علت تجمع کارگران صنعت نفت چیست؟ ، وزارت نفت چه می گوید؟

به گزارش مجله چایی، به گزارش خبرنگاران، حدود یک هفته است کارکنان پایانه خارک، در اعتصاب غذایی به سر می برند و از شرایط حقوقی خود ناراضی اند.

علت تجمع کارگران صنعت نفت چیست؟ ، وزارت نفت چه می گوید؟

یوسف زاده، کارشناس ارشد نمودارگیری از سیال حفاری درباره اعتصاب کارکنان توضیح می دهد: کارکنان سکوی پایانه خارک نسبت به حقوق و دستمزد خود معترض اند.

او ادامه می دهد: چند سالی است که به صورت ناعادلانه از حقوق بچه ها کم می نمایند. این ماه فشار کمبود حقوق و شرایط معیشتی به حدی به کارکنان فشار آورده بود که آغاز به اعتصاب نموده اند.

گزارش های واصله از تداوم این اعتصاب خبر می دهد و یوسفی می گوید: کارکنان اکنون در اعتصاب به سر می برند و از تحویل گرفتن نفت کش ها خودداری می نمایند و اکنون دو سه روزی است که هم در اعتصاب غذا هستند و هم در اعتصاب کاری.

شرایط کاری سخت این کارکنان مانند ساعت کاری زیاد، دوری از خانواده، ریسک خطرهای احتمالی باعث اعتراض و اعتصاب این کارکنان شده است.

19 اردیبهشت ماه سال، 91 مجلس با هدف نگهداشت نیروی انسانی متخصص، قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت را در ماده 10 تصویب کرد. بر اساس این ماده، سازوکارهای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنا شده است و کارکنان هم با استناد به همین قانون نسبت به شرایط فعلی شان اعتراض دارند.

یکی دیگر از این کارکنان، درباره علت این تجمع به خبرنگار خبرنگاران توضیح می دهد: سال 90، کارکنان مطالبه افزایش حقوق داشتند که این درخواست هم تایید شده است اما با آغاز کار دولت یازدهم، ماده 10 قانون و مطالبات این کارکنان هم نادیده گرفته شد.

سختی کار و حقوق کم

یوسف زاده هم در این باره می گوید: رتبه حقوق کارکنان نفت بین مشاغل دولتی، سیزدهم یا چهاردهم است با این حال، نمایندگان مجلس گزارش داده بودند که هیچ یک کارکنان نفت کمتر از 25 میلیون تومان حقوق نمی گیرند. تجمعات پیوسته سال پیش هم به همین علت آغاز شده بود اما سال جاری سقف حقوق را 33 میلیون تومان معین نموده اند و اردیبهشت و خرداد سال جاری رقم حقوق کارکنان بسیار کم شده است و کارکنان خارک اولین کارکنانی بودند که حقوق را دریافت و اعتراض کردند.

این کارکن حفاری اظهار تاسف می نماید و می گوید: هر سال مخازن عمیق تر می گردد و به همین علت هم استخراج نفت از آنان سخت تر می گردد. با توجه به شرایط فیزیکی سخت این کارکنان، فشار کار، شیفت های بالای 12 ساعت و بعلاوه کمبود و گاهی نبود بعضی از قطعات، اعتراضات این کارکنان به حق است.

قبلا هم عده زیادی از کارکنان رسمی و کارگران شرکت نفت ایران روز چهارشنبه، پنجم خردادماه، در عسلویه، لاوان و بهرگان و یک سکوی نفتی در خلیج فارس دست به اعتصاب و تجمع زده بودند البته این اعتراضات در پی فراخوان کارگران رسمی نفت اجرا شده بود.

پیش از این، خبرگزاری ایلنا نوشته بود که این کارگران خواهان اجرای دقیق و عادلانه قانون افزایش دستمزد سال 1400، اجرای ماده 10 قانون اختیارات وزارت نفت، جدول بدو استخدام سال 93 و تسری آن به تمامی پرسنل استخدامی قبل از این تاریخ هستند.

وزارت نفت چه می گوید؟

کسری نوری، مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت پاسخ درستی درباره شرایط کارکنان پیمانی و مطالاتشان به خبرنگار خبرنگاران نمی دهد و صرفا می گوید: اصلا این شرکت ها به وزارت نفت ارتباطی ندارند و جزو بخش خصوصی هستند. برای پیگری شرایط هر دشته از کارگران معترض، باید با سازمان خصوصی خودشان تماس گرفت نه وزارت نفت.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در همین باره توضیح می دهد: این اعتصابات مربوط به کارگران پیمان کار وزارت نفت هستند؛ بنابراین، پیگیری شرایط آنان هم بر عهده وزارت نفت است و در حال حاضر باید اطلاعات اصلی را منحصرا از وزارت نفت گرفت.

خدایی اضافه می نماید: برابر قانون کار، این ها همه تعهدات پیمان کار است اما در هر صورت وزارت نفت باید جوابگو باشد.

بیانیه کارگران چه می گوید؟

بر اساس اخباری که از کارکنان رسیده، اعتصاب کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و نیروگاه ها، هنوز هم ادامه دارد و هر روز هم گسترده تر می گردد. بیانیه آنان به این توضیح است:

برای پیگیری خواست هایمان وارد اعتصاب سراسری می شویم! ما کارگران پیمانی نفت در پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و نیروگاه ها در اعتراض به سطح نازل حقوق ها و کاهش هر روزه قدرت خرید خود و عدم اجرای وعده های داده شده همانطور که اعلام نموده بودیم اعتصابات خود را از سر می گیریم.

این کارگران اعلام نموده اند که تا زمانیکه به خواسته های آنان پاسخ داده نگردد به نیروگاه بازنخواهند گشت.

اما خواسته های آنها چیست؟

- مزد هیچ کارگر شاغل در نفت نباید کمتر از 12 میلیون باشد و باید فورا سطح دستمزدها افزایش یابد و به نسبتی که قیمت اجناس افزایش می یابد سطح مزد کارگران هم بالا رود. به علاوه سایر سطوح مزدی کارگران باید بر اساس توافق با نمایندگان منتخب کارگران صورت گیرد.

- تعویق پرداخت دستمزدها جرم و یک دزدی آشکار است. حقوقها باید هر ماه بموقع پرداخت گردد.

- ما به کار موقت و پیمانی اعتراض داریم و خواهان کوتاه شدن دست پیمانکاران و داشتن امنیت شغلی و دایٔمی شدن قراردادهای کاری مان هستیم. اخراج کارگر ممنوع.

- قوانین برده وار منطقه ها ویژه مالی که حصاری بین ما و بخش های دیگر کارگری در سطح جامعه است و بر اساس آن کارفرمایان مفتخور دستشان برای هرگونه تعرضی به زندگی و معیشت ما باز گذاشته شده است، باید فورا لغو شوند.

- ما خواهان ایمن شدن محیط کارمان هستیم. محیط های کار ما مثل یک بمب انفجاری است و حریق های مهیب، سقوط از ارتفاع، آلودگی های صوتی در اثر انفجار مواد نفتی، استشمام مواد سمی و شیمیایی در کنار غیر استاندار بودن وضع بهداشت و درمانگاهها، دارد هر روز از ما قرمانی می گیرد.

- ما کارگران نفت از امنیتی بودن محیط های کارمان به ستوه آمده ایم و باید به این شرایط پایان داده گردد. تشکل و تجمع و اعتراض حق مسلم ماست.

آخرین اخبار انرژی و کالا را از صفحه اختصاصی انرژی و کالای خبرنگاران، دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1188

به "علت تجمع کارگران صنعت نفت چیست؟ ، وزارت نفت چه می گوید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت تجمع کارگران صنعت نفت چیست؟ ، وزارت نفت چه می گوید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید