تفاهم نامه همکاری کانون با سازمان آموزش و پرورش استثنایی امضا شد

به گزارش مجله چایی، به گزارش خبرنگاران، این تفاهم نامه سه شنبه(5 اردیبهشت ماه) به امضای حامد علامتی، مدیرعامل کانون و حمید طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور رسید. دو طرف در زمینه فراهم آوردن زمینه حضور این مخاطبان، شامل بچه ها و نوجوانان دارای آسیب های شنوایی، بینایی و معلولان جسمی و حرکتی در مراکز فراگیر کانون در کنار دیگر اعضای کانون و توسعه فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی آنان به وسیله غنی سازی اوقات فراغت توافق کردند.

تفاهم نامه همکاری کانون با سازمان آموزش و پرورش استثنایی امضا شد

شناسایی و رشد استعدادها و بالابردن سطح توانایی های ادبی، هنری، مهارتی و اجتماعی مخاطبان هدف با استفاده از ظرفیت های مشترک دو طرف به ویژه مراکز کانون و مدارس استثنایی ازجمله اهداف اجرای این تفاهم نامه است.

انتشار کتاب به زبان بریل و ارسال آن به کتابخانه های کانون و مدارس، همکاری های آموزشی برای بالابردن مهارت های معلمان مدارس و مربیان کانون، ارایه خدمات رایگان فرهنگی، ادبی و هنری و مهارتی به این بچه ها، کوشش برای توسعه و تجهیز مراکز فراگیر کانون، همراهی کتاب خانه های پستی کانون در ارسال کتاب به بچه ها و نوجوانان دارای آسیب های جسمی و حرکتی در نقاط مختلف کشور از جمله تعهدات کانون در این تفاهم نامه است.

سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز در این تفاهم نامه دو ساله متعهد شده است زمینه های حضور دانش آموزان دارای نیازهای ویژه را در مراکز کانون فراهم آورد، در حوزه آموزش مربیان و برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های فرهنگی و هنری برای مخاطبان با کانون همکاری کند و دو طرف نیز بر برگزاری بازدیدهای درون شهری آموزشی و هنری و تاریخی و ... توافق کردند.

افزایش کمیت و کیفیت مراکز فراگیر کانون

حامد علامتی مدیرعامل کانون در این نشست با اشاره به منزلت و ارزش والای حرفه معلمی، اظهار کرد: کار و حرفه معلمی به مقداری ارزشمند است که ارج و منزلت آن را بدون تردید نمی توان با هیچ حرفه و شغل دیگری مقایسه کرد. بعلاوه نباید از کنار این مهم نیز به سادگی عبور کنیم که در همین حرفه نیز، معلمی و کار با دانش آموزان استثنایی به واقع گرامی تر و ارزشمندتر بوده و بی شک فعالیت در این حوزه برای جهادگران معلم از ارج معنوی بی بدیلی برخوردار است.

وی بعلاوه در ادامه با اشاره به ظرفیت های قابل توجه کانون در پرورش استعدادهای دارای نیازهای ویژه، توضیح داد: ما در مجموعه و خانواده بزرگ کانون از ظرفیت های ارزشمندی برخوردار هستیم که می تواند در راستای هرچه توانمندتر کردن استعدادهای دارای نیازهای ویژه به کار گرفته شده و نیروی انسانی توانایی را در این حوزه به جامعه عرضه کند. در حال حاضر، کانون با دارا بودن بیش از هزار مرکز فرهنگی هنری فعال در زمینه های ادبی، هنری، فرهنگی و با بهره بردن از نیروی انسانی توانمند و متخصص این آمادگی را دارد که با تمام توان در خدمت مدارس استثنایی و دانش آموزان آن قرار بگیرد.

علامتی، ادامه داد: مراکز فراگیر کانون مختص ارائه خدمات به بچه ها دارای نیازهای ویژه در کنار دیگر اعضای کانون بوده و قدمت این مراکز به بیش از دو دهه قبل برمی گردد. به عبارت دیگر ما در همه استان ها از این مراکز استفاده می کنیم و 45 مرکز فراگیر ما به صورت تخصصی و با بهره گیری از نیروی انسانی توانمند به فعالیت می پردازند. بعلاوه در نظر داریم تا با همراهی خانواده بزرگ کانون، کیفیت و کمیت این مراکز را توسعه داده و در تمام کشور بتوانیم از ظرفیت آن استفاده بهتر و بیشتری ببریم.

آماده ارائه خدمات متنوع به بچه ها مبتلا به اوتیسم و دارای بیماری های خاص هستیم

مدیرعامل کانون، بعلاوه یادآور شد: مربیان مراکز فراگیر کانون از جمله نیروهای متخصص و کارشناس در حوزه ارائه خدمات به بچه ها و دانش آموزان دارای نیازهای ویژه هستند که همین امر می تواند به خوبی در خدمت همکاری دوسویه با سازمان آموزش و پرورش استثنایی و انتقال تجربه ها به صورت هم افزا با این نهاد قرار بگیرد. البته، کانون این آمادگی را دارد تا در دیگر گروه ها به مانند بچه ها مبتلا به اوتیسم و دارای بیماری های خاص نیز به ارائه خدمات متنوع بپردازد.

کوشش این است که کانون پرورش فکری همه گروه ها در کشور باشیم

وی، اعلام کرد: شعار محوری ما در مجموعه کانون، همیشه بر این اصل پایدار است که بتوانیم؛ کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان همه گروه ها در کشور باشیم که دانش آموزان و بچه ها با نیازهای ویژه، سمپاتی و بچه ها کار نیز، بدون کوچکترین تفاوتی از همین جمله هستند. به همین دلیل، سال جاری در جشنواره بین المللی قصه گویی، برنامه قصه گویی با زبان اشاره را در استان یزد برگزار کردیم که به شکل قابل توجهی از سوی بچه ها و خانواده ها مورد استقبال نهاده شد.

سهم قابل توجه کتاب های لمسی، در میان 3 میلیون کتاب در دست انتشار

علامتی در ادامه نیز با اشاره به ظرفیت های مهم کانون در حوزه چاپ نشر برای ارائه محصولات به بچه ها استثنایی، توضیح داد: کتاب های لمسی که پیشتر از سوی کانون به چاپ رسیده و به بچه ها دارای نیازهای ویژه عرضه می شد، سال جاری نیز در میان 3میلیون کتاب در دست انتشار کانون، سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده و در اختیار جامعه هدف قرار خواهد گرفت.

وی در انتها سخنان خود نیز با تاکید بر لزوم پیگیری تحقق اهداف این تفاهم نامه در آینده نزدیک، اعلام کرد: بر اساس روال حاکم بر فعالیت های ما در کانون، تفاهم نامه همکاری بین کانون و سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز به صورت مستمر مورد پیگری نهاده شده و انشالله سه ماه بعد، جلسه ای را برای آنالیز مقدار تحقق اهداف آن برگزار خواهیم کرد. بعلاوه روند تحقق این اهداف در سفرهای استانی بنده نیز به صورت جدی پیگیری شده و در صورت وقوع هرگونه قصور، مطالبه گری جدی خواهم داشت.

طریفی حسینی: دانش آموزان مدارس استثنایی، سهم جدی در فرآیند توسعه کشور دارند

بعلاوه در ادامه، حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز، گفت: دانش آموزان ما در مدارس استثنایی، معدنی از استعدادهای ناب و درخشان هستند که همیشه باید در راستای شناسایی و شکوفا کردن این استعدادها، ممارست و اهتمام جدی داشته باشیم. مدارس استثنایی در وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم ترین جلوه های تحقق و پیگیری عدالت اجتماعی نیز همیشه در این راستا، اقدامات قابل توجهی داشته و با فراهم ساختن شرایط تحصیل برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه، سهم جدی در شکوفا کردن این استعدادها ایفا نموده است.

وی اضافه کرد: در نظر داریم تا با کیفیت بخشی هر چه بیشتر به فعالیت های خود در آموزش به دانش آموزان دارای نیازهای ویژه به خدمات آموزشی در این حوزه عمق بیشتری ببخشیم. به هر حال، دانش آموزان محصل در مدارس استثنایی، سهم و نقش جدی در فرآیند توسعه کشور داشته و نباید نسبت به این ظرفیت کمترین غفلتی داشته باشیم.

کانون نقش جدی در راستای شکوفاسازی استعدادهای دانش آموزان کشور ایفا نموده است

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، بعلاوه در ادامه نیز با تاکید بر نقش و اهمیت جایگاه کانون در این حوزه، گفت: کانون، همیشه یکی از مهم ترین ظرفیت ها در وزارت آموزش و پرورش بوده و نقش جدی در راستای شکوفاسازی استعدادهای دانش آموزان کشور ایفا نموده است. نقشی که بدون تردید می تواند با بهره گیری بیشتر از ابزارها و امکانات متنوع و گسترده این نهاد، بیش از پیش پررنگ گردد.

امیدواریم با یاری کانون در راستای هرچه شکوفاتر کردن استعدادهای استثنایی گام برداریم

طریفی حسینی، بعلاوه اشاره ای نیز به تفاهم نامه نهاد متبوع خود با کانون داشت و اعلام کرد: حدود 42هزار دانش آموز در جامعه هدف و مورد رصد این تفاهم نامه قرار دارند که از این میان 22هزار دانش آموز دارای نیازهای ویژه در مدارس استثنایی عادی به تحصیل پرداخته و 20هزار نفر نیز در مدارس استثنایی ما مشغول تحصیل هستند. بعلاوه، دانش آموزان کم توان ذهنی نیز از استعدادها و توانایی های زیادی برخوردارند که خوب است با یاری و هم افزایی کانون در راستای هرچه شکوفاتر کردن این استعدادها گام برداریم.

تفاهم نامه، نقشه راه تخصصی دو نهاد

در ادامه، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون نیز با اشاره به اقدام های انجام شده در راستای فراهم ساختن زمینه انعقاد این تفاهم نامه همکاری، توضیح داد: همکاران خوب ما در معاونت فرهنگی کانون، جلسه های متعدد و جدی کارشناسی برای فراهم کردن بستر این تفاهم نامه برگزار کردند و آنچه امروز پیش روی ما نهاده شده، می تواند تا چند سال به عنوان نقشه راهی تخصصی در دستور کار همکاری و هم افزایی میان کانون و سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، بیش از 100هزار دانش آموز دارای نیازهای ویژه در مدارس استثنایی کشور داریم که می توان با بهره گیری و استفاده از همراهی کانون برای هر چه توانمندتر کردن این استعدادهای ناب، گام های جدی برداشت. کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان و سازمان آموزش و پرورش استثنایی از ظرفیت های گسترده و جدی در حوزه ارائه خدمات آموزشی به بچه ها دارای نیازهای ویژه برخوردار هستند که بدون تردید، ضرب توانایی های این دو نهاد در یکدیگر، می تواند اتفاق های بزرگی را در این حوزه رقم بزند.

فلاح در انتها نیز، تاکید نمود پس از انعقاد این تفاهم نامه همکاری، کارگروه های تخصصی به صورت ویژه فعالیت خود را شروع می نمایند تا بتوانیم هرچه زودتر در راستای ارائه خدمات هوشمند و با ظرفیت و ضریب بالا به دانش آموزان دارای نیازهای ویژه اقدام کنیم.

به گزارش ایبنا؛ به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، در آیین امضای تفاهم نامه بعلاوه فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون معاونان، مدیران کل و جمعی از مسئولان استانی از هر دو نهاد نیز به صورت برخط شرکت داشتند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1686

به "تفاهم نامه همکاری کانون با سازمان آموزش و پرورش استثنایی امضا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاهم نامه همکاری کانون با سازمان آموزش و پرورش استثنایی امضا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید