفی برای عدم تاثیرگذاری آنها وجود دارد. او گفت: ماسک صورت باید به طریق درست زده گردد، به طور مرتب عوض گردد، به گونه ای مناسب برداشته گردد، به شیوه ای امن دور انداخته گردد و در ترکیب با رفتارهای بهداشتی عمومی به کار بسته گردد تا تاثیرگذار باشد.

و بسیاری از انواع کاغذی این ماسک ها فیلتر مناسب برای جلوگیری از ذرات مسری موجود در هوا را ندارند.

اگر این ماسک ها به صورت مناسب زده نشده و گشاد باشند بدان معنی است که باکتری به راحتی می تواند به دهان و بینی فرد وارد گردد. به اخطار کارشناسان، کروناویروس همچنین می تواند از چشم وارد بدن فرد گردد.

حتی اگر افراد در شروع از این توصیه ها پیروی کنند، مطالعه ها نشان می دهد با گذر زمان و در طولانی مدت ایشان به تدریج خسته شده و کمتر احتمال پیروی از آنها را دارند.

تحقیقی که در سال 2008 در ژورنال بین المللی بیماری های عفونی (International Journal of Infectious Diseases) منتشر شد نشان داد پیروی از قواعد درست زدن ماسک در کمتر از 50 درصد افراد مورد مطالعه مصداق داشت که یعنی بیش از نیمی از ایشان ماسک ها را آنگونه که به آنها توصیه شده به صورت نزدند.

چه تحقیقات دیگری درباره ماسک صورت وجود دارد؟

دیگر سازمان های بهداشتی نیز پیغام سازمان عمومی بهداشت انگلستان را تایید نموده اند، از جمله سازمان عمومی بهداشت ولز و مرکز ملی ایالات متحده برای بیماری های تنفسی و سیستم ایمنی بدن که گفتند مدارک چندانی درباره کارآمدی این ماسک ها یا الزام عموم مردم به پوشیدن آن وجود ندارد.

جیمی ویتورث، استاد بهداشت عمومی بین المللی در دانشکده بهداشت و داروهای گرمسیری لندن (London School of Hygiene and Tropical Medicine) به ایندیپندنت گفت: مدرک خیلی ناچیزی از تاثیر و عملکرد آنها در دست است. این ماسک ها بیشتر وقتی تاثیرگذار هستند که خود مریض هستید و می خواهید از شیوع آن به دیگران جلوگیری کنید تا این که بخواهند از شما در برابر ابتلا به بیماری محافظت کنند.

تحقیقی که در سال 2014 بعد از شیوع بیماری سارس که در آن هم این ماسک ها به صورت گسترده در آسیا مورد استفاده قرار گرفتند صورت پذیرفت نشان دهنده عدم قطعیت تاثیر آنها بود. گزارشی از این تحقیق اظهار می دارد: نتایجی ناهمگون در آنالیز نظام مند استفاده از این ماسک ها برای محافظت از سیستم تنفسی افراد به دست آمد.

به جای زدن ماسک چه کاری برای محافظت از خود در برابر کرونا می توان انجام داد؟

دکتر دانینگ می گوید اگر مردم می خواهند از خود در برابر ابتلا به این بیماری مسری محافظت کنند راه های کارآمدتری هم وجود دارد از جمله رعایت کامل بهداشت شخصی، سیستم تنفسی و دست ها.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می نماید افراد مرتبا دستان خود را با مایعی الکلی یا صابون و آب گرم بشویند، دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه کردن با آرنج خمیده یا دستمال کاغذی بپوشانند و از تماس نزدیک با هر کسی که تب دارد یا سرفه می نماید خودداری کنند.

همچنین گفته شده است اگر افراد تب دارند، سرفه می کنند یا در تنفس مشکل دارند سریع به دکتر مراجعه نموده و سابقه سفرهای خویش را با دکترها و پرستاران به اشتراک گذارند.

همچنین از صرف خام یا کاملا نپخته محصولات حیوانی خودداری نموده و هنگام کار با گوشت، شیر یا هرگونه اعضا و جوارح دیگر حیوان ها مراقب باشند تا غذای پخته شده به باکتری های غذاهای خام آلوده نگردد.

سخنگوی داروخانه بوتس گفت: وقتی از خانه بیرون هستید ژل و صابون ضد شیوع بیماری نیز خیلی مفید فایده خواهد بود.

منبع: independent

منبع: چمدان
انتشار: 29 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 230

به "آیا ماسک صورت از شما در برابر ویروس کرونا محافظت می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ماسک صورت از شما در برابر ویروس کرونا محافظت می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید