با صومعه آلادژا وارنا ؛ معبدی در قلب کوه آشنا شوید!

به گزارش مجله چایی، تا به حال یک صومعه در دل کوه دیده اید؟ به نظر عجیب می آید ولی صومعه آلادژا واقعا در دل یک کوه قرار گرفته است. شاید چند نمونه انگشت شمار مانند صومعه آلادژا وارنا در دنیا وجود داشته باشد که هر گردشگری فرصت بازدید از آن را پیدا نمی نمایند. این جاذبه گردشگری مجذوب کننده و متفاوت باعث شده تا همه ساله گردشگر های زیادی از کشورهای مختلف به وارنا بلغارستان بروند و صومعه آلادژا را از نزدیک مشاهده نمایند. اگر شما هم به جاذبه های گردشگری تاریخی-مذهبی علاقه مند هستید، این مطلب را تا سرانجام مطالعه نمایید.

با صومعه آلادژا وارنا ؛ معبدی در قلب کوه آشنا شوید!

اینجا حتما شگفت زده می شوید

بلغارستان کشور شگفتی ها است. این کشور زیبا در قسمت غربی دریای سیاه واقع شده و از کشورهای تاریخی در قاره اروپا به شمار میرود. وارنا سومین شهر بزرگ بلغارستان است که عمده شهرتش به علت تفرجگاه ساحلی گلدن سندز است، هر چند که وجود جاذبه های تاریخی نیز بی تاثیر نبوده و تاریخ دوستان زیادی را به سوی خود جذب می نماید. دولت بلغارستان توانسته با معرفی دقیق و درست این مجذوب نمایندهیت ها، عایدی شایان ذکری را به وسیله جذب جهانگرد کسب کند. یکی از این جاذبه های جهانگردی وارنا، صومعه آلادژا در دل کوه های این شهر است که محل قرار گیری اش هر بیننده ای را مجذوب خود می نماید.

برای خرید آنلاین مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما داخلی و خارجی خبرنگاران روی تصویر زیر کلیک کنید

سفر به قرون وسطی | صومعه آلادژا

اگر به شیراز سفر نموده باشید و نقش رستم و نقش رجب در دل کوه برای تان مجذوب نماینده بوده باشد، حتما از تماشای صومعه آلادژا در شهر وارنا هم شگفت زده می شوید. صومعه آلادژا در دل غاری بنا شده که در دوران عثمانی به نام آلاکا معروف بوده است. باستان شناسان با توجه به ظروف به دست آمده از این مکان، پیشینه ساختش را به قرن چهارم میلادی نسبت داده اند ولی سکه های یافت شده در صومعه برای پانصد سال پس از میلاد مسیح هستند. در قرون وسطا راهبان مسیحیت در این صومعه های غارمانند زندگی می کردند. نام این غار ریشه ترکی دارد و در زمان عثمانیان این نام برای این غار انتخاب شده است و به معنای رنگارنگ است. این نام گذاری برگرفته از آثار روی دیوارها و نقاشی هایی است که در غار به چشم می خورد.

صومعه سرای بلغاری

این مجمع صومعه سرای مسیحی ارتدکس غاری است که قدمتش به قرون وسطی می رسد. این صومعه از لحاظ موقعیت مکانی در قسمت شمال شرقی بغارستان قرار گرفته و تا شهر وارنا 17 کیلومتر فاصله دارد. طول صومعه که بر روی صخره های فات فرانگا قرار گرفته است، 25 متر است و هدف از ساخت آن این بود که مکانی را به مذهب مسیحی یا در واقع تثلیث مقدس اختصاص دهند.

یکی از بخش های جالب صومعه آلادژا بلغارستان به عنوان یکی از تماشای های وارنا ، نقاشی های رنگارنگی است که بر روی دیواره های آن ترسیم شده است که هنوز هم بخش هایی از آن به به جای مانده و قابل مشاهده است . در طبقه پایین صومعه سلول های خصوصی راهبان ، اتاق های مشترک (آشپزخانه و اتاق غذاخوری) و یک کلیسای کوچک قرار داشته در حالی که طبقه بالا به طور کامل به کلیسا اختصاص داده شده بود .

کلیسا روی صخره 40 متری

صومعه آلادژا حدود یک قرن است که به یکی از تماشای ترین جاذبه های بلغارستان تبدیل شده. غارهای صومعه در دو سطح یا دو طبقه و در روی صخره ای آهکی با ارتفاع 40 متر تراشیده شده اند. سطح اول شامل یک کلیسا و صومعه، اتاق های خانقاه، یک اتاق غذاخوری، یک آشپزخانه، یک کلیسای کوچک، قبرستان و محوطه مزرعه است. سطح دوم یا طبقه دوم یک فرورفتگی مانند یک غار طبیعی است که در انتهای شرقی آن یک کلیسا و صومعه وجود دارد. در اواخر قرن نوزدهم بود که بنیانگذاران باستان شناسی بلغارستان یعنی برادران شکورپیل، کارل و هرمین به طور سیستماتیک آغاز به مطالعه این بنای تاریخی دین مسیحیت کردند. در سال 1927 صومعه آلادژا به عنوان یک اثر تاریخی عمومی و در سال 1968 به عنوان یک بنای فرهنگی معماری با اهمیت ملی اعلام شد

به صومعه آلادژا چطور برویم؟

صومعه آلادژا طبیعتی زیبا نیز دارد و گردشگران می توانند هم از یک مکان تاریخی و هم از طبیعت اطراف بهره ببرند. برای رفتن به صومعه آلادژا اگر از شهر وارنا قصد رفتن به این صومعه را داشته باشند، می توانند از اوتوبوس عمومی شماره 409 از روبروی کلیسای جامع به سمت صحرای ماسه های طلایی بروند و بهتر است در نظر داشته باشند که این راستا حدود 30 دقیقه طول می کشد. البته گردشگران باید قبل از اینکه اوتوبوس به مقصد و در واقع قبل از این که به سرازیری تپه ماسه های طلایی برسد پیاده شوند و از راستای که معین شده است حدود 1.5 کیلومتر پیاده روی نموده و به صومعه آلادژا بروند.

کجا بمانیم؟

برای بازدید از این صومعه حدود 2 ساعت زمان احتیاج است و در این زمان گردشگران می توانند از تماشا صومعه و فضای طبیعی اطراف بهره ببرند، ولی چون برای رفتن از صومعه تا شهر وارنا نیز زمان بیشتری احتیاج است بهتر است گردشگران حدود نصف روز را برای رسیدن به صومعه و گشتن در آن اختصاص دهند. صومعه آلادژا همه روزه به جز یکشنبه ها و دوشنبه ها از ساعت 9 صبح تا 5 عصر به روی بازدیدنمایندگان باز است. حواستان هم باشد که اینجا هیچ چیز مجانی نیست و برای بازدید از این صومعه باید ورودیه پرداخت کنید. برای اقامت هم میتوانید به هتل های نزدیک این منطقه بروید و با توجه به ودجه مورد نظرتان اتاقی را انتخاب کنید. هتل گریفید در چهار کیلومتری صومعه نزدیکترین هتل منطقه به شمار میرود.

بازهم مدیریت عجیب!

این صومعه یک اثر ملی در کشور بلغارستان است و از نظر باستان شناسی نیز دارای اهمیت است و سالانه مردم زیادی از آن بازدید می نمایند ولی متاسفانه مدیریت خوبی بر این مکان حاکم نیست. این روزها صومعه آلادژا وارنا کم کم رو به تخریب است و ممکن است تا چند سال آینده هیچ اثری از این جاذبه گردشگری باقی نماند. پس تا فرصت هست، تجربه بازدید از صومعه آلادژا را در سفر به وارنا از دست ندهید بعلاوه می توانید از مکان های دیگری مانند سواحل شنهای طلایی و پارک طبیعت شنهای طلایی که نزدیک به این منطقه هستند، تماشا کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1578

به "با صومعه آلادژا وارنا ؛ معبدی در قلب کوه آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با صومعه آلادژا وارنا ؛ معبدی در قلب کوه آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید