مجلس فتیله گرانیِ انرژی در هتل ها را پایین می کشد؟

به گزارش مجله چایی، پس از اعتراض گسترده #هتلداران به افزایش هزینه حامل های انرژی، به ویژه شش برابر شدن قیمت گاز و هشداری که نسبت به گران کردن خدمات اقامت در #هتل داده شد، معاون گردشگری از موافقت کمیسیون تلفیق با اصلاح تعرفه حامل های انرژی تاسیسات گردشگری خبر داد و در عین حال گفت که لازم است مجلس آن را در زمان بررسی لایحه بودجه 1401 تصویب کند.

مجلس فتیله گرانیِ انرژی در هتل ها را پایین می کشد؟

به گزارش دنیای سفر به نقل از خبرگزاری ایسنا، جمشید حمزه زاده رییس جامعه هتلداران ایران گفته بود: افزایش بی رویه هزینه حامل های انرژی و خصوصا گاز که تا شش برابر افزایش یافته، هزینه هتل داران را به شدت بالا برده است. هزینه ها طوری افزایش پیدا کرده است که نرخ فعلی هتل ها حتی جوابگوی هزینه ها نیست، چه رسد به سودآوری و درآمدزایی! یعنی تراز هتل ها منفی است و اگر شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند و دولت در راستای کاهش هزینه ها و به طور مشخص، هزینه حامل های انرژی و خصوصا گاز کمکی نکند، مجبور هستیم دوباره در مورد نرخ تنونظر کنیم.

در پی این اظهارنظر، برخی هتل ها اقدام به گران کردن قیمت ها کردند، درحالی که نرخ اقامت مطابق روال هر سال در مهرماه 30 درصد افزایش یافته بود. پس از آن، یحیی نقی زاده محجوب، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متذکر شد: بخشنامه صدور نرخنامه تاسیسات گردشگری که در تاریخ 1400/7/27 صادر شده تا خاتمه شهریورماه 1401 اعتبار دارد و مشخص نرخ نو در این بازه زمانی ممنوع است.

جامعه هتلداران ایران در روزهای گذشته برای اصلاح تعرفه حامل های انرژی در تأسیسات گردشگری به ویژه هتل، دیدارهایی با رییس سازمان برنامه و بودجه و معاونت انرژی آن سازمان و کمیسیون تلفیق مجلس داشته است. جعفر بذری، بازرس جامعه حرفه ای هتلداران ایران گفته: در آن دیدارها پیشنهادهایمان برای تغییر تعرفه حامل های انرژی برای تاسیسات گردشگری بود. گفتیم که با توجه به محاسبه مصرف انرژی تاسیسات گردشگری بر اساس تعرفه صنعتی، هزینه بسیار زیادی متوجه این تأسیسات می شود و این در شرایط سخت این سال ها که هتل ها با رکود درآمدی شدیدی روبه رو بوده اند، عادلانه نیست. پیشنهاد ما این بود که مصرف انرژی هتل ها و تأسیسات گردشگری را بر اساس تعرفه کسب و کار محاسبه کنند.

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری نیز پس از مذاکرات گسترده هتلداران و رایزنی با کنندگان مجلس، درحالی که تورم و افزایش هزینه حامل های انرژی نرخ اقامت در هتل ها را با گرانی بیشتر روبرو کرده است، تایید کرد که با بررسی های اجرا شده درباره تعرفه حامل های انرژی در سه ماه گذشته مشخص شد برخی از حامل های انرژی تآسیسات گردشگری خصوصا گاز افزایش چشم گیری داشته است.

او ادامه داد: محاسبه تعرفه گاز صنعت گردشگری بر اساس میانه نرخ خوراک پتروشیمی در قانون بودجه 1400 دلیل این افزایش بها است که این دغدغه را به مسؤولان منعکس کردیم و نمایشگاه گردشگری هم فرصتی فراهم کرد که مسؤولان ذی ربط دولتی و کنندگان مجلس شورای اسلامی به صورت مستقیم در جریان مسائل ذی نفعان گردشگری قرار بگیرند. از طرفی، بررسی لایحه بودجه 1401 فرصت مناسبی برای اصلاح قانون در این باره است که در این مدت نسبت به آگاه سازی کنندگان مجلس شورای اسلامی مکاتبات و رایزنی های لازم انجام شد و اطلاعات کارشناسی به کمیسیون تلفیق ارائه شد.

شالبافیان با اشاره به موافقت کمیسیون تلفیق با این اصلاح قانونی، گفت: خوشبختانه متن کارشناسی جزو آخرین مصوبات این کمیسیون بود که چهارشنبه 20 بهمن ماه تصویب شد.

او بیان نمود: امیدواریم این موضوع زمان بررسی لایحه بودجه 1401 در صحن نیز مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گیرد و تمام تأسیسات گردشگری بتوانند متناسب با تعرفه خدمات گازبهای خود را پرداخت کنند.

معاون گردشگری همچنین به پیشنهادی درباره مشخص تعرفه های خاص گردشگری اشاره کرد و اضافه نمود: پیشنهادی را بر اساس تبصره دو و سه بند الف ماده 100 قانون برنامه ششم به دولت ارائه کردیم که هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی شد.

او با اشاره به موافقت با تعریف تعرفه هایی با عنوان تعرفه های خاص گردشگری در نظام اداری کشور، بیان نمود: امیدواریم در صحن هیأت دولت هم این موضوع تصویب شود و حوزه گردشگری بتواند مستقلا از این تعرفه های خاص گردشگری بهره مند شود. برخورداری صنعت گردشگری در زمینه حامل های انرژی و همچنین هزینه ها و تعرفه های مربوط به آب و دفع فاضلاب از موارد پیشنهادی در این طرح است.

محاسبه تعرفه صنعتی حامل های انرژی نه تنها در هتل ها که هزینه اقامت و خدمات در بومگردی ها را افزایش داده و این درحالی است برخی از این بومگردی ها محل سکونت و زندگی اهالی آن است و سبکی از زندگی خانوادگی ایرانی را عرضه می کند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1485

به "مجلس فتیله گرانیِ انرژی در هتل ها را پایین می کشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس فتیله گرانیِ انرژی در هتل ها را پایین می کشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید