اندیشکده روسی، واقعیت هایی از روابط روسیه و اتحادیه اروپا

به گزارش مجله چایی، مناسبات دوجانبه و اعمال محدودیت ها، واقعیت های متناقضی است که در روابط مسکو و بروکسل همیشه وجود داشته است و فرایند آن معطوف به شرایط گفت وگوهای سیاسی بین دو طرف نیست.

اندیشکده روسی، واقعیت هایی از روابط روسیه و اتحادیه اروپا

با ما سفر کنید و با تور ارزان به اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مناسبات فدراسیون روسیه و اتحادیه اروپا در اوایل قرن بیست و یکم در قالب های مختلفی دنبال می شد و طرفین کوشش می کردند تا به وسیله گفت وگو به گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف بپردازند، اما این چارچوب ها به تدریج متوقف شد و مناسبات دو طرف از آن دوران طلایی فاصله گرفت. بحران اوکراین و مسائل مربوط به الحاق کریمه، تعاملات مسکو و بروکسل را به مرحله تنش و اقدامات متقابل کشاند. در حال حاضر، بیش از یک دهه است که روابط روسیه و اتحادیه اروپا تحت تأثیر نوسان های شدیدی قرار می گیرد، اما ظاهراً عرصه های گریزناپذیری وجود دارد که سطح تعاملات را حفظ می نماید. در این رابطه، اندیشکده روسیِ باشگاه مباحثه والدای، مقاله ای را به قلم تیموف بورداچف، مدیر برنامه والدای و کارشناس ارشد سیاست بین الملل منتشر نموده است.

تزلزل در روابط مسکو-بروکسل معنای خاصی ندارد، اما شرایط جدیدی در مناسبات به وجود آمده است

بورداچف در این مقاله می نویسد: فدراسیون روسیه هرگز در بازار مشترک اتحادیه اروپا نبوده است و نمی توانست باشد. اما باید گفت که پیامدهای متزلزل مناسبات سیاسی، در حوزه مالی چندان قابل توجه نخواهد بود. درواقع، طرفین روابط چندان مهم و اساسی را ایجاد نکردند که قطع آن باعث گردد دو طرف به پرستاریِ جراحت های بر جای مانده از آن مبادرت ورزند. دلیل اصلی این است که اتحادیه اروپا طی سال های گذشته تمایلی نداشته تا اجازه دهد کلمات و الفاظ در روابط دو جانبه به مرحله عملیاتی تبدیل گردد. در حقیقت، تزلزل در مناسبات مسکو با بروکسل معنای خاصی ندارد، اما با دیدگاهی نمادین، اساساً شرایط جدیدی در مناسبات به وجود آمده است که نادیده دریافت آن غیرممکن است.

در اوج محدودیت ها، همکاری ها ادامه داشته است!

وی با اشاره به فرمت های مختلف گفت وگو بین روسیه و اتحادیه اروپا، شرح می دهد: پس از آغاز بحران نظامی و دیپلماتیک بین مسکو و بروکسل، به دنبال مسائل مربوط به اوکراین، تجارت دوجانبه فدراسیون روسیه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، همچنین همکاری های فنی بین آنها، با بعضی محدودیت های غیرتجاری مهمی روبرو بود. کشورهای اتحادیه اروپا پس از حوادث مربوط به تابستان سال 2014 اقدام به اعمال فشارهای مالی بر روسیه کردند، دولت مسکو نیز پاسخ متقابل به آنها را در قالب ایجاد محدودیت هایی برای دسترسی تعدادی از کالاهای اروپایی به بازار خود و در درجه اول محصولات کشاورزی اعمال کرد. از سوی دیگر به دلیل تحریم شرکت های روسی مرتبط با شبه جزیره کریمه، تبادلات در حوزه فناوری نیز دچار اختلال اساسی شده است. اما در همین دوره سرمایه گذاریِ کشورهای برجسته اتحادیه اروپا در کشور روسیه افزایش پیدا کرد، در اینجا موقعیت های پیشرو توسط فرانسه، آلمان و ایتالیا اشغال می گردد.

مذاکرات برای سفر بدون ویزا پیش از بحران اوکراین توسط اتحادیه اروپا قطع شد

کارشناس روس با توجه به برنامه های از پیش معین شده اتحادیه اروپا برای روابط با روسیه، می نویسد: گفت وگو درباره سفر بدون ویزا که مدت ها برای مسکو از اهمیت زیادی برخوردار بود، در مقطع زمانی پیش از بحران اوکراین، توسط اتحادیه اروپا قطع شد، بر خلاف این واقعیت که طرفین کوشش های مقدماتی زیادی را برای اجرای این موضوع انجام دادند، اما تصمیم نهایی در خصوص حرکت آزادانه شهروندان هرگز اتخاذ نشد. دلیل آن نیز به تمایل بروکسل و کشورهای برجسته اروپایی برای حفظ مسئله ویزا به عنوان یک امتیاز و ابزاری است که بتوانند به وسیله آن کشورهای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی سابق را تشویق به مشارکت در قالب های تأسیس شده مناسبات نمایند، برای این فرایند تبلیغات زیادی توسط اتحادیه اروپا اجرا شده بود.

روسیه مجبور بوده به تنظیم سیاست های خود با واقعیت های خارجی بپردازد

کارشناس سیاست بین الملل، معتقد است: باید گفت که در سیاست یک محور مهم وجود دارد، در واقع قدرت معین می نماید که آیا کشور می خواهد بر اساس سیاست های خود، واقعیت ها را تغییر دهد، یا اینکه سیاست های خود را متناسب با ضرورت های برآمده از واقعیت تنظیم کند. برای مدت زمان طولانی، فدراسیون روسیه مجبور بوده است نسخه دوم را دنبال کند و با صبر و حوصله به تنظیم خود با شرایط محیط خارجی بپردازد. کشورهای اتحادیه اروپا با اینکه بیشتر آنها در مناسبات مالی خارجی با روسیه پیشرو هستند، برای خود موقعیت اصلی از این واقعیت طلبکارانه را در نظر گرفته اند و با توجه به موارد گفته شده این موضوع، چندان تعجب آور نیست. با این حال، طرفین، دیگر نیازی به حمایت سیاسی برای مناسبات مالی نسبتاً پایدار خود ندارند.

بورداچف در انتها تأکید می نماید: با وجود این واقعیت که روسیه طی 10-12 سال گذشته تجارت و سرمایه گذاری خود را با کشورهای آسیایی، در درجه اول چین افزایش داده است، اما اروپا همچنان مهمترین مقصد صادرات طبیعی و بزرگترین منبع سرمایه گذاری خارجی روسیه است. بنابراین، هیچ دلیلی وجود ندارد به این باور برسند که انتها رسمی گفت وگوی سیاسی با اتحادیه اروپا، به طور قابل توجهی تغییر دهنده مناسبات مالی باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 فروردین 1400 بروزرسانی: 11 فروردین 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 974

به "اندیشکده روسی، واقعیت هایی از روابط روسیه و اتحادیه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده روسی، واقعیت هایی از روابط روسیه و اتحادیه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید