خبرنگاران هزینه چاپ مقالات در نشریات علمی 200 تا 500 هزار تومان مشخص شد

به گزارش مجله چایی، تهران- خبرنگاران- مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آیین نامه مشخص هزینه پردازش مقالات در نشریات علمی دسترسی باز امروز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه به امضای وزیر علوم تحقیقات و فناوری رسید و هزینه چاپ مقالات در نشریات بین 200 تا 500 هزار تومان مشخص شد.

خبرنگاران هزینه چاپ مقالات در نشریات علمی 200 تا 500 هزار تومان مشخص شد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ فوری از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

محسن شریفی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش خبرنگاران اضافه نمود: آیین نامه معین هزینه پردازش مقالات در نشریات علمی دسترسی باز امروز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه به امضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید.

وی درباره این آیین نامه و بعضی از مفاد مهم آن، گفت: در کشور ما نشریات علمی تابع مقررات داخلی همچنین ضوابط و استانداردهای بین المللی بوده و از نظر نوع دسترسی به شکل دسترسی باز و اشتراکی هستند.

شریفی اضافه نمود: فراوری یک نشریه علمی از سوی انجمن های علمی موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی یا غیر دولتی برای انجام امور اجرایی داوری و انتشار، هزینه های گوناگونی دارد؛ نشریات علمی نباید درصدد دریافت مبالغ نامتعارف از نویسندگان برآیند و آن را مرجع کسب و کار خود قرار دهند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه چنین کاری مورد قبول نهادهای علمی و قانونی داخل و خارج از کشور نیست، درباره هزینه پردازش مقاله گفت: هزینه پردازش مقاله مبلغی است که از سوی نشریات دسترسی باز جهت هزینه های مربوط به داوری، ویراستاری، صفحه آرایی و انتشار مقاله از نویسندگان دریافت می گردد تا مقاله ارائه شده از سوی نویسنده به شکل دسترسی باز در اختیار همگان قرار گیرد.

وی گفت: این هزینه ممکن است از سوی نویسنده موسسه یا سازمان محل اشتغال نویسنده یا تامین نماینده پژوهانه پرداخت گردد، همچنین هزینه پردازش مقاله به منزله حفظ حق چاپ برای مقاله نیست.

میزان هزینه پردازش مقاله

شریفی درباره میزان هزینه پردازش مقاله بیان نمود: هزینه پردازش مقاله تا سرانجام سال 1400 اعلام شده است و در سال های بعد در صورت احتیاج، معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری تغییرات لازم را اعمال خواهد نمود.

وی با اعلام این هزینه ها، گفت: حداکثر هزینه پردازش قابل دریافت از نویسندگان به ازای هر مقاله کامل در نشریات که صاحب امتیاز آنها موسسه است 400 هزار تومان، حداکثر هزینه پردازش قابل دریافت از نویسندگان به ازای هر مقاله کامل در نشریاتی که صاحب امتیاز آنها انجمن های علمی هستند 500 هزار تومان، حداکثر هزینه پردازش قابل دریافت از نویسندگان به ازای هر مقاله کوتاه در نشریاتی که صاحب امتیاز آنها موسسه است 200 هزار تومان و حداکثر هزینه پردازش قابل دریافت از نویسندگان به ازای هر مقاله کوتاه در نشریات که صاحب امتیاز آنها انجمن های علمی است 250 هزار تومان معین شد.

الزامات اجرایی

این مسوول وزارت علوم درباره الزامات اجرایی هزینه پردازش مقاله، تاکید نمود: دریافت هزینه پردازش مقاله از نویسندگان بابت داوری، ویراستاری، صفحه آرایی و انتشار مقاله است. دریافت هرگونه وجه از نویسندگان به عناوین دیگر ممنوع است و در صورتی که نشریات علمی خارج از این آیین نامه، وجهی را از نویسندگان مقاله دریافت نمایند تخلف محسوب شده و از فرآیند ارزیابی، رتبه بندی سالانه و فهرست نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خارج می شوند.

شریفی اضافه نمود: دریافت هزینه پردازش از مقالاتی که فرایند داوری را طی نموده، اما مورد پذیرش نهایی برای انتشار قرار نگرفتند، ممنوع است.

وی درباره نشریاتی که بر اساس این آیین نامه عمل ننمایند، گفت: نشریات علمی که مفاد این آیین نامه را رعایت ننمایند پس از آنالیز در گروه نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تذکر کتبی به نشریه، از فهرست نشریات علمی و فرایند ارزیابی سالانه حذف می شوند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: چنین نشریاتی نامعتبر محسوب می شوند و در ارزیابی ها هیچ امتیازی در مقالات منتشر شده در آنها تعلق نمی گیرد؛ همچنین دستکم سه سال از ورود مجدد به سامانه ارزیابی نشریات علمی منع خواهند شد.

صدور مجوز یا موافقت نامه برای دریافت هزینه پردازش مقاله

وی گفت: دریافت هزینه پردازش از نویسندگان از سوی نشریات در چارچوب این آیین نامه منوط به کسب موافقت شورای موسسه یا هیأت مدیره انجمن علمی است. نشریات برای دریافت موافقت با دریافت هزینه پردازش از نویسندگان مقالات باید درخواست خود را به شورای موسسه ارسال نمایند؛ شورای موسسه بر اساس سیاست های داخلی خود و این آیین نامه در مورد دریافت یا دریافت نکردن هزینه پردازش مقاله از نویسندگان تصمیم می گیرد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم گفت: همچنین پس از آنالیز درخواست هر یک از نشریات، مراتب موافقت یا عدم موافقت با دریافت هزینه پردازش مقاله را با معین مبلغ قابل دریافت به ازای هر مقاله بر اساس یکی از بندهای ماده 3 این آیین نامه به نشریه اعلام می نماید.

وی تاکید نمود: در صورت موافق نبودن شورای موسسه یا هیأت مدیره انجمن با دسترسی باز یا دریافت هزینه پردازش، دریافت هرگونه هزینه از نویسندگان ممنوع است و نشریه باید در دستورالعمل و راهنمای تدوین مقالات و سامانه خود این موضوع را قید کند که پذیرش و انتشار مقاله در نشریه بدون دریافت هزینه از نویسنده است.

به گزارش خبرنگاران، نشریات برای چاپ مقالات مبالغ گزافی حتی بالای 2 میلیون تومان از صاحبان مقالات دریافت می کردند.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1049

به "خبرنگاران هزینه چاپ مقالات در نشریات علمی 200 تا 500 هزار تومان مشخص شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هزینه چاپ مقالات در نشریات علمی 200 تا 500 هزار تومان مشخص شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید