بلیز، مقصدی شگفت انگیز و ناشناخته در آمریکای مرکزی

به گزارش مجله چایی، بلیز، کشوری انگلیسی زبان در آمریکای مرکزی است که با وجود ویرانه های باستانی و تنوع بی نظیر حیات وحش، به ندرت مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. کاوش در این سرزمین خارق العاده، سفری فراموش نشدنی برای شما رقم خواهد زد.

بلیز، مقصدی شگفت انگیز و ناشناخته در آمریکای مرکزی

بلیز، یکی از دو کشور انگلیسی زبان آمریکای لاتین (کشور دیگر، گواتمالا است)، جاذبه های دنیاگردی فراوانی چون شگفتی های زیردریایی، حیات وحش متنوع و تماشایی، سواحل خارق العاده و ویرانه های عصر مایایی دارد، اما با این حال، طبق آمار اخیر سازمان دنیای دنیاگردی (UNWTO)، کمتر از 500 هزار دنیاگرد در طول سال 2018 به این اینجا سفر نموده اند. جالب است بدانید که باغ وحش کولچستر (Colchester Zoo) در کشور انگلستان، در طول سال، دنیاگرد بیشتری از کل کشور بلیز به خود جذب می نماید.

برای همین، خبرنگاران میخواهد در این مقاله شما را با بلیز آشنا کند و هفت علت برای شما بیاورد که چرا این کشور، باید مقصد سفر بعدی شما باشد.

این مقاله به صورت سفرنامه، به وسیله بلیک شو (Blake Snow) در مجله تلگراف نوشته شده است.

1. تورهای جنگل

روزی که به جنگل تولدو (Toledo jungle) وارد شدم تا یک عصرگاه دل پذیر را با یک کشاورز کاکائو به نام الادیو (Eladio)، بگذرانم، درست همان روزی بود که عاشق بلیز شدم. این ماجراجویی که از دهکده سن پدرو کلمبیا (San Pedro Columbia) شروع شد، بیشتر از این که یک تور کاکائو یا شکلات باشد، نامه ای عاشقانه به طبیعت، غذا، ادویه جات و علاج های درمانی بود.

الادیو به جای حمل کردن بطری های آب معدنی برای تامین آب لازم برای بدن، به سادگی یک نارگیل تازه را برای ما می برید و به جای تنقلات همیشگی، دانه های تازه کاکائو به ما می داد تا بجویم. یک تور جنگلی در این منطقه و سفری به غار ببر (Tiger Cave)، از آن دسته فعالیت هایی است که به هیچ وجه نباید در بلیز از دست بدهید.

2. غذاهای محلی تند و غیر فست فود

غذاهای بلیزی درست به مقدار غذاهای کاجون (Cajun) در ایالات متحده آمریکا، بی نظیر و منحصر به فرد هستند. غذاهای محلی این کشور، معمولا تند، خورشتی، پر از غذای دریایی و همراه با برنج و لوبیا هستند و غالبا روی آن، سس تند مشهور ماری شارپ (Marie Sharp)، ریخته می گردد.

در بلیز در پی غذای ملی خورش مرغ، ماهی دوولمی (barracuda) گوشتی یا استیک دریا، ماهی خال خالی شاهی (king mackerel) با سس سرکه توت و آب میوه ساپادیل (soursop)، با مزه توت فرنگی و آناناس، همچنین لیمو ترش، بگردید. در سراسر کشور بلیز، هیچ رستوران فست فودی مانند مک دونالد، برگر کینگ، استارباکس یا کی اف سی وجود ندارد و برای همین، شما در اینجا به سمت غذاهای سالم تر و لذیذتر جذب خواهید شد.

3. زندگی جزیره ای

بلیز، مقصدی محبوب برای علاقه مندان به ساحل به شمار می آید؛ اما در اینجا نباید انتظار رویارویی با اقامتگاه های شلوغ مکزیک را داشته باشید. این کشور در 450 کیز کوچک جزیره ای خود ، یک محیط خالی از هرگونه استرس، خوش چشم انداز و تماشایی را به شما پیشنهاد می نماید. کیز (cayes) یا جزیرک، به جزیره های کوچک، کم ارتفاع و ماسه ای برآمده از سطح یک صخره مرجانی گفته می گردد که در محیط های گرمسیری در سراسر اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس و اقیانوس هند، از جمله در دریای کارائیب، سد بزرگ مرجانی و سد مرجانی بلیز، دیده می شوند.

به طور مثال، جزیرک پرنده خندان (Laughing Bird Caye) را در نظر بگیرید. تنها ساکنین این منطقه، درختان نخل، یک صخره، ماسه های سفید، چند منقل و یک اقامتگاه کاهگلی هستند؛ تمام آنچه برای یک روز آرامش بخش به آن احتیاج دارید. برای دسترسی به این جزیرک، می توانید از یک تور قایق سواری از شهر پلاچنچیا (Placencia) در سرزمین اصلی بلیز، بهره ببرید.

4. کوسه ها و جگوارها

در میان تمام جزیرک های مسحورنماینده بلیز، بعضی از برترین نقاط غواصی دنیا نهفته اند. صخره مرجانی مشهور بلیز با 185 مایل طول (298 کیلومتر)، دومین سیستم صخره مرجانی بزرگ دنیا به شمار می آید و خانه بیش از 400 گونه ماهی از جمله، کوسه پرستار رام اما با ابهت، است. به جرات می توانم بگویم که شگفت انگیزترین کوسه پرستاری که تا به امروز دیده ام، در بلیز زندگی می نماید.

تنوع حیات وحش بلیز نیز، واقعا خارق العاده است. بازدید از آبگیر گل تاج خروس یا کاکس کامب (Cockscomb Basin)، اولین منطقه محافظت شده جگوارها در سیاره زمین را نباید فراموش کنید.

5. ویرانه های مایا

قوم مایا به غیر از اختراع شکلات، بیش از 1000 معبد، فقط در کشور بلیز، بنا کردند که بسیاری از آن ها کماکان در حال حفاری شدن هستند. در واقع، بلندترین ساختمان در بلیز، هنوز یک معبد باستانی مایا به نام هرم کانا (Caana pyramid) در کاراکول (Caracol) است.

در میان برترین مکان های تاریخی که برای بازدید عموم، در دسترس هستند، می توان به زونان تونیچ (Xunantunich)، کاراکول و لامانای (Lamanai)، اشاره نمود.

6. گردش در بلیز، از همواره آسان تر شده است

تا همین دهه 1990، سفر در کشور با ماشین، چند روز طول می کشید و داشتن ماشین، یک ضرورت به شمار می آمد. البته، امروز، با تشکر از اتوبان هوینگ برد (Hummingbird)، حمل و نقل به سادگی در بیشتر نقاط کشور انجام می گردد.

در بلیز، کماکان ممکن است گاه به گاه با مسیرهای خاکی روبه رو شوید، اما ترکیب جاده های مدرن، تورهای اتوبوس فراوان و شرکت های هواپیمایی تجاری کوچک مانند تروپیک ایر (Tropic Air) و مایا ایرویز (Maya Airways)، شما را به هر نقطه ای در بلیز می رساند.

7. شما می توانید حسابی با محلی ها، گرم بگیرید

انگلیسی زبان بودن مردم بلیز سبب می گردد تا بتوان به راحتی با آن ها ارتباط برقرار کرد. آن ها از واحد پول دلار، استقبال می نمایند، پس اگر دلار به همراه دارید، احتیاجی به تبدیل کردن پول نخواهید داشت.

بلیز، بی شک به خاطر جذابیت هایش از محبوبیت بسیاری در میان مهاجران برخوردار است. در طول سفر، با مهاجران بسیاری چون یک فرد آلمانی به نام برونو (Bruno) که در دهه 1980 به اینجا نقل مکان نموده بود، یک زوج آمریکایی که در سال 2002 به بلیز آمده بودند و از آن پس، تصمیم گرفته بودند که در آنجا بمانند و یک مرد انگلیسی که در دهه بیست عمر خود به اینجا آمد و هیچ وقت، بلیز را ترک نکرد، روبه رو شدم، او امروز، 77 سال سن دارد.

چگونه به بلیز برسیم؟

برترین زمان سفر به بلیز، برای دوری از فصل بارانی، در ماه های نوامبر تا می (10 آبان تا 10 خرداد) است. عمده دنیاگردان در اینجا، آمریکایی هستند، پس سعی کنید که در زمان تعطیلات عمومی و مدارس آمریکایی ها به اینجا نیایید.

شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز، از فرودگاه هیترو لندن، با یک توقف در میامی، به شهر بلیز پرواز می نماید. ایرلاین تروپیک ایر نیز، دارای یک شبکه داخلی پرواز قابل اطمینان در سراسر کشور است.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 25 تیر 1401 بروزرسانی: 25 تیر 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1541

به "بلیز، مقصدی شگفت انگیز و ناشناخته در آمریکای مرکزی" امتیاز دهید

1 کاربر به "بلیز، مقصدی شگفت انگیز و ناشناخته در آمریکای مرکزی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلیز، مقصدی شگفت انگیز و ناشناخته در آمریکای مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید