تصویب لایحه ای در سنای آمریکا برای رقابت با چین

به گزارش مجله چایی، مجلس سنای آمریکا با 68 رای مثبت به 32 رای منفی اقدام به تصویب یک بسته قانونی فراگیر با هدف تقویت قابلیت این کشور برای رقابت با چین در حوزه تکنولوژی کرد.

تصویب لایحه ای در سنای آمریکا برای رقابت با چین

به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از معدود تمایلات دو حزبی در کنگره به شدت دو تکه آمریکا سختگیری در تعامل با چین بوده است.

بسته قانونی تصویب شده اخیر اجازه به حدود 190 میلیارد دلار بودجه با هدف تقویت تحقیق و تکنولوژی آمریکا می دهد و به صورت مجزا هم بودجه 54 میلیارد دلاری را برای افزایش فراوری و تحقیق آمریکا در حزوه نیمه رساناها و تجهیزات مخابراتی تصویب می نماید که شامل دو میلیارد دلار برای چیپ های مورد استفاده خودروسازان که دچار کمبودهای چشمگیر شده و با کاهش چشمگیر فراوری روبرو شده، می گردد.

این لایحه باید در مجلس نمایندگان آمریکا هم مورد تصویب قرار بگیرد تا در ادامه برای امضا و تبدیل شدن به قانون نزد جو بایدن در کاخ سفید فرستاده گردد. هنوز تعیین نیست که نسخه این قانون در مجلس نمایندگان چطور به نظر خواهد رسید یا کی مطرح و تصویب خواهد شد.

این لایحه یک سری تدابیر مرتبط با چین دیگر هم دارد از جمله ممنوع کردن دانلود نرم افزار تیک تاک در دستگاه های دولتی و جلوگیری از خرید پهپادهای ساخته و فروخته شده به وسیله شرکتهای مورد حمایت دولت چین. این لایحه بعلاوه به دیپلماتها و ارتش تایوان اجازه نشان دادن پرچمشان و پوشیدن یونیفرمشان به هنگام سفر به آمریکا برای کارهای رسمی را می دهد.

این لایحه در عین حال تحریم های الزامی تازه گسترده ای را علیه طرفهای چینی دخیل در حملات سایبری علیه آمریکا یا دزدی مالکیت معنوی آمریکا از شرکتهای آمریکایی ایجاد نموده و اجازه آنالیز تدابیر کنترل صادرات در قبال اقلام مورد استفاده برای حمایت از سواستفاده های حقوق بشری را میدهد.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا و از پشتیبان های مشترک این بسته قانونی نسبت به تبعات وخیم عدم تامین اقتصادی تحقیقات برای رقابت با چین هشدار داد.

او گفت: اگر ما کاری نکنیم، روزهای ما به اسم ابرقدرت مسلط ممکن است به سرانجام برسند. ما نمی خواهیم اجازه دهیم در مقابل چشمان ما آن روزها سرانجام یابند. ما نمی خواهیم ببینیم که در این قرن آمریکا تبدیل به یک کشور مبه وسیله گردد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا این لایحه را تحسین نموده و گفت: ما در رقباتی برای پیروز شدن در قرن 21 هستیم و شلیک آغاز این رقابت اتفاق افتاده است. ما نمی توانیم بر سر عقب ماندن ریسک کنیم.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا هم گفت، این بودجه می تواند منجر به راه اندازی هفت تا 10 کارخانه تازه نیمه رساناها در آمریکا گردد. بسیاری از شرکتهای آمریکایی هم این لایحه را تحسین کردند. شرکت جنرال موتورز گفت، این قانون نمایانگر گامی مهم برای رسیدگی به مشکل کمبود نیمه رساناها که همچنان فراوری خودرو در آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد، است.

این لایحه بعلاوه در پی مقابله با نفوذ جهانی فزاینده پکن به وسیله دیپلماسی، همکاری با همپیمانان و افزایش مشارکت آمریکا در سازمانهای بین المللی بعد از دستور کار اول آمریکا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور است. سناتور ماریا کانتول هم متذکر شد که این لایحه اجازه به بودجه ناسا و ماموریت آرتمیس این سازمان برای رفتن به ماه را می دهد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1187

به "تصویب لایحه ای در سنای آمریکا برای رقابت با چین" امتیاز دهید

1 کاربر به "تصویب لایحه ای در سنای آمریکا برای رقابت با چین" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب لایحه ای در سنای آمریکا برای رقابت با چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید