روستای پالنگان کردستان ، تلاقی کوه و رودخانه و دره

به گزارش مجله چایی، یکی از دیدنی ترین مراسم روستای پالنگان کردستان آیین هلپرکی است، نوعی پایکوبی محلی که هر حرکت آن نمایشی از رزم در گذشته است.

روستای پالنگان کردستان ، تلاقی کوه و رودخانه و دره

جهت دریافت خدمات اجرای بام سبز با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

هرچند این مسئله بسیار طبیعی است که در مناطق کوهستانی روستاها به صورت پلکانی ساخته شوند، اما جالب است بدانید روستاهای پلکانی در ایران بسیاری مناظر شگفت دیگر هم در خود جای داده اند که در کنار معماری بی بدیل این روستاها قد علم نموده اند. روستای پالنگان کردستان از این دست است که گفتیم.

روستای پالنگان کردستان ، تاریخ و تاریخ

قلب تاریخ در اورامان کردستان، در دل درّه تنگی وَر جور دیگری می تپد. همراه صدای خروشان رودی که از میان روستا می گذرد و این خانه های قدیمی ساز از سنگ های سخت کوهستان را با لطافت خود، حیات تازه می بخشد. خانه هایی که بدون هیچ ملاتی ساخته شده و در چیدن درستِ سنگ های نتراشیده، از یک بی نظمی خاص به نظم رسیده است و این خارق العاده ترین شاهکار تاریخیِ پیشینیان است. بام خانه من، حیاط خانه تو.

روستای پالنگان کردستان با جاذبه های طبیعی

طبیعت دیدنی

رودخانه های پر آبی که از چشمه های دره تنگی ور تشکیل شده و در جنوب شرقی پالنگان جریان دارند با 20 سرچشمه. در میان راه پالنگان مناظر چشم نوازی را آفریده اند که خود یکی از ده ها پدیده فرح بخش این روستااست، این آب های حیات بخش جاری، پس از عبور از پالنگان و پدید آوردن آبشارهای زیبا، به رودخانه سیروان می ریزند.

قلعه تاریخی

نگاره های تاریخی در هر منطقه گردشگری، به تنهایی خواهان خودش را دارد، چه رسد به این که در مکانی بسیار زیبا و خوش آب و هوا مانند روستای پلنگان کردستان واقع شده باشد. قلعه پالنگان که بنا بر گفته ها به دستور شاه صفی تخریب شد، شناسنامه ی بنیان گذارش در دسترس نیست اما تا قرن دهم هجری آباد بوده و هنوز هم در کنار منازل قدیمی و گورستان تاریخیِ این روستا خودنمایی می نماید.

ماهی کباب

اشتباه نکنید این غذا اصلاً شبیه به کته ماهی شمال کشور نیست. در کنار رودخانه سیروان، رستوران های کوچکی وجود دارد که انواع غذای محلی را برای تان سرو می نماید، اما در کنار آش دوغ و دلمه های سنتی، ماهی کباب با آن سبزیجات خوش طعمش، خاطره خوش مزه گردی در روستای پالنگان کردستان را برای تان فراموش نشدنی می نماید.

و در آخر، هَلپِرکی

یکی از دیدنی ترین مراسم روستای پالنگان کردستان آیین هلپرکی است؛ نوعی پایکوبی محلی به شمار می رود، با این تفاوت که هر حرکت از آن، رزم در گذشته را تداعی می نماید. جالب است به شما بگویم لازم نیست حتماً جشن خاصی در راه یا عروسی برپا باشد، بلکه شما هر زمان که به این روستا برسید، ممکن است شاهد اجرا شدن این پایکوبی با صلابت باشید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 163

به "روستای پالنگان کردستان ، تلاقی کوه و رودخانه و دره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای پالنگان کردستان ، تلاقی کوه و رودخانه و دره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید