رشد علمی جمهوری اسلامی ایران به رتبه چهارم دنیا رسیده است
به گزارش مجله چایی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رشد علمی ایران به رتبه چهارم دنیا رسیده و در سال 2018 بر اساس شاخص های اسکوپوس و وب آوساینس، رتبه 16 فراوری علم به کشورمان اختصاص یافته است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که دانشکده مطالعات دنیا از 34 کشور مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو در رشته مطالعات ایران داشته است، ابراز امیدواری کرد فارغ التحصیلان این رشته بتوانند پایه ایران شناسی جدید و ایران شناسی امروز را راسخ نمایند.
رئیس دانشکده مطالعات دنیا از چهار رویکرد شرق شناسان، تمدن شناسان، باستان شناسان و رویکرد تحولی به ایران شناسی سخن گفت.
وی با اشاره به این مطلب که سابقه ایران شناسی به مستشرقین بازمی گردد، افزود: در باب ایران شناسی نگاه های متفاوتی وجود داشته است و سنت شرق شناسی علی رغم نقد هایی که بر آن وارد است، پیشینه تاریخی طولانی دارد.
شناخت ایران امروز به نگاه های ایدئولوژی رسانه ای غرب گره خورده است
عاملی ضمن انتقاد از اینکه در مطالعات ایران شناسی غالباً نگاه از دور است، از خلأ موجود در شرق شناسی درباره ایران شناسی سخن گفت که شناخت از ایران امروز را با اختلال همراه نموده است و توضیح داد: شناخت ایران امروز به نگاه های ایدئولوژی رسانه ای غرب گره خورده و از درون ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی ایران انقلاب اسلامی را معرفی نموده اند که سراسر دروغ پردازی و یک سویه نگری در آن دیده می گردد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه از منظر تمدن شناسی ایران را با آن پهنه گسترده تاریخی مورد مطالعه قرار می دهند، گفت: سابقه تمدن ایران بسیار طولانی است و سوابق تاریخی ایران را به سه دوره برمی گردانند.
وی افزود: دوره اول آن دوره پارینه سنگی قدیم است که به 100 هزار سال قبل برمی گردد و شواهدی از آثار انسانی در خراسان، بلوچستان و آذربایجان شرقی و لرستان یافت شده است و دوره دوم، دوره پارینه سنگی میانه است که سابقه آن به چهل هزار سال قبل می گردد و آثار ثبت شده بسیار متعلق به این دوره است.
عاملی با بیان اینکه دوره سوم که دوره پارینه سنگی جدید است به 13 هزار سال قبل برمی گردد، گفت: ایران صاحب ادوار تمدنی بسیار زیادی است و اینجانب در کتاب میراث تمدنی ایران، به 7 دوره تمدنی اشاره نموده ام که دو دوره آن مربوط به دوره ایران باستان و دوره ساسانیان است و پنج دوره آن به بعد از ورود اسلام به ایران مربوط می گردد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با اینکه تمدن شناسان ترجیح می دهند با گذشت یک سده از تمدن سخن گویند، مفاخری در دوران تمدن ایران انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است که سزاوار آنالیز است.
عاملی در بیان نگاه باستان شناسی به ایران، به نگاه دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران اشاره نمود که کاوش های باستان شناسی درباره ایران همچنان ادامه دار است و افزود: باستان شناسی گردوخاک لایه های تمدنی گم شده در ویرانه های تاریخ و زیبایی های نادیده را به منصه ظهور می رساند.
عاملی در تبیین رویکرد تحولی به ایران شناسی گفت: در این رویکرد تحولات تاریخی ایران است که آنالیز می گردد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این مطلب که ایران معاصر را عموماً از مشروطه به بعد لحاظ می نمایند، افزود: در ایران معاصر توجه ما به ایران امروز است که شروع آن را از دوران انقلاب اسلامی می دانیم.
وی ضمن انتقاد از نگاه دیگری هراسی، اسلام هراسی، ایران هراسی و شیعه هراسی، از پراختلال بودن آنالیز های این مقطع تاریخی سخن گفت که موجب شده است فهم بیرونی از ایران امروز بسیار خدشه دار و دچار اختلال باشد.
وی تاکید نمود: ایران دوره انقلاب اسلامی در میان بغض ها و کینه ها و دیگری هراسی گم شده است و نادیده های زیادی در تفکر شرق شناسی غرب در خصوص ایران امروز وجود دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به سابقه انقلاب های کبیر در دنیا که منشأ تحولات عمیق در نهاد های سیاسی و اجتماعی شده است، تأکید کرد: انقلاب اسلامی در ایران را با شواهد مختلفی می توان انقلاب کبیر اسلامی نام برد چرا که منتهی به تغییر و تحولات عمیقی در نهاد های سیاسی و اجتماعی کشور شده است و شروع آن در انتخابات و پذیرش اصل نظام جمهوری اسلامی با کسب آرای همگانی بوده است.
وی توضیح داد: شکل گیری نظام مردم سالار در ایران معاصر از همان روز های شروعین شکل گرفت که به دنبال آن انتخابات دیگر نظیر انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و شورای شهر و انواع انتخابات در ایران پا گرفت و نهاد های حکمرانی سیاسی ایران را تغییر داد و به دنبال آن نهاد های اجتماعی نیز تغییر پیدا کرد.
تغییر در سازوکار منابع انسانی مهم ترین و عمیق ترین تغییرات ایران معاصر بوده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سابقه توسعه علمی در ایران معاصر توضیح داد: در این دوران تغییرات زیادی برای تحول ایران به وقوع پیوسته است که تغییر در ساز وکار منابع انسانی ایران یکی از مهم ترین و عمیق ترین این تغییرات بوده است.
وی افزود: به عنوان مثال باید از تغییر و رشد و پویایی منابع انسانی ایران دوره انقلاب اسلامی صحبت کرد.
عاملی ادامه داد: رشد علمی جمهوری اسلامی ایران به رتبه چهارم دنیا رسیده است و در سال 2018 بر اساس شاخص های اسکوپوس و وب آوساینس، رتبه 16 فراوری علم به جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ایران معاصر در بعضی حوزه ها، مثل نانو، رتبه هفتم دنیا را به دست آورده ایم و استاندارد های جدید در حوزه نانو از جهت تأیید ایران می گذرد.
وی افزود: تعداد مقالات علمی در سال 2018، 51 هزار مقاله بوده است که در مقایسه با 1998 که 1000 مقاله بود، 50 برابر شده است و دایسبرای ایرانی (جامعة ایرانی پراکنده در دنیا)، نشانه ای از توان علمی جامعه ایرانی نیز هست و سهم جمهوری اسلامی ایران در فراوری علم دنیا 2/2 درصد است.
عاملی گفت: این درحالی است که سهم جمعیتی ما 1 درصد دنیا است و در آمار اخیر، 36 دانشگاه برتر در میان دانشگاه های ایران بوده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: باید ریشه های این تغییر و تحولات را در تاریخ تمدنی ایران جستجو کرد که تاریخ بسیار بسیار پرماجرایی بوده است و باید میان ایران امروز و دیروز پیوند برقرار کرد تا بتوان به درک عمیق تری دست یافت.
عاملی گفت: تمدن ضمن آنکه ابعاد مادی و معنوی، و ذهنی و عینی دارد، ولی تمدن ها برخاسته از زیبا نگری به هستی و همکاری و مشارکت جمعی است که از ایران باستان تا کنون خصلت جامعه ایرانی بوده است.
وی افزود: به عنوان مثال شهر پارسه یا کاخ آپادانا یا شهر هکمتانه محصول مشارکت ملیت های مختلف در ساخت این آثار معماری فاخر بوده اند و در عین حال باید توجه داشت که تمدن ها در بعد مادی و معنوی بر هم اثر می گذارند و در واقع زیبایی محصول زیبا نگری و زیبا نگری منشاء خلق تمدنی است.
عاملی در انتها گفت: در واقع امر تمدنی مثل علم و دانش ماهیت فرا مکانی و دنیای دارد و به همین دلیل است که وجه اشتراک ملل دنیا تمدن دوستی است؛ ایران شناسی معاصر نیز نیازمند نگاه زیبا نگر به ایران این دوره است که واقعیت ها و حقایق ایران انقلاب اسلامی درست درک گردد.
منبع: خبرگزاری دانشجو