جزئیاتی از بیمه راهنمایان گردشگری

به گزارش مجله چایی، پس از یک دهه پایان مجلس به قانون بیمه راهنمایان گردشگری رأی مثبت داد، قانونی که فقط 2 هزار راهنما را از بین 14 هزار نفری که از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کارت راهنمای گردشگری گرفته اند، بیمه می نماید.

جزئیاتی از بیمه راهنمایان گردشگری

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا آبان 99 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

بیمه راهنمایان گردشگری بیش از یک دهه است که پیگیری می گردد. در قانون کار راهنمای گردشگری به عنوان شغل رسمی شناخته نمی گردد. اصلاح این قانون نیز در توان و اراده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نبوده است، برای همین طرح بیمه راهنمایان گردشگری بدون پر شدن حفره های قانون کار، این بار از کانال مجلس شورای اسلامی پیگیری شد.

از آنجا که لوایح پیشنهادی نباید بار اقتصادی را به دولت تحمیل می کردند، قرار شد منابع اقتصادی بیمه راهنمایان گردشگری از سهم وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در عوارض خروجی که برای سال 1399 به مبلغ 80 هزار تومان معین شده بود، تامین گردد.

ولی تیموری - معاون گردشگری در زمانی که موضوع افزایش نرخ عوارض خروجی در بودجه سال 99 مطرح شد به این موضوع اشاره نموده و گفته بود: به ما اعلام شد برای موضوع بیمه راهنمایان پیشنهاد کنیم از کدام منبع استفاده گردد، پیشنهاد بخش خصوصی بر این بود که از محل عوارض خروج از کشور، درصدی برای بیمه راهنمایان اختصاص داده گردد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مجلس که خبر تصویب قانون بیمه راهنمایان گردشگری را داده اند هنوز اعلام ننموده اند محل تامین منابع اقتصادی بیمه راهنمایان گردشگری کجاست، تنها به این نکته اشاره شده که براساس مصوبه کمیسیون تلفیق تا سقف 2000 نفر از راهنمایان گردشگری در سال آینده مشمول بیمه خواهند شد. که از آن برداشت می گردد بودجه بیمه راهنمایان گردشگری رقم محدودی است.

سیده فاطمه ذوالقدر ، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ـ درباره این مصوبه گفته است: با توجه به این که تعداد زیادی از راهنمایان تورهای گردشگری سال ها بود که فاقد بیمه بودند در جلساتی با کمیسیون فرهنگی خواهان انجام تمهیداتی برای استفاده از مزایای بیمه بودند به همین دلیل کمیسیون فرهنگی پیشنهاد بیمه راهنمایان گردشگری را به کمیسیون تلفیق بودجه سال 1399 ارائه کرد که روز یکشنبه (6 بهمن ماه) تصویب شد.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در توضیحات تازه ای به ایسنا گفت: سالیان سال دنبال این بودیم که راهنمایان به عنوان قشر زحمت کش در صنعت گردشگری از حداقل مزایای کاری و شغلی خود استفاده نمایند. مسائل و ایرادهایی در سیستم های قانون گذاری وارد می کردند که نهایتا با پیگیری مشترک وزارتخانه و کانون انجمن های سراسری راهنمایان گردشگری ایران و همکاری های تنگاتنگ مجلس، این لایحه تصویب شد. به نتیجه رسیدن این مصوبه دست کم یک و نیم ماه زمان برده است.

او یادآور شد: بیمه راهنمایان گردشگری جزو لوایح پیشنهادی وزارتخانه بود که به لایحه بودجه اضافه شد. در حقیقت به خاطر بار اقتصادی که برای دولت داشت، لایحه پیوست ارائه شد.

وی گفت: در این مرحله سقفی را برای پوشش بیمه راهنمایان گردشگری قائل شدیم؛ عددی در حدود 2 هزار نفر که به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معین و بیمه می شوند. بر اساس این قانون مصوب نیز بخش مربوط به سهم کارفرمایی این بیمه را دولت پرداخت می نماید.

معاون گردشگری درباره این که دو هزار راهنمای گردشگری چگونه معین می شوند؟ اظهار کرد: وزارتخانه دستورالعملی را با مشارکت تشکل های مربوطه آماده می نماید که در آن چگونگی معین این تعداد راهنمای گردشگری برای بیمه معین خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا راهنماهای منتخب برای بیمه حتما باید عضو تشکلی باشند یا در این شاخص به عملکرد راهنمای مستقل که خارج از تشکل ها فعالیت می نمایند، توجه خواهد شد؟ گفت: قطعا عضویت راهنماها در تشکل های مربوطه به این جریان یاری می نماید.

تیموری درباره این که وقتی وزارتخانه برای راهنمای گردشگری کارت صادر می نماید، یعنی هویت حرفه ای آن شخص را تایید نموده است، پس چرا عضویت در تشکل ها برای بیمه معیار است؟ گفت: این حرف درست است. ما نمی توانیم راهنماها را اجبار به عضویت در تشکل ها کنیم، اما با ارائه یکسری مزایا می توان یاری کرد راهنماهای مستقل و فعال به تشکل ها بپیوندند.

منبع : ایسنا

منبع: چمدان
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 126

به "جزئیاتی از بیمه راهنمایان گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیاتی از بیمه راهنمایان گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید